1
Vraag
2
Reacties
Martijn_Suers

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

ASUS router achter Giganet modem

Sinds een paar weken heb ik giganet internet van Ziggo en dus de nieuwe giganet modem.

Na wat aanvangsproblemen met de kabels in de wijk (inmiddels opgelost door Ziggo) is de snelheid op orde. Ruim 945mps bekabeld gemeten.

Zelf heb ik een ASUS RT-AC3200 router die ik graag achter het modem wil gebruiken. Voorheen was dat geen enkel probleem met de connectbox modem die ik hiervoor had. Kwestie van de moden in bridgemodus zetten en de router configureren als DHCP server.

Als ik nu de router achter het modem zet en het modem nu in bridge modus zet, dan gaat de snelheid (bekabeld) enorm naar beneden. Zo'n 300mps.

Ik heb de specs van m'n ASUS router bekeken, maar die is redelijk nieuw en moet deze snelheden met gemak aankunnen.

Waarschijnlijk doe ik iets niet goed, maar kan het kloppen dat de snelheid van het giganet modem ruim gehalveerd wordt als deze in bridge modus wordt gezet?

Hoe kan ik e.e.a. oplossen?

 

De ASUS router heeft veel meer functionaliteiten en voor het WIFI netwerk heb ik de DECO M4 van TP-link.

Wifi op de modem, of de ASUS router zijn dus uitgeschakeld.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Oké apart ik heb ook een Asus router maar dan met de stock firmware en daar haal ik met gemak 512-515 mbps mee met mijn Internet Max abbo.

 

Had je toevallig ai protection aan staan in je router?

Die functie kan namelijk bij veel gebruikers voor problemen zorgen zoals snelheid en latency issues.

 

Bekijk in context

6 Reacties 6
Martijn_Suers
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Na wat zoeken op het forum uiteindelijk de oplossing gevonden met de Merlin firmware voor de ASUS router. Werkt top! 950mpbs down op LAN en bijna 500mbps op wifi. Reacties zijn dus niet meer nodig….

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Oké apart ik heb ook een Asus router maar dan met de stock firmware en daar haal ik met gemak 512-515 mbps mee met mijn Internet Max abbo.

 

Had je toevallig ai protection aan staan in je router?

Die functie kan namelijk bij veel gebruikers voor problemen zorgen zoals snelheid en latency issues.

 

Martijn_Suers
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank voor je reactie!

Ai protection stond inderdaad aan. Nu uitgezet en wifi inderdaad iets sneller...nu 514mbps

Voor de duidelijkheid...het wifi netwerk van de ASUS router staan nog wel aan maar gebruik ik niet. (ssid verborgen, puur als backup). Wifi wordt geregeld door de DECO m4 van TP link. Kan ik daar nog een instelling veranderen? (Deco's zijn bekabeld aangesloten)

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Fijn om te horen dat er verbetering is!

Op welk apparaat heb je de speedtest gedaan?

En via welke website/app heb je speedtest uitgevoerd?

 

Zou je de volgende instellingen willen toepassen als je modem niet in bridge staat?

Daarna je modem 1 minuut van stroom halen.

 

 

Martijn_Suers
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi Tom,

Speedtest is gedaan op mijn desktop PC die bekabeld is aangesloten.

Modem ziggo staat in bridge modus, ASUS retour als DHCP server. Vanzelfsprekend dus LAN aangesloten op router.

Ik heb de speedtest van ziggo gebruikt op m'n desktop en met mobiele devices de wifi getest met de speedtest app van ookla.

Ook heb ik de firmware van de ASUS router vervangen door die van Merlin. (dat las ik in een andere topic), dat werkt prima.

 

Instellingen op het modem kan ik dus niet meer aanpassen in bridgemodus.

Maar voor nu is het prima denk ik. Op LAN dus bijna de 1gb van het abonnement.

Op wifi ongeveer de helft, maar dat is eigenlijk meer dan voldoende.

 

Desktop bekabeld:

 

Laptop op wifi (geen LAN poort)

Wifi door de DECO M4 van TP link. 3 stuks.

Woonkamer, 1e verdieping, 2e verdieping.

Test op de laptop in de woonkamer gedaan.

 

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

Een warm welkom op de Community @Martijn_Suers! Fijn dat je bekabeld de snelheid inmiddels haalt via je Asus router. Wij hanteren altijd een klein margeverlies waarbij je zeker  ~950 mbps bekabeld binnen hengelt. Draadloos is er inderdaad wat verval, maar dat hoef ik je verder niet uit te leggen .

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic