1
Vraag
2
Reacties
RobbieN

Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Accespoint en router problemen

Hoi iedereen,

Wie kan mij blij maken door mij te helpen met onderstaand probleem.

Enige tijd geleden heb ik mijn oude router vervangen door een nieuwe. Ik had wat verbindingsproblemen en ik verdenkte mijn oude router hiervan. Nu met mijn nieuwe router heb ik ongeveer de zelfde problemen, alleen nu erger. Dus er is ergen iets structureels mis.

Mijn setup
Ziggo router = Technicolor TC7210Z / 192.168.178.1
Eigen router = TP-link AC3150 / 192.168.178.2
Beiden zijn verbonden d.m.v. een Cat5 kabel van LAN poort 1 naar LAN poort 1.

Ondervonden problemen
Met regelmaat werd de wifi verbinding verbroken tussen mijn mobiel en de eigen router. De verbinding herstelde zich redelijk snel (seconden tot een minuut). De router stond in de Accespoint modus.

Na contact met TP-link werd mij geadviseerd om hem handmatig als AP in te stellen. Dit gedaan door de LAN een ip adres te geven buiten het bereik van de Ziggo router en DHCP uit te schakelen.

Helaas blijven de problemen bijna het zelfde. Mijn wifi verbinding valt nog steeds weg en daarnaast is het vaak ook niet mogelijk om verbinding te maken. Het mobieltje blijft dan wachten op een ip adres. Daarnaast is ook de Lan verbinding instabiel geworden. Met regelmaat valt de verbinding weg, echter deze herstelt zich wel vrij snel.

Ik ben een beetje radeloos....
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
RobbieN
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Volgens mij is het nu gelukt. Alles een eigen static IP (nu met de juiste dns) en het ziet er hoopvol uit.

Hou jullie op de hoogte!

Bekijk in context

16 Reacties 16
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Onze hanh weet alles van de Technicolor en routers, hij kan je zekers helpen hiermee.

De Technicolor is voor mij langer als 4 jaar terug, en zou niet meer durven zeggen. Han komt vanzelf topic in anders pakken andere gebruikers dit vanzelf op en de hulp wordt dan gegeven.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Bedoel je dat je bekabeld ook je verbinding verliest? Zit de kabel in de TP-link of in de 7210? En verlies je dan ook je IP adres?
RobbieN
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
De kabel zit in de TP-link. Eigenlijk hebben alle devices (zoals smart tv) die aan de TP-link gekoppeld zijn problemen.

Alles wat aan de technicolor verbonden is (wifi en bekabeld) werkt prima.

Hoe kan ik controleren of ik mijn ip adres verloren heb? Het opnieuw verbinden gaat best snel namelijk.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Check de Ip's die apparaten via DHCP krijgen als ze bekabeld of Wireless aan de TP-Link hangen.
Staat de DHCP Server van de TP-Link wel echt uit?
Kabel tussen TC en TP-Link wel helemaal ok? Gekozen LAN Poort op TP-Link ok?

Hoe kan ik controleren of ik mijn ip adres verloren heb?

Ip op Win PC checken met:
ipconfig /all


In een cmd Window.
Op een Phone of Tablet staat het bij de Wireles Connectie die is gemaakt.
kruijf

Level 3
  • 296Posts
  • 4Oplossingen
  • 72Likes
Wat gebeurd er als je de kabel niet in de lan poort maar in de wan poort doet?
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
RobbieN Zet ( formal UPC gebied ) of laat ( formal Ziggo gebied ) je modem in bridge.

Router op lan port 1 aansluiten.

Je schakelt de wifi van het modem hiermee uit en je router gaat functioneren als DHCP server en is ook de hoofdzender van je wifi.

Sluit de TP link uiteraard aan via lan als het ff kan 😉 op je router en zorg er voor dat die als AP werkt en de DHCP server van de router deelt de ip adressen uit , dus DHCP server van de TP link moet echt uitstaan.

Voor het mooie geef een aantal apparaten als het mogelijk is een vast ( eigen ) Ip Adres.

Geef bijvoorbeeld de router 192.168.0.1 en geef aan in de configuratie dat de DHCP server pas gaat uitdelen vanaf 192.168.0.20 onder de 20 kan je dus aan je zelf in de apparaten instellen.

Tis alleen maar een advies hoor 🙂
RobbieN
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor het advies.

Ik had gehoopt om de router naast de modem te kunnen laten draaien zodat ik betere wifi dekking heb in mijn appartement.

Maar ik ga jullie advies opvolgen en bekijken of hiermee de problemen zijn opgelost. Ik koop desnoods maar een tweede router.

Zat gisteren al te zoeken, maar ik kon de bridge modus helaas niet vinden. Zag wel een tutorial voor de TC modem met fw uit het oude UPC gebied. Echter, het menu is wezenlijk anders. Moet ik voor het Ziggo gebied het via de service desk aanvragen?
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
RobbieN wrote:
Moet ik voor het Ziggo gebied het via de service desk aanvragen?


Ja.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ik had gehoopt om de router naast de modem te kunnen laten draaien zodat ik betere wifi dekking heb in mijn appartement.

Dat ben je nu toch mee bezig? Je hebt hem als AP in gebruik, maar dat lukt nog niet helemaal. Moet prima gaan werken.
Tenzij je TP-Link niet meer in orde is.......
Antwoord op mijn vragen heb ik nog niet gezien, overigens, maar ik zie dat je e.e.a nog gaat onderzoeken.

Ik gebruik een TP-Link Archer C7 als Access Point icm een Arris Connectbox (IPv6 Dual Stack; software 9.1.1802.610).
De DHCP Server van de ConnectBox staat uit. Gebruik die van de TP-Link. Kan je tenmiste alternatieve DNS Servers instellen & DHCP adresreserveringen zijn soepel in te stellen.
Dat laatste wil met een Connectbox ook nog wel eens stroef verlopen.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
hanh wrote:

Antwoord op mijn vragen heb ik nog niet gezien, overigens, maar ik zie dat je e.e.a nog gaat onderzoeken.


RobbieN (en hanh )

Het is zeer aannemelijk dat de kabelverbinding "iets" heeft (of juist iets niet heeft).
Zo'n twee jaar geleden heb ik in dit forum al een paar keer gemeld dat de auto negotiation van de TC7210 instabiel gedrag vertoont als het aangesloten device een Gigabit -apparaat is en als deze (zelfs met een "echte") 4-draads-UPT-kabel verbonden is. De auto negotiation van de TC7210 wordt hier "onrustig" van en berust niet in een 100Mbitps-verbinding.
Verbonden met een echt 1001Mbitps-device of als de poort van het aangesloten device er van auto negotiation om geschakeld wordt naar 100Mbps wordt de boel weer stabiel.
Natuurlijk kan er ook gekozen worden voor een goede 8-draads-kabel verbinding.

Ergo: controleer de kabel(-verbinding) of test met een andere kabel.
RobbieN
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ja sorry, zit op mijn werk en de chef verwacht ook nog het èèn en ander van me 😉

Ik reageerde op het berichtje van Ronihd. Die had het over bridge modus. Maar nu ik er beter over nadenk, ik ga eerst jouw vragen beantwoorden. En als we er niet uitkomen dan kan ik altijd nog voor bridge modus gaan.

- Ik weet zeker dat dhcp uitstaat op de tp-link
- kabel ga ik vanavond controleren
- op adressen ga ik ook vanavond in de gaten houden
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ja sorry, zit op mijn werk en de chef verwacht ook nog het èèn en ander van me 😉

Sweatshop?

Doe je best. Hoor van je.
RobbieN
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Interesant probleempje. Ik ben nu al 2 uur verbonden met de tp-link (zowel wifi en lan) en ik ondervind even helemaal geen problemen.

Dus waarschijnlijk duurt het even iets langer voordat ik iets zinnigs kan zeggen over ip adressen. Tot nu toe ziet alles er goed uit.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Als je goede verbindingen hebt dan heb je goede Ip adressen. Zo simpel is het het eigenlijk.
RobbieN
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
hanh, sorry dat het wat langer duurde. Inmiddels heb ik wat tijd gehad om in te gaan op je vragen:


  • Nieuwe kabel aangelegd. Helaas geen verschil. Dit was even een dingetje, want het gaat om +/- 15 meter kabel door 2 muren, achter kasten.... e.t.c. e.t.c. Nu wel Cat6, dus dat is al winst.


  • Ip adressen lijken netjes te gaan. Alles krijgt een ip adres binnen de ingestelde range van de Technicolor. Op mobiel na dan. (zie hieronder)


  • Telefoon blijft raar doen door vaak te blijven hangen op "obtaining ip adres". Gebrobeerd een static adres in te voeren, maar dan heb ik geen internet. Gebruikte gegevens zijn:

  • Ip address 192.168.178.4
  • gateway: 192.168.178.1 (ip adres van TC ziggo router)
  • Prefix length 24
  • DNS1 1.1.1.1 (ook gebrobeerd: 213.46.228.196)
  • DNS2 1.0.0.1 (ook gebrobeerd: 62.179.104.196)


  • Het is helaas heel moeilijk om de problemen te reproduceren. Het komt en gaat. Behalve de ip problemen met mijn telefoon, dat is heel vaak. De Lan verbinding op mijn pc lijkt redelijk stabiel. Bij skype gesprekken merkte ik vorige week dat hij weer een paar keer wegviel, maar ook weer zo snel connecte dat ik niet kan zien wat er nu gebeurde.


  • Overigens op mijn tv heb ik met regelmaat dat youtube moet bufferen of dat de tegels niet laden. Maar alles is helaas zo incidenteel dat ik moeilijk daar meer info uit kan halen.
RobbieN
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Volgens mij is het nu gelukt. Alles een eigen static IP (nu met de juiste dns) en het ziet er hoopvol uit.

Hou jullie op de hoogte!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic