1
Vraag
2
Reacties
Pol20

Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Aansluitpunt meterkast vernieuwen AOP ivm giga modem

Hoi ik heb vandaag de connectbox giga ontvangen zie dat ik een verouderde AOP heb, voor optimaal gebruik moet ie vervangen worden, ik wil morgen toch alvast het modem installeren en maak dan een monteur afspraak voor de vervanging van de AOP. Mijn AOP is de derde van links in het snelle start installatie  boekje. Volgens mij kan ik hier tijdelijk de giga op aansluiten klopt dit?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pol20
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

De afspraak is prima verlopen AOP vervangen, tevreden over de service monteur. Helaas minder tevreden over giganet, het valt tegen de meerwaarde t.o.v. Het 600 abbo, geen significante snelheidswinst draadloos, zit nu op iPad Pro 2e generatie WiFi draadloos niet veel hoger, stabiliteit had ik al dus ook geen issue. Waarschijnlijk is de deco 4M set van 3 net te krap voor giga, het zit zoals net passende schoenen, ja ze vallen wat kleiner. Overweeg nu de aanschaf van een deco M9 V2 2200, maar deze is per stuk duurder dan de deco set m4. Je krijgt dan meer de bandbreedte die bij giganet past. De M4 heeft maar 860  op 5 ghz band en 300 op 2,5 ghz, de M9 op de 5 ghz 1700. Ik zal wel nog eens testen met een MacBook Pro 2020 bekabeld en WiFi testen zodra de eigenaar een bezoekje aflegt. Conclusie tot nu blijf lekker nog even op 600 abbo wellicht komt Ziggo ook met aanbiedingen van deco’s die meer afgestemd zijn op giganet.

Bekijk in context

16 Reacties 16
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik ken het installatieboekje niet.

 

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

Pol20
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

53AFE0B3-660B-4456-A88F-84CB32ED82F9.jpeg

Pol20
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb nu de derde van links

Pol20
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Volgens mij werkt de giga ook op deze AOP, niet optimaal mss om de 1gb download te halen, maar ff is dat geen probleem.

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Ik heb dat boekje bewaard:

GIgaBox.jpeg

 U kunt de POA1-B er op zetten en de kabels aansluiten. Een kabel naar de Connectbox en een naar de TV's. al dan niet via een spitter of versterker.

Has-Tech

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Indien modem niet online komt moet u contact opnemen met de klantenservice, meestal moet dit type modem nog handmatig geactiveerd worden.

Pol20
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hoi, ik snap dat de AOP vervangen dient te worden voor een optimaal gebruik van de connectbox Giga, vroeger plaatste de klant dus ook ik de AOP zelfs stelt niet voor maar ik snap dat ziggo nu kiest om een monteur dit te laten doen. Wellicht voor sommige klanten toch teveel. Ik ben al 25 jaar klant bij ziggo heb in die jaren wel wat geleerd heb zelfs nog @Home email. Mijn vraag is werkt de connectbox giga tijdelijk op de oude AOP? En ja ik heb een nieuwe splitter bij het modem ontvangen alleen geen nieuwe AOP, dit moet de monteur komen doen. Ik wil dus mijn giga totdat AOP vervangen is aansluiten op de huidige AOP met de nieuwe splitter. Zie foto’s oude AOP en nieuwe splitter.

C6A6352C-C8D9-49E6-B847-0351329B5D1C.jpegB8C366CF-6068-4094-A379-689A114440D3.jpeg

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Pol20 je kunt de Giga aansluiten op deze AOP en hij zal waarschijnlijk nog goed werken ook, het hangt van het binnenwerk af hoe hoog de snelheid zal zijn.

Ik vermoed dat er een AOP in zit die tot 1218 MHz gaat, de nieuwe gaat tot 2000 MHz.

Maar de hogere frequenties worden nog niet gebruikt.

 

Ik heb hier exact dezelfde ervaring vanuit @Home, vroeger kreeg je het AOP opgestuurd of bij een nieuwe mediabox een installatiepakket, ook Ziggo heeft dit nog een tijd gedaan, 

"vroeger plaatste de klant dus ook ik de AOP zelfs stelt niet voor maar ik snap dat ziggo nu kiest om een monteur dit te laten doen." 

maar dat ging te vaak toch niet goed, te ver afgeknipte groene kabels, door teveel mislukte pogingen geen kabel meer over of om het te goed te willen doen, die opnieuw naar binnen moesten worden gebracht en moesten monteurs zo vaak het AOP opnieuw aansluiten, de mantel geheel weggeknipt of 1 draadje van de mantel toch verbinding met de kern of het kernschroefje niet stevig genoeg aangedraaid of dolgedraaid enz. enz. enz. dat Ziggo toen heeft besloten dat het AOP door een monteur aangesloten moest gaan worden.

Pol20
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Dankjewel Bert, ja logisch dat ziggo nu kiest voor vervanging door monteurs, werkje van 5 minuten maar indien de klant het verpest heeft hij geen internet meer en de monteur veel meer werk, vooral als de coaxkabel niet meer opgelust kan worden. Thx voor je snelle reactie. Ik was al @Home klant toen ze nog onderdeel waren van Essent in Maastricht. Deze week gaat KPN netwerkbeheer glasvezel aanleggen in de straat gratis, gelukkig kiest ziggo voor doorontwikkeling van hun huidige systemen. Diverse topics op internet geven toch aan dat ziggo op de goede weg is ondanks de concurrentie van 100% glasvezel (Ziggo 97%). Ik ga morgen de modemwissel uitvoeren en straks ff een AOP wissel aanvragen voor de toekomst. Weet jij of ik na de modemwissel de TP links opnieuw moet installeren of gewoon insteken, opstarten en weer klaar. Uiteraard zet ik de WiFi van de giga uit. Blijf mijn oude ssid en wachtwoord gebruiken op de deco set. En zie nu dat de hoofd tp link op een cat5 zit, heb nog een cat6 liggen altijd beter om de 6 te gebruiken toch?, nogmaals bedankt ik zal morgen voor andere lezers ff de resultaten delen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Weet jij of ik na de modemwissel de TP links opnieuw moet installeren of gewoon insteken, opstarten en weer klaar."

 

Ik zou de deco's van de stroom halen en het modem installeren en als die volledig opgestrat is de deco's weer op de stroom, volgens mij werkt dan alles in één keer goed.

Pol20
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@Bert  Vandaag giga geïnstalleerd, deco’s daarna weer ingestoken. Helaas geen snelheidsverhoging gelijk aan vorige abbo 600 mb, haal nu en toen ook tussen de 360-400 mbps WiFi op draagbaar device op iMac van 12 jaar oud kan ik niet bedraad testen ethernetkaart is ook bejaard. Deco’s opnieuw geïnstalleerd geen resultaat ook geen waarneembaar verschil met gebruik cat6 kabel t.o.v 5. Morgenvroeg komt monteur de aop vervangen naar het bijbehorende model. Ik hou je op de hoogte ben benieuwd of plaatsing van de nieuwe AOP echt van invloed is op het optimaal functioneren van de giga

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3331Likes

Hey @Pol20

Ik ben benieuwd hoe de afspraak is gegaan! Wat is je ervaring nu?

Template

Level 16
  • 2512Posts
  • 59Oplossingen
  • 802Likes

@Bert Essent Kabelcom/mrzapp,TV-Home/@home deden dit altijd, de klant moest dit zelf vervangen anders kwam de monteur tegen meerkosten (soms gratis afhankelijk soort contract) toen Casema, @Home en Multikabel Ziggo werden, bleef dit zo. Liberty name Ziggo over, toen bleef dit ook nog zo tot ergens het moment dat UPC in Nederland ook de naam Ziggo kreeg toen is het pas veranderd. Dus eigenlijk is in voormalig Essent gebied dit pas een aantal jaar anders.

Pol20
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

De afspraak is prima verlopen AOP vervangen, tevreden over de service monteur. Helaas minder tevreden over giganet, het valt tegen de meerwaarde t.o.v. Het 600 abbo, geen significante snelheidswinst draadloos, zit nu op iPad Pro 2e generatie WiFi draadloos niet veel hoger, stabiliteit had ik al dus ook geen issue. Waarschijnlijk is de deco 4M set van 3 net te krap voor giga, het zit zoals net passende schoenen, ja ze vallen wat kleiner. Overweeg nu de aanschaf van een deco M9 V2 2200, maar deze is per stuk duurder dan de deco set m4. Je krijgt dan meer de bandbreedte die bij giganet past. De M4 heeft maar 860  op 5 ghz band en 300 op 2,5 ghz, de M9 op de 5 ghz 1700. Ik zal wel nog eens testen met een MacBook Pro 2020 bekabeld en WiFi testen zodra de eigenaar een bezoekje aflegt. Conclusie tot nu blijf lekker nog even op 600 abbo wellicht komt Ziggo ook met aanbiedingen van deco’s die meer afgestemd zijn op giganet.

Pol20
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@Mariska Nog vergeten, betaal nu evenveel, maar zie over 6 maanden de meerwaarde nog niet van de de hogere abonnement prijs. €120,00 meer vind ik het tot nu toe niet waard en ja als ik kijk hoeveel devices snoepen in huis van de bandbreedte was de verwachting hoger maar helaas 

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Fijn dat de afspraak prima is verlopen en je tevreden bent over de service monteur! In de monteursbon staat echter ook dat je inderdaad draadloos tussen de 400 & 500mb downloadsnelheid haalt op je iPad. Voordat je echt een deco M9 V2 2200 aanschaft, zou ik nog wel de snelheid op de MacBook testen, dan heb je immers ook een meting van een ander apparaat. Wordt ongetwijfeld vervolgd! Mocht je ergens assistentie bij nodig hebben: je weet nu waar je de Community pagina kunt vinden 🙂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic