1
Vraag
2
Reacties
Jan Lucas

Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Aansluiting opwaarderen/herorganiseren

Goedemorgen!

Mijn ouders gaan binnenkort verhuizen naar een appartement, waar momenteel nog een verouderde AOP zit.

Ziggo levert in dit gebied Giga-internet, en zij zullen dus "de nieuwste/snelste" apparatuur krijgen. Kennelijk moet ik er dus nog even achteraan dat de AOP aangepast moet worden. 🙂

De huidige situatie is als volgt:
AOP in meterkast.
WCD's met tv en radio aansluiting in woonkamer en 2 slaapkamers.
Zoals te zien op de foto zijn er meerdere splitters gebruikt voor de verbindingen naar de verschillende kamers.

Mijn ouders zullen ook vaste telefonie gaan gebruiken.
Het lijkt mij niet gewenst om één van de vaste telefoons (incl antwoordapparaat) bij de modem in de meterkast te plaatsen.  Al vind ik de meterkast wel een prima plaats voor de modem.

Gewenst:

AOP en modem in meterkast.
Woonkamer: TV aansluiting en vaste telefoon aansluiting
2 slaapkamers: TV aansluiting.

Zij krijgen een Next Mini erbij, die volgens mij geen gebruik meer maakt van een coax aansluiting.

Ze hebben ook nog een TV met CI+ module, daarvoor zou de coax wel nodig zijn. Opzich zou ik die kunnen laten vervallen en daar ook een Next Mini kunnen gebruiken.

Idee:


Alle coax-kabels weghalen en vervangen door netwerkkabels (switch bij modem in meterkast?).
De Wifi-Boosters (en de Next Mini) kan ik dan direct bedraad aansluiten.
Naar de woonkamer een telefoonkabel meetrekken.
Of is het makkelijker om daar te werken met een RJ45/RJ11 verloop?

Hoor graag jullie ideeën... 🙂

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jan Lucas
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ja, de monteur is dinsdagavond geweest voor de aanpassing aan het AOP.

 

Morgen ben ik er en kan ik e.e.a. bekijken, al maak ik me daar geen zorgen om. 🙂

Bekijk in context

35 Reacties 35
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Zowel het AOP als de splitters als de stekkers zullen vervangen moeten worden voor afgeschermde en de wandcontactdozen in de woonkamer ook.

 

Het is een lastige keuze, als je coax helemaal laat vervallen en het internet ligt eruit, dan kun je de TV ook niet meer op de coax kabel aansluiten om tijdelijk TV te kijken.

 

Ik zou in dit geval de coax laten liggen en b.v. 2 SmartWifi pods er gratis bijnemen die bij een verhuizing gratis aangeboden worden, dan is de wifi ook goed gedekt in de woning en de Next mini's kunnen daar prima mee overweg: Verhuizen | Verhuisservice | Ziggo

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het AOP (Siemens) moet inderdaad worden vervangen door een TRISZ-DG300, hiervoor is een monteursafspraak noodzakelijk.

 

Als er een TV via coax aangesloten gaat worden, dan is een nieuwe splitter (POA-254 of POA-01-B) nodig, de kabel naar de betreffende contactdoos kan vervolgens direct op deze splitter worden aangesloten, de contactdoos zelf zou door een btv 01-SET vervangen moeten worden. De kabel moet worden voorzien van een nieuwe stekker, stekkers met plastic kapjes zijn niet afgeschermd en afgekeurd.

 

Als er geen TV's via coax aangesloten worden (de Next Mini is inderdaad volledig IPTV), dan kan het modem direct op het AOP aangesloten, mogelijk is er dan wel een (forward path) attenuator (= signaaldemper) nodig. De coaxkabels kunnen worden vervangen door UTP-kabels (ik adviseer in dit geval installatiekabel met stugge kern, Cat 6/6a) en de coax-contactdozen kunnen worden vervangen door RJ45-contactdozen. De telefoon kan met een RJ45/RJ11-kabel worden aangesloten op de (te plaatsen) RJ45-contactdoos in de woonkamer, een aparte telefoonkabel (een of twee aderparen) trekken is niet nodig. Een losse switch in de meterkast is niet noodzakelijk, de meeste modemrouters (waaronder het SmartWifi modem Giga) beschikken over een ingebouwde switch met vier gigabit-poorten.

Jan Lucas
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@Bert dat is inderdaad een lastige afweging wel/geen coax. Om de telefoon in de woonkamer te kunnen zetten moet ik sowieso een kabel trekken..die gaat lastig langs de coax kabel ben ik bang.

 

@tobiastheebe als ik de RJ11 aansluit op de RJ45 in de woonkamer. Waar moet het andere eind van deze RJ45 dan uitkomen? Die kan ik dan niet zomaar aansluiten op een Ethernet poort van de modem toch?

Moet ik dan weer terug naar RJ11 om de Tel 1 poort van de modem te kunnen gebruiken?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Voor nette afwerking zou ik de UTP-kabels naar de woonkamer in de meterkast op RJ45 keystones afmonteren. Vanaf keystone 1 met een normale patchkabel naar de switch (t.b.v. ethernet/aansluiten access point), vanaf keystone 2 met RJ45/RJ11-kabel (eigenlijk 8P4C naar 6P4C) naar de TEL 1-poort (t.b.v. telefonie).

Jan Lucas
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@tobiastheebe 

 

Dus:

AOP in meterkast (moet aangepast door Ziggo).

Modem aansluiten op AOP.

 

Vanaf modem:

1 UTP naar slaapkamer 1.

1 UTP naar slaapkamer 2.

2x UTP naar woonkamer.

Waarvan één tbv telefonie en één tbv internet/TV.

 

De wifi-boosters kan ik dan bedraad aansluiten. De Next Mini bedraad (op de wifi-booster) of via wifi.

 

Alles met afgeschermde kabels, stekkers en wcd's.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Klopt helemaal.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Goedemiddag @Jan Lucas

Wat lief dat je contact opneemt voor je ouders. De AOP moet inderdaad vervangen worden. Ik zie dat het abonnement nog niet staat geregistreerd op het nieuwe adres. Klopt dat? En per wanneer gaan ze verhuizen? Ik kan pas een afspraak inplannen met een monteur op het moment dat er een lopend abonnement is op dat adres.

Jan Lucas
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hoi @Maud 

 

De gegevens in het profiel zijn mijn (oude) gegevens.. niet die van mijn ouders. Of heb je op naam gezocht? 🙂

 

Ze verhuizen op 23 augustus, dan wordt ook alle nieuwe apparatuur bezorgd.

 

Misschien handig dat ik even de klantenservice bel?

 

Ze hebben natuurlijk zsm de juiste aansluiting nodig als ze over zijn.

 

Update:

Heb het adres in mijn profiel aangepast naar het huidige adres van mijn ouders 

 

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@Jan Lucas, Ah oké! Dan kunnen we dan op dat moment pas zorgen dat er een monteur komt! Je mag dat doen via de klantenservice maar ook via hier natuurlijk! Dan plannen we een monteur in tegen die tijd! 

Jan Lucas
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Maar kan ik dat pas regelen op de 23ste zelf dan @Maud ?

Want mijn ouders zijn ook gewoon "afhankelijk" van de vaste telefoonlijn. Dus het is niet de bedoeling dat daar een paar dagen overheen gaat.

 

De woning hebben ze al, dus zo'n AOP moet toch ook voorafgaand aan de daadwerkelijke verhuizing aangepast kunnen worden?

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@jan Luca Ja we kunnen de monteur helaas niet op voorhand inplannen. Het modem kan op de dag van verhuizing al wel aangesloten worden op de hoofdaansluiting. Dan komen ze niet zonder hun vaste lijn te zitten. Dit is inderdaad niet de bedoeling! 

Jan Lucas
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@Lotte ah ok, alles zal wel werken alleen zal mogelijk de Giga-snelheid niet behaald worden oid?

 

Dat is geen ramp, want zo'n snel abbo hebben ze (nog) niet.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Gezien de radiosplitters die in gebruik zijn als TV-splitters, beschikt het AOP over een female IEC-aansluiting i.p.v. de gebruikelijke male aansluiting. Het nieuwe modem is daar niet zonder een verloopstekker female naar male op aan te sluiten.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@Jan Lucas Het AOP heeft zoals @tobiastheebe aangeeft een andere aansluiting dan gebruikelijk. Met een verloopstekker moet dat zeker goed komen. Daarna plannen we zo snel mogelijk een monteur in die alles komt vervangen. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het type verloopstekker dat ik hierboven noemde is niet het juiste, het moet een IEC male naar male zijn. Andere mogelijkheid is IEC male naar F female, daarop kun je het modem met een F/F-kabel (rood omrande stekkers) aansluiten.

Jan Lucas
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@Lotte kunnen jullie de juiste stekker/kabel opsturen? Of zitten die standaard bij de modem?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Over het algemeen ontvangen alleen nieuwe klanten aansluitmateriaal bij het modem, bij een vervangend modem wordt dit niet meegeleverd. Een IEC/F-kabel (groen en rood omrande stekkers) met splitter POA-01-B (mocht je toch een TV via coax gaan aansluiten) kunnen echter kosteloos toegestuurd worden. De verloopstekker IEC male naar male die ik hierboven noemde, dien je zelf aan te schaffen. Bij een nieuw AOP heb je deze verloopstekker niet meer nodig.

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Wat hierboven staat klopt @Jan Lucas . De genoemde splitter en IEC/F-kabel heb ik daarom voor je ouders aangevraagd. PostNL bezorgt dit zo snel mogelijk!

Jan Lucas
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Dank je @Erik P 

 

Maar de verloopstekker moet ik dus zelf nog regelen?

 

Omdat Ziggo een bepaalde modem levert en de aansluiting niet op tijd kan aanpassen?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic