Vraag
Reacties
Aankondigingen
JPS2
Level 3

AOP verplaatsen

Ik woon in een huis uit 1927 waarbij de kabel van Ziggo in de huiskamer binnenkomt. Deze is jaren geleden verlengd naar de meterkast, ongeveer 1 meter verder, en aangesloten op een splitter. Ik heb hier nooit problemen mee gehad maar sinds kort is mijn internet downloadsnelheid ontzettend slecht. Ik zou daarom graag de Ziggo aansluiting van buitenaf in de meterkast willen laten uitkomen waar een AOP geplaatst kan worden (we hebben nu geen AOP). Nu lees ik dat deze aansluiting de verantwoordelijkheid van Ziggo is en zou daarom graag willen weten wat de mogelijkheden zijn om dit te doen.

0 Kudos
23 Reacties 23
Meldingen
Aan Uit
Steefb
Level 20
0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

@Steefb dat geld als je het huidige AOP moet die er wel zijn wilt laten verplaatsten in deze is er geen AOP aanwezig en moet er een monteur gestuurd worden om er 1 te plaatsen

Ik zou daarom graag de Ziggo aansluiting van buitenaf in de meterkast willen laten uitkomen waar een AOP geplaatst kan worden (we hebben nu geen AOP).<-----

0 Kudos
JPS2
Level 3
Topicstarter

We hebben inderdaad geen AOP. Als ik nu een monteur aan moet vragen voor wie zijn de kosten dan?

0 Kudos
JPS2
Level 3
Topicstarter

Bedankt voor de link. Ik zie dat hier kosten aan verbonden zijn. Wie gaat die voor zijn rekening nemen?

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

ik zou een moderator antwoord afwachten

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Als je werkelijk je binnenkomende kabel op een andere plek wilt laten binnenkomen in je woning, dan moet buiten de groene kabel worden omgelegd naar de juiste plek waar die het huis moet binnenkomen en dat zijn kosten voor jezelf, wat tot honderden euro's kan oplopen, afhankelijk van de werkzaamheden die hier voor nodig zijn.

Als er nu geen AOP aanwezig is, dan kan een monteur gratis een AOP komen aansluiten.

Een AOP is een galvanisch gescheiden wandcontactdoos waardoor allerlei storingen buiten worden gehouden.

Mocht het dan nog niet in orde zijn, kan de monteur naar de verlenging kijken en deze mogelijk verbeteren.

Maar dit is blind advies.

Kun je een foto hier plaatsen met die 1e plaats waar Ziggo je woning binnenkomt en de aansluiting in de meterkast?

Dan kan veel beter gekeken worden wat er gedaan moet worden.

0 Kudos
JPS2
Level 3
Topicstarter

Ik zou graag een foto willen sturen maar de plek waar de kabel binnenkomt is weggewerkt in de muur. Daar is dus niets meer van te zien. Daarom leek het me handig om deze te verplaatsen maar als me dat honderden euro's gaat kosten dan ga ik dat niet doen. De aanleiding voor mijn vraag was dat mijn internetsnelheid sinds kort heel erg laag is geworden. Ik heb deze maand een verhoging gekregen van 50 / 20 Mbps. De 20 Mbps haal ik wel maar downstream is het slechts een paar Mbps en komt niet boven de 10 Mbps uit. Als ik in de connect box naar het vermogen downstream kijk dan is dat maar 4.5 dBmV. Ik weet niet wat het moet zijn maar upstream is dat 48.8 dBmV. Misschien zit er teveel verlies op de kabel maar dan zou ik verwachten dat dat upstream ook het geval is. Wat kan ik hier aan doen?

0 Kudos
anoniemforum
Level 19
T.E.A.M.

4.5 dBmV downstream is prima

de upstream is aan de hoge kant

het beste kun je een AOP laten plaatsen door een monteur

0 Kudos
JPS2
Level 3
Topicstarter

Ik ben even verder gaan kijken in de community en zag dat het downstream vermogen ok is. Daar werd ook gesproken over pre RS en post RS fouten dus die heb ik even nagekeken. Het blijkt dat ik op kanaal 22, 23 en 24 redelijk wat fouten heb. Er wed aangeraden om de splitter er tussenuit te halen dus dat heb ik ook gedaan. De fouten nemen dan echter alleen maar toe op alle kanalen. Bijgevoegd een print van de fouten.

anoniemforum
Level 19
T.E.A.M.

heb je het modem ook 30 seconde van de stroom gedaan ?

0 Kudos
JPS2
Level 3
Topicstarter

Nee ongeveer 10 seconden. Zal hem eens 30 seconden uitzetten.

Bert
Level 21
T.E.A.M.

Kun je beide pagina's van de downstream hier weergeven?

En een foto van de aansluiting in de meterkast?

0 Kudos
Gio2903
Level 17

je geeft aan dat die kabel niet zichtbaar is. maar je hebt ergens wel het modem aangesloten, kun je die plek laten zien?

0 Kudos
JPS2
Level 3
Topicstarter

Zo het duurde ongeveer een kwartier voordat de connect box opgestart was. Hierbij de info:

Ziggo aansluiting.jpgZiggo downstream fouten 2.JPGZiggo downstream.JPG

0 Kudos
Gio2903
Level 17

op die witte kabel kan een monteur een aop maken. de vraag is wel of de koppeling van groen naar wit nog goed is (dit kan de monteur zien tijdens de meting op het aop na plaatsen), maar dat denk ik niet aangezien de errors op die kanalen. die koppeling zit in de muur zeg je, maar hier is niet zomaar meer bij te komen gok ik? het is in ieder geval handig om een monteur te laten komen

0 Kudos
JPS2
Level 3
Topicstarter

Inderdaad de aansluiting is in de muur achter het stucwerk. Om daar bij te komen moet ik dus een gat in de muur van de woonkamer maken. Dat is natuurlijk ook niet iets wat ik graag doe. Maar een monteur kan sowieso een AOP plaatsen en het doormeten. Hoe gaat dat in zijn werk.

0 Kudos
Gio2903
Level 17

een moderator kan een afspraak inplannen voor een monteur, maar je kunt t ook zelf doen:

https://www.ziggo.nl/klantenservice/monteur/monteur-kiezen#/ik-wil-hulp-met-een-storing/servicemonte...

kosten voor het plaatsen van een AOP zijn gratis, je moet dus niet kijken naar de kosten die op deze pagina staan. als er uit die meting daarna blijkt dat er iets is met het signaal is dat vermoedelijk die koppeling en dan moet de muur dus open, die keus ligt verder bij jou natuurlijk

0 Kudos
JPS2
Level 3
Topicstarter

Prima ga ik een afspraak maken. Bedankt zover.

JPS2
Level 3
Topicstarter

Ik heb vandaag weer eens gekeken naar de fouten en die lijken zich te verplaatsen, zie hieronder. Op kanaal 23 is nu het aantal fouten nul. Is dat te verklaren door een slechte kabelverbinding?

0 Kudos