1
Vraag
2
Reacties
jst1974

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Aansluiten MoCa adapters i.c.m Ziggo Connectbox (Arris) en eigen router (Netgear Nighthawk)

Ik heb twee Hirschmann MoCa adapters aangeschaft om het internet over de coax kabel te laten gaan. Het lukt mij alleen niet om ze op de juiste manier aan te sluiten.

De situatie is als volgt.

 

Het signaal komt binnen op de hoofdaansluiting. Van de hoofdaansluiting naar een coax signaal versterker. Uit deze versterker komen 4 kabels om de rest van het huis te voorzien van radio/tv signaal. Volgens het aansluitschema moet ik één van deze kabels aansluiten op de ingang van de MoCa adapter. De uitgang van deze adapter gaat naar het Ziggo modem. Echter heb ik ná het modem nog een eigen WiFi router en gebruik ik dus NIET het WiFi signaal uit het Ziggo modem. Als ik de ethernet kabel tussen het Ziggo modem en de adapter aansluit gebeurt er niks. Als ik de ethernet kabel aansluit tussen mijn WiFi router en de adapter gebeurt er ook niks. En dan haak ik dus af.

 

Is er iemand die een juist aansluitschema heeft?

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tne7laa

Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Vreemd dat die bij ons nooit is geïnstalleerd. Heb Ziggo gebeld en sturen een POA-01-B splitter op. 👍

Nu nog zo’n sete bestellen.  Zal de bevindingen later hier plaatsen.

 

Hirschmann gaf een reactie gaf aan om 2 Moca sets te kopen om 2x point to point te maken. Maar denk toch dat ik gewoon hun plugging set met versterker te kopen met 1x een Moca set erbij.

Bekijk in context

40 Reacties 40
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Je hebt het over een eigen ‘Wifi Router’. Is dat een Router of een Access Point voor bekabelde en Wifi verbindingen? Wat is merk en Type?

Vreemd is dat beide aansluitmethoden niet werken. Zonder nog verdere details te kennen, zou minstens 1 methode moeten werken.

Die andere Moca Adaptor zit toch wel aan het eind van de juiste coax-kabel ie de kabel waar de eerste adaptor op is aangesloten.?

ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes

Misschien helpt dit?

 

jst1974
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor de reacties.

 

het internet signaal gaat vanuit het Ziggo modem, met een utp kabel naar mijn Netgear Nighthawk WiFi router. Deze zorgt in huis voor de WiFi. Aan deze router hangen ook wat bekabelde apparaten.

 

Voor wat betreft of de andere adapter aan dezelfde coax hangt, dat zou niet nodig moeten zijn als ik het goed begrepen heb. De eerste adapter is toch het “basis station”? Zorgt voor een in en uitgaand signaal naar de coax versterker?

 

Óf moet de eerste adapter geplaatst worden vóór de coax versterker?

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Dan moet de eerste adaptor op de Input coax-kabel van de versterker. Dus voor de versterker, als je het zo wilt noemen.

Vervolgens kun je aan elke output kabel een adaptor hangen, als dat nodig zou zijn.

Althans ik hoop dat dit zo ook werkt. De logica zegt van wel.

 

jst1974
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@hanh ja die had ik vannacht ook opeen bedacht, ga ik proberen. Ik laat het weten….Thanks!

jst1974
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Helaas. Hebben alle suggesties niks opgeleverd. Heb Devolo WiFi over stroom adapters gekocht en die werken perfect. 
 

 

tne7laa

Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Jammer dat je er niet uit bent gekomen. Zit nl zelf na te denken om Moca adapters te komen en vraag mij dan af of alles gaat werken met ziggo. Misschien moest je iets doen met IP instellingen maar weet dat natuurlijk niet. Ik zoek vervanging van mij Powerline adapters want dat werkt niet echt in 1 van mijn kamers. Daar ligt coax dus zou een goede oplossing kunnen zijn.

