1
Vraag
2
Reacties
Jan Lucas

Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Aansluiting opwaarderen/herorganiseren

Goedemorgen!

Mijn ouders gaan binnenkort verhuizen naar een appartement, waar momenteel nog een verouderde AOP zit.

Ziggo levert in dit gebied Giga-internet, en zij zullen dus "de nieuwste/snelste" apparatuur krijgen. Kennelijk moet ik er dus nog even achteraan dat de AOP aangepast moet worden. 🙂

De huidige situatie is als volgt:
AOP in meterkast.
WCD's met tv en radio aansluiting in woonkamer en 2 slaapkamers.
Zoals te zien op de foto zijn er meerdere splitters gebruikt voor de verbindingen naar de verschillende kamers.

Mijn ouders zullen ook vaste telefonie gaan gebruiken.
Het lijkt mij niet gewenst om één van de vaste telefoons (incl antwoordapparaat) bij de modem in de meterkast te plaatsen.  Al vind ik de meterkast wel een prima plaats voor de modem.

Gewenst:

AOP en modem in meterkast.
Woonkamer: TV aansluiting en vaste telefoon aansluiting
2 slaapkamers: TV aansluiting.

Zij krijgen een Next Mini erbij, die volgens mij geen gebruik meer maakt van een coax aansluiting.

Ze hebben ook nog een TV met CI+ module, daarvoor zou de coax wel nodig zijn. Opzich zou ik die kunnen laten vervallen en daar ook een Next Mini kunnen gebruiken.

Idee:


Alle coax-kabels weghalen en vervangen door netwerkkabels (switch bij modem in meterkast?).
De Wifi-Boosters (en de Next Mini) kan ik dan direct bedraad aansluiten.
Naar de woonkamer een telefoonkabel meetrekken.
Of is het makkelijker om daar te werken met een RJ45/RJ11 verloop?

Hoor graag jullie ideeën... 🙂

35 Reacties 35
Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Verloopstekkers kunnen we inderdaad helaas niet nasturen; ook omdat dit onderdeel met de hoofdaansluitingen van tegenwoordig  niet meer nodig is. Zie het nasturen van de kabel en splitter ook als service, eigenlijk ben je als klant zelf verantwoordelijk voor de binnenhuisbekabeling. 

Het lijkt mij wel verstandig om de hoofdaansluiting van je ouders te laten vervangen. Zoals eerder gezegd komt een monteur daar later graag  bij helpen.

Jan Lucas
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@Erik P die service wordt zeker gewaardeerd... 

 

Maar al die kabels zouden niet nodig zijn als jullie gewoon een monteur zouden sturen een dag voor de verhuisdag o.id..

 

Als je het hebt over duurzaamheid... Gemiste kans!

 

 

Jan Lucas
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Afijn.. de verhuisdag is vandaag.. geen mail van PostNL ontvangen mbt de levering van de nieuwe apparatuur. Volgens de klantenservice is er nog geen track & trace code afgegeven en moet ik het deze week maar even afwachten?

Pardon....

 

Voor de aanpassing van de AOP werd ik verwezen naar mijnaansluiting.nl.

 

Wie gaat de aanpassing uitvoeren dan?

Een aannemer.

Wie gaat dit betalen dan?

Dat weet ik ook niet.

 

Ok, met deze medewerker kon ik niet zoveel.

 

Hopelijk is hier een moderator ( @Erik P  @Lotte ?)  die me wel kan helpen, want een werkende internetverbinding is hier een must ivm medische apparatuur..

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Deze site is alleen van toepassing als er geen groene kabel en AOP aanwezig zijn. Verkeerd voorgelicht.

 

Een monteursafspraak kan pas worden ingepland nadat de verhuizing rond is c.q. het adres van het betreffende klantnummer is aangepast.

 

Ik heb de moderators ingelicht en gevraagd of de nieuwe apparatuur al verzonden is.

Jan Lucas
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Thanks @tobiastheebe 

 

Gistermiddag had ik de klantenservice aan de lijn en die zeiden dat de apparatuur naar PostNL verzonden is en vandaag geleverd zou moeten worden. Daarna is het dus 'aan' PostNL, en moet ik wachten op een mail van hen. Die dus nooit kwam.

 

Voor mij te makkelijk, want Ziggo kiest ervoor zijn proces (incl onhandige levering op dag van verhuizing) zo in te richten.

 

In plaats van me nuttig te maken op het oude adres, zit ik nu al sinds vanmorgen vroeg in een leeg huis te wachten op een PostNL bezorger die misschien komt (of anders later deze week..).

Frustrerend en onacceptabel.

 

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Hoi @Jan Lucas

 

Ik kan mij zo inbeelden dat deze situatie verre van gewenst is. 
Wil je de nieuwe adresgegevens van jouw ouders tussen haakjes in jouw profiel plaatsen? Dan kijk ik graag even met je mee.

Jan Lucas
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hoi @Jiri fijn dat je meekijkt.

 

Heb het adres aangevuld.

In mijn profiel staat hun oude adres en tussen haakjes het nieuwe.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Dankjewel voor de gegevens. Ik was eigenlijk al een beetje bang dat dit niet helemaal lekker zou verlopen. Het aansluitmateriaal wat verstuurd is, houdt de verhuizing op dit moment tegen. Ik heb ervoor gezorgd dat dit nu hersteld wordt, maar het is nu wachten tot het nieuwe apparatuur geleverd gaat worden. 

Zodra ze een mail ontvangen van PostNL met de levering (verwacht dat deze mail vandaag of morgen binnenkomt) kunnen we een monteur inplannen om het eerste aansluitpunt te vervangen. De snelste manier is dan om te bellen, maar het mag natuurlijk ook via onze community. 
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet goed begrijp waarom er überhaupt eerst materiaal verstuurd is, wanneer we van te voren al weten dat er een monteur aan te pas moet komen. Dat koppel ik dan ook even terug aan mijn collega.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Het aansluitmateriaal was verstuurd met de bedoeling om het nieuwe modem alvast aan te sluiten, in afwachting van een monteursafspraak voor het vervangen van het AOP, wat overigens niet mogelijk zou zijn zonder een specifiek type verloopstekker (het huidige AOP gebruikt aansluiting IEC female i.p.v. gebruikelijke IEC male). Dit was echter al twee weken geleden, ik begrijp dus niet waarom dit aansluitmateriaal nog steeds niet is bezorgd.

Jan Lucas
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@tobiastheebe @Jiri 

 

Het "tijdelijke" aansluit-materiaal (kabel en coax splitter) zijn keurig geleverd.

Dat was binnen een dag of twee na het bericht van toesturen in deze post. Die heb ik dus al tijden in huis.

 

De verloopstekker (male/male) heb ik zelf geregeld zoals afgesproken.

 

Gistermiddag is mij door de klantenservice bevestigd dat de nieuwe materialen (modem, wifiboosters etc) aan PostNL overgedragen waren met levering vandaag.

 

Aanpassing AOP om maximale internet te kunnen gebruiken zou dan idd later plaatsvinden.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Helder, in dat geval blokkeert de levering van de nieuwe apparatuur blijkbaar de verhuizing, niet het aansluitmateriaal. Tot die tijd zou je dan nog het huidige modem moeten gebruiken, op het oude AOP, maar je kunt dit wel met het nieuwe aansluitmateriaal aansluiten.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Dat klopt hoor. Het gaat ook niet om wanneer het geleverd is, maar hoe dit in het systeem staat. Bij materialen wordt dit niet automatisch afgemeld zodra het geleverd is, maar loopt dat na verloop van tijd automatisch door. Dit kan andere orders op dat moment in de weg staan.  

Inmiddels is de verhuizing doorgelopen en kun je inderdaad het "oude" apparatuur aansluiten. 
Het nieuwe apparatuur is nog niet onderweg. Zodra dit onderweg is, ontvang je een Track & Trace.

Jan Lucas
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Helder.

De oude modem draait nu, maar met zeer beperkte wifi (eigenlijk alleen in de hal). De telefoon werkt ook.

 

Hopelijk komt de nieuwe apparatuur snel, zodat ik de boel fatsoenlijk kan aansluiten.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3337Likes

@Jan Lucas We zijn intussen iets meer dan een week verder, heb je alles mogen ontvangen en is het gelukt met het aansluiten? 

Jan Lucas
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ja, de monteur is dinsdagavond geweest voor de aanpassing aan het AOP.

 

Morgen ben ik er en kan ik e.e.a. bekijken, al maak ik me daar geen zorgen om. 🙂

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3337Likes

Super om te lezen! Thanks voor je snelle reactie. Mocht je nog wel ergens tegenaan lopen dan zien we je reactie wel weer verschijnen. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic