1
Vraag
2
Reacties
Wim25

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Aansluiten streamer op switch of rechtstreeks in Connect Box

Goedemiddag, een vraag i.v.m. de aansluitmogelijkheden van apparatuur die het beste bekabeld werken. Sinds mijn recente verhuizing kan ik mijn Mediabox Next (TV) en mijn streamer (audio) bekabeld aansluiten. Voorheen kon ik dat alleen via wifi, dus dit is al een verbetering. Daarnaast heb ik (nu nog) een NAS, een Apple TV (via wifi) en een andere streamer in dezelfde hoek van de woonkamer staan. Alles verbonden met een switch die is aangesloten aan de Connect Box. Ik denk er nu over om mijn aansluitingen te gaan beperken tot twee bedrade apparaten, de Mediabox en streamer, zodat de switch kan vervallen en ik rechtstreeks twee UTP-verbindingen maak naar de Connect Box. Is dat slim, beter? Ik lees nl. ook dat een switch het netwerk kan verbeteren en dat zou ervoor pleiten om bijvoorbeeld één UTP-kabel met de switch te verbinden, en twee kortere vanuit de switch naar de Mediabox en de streamer. Misschien is er nog een andere mogelijkheid, ik ben benieuwd naar de reacties. Voor de volledigheid, ik heb voor wifi de eerste poort van het modem bezet voor een Deco-systeem en de wifi van de Connect Box verder uitgeschakeld. Alvast bedankt voor je reactie!

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Ik lees nl. ook dat een switch het netwerk kan verbeteren en dat zou ervoor pleiten om bijvoorbeeld één UTP-kabel met de switch te verbinden, en twee kortere vanuit de switch naar de Mediabox en de streamer."

 

Ale je 1 kabel naar een switch hebt, dan heb je 1 Gbit verbinding die daarna gesplitst wordt door de switch, dat kan intern op verschillende manieren, naar de andere verbindingen en dan is het maar net hoe de switch dat technisch doet.

Op laag 2, 3 of 4 van het OSI model: OSI-model - Wikipedia

 

Dus een switch kan per definitie nooit een verbetering zijn, want die kan een 1 Gbit netwerksignaal niet verbeteren, eerder verslechteren, omdat hij het signaal splitst, hij krijgt gewoonweg niet meer of kan er ook geen ander signaal van maken, maar hoeft ook geen verslechtering te zijn, dat hangt volledig van de wijze van doorgifte en de stabiliteit en de doorvoersnelheid van de switch af.

 

Alle apparaten die ergens tussen zitten zijn een mogelijkheid tot weerstand en bepaalde verbindingsproblemen.

 

Als je 2 kabels naar je Connect box hebt, dan heb je 2 directe 1 Gbit verbindingen zonder enig apparaat er verder tussen, dus minder kans op verbindingsproblemen.

Bekijk in context

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Alle 2 even goed maar ligt aan je gebruik.

 

Zijn het 2 apparaten die voornamelijk internet nodig hebben kan je ze het beste op de CB aansluiten met 2 aparte kabels. Als het maar over 2 apparaten gaat, horizon box en streamer dan zou ik in dit geval gewoon direct op de CB aansluiten.

 

Zijn het apparaten die ook met elkaar communiceren dan kan een switch handiger zijn, omwille van betrouwbaarheid.

 

De 4 poorten op je connectbox zijn ook gewoon een switch alleen zit die in je connect box ingebouwd.

 

Als je meer als 4 apparaten had gehad dan had switch sowieso de voorkeur gehad omdat je apparaten dan via de interne bandbreedte van de switch communiceren kunnen. Bijvoorbeeld Apparaat A kan gewoon met 1 GBps communiceren met C, en zelfde voor B en D etc. Maar in dit geval zou ik de switch er gewoon tussenuit halen omdat het wat simpeler is en waarschijnlijk de mediabox en streamer toch geen nut hebben zonder internet dus heeft een aparte switch niet echt voordelen. Gebruikt enkel meer stroom 🙂

 

Bekijk in context

7 Reacties 7
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Ik lees nl. ook dat een switch het netwerk kan verbeteren en dat zou ervoor pleiten om bijvoorbeeld één UTP-kabel met de switch te verbinden, en twee kortere vanuit de switch naar de Mediabox en de streamer."

 

Ale je 1 kabel naar een switch hebt, dan heb je 1 Gbit verbinding die daarna gesplitst wordt door de switch, dat kan intern op verschillende manieren, naar de andere verbindingen en dan is het maar net hoe de switch dat technisch doet.

Op laag 2, 3 of 4 van het OSI model: OSI-model - Wikipedia

 

Dus een switch kan per definitie nooit een verbetering zijn, want die kan een 1 Gbit netwerksignaal niet verbeteren, eerder verslechteren, omdat hij het signaal splitst, hij krijgt gewoonweg niet meer of kan er ook geen ander signaal van maken, maar hoeft ook geen verslechtering te zijn, dat hangt volledig van de wijze van doorgifte en de stabiliteit en de doorvoersnelheid van de switch af.

 

Alle apparaten die ergens tussen zitten zijn een mogelijkheid tot weerstand en bepaalde verbindingsproblemen.

 

Als je 2 kabels naar je Connect box hebt, dan heb je 2 directe 1 Gbit verbindingen zonder enig apparaat er verder tussen, dus minder kans op verbindingsproblemen.

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Het hele verhaal is mij niet helemaal duidelijk.

 

Je hebt 5 apparaten? 2x streamer, 1x Apple TV, 1xNAS, 1x Media box next.

 

Je wilt terug naar 2 apparaten? Dus de rest over wifi en de rest gewoon weg? Naar wifi is sowieso een achteruitgang, bekabeld aansluiten is altijd het beste.

 

In principe is het beste al je 5 apparaten op je switch en dan 1x verbinding naar je connect box. Dan maken al je apparaten namelijk gebruik van de interne bandbreedte van de switch en komt er vanuit de CB alleen een internet verbinding binnen.

 

Die apparaten die je aansluit gebruiken allemaal niet echt bandbreedte behalve je NAS dan. 

 

Dan moet je dus gaan kijken hoe je op je NAS komt. Als je bijvoorbeeld computers gebruikt die niet op de switch zitten kan je daar nadeel van ondervinden. In dat geval is het beter om de NAS op je CB te zetten en de rest van je apparaten die daar aanwezig zijn op een switch.

 

De 4 poorten op je CB zijn ook gewoon een switch alleen dan met een interne verbinding naar de SoC en WAN.

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

@Bert

 

Dat ligt er aan hoe je er naar kijkt. Ik heb persoonlijk nog nooit een switch hoeven resetten terwijl de keren dat je een CB moet resetten bijna ontelbaar zijn. Ik heb switches draaien die uptimes hebben van jaren, en die hebben al 4 verschillende modems overleefd zonder uit te gaan 🙂

 

1 van de voordelen van een switch is bijvoorbeeld dat als je CB reset, je interne netwerk gewoon nog werkt behalve WiFi dan als je die van je CB gebruikt.

 

Enkele kabel naar een centrale switch heeft bij mij dus altijd voorkeur boven enkel CB als je ook dingen als een NAS etc gebruikt. Tenzij je niet meer als 4 verbindingen nodig hebt. Maar dan nog kan het vervelend zijn als je bijvoorbeeld geen NAS hebt tijdens een reset.

 

Als het puur en alleen om een internet signaal gaat, dus geen streaming van local devices etc dan maakt het niet zo veel uit en kan je net zo goed alles op je CB zetten.

Wim25
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Bert Bedankt voor je uitgebreide reactie.  Het lijkt me dus het beste dat ik de twee apparaten apart aansluit op de Connect Box (streamer en mediabox elk een eigen poort), de switch hoeft het niet te verpesten maar voegt niets toe. Toch beweert @Bert in zijn reactie dat het juist slimmer is om toch de twee apparaten (of meer) op de switch aan te sluiten. Ik weet te weinig van de techniek om te kiezen, maakt het dan eigenlijk niet zoveel uit allemaal? 

Wim25
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Inderdaad is het hele verhaal je niet duidelijk, misschien had ik de andere apparaten niet moeten noemen. In het kort, ik kan nu mijn (belangrijkste) apparaten bekabeld aansluiten en doe dat omdat ik weet dat dat beter is. Ik heb dan wel een switch, maar als ik slechts twee apparaten met Internet wil verbinden via de kabel dan kan de switch vervallen. Dan verbind ik ze rechtstreeks met de Connect Box. Welke methode heeft de voorkeur? 1. Twee kabels vanuit CB naar twee apparaten 2. Een kabel vanuit CB naar switch en daar twee apparaten op aansluiten. Bij de eerste reactie op mijn vraag kiest @Bert voor methode 1, jij kiest zo te zien voor 2. Allebei even goed?

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Alle 2 even goed maar ligt aan je gebruik.

 

Zijn het 2 apparaten die voornamelijk internet nodig hebben kan je ze het beste op de CB aansluiten met 2 aparte kabels. Als het maar over 2 apparaten gaat, horizon box en streamer dan zou ik in dit geval gewoon direct op de CB aansluiten.

 

Zijn het apparaten die ook met elkaar communiceren dan kan een switch handiger zijn, omwille van betrouwbaarheid.

 

De 4 poorten op je connectbox zijn ook gewoon een switch alleen zit die in je connect box ingebouwd.

 

Als je meer als 4 apparaten had gehad dan had switch sowieso de voorkeur gehad omdat je apparaten dan via de interne bandbreedte van de switch communiceren kunnen. Bijvoorbeeld Apparaat A kan gewoon met 1 GBps communiceren met C, en zelfde voor B en D etc. Maar in dit geval zou ik de switch er gewoon tussenuit halen omdat het wat simpeler is en waarschijnlijk de mediabox en streamer toch geen nut hebben zonder internet dus heeft een aparte switch niet echt voordelen. Gebruikt enkel meer stroom 🙂

 

Wim25
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt @BertM3 en @Bert  voor jullie reacties, ik kies voor methode 1 en houd nog een poort over voor de NAS en een poort voor het deco-systeem. Fijne avond!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic