1
Vraag
2
Reacties
Phosseh

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

AOP nieuwe woning

Hallo,

 

Ik ga binnenkort verhuizen naar een nieuwe woning, op dit moment heb ik alles zo'n beetje in de meterkast en ik wil dit in de nieuwe woning graag ook zo hebben om het vanuit daar door de woning te verdelen. Nou ziet het er naar uit dat daar het AOP in de woonkamer zit, en op een super vervelende plek middenin de woonkamer. In de meterkast komt de groene kabel binnen, en het lijkt erop dat hier een soort koppelstuk opzit, waarna hij weer verder gaat de woning in. Kan ik straks met een nieuw installatie pakket gewoon in de meterkast gaan aansluiten door de koppeling te verwijderen? of moet ik, omdat je niet aan de groene kabel mag zitten, straks 99 euro neerleggen voor een monteur die zogenaamd het AOP gaat verleggen maar die het ook gewoon even losdraait? 

 

20210624_093622.jpg

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes

@Vincent De pagina die je aangeeft is te gebruiken als je een nieuwe aansluiting wil plaatsen of juist de aansluiting wil laten verwijderen.

 

@Phosseh Om een aanvraag in te dienen voor het verplaatsen van een AOP kun je deze link gebruiken: Ziggo hoofdaansluiting.nl

Bekijk in context

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

@Phosseh Fijn dat de monteur is geweest en dat de hoofdaansluiting in de meterkast is afgemonteerd. Bij nader inzien had een installatiemonteur dit klusje inderdaad ook prima kunnen klaren. Het advies wat was gegeven door onder andere toppers @Bert @Dave! @tobiastheebe @DennyW had dan ook volstaan. Het officiële proces wat ik opperde, is bij nader inzien dan ook te omslachtig geweest voor een relatief simpele handeling, waarvoor excuses!

Gezien ik hier zelf ook een wrange nasmaak aan overhoud, kom ik je tegemoet in de volledige monteurskosten. Deze kosten worden verrekend met je maandelijkse Ziggo facturen. De rekening van dit bezoek wordt 'los' gefactureerd en zal je dus wel moeten betalen. Vragen? Stel ze gerust. Nogmaals excuses!

Bekijk in context

28 Reacties 28
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Een verplaatsing van het AOP is hoe dan ook monteurswerk, ook al wordt er hier een F/F-koppeling gebruikt die eenvoudig losgemaakt kan worden. Misschien dat een monteur deze verplaatsing wel tegen gereduceerd tarief kan verzorgen aangezien het voor hem een simpele taak zou zijn (de kabel hoeft niet de meterkast in te worden getrokken).

 

Bij een inkorting van de CAI-kabel bestaat wel het risico dat het signaal te sterk wordt. Er moet dan ofwel een aanpassing worden gedaan in de EV (eindversterker) of de kabel die nu naar de woonkamer loopt moet in een rol aanwezig blijven in de meterkast met het AOP gemonteerd op het uiteinde, waarbij de lengte van de kabel hetzelfde blijft.

 

Het lijkt mij het beste om dit verder door een moderator te laten bekijken.

 

Een moderator (medewerk(st)er van Ziggo) komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic en kan dit voor je regelen. Zorg ervoor dat je adresgegevens zijn ingevuld.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Bij een verhuizing is een AOP aansluiten gratis, want je hebt recht op installatiegarantie van 1 TV, 1 telefoon en 1 computer en daar valt het eerste AOP onder met 1 splitter en een korte kabel naar je modem en een korte kabel naar een eventuele versterker in ieder geval onder.

En in dit geval is het alleen een groene kabel afknippen, een AOP monteren, een splitter erop met 2 korte kabels eraan, hooguit 15 minuten werk.

 

Verder is voor eigen kosten, die je ook kan laten uitvoeren door een monteur tegen kostprijs als die er toch is.

 

Dit doet de installatiemonteur: De installatiemonteur (ziggo.nl)

Kosten installatiemonteur (ziggo.nl)

Extra werkzaamheden (ziggo.nl)

Materiaalkosten| Klantenservice | Ziggo

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

Nieuwbouw woning kan 2 kanten op, wij hebben ook nieuwbouw en bij ons zit de AOP in de Woonkamer maar ook in de Meterkast, deze zijn aan elkaar verbonden, anders moet je meters lange kabels uit je meterkast trekken. Zoals @Bert  al zegt, een Monteur kan dit zo in orde maken dat je gewoon je TV en Media Box en andere apparaten kan inpluggen op de AOP in de woning terwijl alles geregeld wordt op 1 centraal punt de Meterkast.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Dave! Ik vermoed dat je dubbel galvanisch gescheiden AOP in de meterkast zit en dat in je woonkamer een coax wandcontactdoos zit?

