1
Vraag
2
Reageer en help mee
Daan S

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Aanstaande verhuizing, bruikbare Ziggo aansluiting/AOP aanwezig?

Beste Ziggo,

 

Over iets minder dan een maand ga ik verhuizen naar een nieuw appartement (huur, oude woning in binnenstad). Internet kan/moet ik zelf regelen en daarvoor ben ik de opties nu aan het onderzoeken. Omdat snel en stabiel internet in deze tijden van thuiswerken wel gewenst is, kwam ik uit op een Ziggo abonnement. Mede omdat er in principe een kabelverbinding mogelijk zou moeten zijn. 

 

In het appartement (woonkamer) heb ik een aansluiting gevonden, waarvan ik denk dat het de hoofdaansluiting/AOP is (zie bijgevoegde foto). Hier heb ik een paar vragen over:

  1. Klopt het dat dit de hoofdaansluiting/AOP is?
  2. Is het mogelijk om op deze aansluiting een modem voor het internet aan te sluiten ?
  3. Is dit een oude AOP die vervangen moet worden of kan ik deze zo gebruiken? De huidige bewoner maakt hier geen gebruik van, dus ik weet helaas niet of ie (goed) werkt. Als ie vervangen moet worden, wat houdt dat in? Omdat het een huurwoning is kan er helaas niet te veel gewijzigd worden in aansluitingen etc.

Mochten er nog andere zaken zijn waar ik aan moet denken/rekening mee moet houden hoor ik dat graag! (mijn technische kennis is niet groot ;))

 

Vriendelijke groet,

Daan

15 Reacties 15
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Dit kan het AOP zijn. Is er in de meterkast een groene kabel te vinden met daarop een coax-wandcontactdoos aangesloten?

 

  • Zo ja, dan is de wcd in de meterkast het AOP, graag zien we daar dan nog een foto van. Het modem dient in de meterkast aangesloten te worden en de wcd in de woonkamer dient alleen voor TV gebruikt te worden (indien van toepassing). Is er geen TV van Ziggo in gebruik, dan kan deze wcd afgekoppeld worden in de meterkast.
  • Zo nee, dan is de wcd in de woonkamer vrijwel zeker het AOP. Dit is gebruikelijk voor woningen gebouwd vóór 1990. De wcd moet in dit geval vervangen worden door een Ziggo-monteur aangezien deze verouderd is.
HBO Fan

Level 12
  • 729Posts
  • 9Oplossingen
  • 565Likes

Als je nieuwe klant bent bij Ziggo dan kan je beschikken over een monteur die alles voor je komt installeren, nog gratis ook 😀

Check deze link anders ook even: https://www.ziggo.nl/klantenservice/service-van-ziggo/monteur/monteur-kiezen#/

 

Je weet nooit wat je allemaal tegen komt bij het installeren van nieuwe spullen, dus zou ik deze optie lekker kiezen toch?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

De installatie kan zeker door een monteur gedaan worden, maar het kan geen kwaad om van tevoren een aantal zaken vast te stellen c.q. uit te sluiten.

HBO Fan

Level 12
  • 729Posts
  • 9Oplossingen
  • 565Likes

@tobiastheebe want? Ben wel nieuwsgierig eigenlijk waarom je moet weten wat een AOP is en waar deze zit en of deze goed is... je wil toch gewoon internet, tv, bellen etc...

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Ik merkte uit het eerste bericht op dat @Daan S er graag zeker van wil zijn dat alles straks optimaal werkt en dat is hem goed recht. Het is natuurlijk niet nodig om alle ins en outs te weten, echter door een paar simpele handelingen (foto's zeggen meer dan 1.000 woorden) kan veel geconstateerd worden en kan bij het sturen van een monteur deze meteen van de juiste informatie worden voorzien.

HBO Fan

Level 12
  • 729Posts
  • 9Oplossingen
  • 565Likes

@tobiastheebe natuurlijk mag en moet je misschien vooraf even wat dingen zekerstellen, maar monteur niet laten gaan voordat het allemaal werkt is heel effectief hoor 😀...

 

Maar als je technische kennis niet groot is zou ik lekker voor een monteur (of handige oom/tante/neef/nicht/broer/zus) optie kiezen.... en ook als het wel groot is er voor kiezen, want in een nieuwe (voor jou nieuw) huis weet je niet wat je tegenkomt en dan zit je mooi.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Ik heb meer dan eens gezien dat monteurs zaken niet achterlaten zoals het hoort. Zelf ben ik ook 'maar' een Ziggo-klant, maar in 1,5 jaar tijd op dit forum heel veel geleerd.

 

Het is verder natuurlijk aan @Daan S om te bepalen in hoeverre hij de installatie door een monteur wil laten doen. Ik blijf i.i.g. beschikbaar voor hulp.

Daan S
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Beste @tobiastheebe en @HBO Fan,

 

Dank voor jullie behulpzame reacties en de wil om mee te denken! Heel fijn.

 

Omdat ik nog geen toegang heb tot de woning, heb ik bij de huidige huurder een foto van de meterkast opgevraagd. Dit moet ik helaas even afwachten!

 

Het klopt inderdaad dat ik nu op voorhand een paar dingen probeer uit te zoeken, zodat ik straks weet waar ik aan toe ben en weet wat wel/niet kan. Bij een eventuele installatie zal ik het inschakelen van een monteur zeker overwegen!

 

Nogmaals dank en hopelijk tot snel weer (met een foto)!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Graag gedaan alvast, ben benieuwd naar de foto. Laat het gerust weten als je nog andere vragen hebt.

Daan S
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@tobiastheebe en @HBO Fan 

 

Ik heb de foto's van de meterkast ontvangen (zie bijlagen)! In twee delen:

 

Meterkast, onder in het appartementsgebouw

Drietal foto's van meterkast onder in het gebouw. Op foto 1 valt mij op dat er KPN op staat. Speelt dat nog een rol in deze? Foto 2 is hierbij de onderkant van het kastje op foto 1, waarbij een internetkabel het kastje in gaat. Op foto 3 lijkt de AOP met groene kabel te staan. 

 

Meterkast in appartement zelf

Foto 4 laat de enige toegangen zien, naast de intercom en een paar stoppen, in de meterkast van het appartement

 

Op basis hiervan heb ik het vermoeden dat op mijn eerste foto de AOP te zien was. 

Wat denken jullie nu? 🙂 

 

Alvast weer veel dank en ik hoor het graag!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Foto 1 en 2 tonen het ISRA van KPN (t.b.v. DSL), welke niets met Ziggo te maken heeft.

 

Foto 3 toont een verouderd AOP (TRAS-1000), foto 4 toont een verouderde splitter met zeer slecht afgemonteerde kabels. Hier is werk aan de winkel.

 

Het AOP in de meterkast beneden en de wcd in woonkamer zijn hoe dan ook aan vervanging toe. Het AOP moet vervangen worden door een Ziggo-monteur.

 

De splitter is mogelijk niet (meer) nodig. Er kan in de meterkast van het appartement een directe koppeling gemaakt worden naar de wcd in de woonkamer, zodat je op die wcd het modem kunt aansluiten (of een splitter naar modem en TV/decoder).

 

Bovenstaande is niet de aanbevolen aansluitwijze, aangezien het modem volgens voorschrift Ziggo direct bij het AOP dient te staan en met een korte kabel (1,5 meter) aangesloten dient te worden. De monteur dient te bepalen of het signaal op het wcd voldoende is. Zo niet, dan zal het modem in de meterkast beneden geplaatst moeten worden en moet er een UTP-kabel getrokken worden naar (de woonkamer van) het appartement, om daar een losse router of los WiFi AP te plaatsen.

Daan S
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@tobiastheebe hartelijk dank voor je reactie weer! Heldere uitleg zo. Aangezien het om een huurwoning gaat wil/kan ik op dit moment weinig aanpassingen doen aan dit soort aansluitingen. Wel houd ik dit in mijn achterhoofd als het internet met DSL niet goed genoeg blijkt te zijn. Dan lijkt mij dit "the way to go". 

 

Nogmaals dank, hier ben ik mee geholpen zo!

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7280Likes

Goedemorgen @Daan S en een warm welkom op de Community,

Goed dat je met je vragen een topic bent gestart op dit forum. Zo te lezen hebben de hier aanwezige experts je al geholpen aan de juiste informatie.Het aansluitpunt (AOP type Tras 1000) en de wandcontactdoos zijn inderdaad aan vervanging toe zoals @tobiastheebe ook aangeeft. Het modem zou ook direct op het aansluitpunt in de meterkast aangesloten moeten worden op niet meer dan 1.5 meter. Omdat het modem in de meterkast staat, kan het zijn dat het bereik van het wifi signaal in sommig gevallen niet voldoende is. Je zou in dat geval een router of Smart Wifibooster kunnen aansluiten door een netwerkkabel vanaf de meterkast te trekkken naar de plaats waar je wifi signaal wilt hebben. 

Een installatiemonteur kan altijd hiermee helpen en adviseren op het moment dat je een installatiepakket van ons in huis hebt. Laat je het onder dit topic weten als wij je verder kunnen helpen of adviseren?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

@Daan S Graag gedaan!

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7280Likes

@Daan S Laat je het onder dit topic weten als je nog vragen hebt waarmee we jou verder kunnen helpen? 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic