Leaves

Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Aanvraag Ubee UBC1318ZG

Ik zou graag mijn modem willen omwisselen van een witte Connectbox naar een Ubee UBC1318ZG.

Tijdens volledig gebruik van de internetverbinding springt de latency van 10-20 ms naar 2000+ ms, waardoor internet browsen ondragelijk traag wordt, videobellen hapert en gamen onmogelijk is. Dit is een probleem inherent aan de hardware van de Connectbox (zie ook andere posts op dit forum) en niet op te lossen met door naar de verbinding zelf te kijken. De verbinding naar de Connectbox via coax is goed.

Bij mijn KPN verbinding op een andere locatie kom ik niet boven de 50 ms onder load en zit ik vaak rond de 20 ms, ondanks het via de oude telefoonlijn gaat.

Met een Ubee UBC1318ZG wordt de maximale ping onder load verminderd naar ~100 ms onder load, wat veel acceptabeler en minder merkbaar is. Ik zou graag mijn huidige modem willen omwisselen met deze.

 

Indien dit niet mogelijk is ga ik toch kijken om naar KPN over te stappen. Ik ben momenteel buiten contract bij Ziggo.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @Leaves 
Even een update vanaf deze kant! Het nieuwe modem is administratief geactiveerd! Wil je ons laten weten of alles naar tevredenheid werkt?

Bekijk in context

32 Reacties 32
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

 

@Leaves 

Hoe kan een witte Connect Box aangesloten zijn als je een KPN verbinding hebt en je buiten contract bent.

Deze vind ik nog al vreemd.

 

Ik ga deze wel voorleggen of ze dit kunnen regelen dan komt er in vanzelf een Ziggo medewerker het topic in.

 

Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

@Dave! 

"Bij mijn KPN verbinding op een andere locatie kom ik ..."

😉

Leaves
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@Dave! Buiten contract als in, ik zit nog bij Ziggo maar kan op elk moment overstappen. Het contract van een jaar is afgelopen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Leaves Ziggo wisselt meestal het modem pas om als andere mogelijke oorzaken buiten of binnen zijn uitgesloten.

 

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

IK begrijp hem @Leaves 

 

en ook @Random 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

de Ubee UBC1318ZG is een zakelijk modem en wordt alleen bij uitzondering aan particuliere geleverd,

daarvoor moeten eerst alle mogelijke oorzaken waardoor de verbinding instabiel is worden uitgesloten

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemorgen @Leaves en een warm welkom op de Community,

 

Ontzettend vervelend dat je op dit moment problemen ervaart met de latency op de internetverbinding. Het is dan ook goed dat je door middel van dit topic even aan de bel trekt. Ik heb even een blik geworpen op het signaal en het valt mij op dat er enige ruis te zien is op het signaal. Dit kan zowel in de binnenhuisinstallatie als hogerop in het  netwerk zitten. In mijn meting is namelijk de hele verbinding, inclusief het stuk binnenhuisinstallatie vanaf aansluitpunt (AOP) naar het modem meegenomen. Op het moment dat hier ergens storing meekomt op het signaal is dit ook terug te zien. Als er al ruis op het signaal aanwezig is, ben je mogelijk met alleen een nieuw of ander modem alleen niet geholpen. 

 

Het is dus belangrijk om eerst hier een blik op te werpen. Kun je wat foto's delen waarop het aansluitpunt (AOP) en modem te zien zijn? 

Leaves
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Bij deze!

Screenshot 2023-04-06 at 18.23.53.pngScreenshot 2023-04-06 at 18.24.02.pngScreenshot 2023-04-06 at 18.24.08.pngScreenshot 2023-04-06 at 18.24.18.png

Leaves
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

En het AOP.

IMG_8188 copy.jpgIMG_8189 copy.jpgIMG_8191 copy.jpg

ArieKanarie

Level 9
  • 324Posts
  • 15Oplossingen
  • 154Likes

Deze verhoogde latency met een volle verbinding heet bufferbloat en kun je ook op een Connectbox oplossen met een snelle eigen router die SQM kan, heb zo'n setup jaren gebruikt.

Alleen het overstappen naar een Ubee 1318 of andere provider hoeft dit niet volledig oplossen. Op mijn Ubee 1318 gaat de latency naar 200+ met volle download ( https://www.speedtest.net/result/c/84c3bf67-308b-4dc8-b947-4431aed86187 ) terwijl met SQM aan op de router de latency onder controle blijft ( https://www.speedtest.net/result/c/a556195a-44e8-4753-ad49-cd6dcd4053ce ). 200+ is beter dan 2000, maar nog steeds niet bruikbaar voor gamen.


Bij KPN DSL verbindingen heb ik gemerkt dat als de snelheid van het abonnement hoger is dan er eigenlijk haalbaar is op de lijn (bijv een 200Mbit abbo op een lijn waar vanwege de afstand slechts 150Mbit te halen is), de latency tijdens downloaden erg goed blijft.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

is de groene coax kabel die het huis binnen komt ooit verlengd door een monteur ? omdat naar het aop een witte kabel gaat

Leaves
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@ArieKanarie 200 ms zou ik nog acceptabel vinden, beter dan de factor 10 daarboven die ik nu heb. Een nieuwe router aanschaffen die SQM heeft kan, maar ik heb net nieuwe Deco units thuis. Het liefst zou ik dan het modem vervangen hebben.

De verbinding zelf is prima en stabiel, alleen de extreme bufferbloat is hinderlijk en ondragelijk. Een nieuwe kabel of AOP gaat dit niet verhelpen, alleen een ander modem.

 

@anoniemforum Het is de originele niet verlengde kabel. De groene stekker gaat naar het modem.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

ziet er verders prima uit,

een moderator komt binnen enkele werkdagen langs het topic

Leaves
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hierbij mijn ping onder load:

 

64 bytes from 8.8.8.8: seq=22 ttl=117 time=13.142 ms
64 bytes from 8.8.8.8: seq=23 ttl=117 time=16.208 ms
64 bytes from 8.8.8.8: seq=24 ttl=117 time=15.138 ms
64 bytes from 8.8.8.8: seq=25 ttl=117 time=14.246 ms
64 bytes from 8.8.8.8: seq=26 ttl=117 time=40.731 ms
64 bytes from 8.8.8.8: seq=27 ttl=117 time=34.305 ms
64 bytes from 8.8.8.8: seq=28 ttl=117 time=49.561 ms
64 bytes from 8.8.8.8: seq=29 ttl=117 time=51.771 ms
64 bytes from 8.8.8.8: seq=30 ttl=117 time=45.422 ms
64 bytes from 8.8.8.8: seq=31 ttl=117 time=31.073 ms
64 bytes from 8.8.8.8: seq=32 ttl=117 time=39.163 ms
64 bytes from 8.8.8.8: seq=33 ttl=117 time=42.645 ms
64 bytes from 8.8.8.8: seq=34 ttl=117 time=49.355 ms
64 bytes from 8.8.8.8: seq=35 ttl=117 time=51.219 ms
64 bytes from 8.8.8.8: seq=36 ttl=117 time=32.235 ms
64 bytes from 8.8.8.8: seq=37 ttl=117 time=49.618 ms
64 bytes from 8.8.8.8: seq=38 ttl=117 time=482.875 ms
64 bytes from 8.8.8.8: seq=39 ttl=117 time=829.138 ms
64 bytes from 8.8.8.8: seq=40 ttl=117 time=1282.721 ms
64 bytes from 8.8.8.8: seq=41 ttl=117 time=1701.190 ms
64 bytes from 8.8.8.8: seq=42 ttl=117 time=1791.866 ms
64 bytes from 8.8.8.8: seq=43 ttl=117 time=1868.169 ms
64 bytes from 8.8.8.8: seq=44 ttl=117 time=1338.939 ms
64 bytes from 8.8.8.8: seq=45 ttl=117 time=1673.954 ms
64 bytes from 8.8.8.8: seq=46 ttl=117 time=2149.008 ms
64 bytes from 8.8.8.8: seq=47 ttl=117 time=1995.852 ms

Judith
Community Moderator
Community Moderator
  • 1105Posts
  • 115Oplossingen
  • 548Likes

Hi @Leaves ik heb begrepen dat je vanwege de problemen die je ervaart graag een ander modem zou willen ontvangen. 
Ik ben hier niet echt een voorstander van omdat ik geen argumenten zie waarop ik kan baseren dat een nieuw modem de problemen die je ervaart zou kunnen verhelpen.  Als er mogelijk een signaalprobleem is, zal een nieuw modem niets veranderen aan de situatie. 
Het lijkt er op dat je wellicht de max. van je up-of downloadsnelheid gebruikt nu, waardoor je vertraging ziet in de responsetijd. Met een nieuw modem zal dit niet anders zijn. Sterker nog, een goed signaal is dan nog belangrijker. Het lijkt me daarom goed dat we dieper in je signaal duiken. 

Leaves
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@Judith Het probleem is exact het probleem dat @ArieKanarie beschrijft. Bufferbloat, hoge ping tijdens volledig verbruik van de bandbreedte. Met het Arris of Compal modem zal de ping boven de 2000 ms komen, met het Ubee modem rond de 200 ms. Mogelijk is de queueing beter op het Ubee modem, maar bij de Arris of Compal lijkt hier niets aan gedaan te worden. Dit is geen probleem met het signaal, zonder load is er geen packetloss of hoge pingtijden, alleen onder load, wat dus een queueing probleem is.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

Nu zie ik in het bericht van @Paul  hier en deze heb je ook geplaatst.

 

Is de AOP laten nakijken want, is dit de eerste AOP die in het huis van begin tot heden is geïnstalleerd.

Dan even over je Modem, deze staat op 2 Stekker dozen en de Voeding er onder van je modem, dit kan ook nog straling geven.

 

Enige wat @Judith  dan kan doen is de AOP voor een nieuwe laten vervangen, of dat zijn eigen kosten in de randapparatuur shop van Ziggo een Technetix Coax Signaalversterker op de AOP dan je internet kabel en TV dan zou het ook nog wel kunnen werken, maar de Signaalversterker is voor eigen kosten € 40,- inclusief verzendkosten. Dit heb ik er ook voor betaald.

 

Foto 2 - duidelijker beeldFoto 2 - duidelijker beeld

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@Leaves en zo is het weekend weer voorbij en zijn we erg benieuwd naar de stand van zaken.

Kan je iets met de tips van @Dave! ? Laat het maar weten welke oplossing je het meest aanspreekt en wat wij daarin mogen betekenen. 

Leaves
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

De latency problemen zijn nog steeds aanwezig. Echter beschik ik inmiddels over een zakelijk abonnement. Hierbij zou het wel mogelijk zijn om direct een Ubee UBC1318ZG aan te vragen, klopt dat? Dat zou ik dan ook graag willen doen.😉

Uitgelicht topic