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Waarom staat de foto op z'n kant? Ik heb nu pijn in mijn nek.😉

 

De demping van van het signaal door het stuk coax van de meterkast naar de woonkamer is afhankelijk van en evenredig aan de lengte. Zo te zien is er een goede kwaliteit gebruikt, dus het kan zo maar zijn dat dat die dempingswaarde niet zo groot is en dus de toename in signaalsterkte voor de modem (bij plaatsing in de meterkast) ook meevalt.


Als je i.p.v. het F/F-koppelstukje een een splitter monteert (met alleen F-aansluitingen) hoef je niets af te knippen! Voor aansluiten van het modem heb dan wel een een coax-kabeltje nodig met aan weerszijden een F-connector.

 

EDIT: Splitters verzwakken bovendien ook het signaal (typisch ca. 3½ dB). Dit compenseert wellicht voldoende.

Deze splitter komt dan in de plaats van de splitter die anders in de woonkamer gebruikt zou worden om de modem aan te sluiten.
Tja,... dan is de modem niet galvanisch gescheiden.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

@Bert 
Maar de AOP in de Woonkamer wordt toch geleid baar de hoofd AOP in de meterkast, of zie ik dat verkeerd.

Phosseh
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Bedankt voor de reacties. 

Ik wil binnenkort de elektra/data kabels door het huis alvast op orde hebben, omdat ik daarna de muren wil laten doen. Ik wil dus eigenlijk de wandcontactdoos die nu in de woonkamer zit verplaatsen naar een meer logische plek (het is een coax met sleutelgat wandcontactdoos). Vandaar dat het veel makkelijker is als deze vanuit de meterkast begint. Ik trek er echter voorloopig nog niet in.... zit ik dan met het probleem dat ik Ziggo wel al moet gaan verhuizen om het aop te laten verplaatsen?

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

Welkom terug op de Community @Phosseh! Zo te lezen ben je al goed geadviseerd door de experts. Top!

Mocht je de AOP willen verhuizen - wat ik goed begrijp - is het aan te raden om dit via deze pagina aan te vragen. Dit is het officiële proces om het in orde te maken. Uiteraard ontvang je eerst een vrijblijvende offerte. Bijkomend voordeel: je Ziggo abonnement hoeft nog niet verhuisd te worden. 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Phosseh 

 

Zo'n coax-WCD met een "sleutelgat" (dit is deel van de bajonet-vergrendeling voor een verouderd type splitter) is inderdaad een officieel Ziggo AOP.

 

Uit eerdere topics, in dit forum, heb ik begrepen dat als een nieuwe abonnee of bewoner het huis aantreft waar het AOP in een meterkast ontbreekt (b.v. als er alleen maar een F-splitter is of als zelfs helemaal niets op de kabel aangesloten is) er dan gratis een AOP geplaatst wordt.

N.B.: Een AOP in een meterkast wordt gemonteerd op een z.g. opbouw-doos (die vroeger altijd bij AOP's meegeleverd werd). Tja, tot een paar jaar terug werd je geacht zelf het AOP te plaatsen; dit zat dan gewoon in het z.g. "Verhuispakket" (=AOP + opbouwdoos, 2 coaxkabelsen en splitter(s)).

Dit ter info.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Dave!  schreef:

@Bert 
Maar de AOP in de Woonkamer wordt toch geleid baar de hoofd AOP in de meterkast, of zie ik dat verkeerd.


@Dave! AOP betekent het Abonnee Overname Punt, de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt, waar de overname plaatsvindt tussen Ziggo en de klant / Abonnee en die AOP, precies dat overnamepunt, moet dubbel galvanisch gescheiden zijn.

 

In de woonkamer is dat geen dubbel galvanisch gescheiden AOP.

Maar een doorverbonden coax kabel naar een coax aansluitpunt, zoals er mogelijk in iedere kamer 1 kan zitten.

 

Een dubbel galvanisch gescheiden Abonnee Overname Punt kost rond de 35 euro en een coax wandcontactdoos / aansluitpunt kost rond de 10 euro, in de Ziggo webshop 7 euro.

Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes

@Vincent De pagina die je aangeeft is te gebruiken als je een nieuwe aansluiting wil plaatsen of juist de aansluiting wil laten verwijderen.

 

@Phosseh Om een aanvraag in te dienen voor het verplaatsen van een AOP kun je deze link gebruiken: Ziggo hoofdaansluiting.nl

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

@Evert Dank voor je feedback! De optie ''start een nieuwe aanvraag en selecteer wijziging van de bestaande aansluiting(en)'' staat er ook. Echter moet ik je gelijk geven dat de aanvraagprocessen rondom de hoofdaansluiting aangepast zijn en inderdaad hoofdaansluiting.nl de juiste link is. Over het hoofd gezien. Top dat je me hier op wijst :-)!

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

@Bert  de benaming Abonne Overname Punt (AOP) (Sneltoets in me Macbook gezet als ik 1 erachter zet dan krijg je de benaming 😉 Maar dat van ons is coax verbonden AOP naar de Meterkast waar de Hoofd AOP zich bevind. Dan is dat helemaal duidelijk, en de rest ook. Weer 1 voor in me aantekeningen boekje 😊 dank je wel.

Phosseh
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ondertussen (exuses voor het niet reageren) heb ik via hoofdaansluiting (dank @Evert ) een monteur langs gehad, en die heeft, zoals ik al verwachte, de kabel ontkoppeld in de meterkast en een aop geplaatst. na 15 minuten was hij weer foetsie. 

20210630_152014.jpg

Ik blijf nog steeds met een raar gevoel zitten. De monteur, die super aardig was, legde al uit waarom dit zo gaat maar ondanks dat ik dat ook wel begrijp ben ik, als al bestaande Ziggo klant, wel met een super omslachtige en dure oplossing komen te zitten voor iets relatief simpels. Het is niet anders, maar toch. 
Het zal me niks verbazen als ik straks voor die 15 minuten een uurtarief (99 euro) mag aftikken en ook meteen even de splitter en de data kabel erbij mag gaan betalen.

maar het is opgelost.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

Enige rare is waarom het witte kapje op de splitter zit. 

Ik zal een moderator even naar de werkzaamheden laten kijken wat het rapport zegt. Komt er norgen hier een antwoordt op.

 

Zie ook dit filmpje 

https://youtu.be/IH7Wa-ugt4M

 

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

Dan kan een Moderator je gegevens erbij pakken en je meteen verder helpen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

@Dave! De POA-01-B beschikt over de verbeterde versie van het kapje, deze is minder diep en is anders gekarteld aan de binnenkant.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

Ik heb hier POA 01 B splitters zonder het kapje die zit er los in plastic bij. Ik geloof je gerust @tobiastheebe  maar vond raar dat deze kapje heeft. Vermelding man nooit kwaad 😉

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Dave! Dat witte kapje film is alleen voor de POA-01 UPC en de andere UPC splitters met een wit kapje.

Edit: Niet voor de huidige POA -01 B en andere splitters, maatr dat blijkt toch iets anders, zoals @tobiastheebe hieronder mooi beschrijft en laat zien.

 

https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Onverklaarbare-storingen-haperingen-met-internet-verbinding-en... 

 

Januari 2020 door Lycke:

 

Super goed opgespoord, @Be rt . Omdat je dit een tijd terug al constateerde, is er onderzoek gedaan naar een oplossing hiervoor en deze is er inmiddels!

 

Het is inmiddels bekend dat het ontwerp van het plastic kapje niet optimaal is en in enkele gevallen voor een verstoring in het signaal kan zorgen. Daarom is er een aanpassing gedaan in dit ontwerp en worden nieuwe splitters net iets anders gemaakt (er zit een verschil in de nokjes van het kapje). Vanaf wanneer deze precies geleverd zullen worden, is nog niet bekend. 

Update: De nieuwe modellen splitter met nieuwe (verbeterde) kapjes worden inmiddels geleverd! 

 

14-05-2020 

Inmiddels is de splitter met het nieuwe witte kapje ook hier in huis aangekomen met de levering van een nieuw modem.

Dat kapje ziet er nu goed uit, een POA-01-B, het uitstekend deel wat in de wandcontactdoos gaat is iets langer en en zit nog maar 1 randje in het witte kapje.

Zoek de verschillen:

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

@Dave! @Bert Nu we het toch over de kapjes van de POA-01-B hebben, het blijkt dat voor de POA-01-B zowel de oude als nieuwe versie van het kapje in omloop was/is. Ik heb even tussen mijn POA's gekeken en kwam beide versies tegen:

 

20210630_235744.jpg20210630_235800.jpg

 

Links is dus de oude versie, rechts de nieuwe. Wellicht toch een goed idee om het kapje uit voorzorg te verwijderen, voor het geval het de oude versie is.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic