Vraag
Reacties
Oplossing
JavaDa
Level 1

Aanschaf Wifi-6 router

Hallo, mijn Ubee wifi3.0 modem van UPC, oud hé, staat in bridge mode dus met mijn Nighthawk R7000 

een redelijk goed signaal op 2,4GHz en 5GHz.

Nu wil ik Netgear Orbi aanschaffen met Wifi-6. Gaat dit met die overjarige Ubee?

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
RoWi
Level 20

Ik zie geen reden waarom niet, de vraag is heb je al  zoveel wifi6 clients of is het om toekomst bestendig te zijn?

Bekijk in context

13 Reacties 13
RoWi
Level 20

Ik zie geen reden waarom niet, de vraag is heb je al  zoveel wifi6 clients of is het om toekomst bestendig te zijn?

JavaDa
Level 1
Topicstarter

Ik vraag me af of het Ubee modem Wifi-6 doorgeeft.

En ja ik krijg één device die op Wifi6 kan draaien, dus vandaar.

0 Kudos
Marco1861
Level 3
JavaDa wrote:

Ik vraag me af of het Ubee modem Wifi-6 doorgeeft.

En ja ik krijg één device die op Wifi6 kan draaien, dus vandaar.

De modem in bridge dus de Nighthawk Orbi geeft Wifi-6. Dat staat dus los van de Ubee. 

Heb je apparaten in huis die Wifi-6 ondersteunen? Of ben je van plan om deze te kopen? Anders heb je niets aan Wifi-6. 

0 Kudos
JavaDa
Level 1
Topicstarter

@Marco1861 

Oké, als het modem bepalend is voor het doorgeven van de frequenties dan is het geen probleem.

Bedankt, ik ga het ervaren.

0 Kudos
RoWi
Level 20

De modem de Ubee bepaald welke maximale snelheid je met de buitenwereld hebt. De Orbi de wifi toegangspunten bepalen je interne snelheden etc.

Persoonlijke gedachte

Wifi 6 heeft zeker voordelen, of het nu al zinvol is om daar in te investeren met een abonnement van zeg 250Mb is maar de vraag. Zeker met maar één device.

0 Kudos
JavaDa
Level 1
Topicstarter

@RoWi.

Een abo van om het even hoeveel MB's heeft toch niets te maken met de frequentie van het Wifi signaal? En als er één device over de dam is volgen er meer. Denk je ook niet.

0 Kudos
Marco1861
Level 3
JavaDa wrote:

@RoWi.

Een abo van om het even hoeveel MB's heeft toch niets te maken met de frequentie van het Wifi signaal? En als er één device over de dam is volgen er meer. Denk je ook niet.

Ja, maar niet op korte termijn. Daarom wacht ik zelf nog met het overschakelen naar Wifi-6. De router zijn beperkt verkrijgbaar en de prijs is nog vrij hoog. 

Een investering is het wel. 😉 

RoWi
Level 20
JavaDa wrote:

@RoWi.

Klopt echter met een 50 Mb abonnement heeft wifi 6 niet veel meerwaarde voor de mogelijke snelheid. De afweging is dan de drukte op 2,4 en 5 GHz omzeilen. Het gaat er in mijn afweging om wat brengt de meerwaarde de maximale snelheid dan heeft  wifi6 pas nut vanaf een 500Mb abonnement, of andere bijkomende voordelen. Met maar één device zou ik er persoonlijk nog niet aan beginnen vermoed ik.

Vandaar de eerste vraag wil je klaar zijn voor de toekomst, als er meer devices bijkomen 

JavaDa
Level 1
Topicstarter

@RoWi. en @Marco1861 

In eerste instantie bedankt voor jullie antwoorden.

Het volgende is eigenlijk off topic, maar dat was 50% van jullie antwoorden ook.

In januari 2018 verschenen de eerste Wifi-6 devices op de markt.

We hebben het dus niet over de toekomst maar over het heden. Wifi-7 is de toekomst.

Ook het aantal devices is anno 2020 redelijk groot, ga maar eens googelen. En zal in de loop der jaren natuurlijk steeds groter worden.

Voor wat betreft de prijs, is dit natuurlijk voor iedereen anders. Je hebt het voor de nieuwe techniek over of niet.

Ook de eigenschappen van de devices spelen hierbij een rol, denk aan wifi-6 met al of niet 5G etc. De technologische ontwikkelingen hou je niet tegen, en zullen altijd geld kosten.

0 Kudos
jarielcapitain
Level 13
JavaDa wrote:

een redelijk goed signaal op 2,4GHz en 5GHz.

Ik zou als eerste naar je huidige wifi kijken en verbeteren. “redelijk goed” is toch niet om over naar huis te schrijven.

0 Kudos
RoWi
Level 20
JavaDa wrote:

Ook de eigenschappen van de devices spelen hierbij een rol, denk aan wifi-6 met al of niet 5G etc. De technologische ontwikkelingen hou je niet tegen, en zullen altijd geld kosten.

Je hebt uiteraard geen ongelijk. 

Feit is de huidige 80211.ax protocol is nog steeds een draft versie niet definitief, elk huidig toestel ondersteund niet de definitieve versie van dit protocol. Verder is wifi6 ontwikkeld juist voor het ondersteunen van meerdere clients het nut of effect met 1 client is nihil. 

Wifi6E is de eerstvolgende stap die binnenkort wordt goedgekeurd. Deze gaat van 6ghz gebruik maken. Als het tegenzit en ondersteunen de huidige routers de eerste devices niet of niet goed.

Je hebt inderdaad gelijk er zijn steeds meer client devices waarvan Samsung de eerste was in 2019 met de Fold en de S10 serie. Om het nu gemeengoed te noemen dat betwijfel ik. 

Wat acces points betreft heb je gelijk Huawei was daarmee een van de eerste in eind 2017, de eerste chipsets stammen uit 2016.

Ik wacht daarom bewust nog even met investeren.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator

Hey @JavaDa . Je hebt een mooie discussie aangewakkerd, zie ik wel :-). 

Ben je er zo helemaal uit, of kan ik nog iets voor je betekenen? 

0 Kudos
JavaDa
Level 1
Topicstarter

Hallo @Lycke Ziggo probleem opgelost, iedereen hartelijk dank.

Morgen komt mijn eerste device met Wifi-6 binnen. Daarna ga ik eens kijken naar een nieuwe router, die op de Ubee (in bridge) aangesloten gaat worden.

Met vriendelijke groet.