Vraag
Reacties
daniron
Level 1

Access point aansluiten op coax via MoCa?

Hoi, kan iemand mij helpen met het onderstaande? Bedankt alvast!

Situatie:

De coax hoofdaansluiting is op onze eerste verdieping. Via een versterker (foto 1) wordt de bedrading gesplitst. Een coax kabel gaat naar onze Ziggo Connectbox die de eerste verdieping van draadloos internet voorziet. Dit werkt uitstekend. De tweede coax kabel gaat naar de derde verdieping (foto 3: coax komt binnen via blauwe pijl). 

Vraag:

Wij willen graag een sterk internetsignaal op de derde verdieping. Optie UTP trekken is afgestreept, net als het plaatsen van een accesspoint omdat de afstand te groot is. Op andere fora lees ik dat de MoCa 32 de coax “om kan zetten” in een ethernet aansluiting. Kan ik daar mijn reeds aangeschafte Ziggo Access Point op aansluiten om zo draadloos internet op de derde verdieping te creëren?

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
5 Reacties 5
anoniemforum
Level 19
T.E.A.M.

de hoofdaansluiting is verouderd en dient vervangen te woorden door een ziggo monteur 

Access point aansluiten via MoCa zou ik afraden je gaat daar snelheid en stabiliteit mee verliezen 

aan te raden is een utp kabel naar boven en daar de Acces point op aansluiten

0 Kudos
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Hi daniron, welkom op onze Community!

De foto met gekleurde pijltjes is de aansluiting op de derde verdieping toch? Dan is dat zeker niet de hoofdaansluiting (laat staan dat die meteen vervangen moet worden).

Ik heb zelf helemaal geen ervaring met MoCa apparatuur, maar ik heb in een ander topic wel twee andere users gespot die zelf MoCa (of Moka?) adapters gebruiken. @PetertjeBol of @jochemvdlaak, hebben jullie misschien tips uit de praktijk voor daniron?

0 Kudos
PetertjeBol
Level 8

Hier thuis inderdaad MoCa in gebruik, het werkt prima!

Snelheid zoals bedraad internet.

Ook hier achter MoCa een accespoint van Ziggo die prima werkt.

Om zonder kabels te trekken gemakkelijk internet naar een plek waar al coax ligt te krijgen,
is MoCa zeker een goede optie!

Vincent
Community Moderator
Community Moderator

Dank voor het delen van je ervaring @PetertjeBol! Heb je hier wellicht iets aan @daniron

0 Kudos
caesar
Level 17

Moka 32 is een product van Hirschmann. Het bestaat uit minimaal twee en maximaal 32 apparaten die je op de coax aansluit. Je sluit hem met een UTP poort aan op netwerkapparatuur, zoals de router, of een PC. De snelheid is 400 Mb/s, duidelijk minder als de 1Gb/s van ‘normale' moderne netwerkaansluitingen. Het geheel heeft in opzet wel wat weg van heel oude coax gebaseerde ethernet netwerken. Het is niet goedkoop, want je bent voor twee van dat soort Moka 32 stations al zo'n € 150 kwijt.

Je kunt volgens mij veel beter investeren in een WiFi 6 mesh netwerk.met één of twee WiFi boosters.Er bestaan ook WiFi boosters met één of twee UTP aansluitingen als je beslist een bedraad netwerk nodig hebt.

0 Kudos