1
Vraag
2
Reacties
Henk59

Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

ARRIS modem: houdt gereserveerde ip-adressen niet vast

Onlangs van Ziggo een nieuw modem gekregen voor de oudere Technicolour. Echter ik maak gebruik van gereserveerde (fixed) ip-adressen via DHCP. Alle bekende apparaten krijgen een fixed ip-adres via DHCP onder de 100 en alle onbekende apparaten krijgen een willekeurig ip-adres (boven de 100 als laatste byte). Ook heb ik apparatuur dat echt fixed ip heeft.
Het inbrengen van de gereserveerde adressen is een crime: Bij elk adres wordt het halve modem gereset, wifi uit de lucht en ben je 2-3 minuten verder. opnieuw inloggen... volgende regel.
Dit werkt prima verder.
Bij een power off van het modem is de gereserveerde lijst leeg en kan je alles weer opnieuw inbrengen. Dat hoort niet, dus dit is een duidelijke bug in de software van het modem.

Support van Ziggo gebeld. De medewerker vertelde eerst dat gereserveerde ip-adressen niet (en nog nooit) gesupport was door Ziggo. Ik heb hem erop gewezen dat het oude modem (Technicolour) dit prima ondersteunde en Ziggo zich niet kan bemoeien hoe ik mijn huiselijk netwerk inricht (tot bepaalde grenzen natuurlijk).
Het is prima als je kiest om dit niet te supporten, maar dan zal je voor een andere optie moeten kiezen zoals DynDNS in je modem zodat je computernaam direct naar het juiste ip-adres wordt vertaald. Maar die functionaliteit vind je vaak niet terug in het modem.
Om een lang verhaal kort te maken: er is een ticket aangemaakt dat naar de 2e lijns wordt doorgezet en ik wordt hier binnen ca 1 week over teruggebeld.
25 Reacties 25
Meldingen
Aan Uit
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3466Likes
Hallo,
Het deugt allemaal niet. Koop een eigen Router en
laat de ConnectBox (die heb je nu toch?) in 'Bridge Mode' zetten, op het moment dat je die eigen Router in huis hebt.
www.ziggo.nl/chat
Daarna ben je zelf weer de baas over je network.
Gr Han
efok

Level 17
  • 4079Posts
  • 221Oplossingen
  • 1622Likes
Wat een issues met die Connectbox:

• geen eigen DNS servers instelbaar
  • wegvallende WiFi
  • spontane reboots, of toch niet?
  • nu dit weer
  • nog meer?
Henk59
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
@hanh,
Dank voor je suggestie. Ik zal die in mijn achterhoofd houden.
Vooralsnog wacht ik even de reactie van Ziggo even af. Wellicht dat zij nog iets weten.

Gereserveerde IP-adressen zou volgens de medewerker wel gesupport worden bij een zakelijke abonnement (standaard functionaliteit van een modem ???). Wat mij betreft leveren ze zo nodig maar een "zakelijk" modem wat het wel ondersteunt naar deze particulier (zonder toeslag), maar er zal een oplossing moeten komen. :wink:
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3466Likes
Henk59
Hi Henk,
Ja, ik weet het ook niet zo goed meer.
Zakelijk of consument ConnectBox? Zou niet uit moeten maken.
Er is vrij recent nogal divers gedoe met de ConnectBox.
Vermoedelijk niet bij iedereen. Waar wel?
Firmware kwesties?
Wat efok opschrijft had ik ook kunnen doen.
Verder ook grotendeels ?????
Als je een beetje It-minded bent en je hebt zo'n ding met problemen?
Blijf ervan weg & laat 'm in Bridge Mode zetten met een eigen Router erachter.
Iets mooiers heb ik op dit moment niet in de aanbieding voor je.
Han
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
Hhhhm, het begint steeds meer een ConflictBox te worden. 😞
Zoals de anderen aanraden dat "kreng" in bridged-modus, en een echte router er achter.

Groet, Gusto
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3466Likes
Gusto ConflictBox. Goede vondst. Zie het inmiddels ook wel zo. Laat Ziggo dit gaan oplossen.
Er was eerder ook wel iets op aan te merken, als je van details weet. Maar dit recente gedoe allemaal?
CC. efok
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
hanh , Ziggo en snel iets oplossen............
Henk59
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Aan allen,
bedankt voor het meedenken. In afwachting van Ziggo's reactie zal ik de uitkomst hier ook even vermelden.
Voorlopig zou ik een mail krijgen met een ticket-nr voor dit issue, maar nog niets ontvangen.

Ik heb wel de indruk dat dit modem ook minder snel is met het opzetten van de verbindingen, maar dat kan ook een onderbuik gevoel zijn. De down en upload snelheid waren overigens OK. 200 en 20 mbit.

(wordt vervolgd...)
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8213Posts
  • 313Oplossingen
  • 3249Likes
Maar beste Henk59 . ik ben geen super expert hiermee hoor maar als ik vaste ip adressen (fixed) wil gebruiken dan geef ik de computer/mediaplayer/smartfoon/tablet en wat er nog meer is een ip adres.

Bijvoorbeeld 192.168.0.3 of .04 en.05 enzovoort in mijn eigen router laat ik de DHCP server pas een ip adres uitdelen boven het laatste IP adres wat ik heb toegekend aan mijn apparatuur.

Uiteraard staat mijn modem in bridge.

efok

Level 17
  • 4079Posts
  • 221Oplossingen
  • 1622Likes
Dat kan, maar het is handiger je router vaste IPs te laten uitdelen op basis van het MAC adres. Dat is ook wat TS wil. Dan houd je alles centraal geregeld, heb je beter overzicht en minder kans op vergissingen.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8213Posts
  • 313Oplossingen
  • 3249Likes
efok wrote:
Dat kan, maar het is handiger je router vaste IPs te laten uitdelen op basis van het MAC adres. Dat is ook wat TS wil. Dan houd je alles centraal geregeld, heb je beter overzicht en minder kans op vergissingen.

Ik snap wat je zegt maar ik vind persoonlijk deze manier makkelijker de mac adressen invoeren kan ook fouten opleveren .

Maar goed ieder zijn ding
Henk59
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
@Ronihd: Dank voor je reactie. Je kunt dingen vaak oplossen door diverse wegen te bewandelen. DHCP is er juist voor om ip-adressen uit te geven en de administratie ligt hier dan ook op één punt. Als je zelf voor fixed ip-registratie kiest is dat ook prima, maar ik ben nooit een voorstander geweest om meerdere principes te combineren. Dat is zoiets als twee kapiteins op een schip en dus wordt het wachten op problemen (bijv uitgifte van dubbele ip-adressen).
Zoals velen met mij laat ik DHCP dus de adressen uitdelen. Het modem biedt ook deze functionaliteit. Dat het modem het niet wil vasthouden is een bug die Ziggo mag (laten) oplossen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78351Posts
  • 5296Oplossingen
  • 23355Likes
Ik vind het ook makkelijker om alle apparaten een vast IP adres te geven in de apparaten beneden het IP adres waar de DHCP gaat beginnen, geen problemen met dubbele IP adressen en heel makkelijk als je je modem of router moet resetten of als je een nieuwe router of een nieuw modem krijgt.
Stekker erin, zo nodig de DHCP en/of range aanpassen en GO, alles werkt weer.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8213Posts
  • 313Oplossingen
  • 3249Likes
Henk59 wrote:
@Ronihd: Dank voor je reactie. Je kunt dingen vaak oplossen door diverse wegen te bewandelen. DHCP is er juist voor om ip-adressen uit te geven en de administratie ligt hier dan ook op één punt. Als je zelf voor fixed ip-registratie kiest is dat ook prima, maar ik ben nooit een voorstander geweest om meerdere principes te combineren. Dat is zoiets als twee kapiteins op een schip en dus wordt het wachten op problemen (bijv uitgifte van dubbele ip-adressen).

Dat voorkom je nu juist omdat je de dhcp server laat beginnen uit te delen boven die van de uitgedeelde vaste ip adressen , en de dhcp geeft bij mij een adres uit aan de mensen die bijvoorbeeld met een mobieltje hier op bezoek komen en mijn wifi wachtwoord weten.
En ik weet altijd welk apparaat welk ip heeft en kan ze dan ook benaderen als ik wil en er een web interface in zit.

Zoals velen met mij laat ik DHCP dus de adressen uitdelen. Het modem biedt ook deze functionaliteit. Dat het modem het niet wil vasthouden is een bug die Ziggo mag (laten) oplossen.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8213Posts
  • 313Oplossingen
  • 3249Likes
Be rt wrote:
Ik vind het ook makkelijker om alle apparaten een vast IP adres te geven in de apparaten beneden het IP adres waar de DHCP gaat beginnen, geen problemen met dubbele IP adressen en heel makkelijk als je je modem of router moet resetten of als je een nieuwe router of een nieuw modem krijgt.
Stekker erin, zo nodig de DHCP en/of range aanpassen en GO, alles werkt weer.

Met Bert eens !! 😉
efok

Level 17
  • 4079Posts
  • 221Oplossingen
  • 1622Likes
Ronihd wrote:

efok wrote:
Ik snap wat je zegt maar ik vind persoonlijk deze manier makkelijker de mac adressen invoeren kan ook fouten opleveren .

Maar goed ieder zijn ding

Gelukkig heb ik mijn eigen router, MAC adressen hoe ik niet over te typen, want die staan er al in, alleen kwestie van vast IP toewijzen. Wil je je DHCP range of andere settings wijzigen, dan doe je dan op 1 plek, en hoef je niet alle apparaten langs, om handmatig DNS, gateway en IP in te kloppen. Maar goed, ieder zijn ding.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3466Likes
Persoonlijk ben ik voorstander van DHCP Address Reservations voor MAC adressen.
Voor het overzicht, vooral als je er meer hebt.

Maar het is beslist waar dat vaste Ip's ingesteld op apparaten, makkelijker
overdraagbaar kunnen zijn naar een andere Router.
Dan moet het nieuwe Router subNet wel gelijk zijn aan het oude.
En de nieuwe DHCP Range kloppen met wat je op de apparaten deed.
Daar is makkelijk iets aan te doen.

Ik twijfel toch een beetje. Wat is wijsheid?

Gr Han
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78351Posts
  • 5296Oplossingen
  • 23355Likes
Waar is Wijsheid? Wijsheid zit misschien wel in de kan, ik ga nu niet zoeken.:relaxed:

Gelukkig zijn er meerdere wegen naar Rome en ben je via de ene weg net iets beter uit in een bepaalde situatie dan via de andere.

Succes ermee.:relaxed:
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
Die "wijsheid" zit niet in de modem/routers die de isp's geven. 😉

Groet, Gusto