Misschien dat anderen nog kunnen aangeven op Moca een goed werkend alternatief is.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@tne7laa 

Als een powerline niet werkt is er vermoedelijk te veel demping van het signaal.

Dat risico is er met de Moca oplossing ook.

De eerste moca adapter altijd na een eventuele coax versterker nooit ervoor zoals hier geopperd.

https://www.coaxkabelwinkel.nl/internet-over-coax-moca-veel-gestelde-vragen/

 

Wordt de aanwezige coax gebruikt? Is het antwoord nee dan is de coax eruit en een cat5e of cat6 netwerk draad trekken voordeliger.

 

tne7laa

Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Beste @RoWi. 

Dank je voor het reageren. Ik heb inderdaad wel trek in die Moca oplossing en zit te denken aan die Hirschmann Inca’s. Maar het het volgende probleem/vraag:

Ik wil er 3; een in de meterkast aan modem en 1 in de slaapkamer en 1 in de woonkamer. Nu zeggen ze dat ze Na de versterker moeten. Nu heb ik zo’n versterker met 4 uitgangen die resp. naar modem, woonkamer, slaapkamer en zolder gaan. Nu kan ik hem wel op de uitgang van de woonkamer zetten maar dan gaat dat signaal natuurlijk niet terug in de versterker en dan ook naar de slaapkamer. Of wel?
Ik vraag mij dus af hoe het aangesloten moet worden met 3 Moca’s samen met zo’n versterker. Hetzelfde als ik bijv. er 4 wil hebben en dan bijv. naar zolder. 

tne7laa

Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

tne7laa_0-1649614016940.png


zoals op dit plaatje zou het dan wel moeten werken zou je dan verwachten.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Als je het plaatje mag geloven gaat het internet signaal inderdaad via de versterker naar alle andere uitgangen. De versterker werkt dan blijkbaar als een netwerk switch.

 

Wat de modem betreft daarvan is het advies deze middels een POA 1B splitter op de Abonnee overname punt aan te sluiten. Aan de andere aansluiting van de splitter kan dan de versterker.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Op de afbeelding heeft de eerste MOCA geen ethernet verbinding met de andere MOCA’s.

Het DOCSIS signaal van ziggo staat op de ingang en de ethernet signalen vanuit het Ziggo modem worden weer direct op de coax gezet naar het Ziggo modem ipv naar een tweede MOCA.

 

Het is toch zo dat een MOCA adapter van een ethernet naar coax omzet en aan de anderzijde van MOCA weer naar ethernet.

Dus de volgorde moet zijn: AOP -> Ziggo modem/router -> ethernet poort -> MOCA -> COAX -> MOCA -> ethernet -> switch/computer/wifi adapter etc.

 

En AOP naar eerste MOCA coax in voor kabel tv en coax uit naar coax in van tweede MOCA of ingang van de versterker. En van twee MOCA coax uit naar tv / mediabox.

 

Als je een mediabox met eigen modem na een MOCA opstelling aansluit kan dit wel eens verstoord kunnen raken met het DOCSIS signaal van Ziggo tegelijkertijd met het MOCA signaal.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Klopt de eerste moca krijgt het ethernet uit de modem/router,waarom er op dat plaatje een verbinding is getekend van de modem/router naar de coax ingang van de moca is mij in eerste instantie niet opgevallen. De modem gaat  inderdaad direct op de AOP of middels een splitter, daarna de moca via ethernet aan de Connectbox.

 

Het laatste deel wat je schrijft dat is ook hoe ik begrijp dat de zaken werken.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Een MOCA op stelling door de versterker betwijfel ik ook, het MOCA signaal zal een soort “DOCSIS” signaal zijn met specifiek frequentie bereik. En een MOCA op stelling in een ster opstelling weet ik ook zo niet of dat kan. Een MOCA opstelling is gewoonlijk een 1 op 1 van MOCA naar MOCA.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@tne7laa 

Zelf heb ik geen ervaring met Moca maar in het aprilnummer (nr 4 2022, blz 98 t.e.m. 102) van c't magazine (morgen 12-04-2022 zal nummer 5 in de kiosk liggen) staat een testje van dergelijke apparatuur. Er worden vier merken besproken, maar Hirschmann zit daar niet bij.

 

Ethernet over coax (EoC) of zelfs telefoonlijnen kan een oplossing zijn, maar bedenk wel dat dat als je één unit beneden hebt en meerde boven, dat je dan -net zoals bij powerline- een gedeeld medium hebt qua bandbreedte. Ook wordt aangestipt dat MoCA niet de enige transmissienorm is; er bestaat ook nog G.hn.

Van deze normen blijken er ook nog eens meerdere versies te bestaan. Zij kozen voor de test voor H.nh Wave 2 en MoCA 2.5.

Ziggo wordt in het verhaaltje ook genoemd. Tot DOCSIS 3.0 zou MoCA goed kunnen werken zonder verder aanpassing. Vanaf DOCSIS 3.1 adviseert men G.hn i.v.m. de hoger afsnijfrequentie (1800MHz). Heeft iets met filtering te maken.

 

Wellicht kan je dit artikeltje / blad inzien (vandaag nog in de kiosk!) of bij een bibliotheek of zo iets.

tne7laa

Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Toch weer een hele discussie losgetrokken. 😉

krijg het idee dat het toch allemaal niet zo plug and play is zoals fabrikanten doen geloven. Daarom had de starter van dit draadje al een probleem om het werkend te krijgen.

 

dacht zelf aan een Moca 2.0 omdat ik niet meer dan 1 GB/s nodig heb. Maar als de bandbreedte weer verdeeld wordt over hoeveel mocas je hebt wordt het weer een ander verhaal.

 

mijn modem is overigens gewoon door de monteur ooit op de eerste uitgang van de versterker gehangen. Zonde splitter oid. Werk op zich goed.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@tne7laa  schreef:

dacht zelf aan een Moca 2.0 omdat ik niet meer dan 1 GB/s nodig heb. Maar als de bandbreedte weer verdeeld wordt over hoeveel mocas je hebt wordt het weer een ander verhaal.

 

De bandbreedteverdeling zal (hoofdzakelijk) zijn tussen de op enig moment aanwezige gebruikers. Daar zal men het meeste last van hebben bij gelijktijdig gamen / video streamen.

tne7laa

Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Ik kom er met mijn gedachtengang niet uit hoe ik het zou moeten aansluiten. Als de Moca Na de versterker geplaatst moet worden.
Ik heb op de versterker 1 ingang en 4 uitgangen naar resp. 1Modem,  2Woonkamer, 3Slaapkamer en 4Zolder. Zie foto.

Ik wil graag een Moca in de meterkast die ethernet op coax zet en naar de woonkamer en naar de slaapkamer (dus uiteindelijk 3 moca’s).

Als ik alleen een Moca Na de versterker mag plaatsen dan kan ik deze maar op 1 van de 4 uitgangen plaatsen dus gaat er maar naar 1 plek in huis het Moca signaal. Dat wil ik dus niet.

Als ik de Moca kan plaatsen voor de versterker dan gaat het wel naar alle 4 de uitgangen.

Het is voor mij een raadsel hoe ik dit toch op kan lossen. Hoop dat jullie het wel snappen.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

De retour geschikte versterker die je gebruikt zal niet geschikt zijn voor de moca deze gaat maar tot 1000Mhz. De X versie van die versterker gaat maar tot 1200Mhz. De Hirschmann Moca’s werken in het frequentie bereik van 1250-1675Mhz. Dus je zal op zijn minst een retour geschikt versterker moeten gebruiken tot ±2000Mhz en dan zowel versterking in beide richtingen over grotere afstanden. 

 

Je zal dus als je ethernet over elke coax (NA de versterker) wilt gaan gebruiken dus minstens 6 moca’s moeten hebben voor elke coax kabel 2.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic