1
Vraag
2
Reacties
jst1974

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Aansluiten MoCa adapters i.c.m Ziggo Connectbox (Arris) en eigen router (Netgear Nighthawk)

Ik heb twee Hirschmann MoCa adapters aangeschaft om het internet over de coax kabel te laten gaan. Het lukt mij alleen niet om ze op de juiste manier aan te sluiten.

De situatie is als volgt.

 

Het signaal komt binnen op de hoofdaansluiting. Van de hoofdaansluiting naar een coax signaal versterker. Uit deze versterker komen 4 kabels om de rest van het huis te voorzien van radio/tv signaal. Volgens het aansluitschema moet ik één van deze kabels aansluiten op de ingang van de MoCa adapter. De uitgang van deze adapter gaat naar het Ziggo modem. Echter heb ik ná het modem nog een eigen WiFi router en gebruik ik dus NIET het WiFi signaal uit het Ziggo modem. Als ik de ethernet kabel tussen het Ziggo modem en de adapter aansluit gebeurt er niks. Als ik de ethernet kabel aansluit tussen mijn WiFi router en de adapter gebeurt er ook niks. En dan haak ik dus af.

 

Is er iemand die een juist aansluitschema heeft?

 

 

40 Reacties 40
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@tne7laa ik vermoed dat netwerk kabels trekken lastig of niet gewenst is, dat zal de reden zijn dat je in deze oplossing geinterreseerd bent.

 

tne7laa

Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Het leek zo’n mooie oplossing maar denk dat het niet haalbaar is of ik moet idd achter elke uitgang van versterker een Moca zetten. Moet dan maar kiezen. 
Ethernet trekken/leggen is niet echt een optie. Ik heb het nu opgelost met Powerline maar is niet geweldig. Vooral de slaapkamer  is ruk omdat deze op een ander groep gaat. Naar woonkamer is redelijk.

Ik heb nu ook een WiFi mesh op elke verdieping een AP dus goed bereik. Zat nog te denken om een Wifi—>Ethernet adapter te nemen aangezien ik een 4K webcam met alleen een ethernet aansluiting aan te kunnen sluiten die nu op de (slechte)powerline hangt. 
De Ziggo Next hangt in de woonkamer aan wifi en werkt op zich goed maar dacht dat moca nog beter zou werken.

Misschien maar niet te veel willen…

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Welk mesh systeem? Als dit de TP link Deco serie betreft daar kan een netwerk stekker op worden aangesloten zelfs als de unit draadloos verbonden is, ditzelfde kan ook met de Ziggo Smartwifi Pods.

 

Bekabeling is in mijn optiek altijd mogelijk hoewel niet altijd even onzichtbaar. Hier gaat ook een netwerk kabel via een plakgoot naar een hogere verdieping, vanwege een onbruikbare loze leiding. 

 

Ik weet dat de moca oplossing hier en daar wel met succes ingebruik is.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Een mogelijkheid is om een in de coax kabel naar de slaapkamer 2 moca’s te gebruiken en daar in de slaapkamer minstens een AP op aan te sluiten. En in MESH AP’s te investeren die een apart wifi kanaal onderling gebruiken als backbone. De oplossingen gaan dan al snel naar semi professioneel.

tne7laa

Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Ik heb de Deco M4 van Ziggo. Ik heb deze alle 3 via ethernet kunnen bekabelen om daarna via WiFi verder te gaan naar wifi apparaten. Werk erg stabiel. 
Wist niet dat je deze ook via wifi kon connecten en daarna op ethernet over kon gaan (WiFi—>ethernet?).
Ik heb ze beslist op ethernet aangesloten voor de backbone. 
En ja ik kan wel overal ethernet gaan leggen maar krijg dan kabelgoten ed waar vrouwlief niet blij mee is. 😉

Ben overigens erg blij dat jullie meedenken.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@tne7laa 

Hier een link naar Hirschmann met aansluitschema's, waaronder o.a.:

-aansluiting INCA 1G met versterker 4 uitgangen.pdf;

-aansluiting INCA 1G met passieve vierverdeler.pdf;

en nog veel meer.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Wat betreft de Deco units.

https://community.ziggo.nl/t5/Kennisbank/Leidraad-voor-TP-Link-DECO/ba-p/69366#post728787

 

De eerdere genoemde webcam zou op een vrije rj45 van een Deco unit kunnen worden aangesloten mits beschikbaar.

 

Er zijn dus wel netwerk kabels aanwezig dan mis is ik eerlijk gezegd de reden om ook nog eens de moca oplossing te willen inzetten.

 

De vrouw factor is niet te onderschatten dan is het toch het één of het ander.

tne7laa

Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Dank. Ook @DennyW voor de link. Daar staat inderdaad de oplossing met een 4 weg versterker. Super blij mee als dat gaat werken. Volgens hun moet dat dus wel kunnen (Versterker met 4 aansluitingen (anders dan Hirschmann)).

Misschien eerst een setje kopen en uitproberen…

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@DennyW  schreef:

@tne7laa 

Hier een link naar Hirschmann met aansluitschema's, waaronder o.a.:

-aansluiting INCA 1G met versterker 4 uitgangen.pdf;

-aansluiting INCA 1G met passieve vierverdeler.pdf;

en nog veel meer.


Bijzonder om dit te lezen.

 

De INCA's worden toegepast op plekken waar er geen utp-bekabeling getrokken kan worden of waar dat te duur is. Daarnaast wordt het toegepast om het signaal over lange afstanden te sturen aangezien utp zeer gelimiteerd is qua lengtes.

 

Dat van die lengte valt in woningen weg zeker als cat6 wordt gebruikt, en te duur dat valt ook te bezien. Uiteraard is dat marketing taal daar moeten we maar doorheen prikken.

tne7laa

Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Ik heb er over nagedacht en had nog een vraag gesteld bij Hirschmann of mijn versterker wel gaat werken. Nog geen antwoord. Ik zit er sterk over te denken om versterker te vervangen door zo’n HMV plug-in set waar direct Moca op gezet word in meterkast. En daarnaast 2 moca’s voor de verschillende kamers. Kost wat maar dan heb ik het wel gelijk goed lijkt mij. Kost met elkaar zo’n 200 euro. Maar heb ik er wel voor over als ik stabiel 1Gb netwerk heb. Ga waarschijnlijk vandaag bestellen. 🥳

Zit nog wel met de vraag hoe ik mijn modem ga aansluiten aangezien die nu op de 1e uitgang van de versterker zit (0db) denk dat het ook op de andere kan toch? Ik heb nl op de inkomende aansluit punt maar 1 uitgang. Als het echt niet kan dan zak ik een splitter moeten hebben. Vraag is welke.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Je kan hier aan een moderator vragen of ze je een POA-01-B splitter willen toesturen.

 

https://www.ziggo.nl/klantenservice/installeren/internet/stap-voor-stap#/wifi-modem/in-de-meterkast/...

 

tne7laa

Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Vreemd dat die bij ons nooit is geïnstalleerd. Heb Ziggo gebeld en sturen een POA-01-B splitter op. 👍

Nu nog zo’n sete bestellen.  Zal de bevindingen later hier plaatsen.

 

Hirschmann gaf een reactie gaf aan om 2 Moca sets te kopen om 2x point to point te maken. Maar denk toch dat ik gewoon hun plugging set met versterker te kopen met 1x een Moca set erbij.

tne7laa

Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Ik heb net nog even een belletje gewaagd naar Hirschmann nadat ik een antwoord had gekregen. Een hele fijne behulpzame man aan de lijn gehad die super duidelijk technisch kon uitleggen.

Hij adviseerde mij toch om voor 2x een point to point te nemen. Hij gaf het volgende in het kort aan: Als je een multi point doet (Moca in meterkast en 2 in verschillende kamers (ster?)) moet je rekening houden met dat ze elkaar allemaal kunnen ‘zien’. Dan krijg je te maken met een eventuele grote demping door de kabel maar ook de aansluit contact dozen die ook nog filteren als je oude hebt. Dat mag niet maar dan 50db zijn. Als je 2x een point to point gebruikt heb je daar geen (veel minder) last van en zal het echt gaan werken. Heb ik ook geen andere versterker nodig en daarna mogelijk ook nog andere contact dozen.

Conclusie: eerst maar 1 setje van 2 mocas en daarna misschien nog een setje.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Prima advies als ik dat zo lees.

.Dat wordt wel een flinke investering, maar wie goed internet wil hebben, of dit nu bekabeld is of via wifi zal toch moeten investeren, dat is niet anders.

tne7laa

Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Inderdaad. 1 setje kost nu nog 109 euro. Vanmiddag eerst meet even nog naar de boekenwinkel voor c't magazine waar @DennyW het over had. Jammer dat dit niet gewoon te lezen is op internet. Kijken welke ze daar bespreken. Voor nu is het de Hirschmann maar wie weet...

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ik kon het niet laten.

Screenshot_20220413-124625~2.png

 

 Moca is misschien makkelijker  niet echt voordeliger. Dat geschreven hebbend ik zal ook eerder voor de Moca variant kiezen dan powerline adapters.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@tne7laa 

Nr 4 (april) van c't zal nu (13-04-2022) waarschijnlijk niet meer in de winkel liggen omdat nr 5 (mei 2022) gisteren 12-04-2022 uitgekomen is. Helaas is dit tijdschrift niet in elke "boekjeswinkel" te vinden. Is natuurlijk wel (na te) bestellen. Zowel op papier of digitaal.
Echter het testje is m.i. niet zo diepgaand dat je er nu (met de opgedane huidige info) veel mee opschiet, zodat je je mag afvragen of je deze "investering" wel moet doen. Hopelijk ligt er nog een exemplaar die je kan/mag inkijken

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@tne7laa 

Met (één) ethernetkabel kan je behoorlijk grote afstanden overbruggen en elke switch is oneigenlijk gezegd ook een "tussenversterker" / repeater. Als er een loze leiding of niet gebruikte leiding naar zolder loopt, dan kan je daar aftakken met een switch naar (afzonderlijke) de onder gelegen kamers. Zo achter een CV-buis / gordijn valt een kabeltje of kabelgootje meestal niet op.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Het hebben van een netwerkaansluiting op zolder kan handig zijn voor een moderne verwarmingsketel en/of  de omvormer van de PV-installatie (zonnepanelen) en/of als verdeelpunt voor Wifi-AP's.

 

 

N.B.:

In het testje werden besproken:

 

-ALL-GHN102v2-Coax, website fabrikant: allnet.de, overdrachtsmethode: G.hn Wave 2;

-EOC 1-32 G.hn Coax, website fabrikant: axing.com, overdrachtsmethode: G.hn Wave 2;

-Giga Bridge, website fabrikant: develo.nl, overdrachtsmethode: G.hn Wave 2 en

-HME5000-C2-E2-PU-I2-I, website fabrikant: en.lusterinc.com, overdrachtsmethode: MoCA 2.5

 

Leuk voor wat achtergrond info, maar je hebt hiermee geen volledig overzicht van wat er op dit gebied verkrijgbaar is.

tne7laa

Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Even een bericht nadat ik een setje gekocht heb. Ik heb daarna gelijk nog een ander setje gekocht via marktplaats die ik goedkoop over kon nemen. Nadat ik het eerste setje aangesloten had. Wel even uitvogelen welke kabels en snoeren ik nodig had. Moest nog even naar de bouwmarkt voor een paar stekkers.

 

Uitkomst: bevalt erg goed tot nu toe. Webcam 4k is super stabiel en heb met de MAcBook snelheden gemeten van 800-900Mb/s.

Opbouw: beide setjes na de versterker aan de uitgangen aansluiten en 1 naar de slaapkamer en 1 naar de woonkamer.

Nog een gigabit switch kopen want had nog een 100Mb switch staan. Of ik dan klaar ben moet blijken want krijg vast wel meer ideeën om meet bekabeld te maken. 😊 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic