1
Vraag
2
Reacties
Bertman

Level 2
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

AC1200 100Mbps ipv >500Mbps

Hallo,

Ik heb 3 AC1200 (Deco M4).

Ziggo Router -> 1GB Switch -> AC1200 (100Mbs/s): In de woonkamer

                        -> 1GB Switch -> AC1200 (>400Mb/s): Studeerkamer

                                                  -> AC1200 (100Mb/s): Slaapkamer (oude cat kabel)

 

In de woonkamer haal ik geen hogere snelheid dan 100Mbs/s, bedraad haal ik op beide switches 600mbs.

Access Points aantal keer opnieuw geïnstalleerd als AC1200 en een keer geprobeerd als M4R.

Ik heb die van de studeerkamer een keer naar beneden gehaald, maar zonder succes. 

In de woonkamer is alles aangesloten met een nieuwe CAT6a kabels (switch ziet ook dat het geen 100mb/s connectie is). Lengte bekabeling is 20m naar switch en 2m naar AP.

Ik ben even out-of-options.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bertman
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Oplossing gevonden.

Ik heb alle Access Points bekabeld aangesloten.

En ik zag in eens dat mijn studeerkamer als signaalbron de 2.4/5GHz van mijn Woonkamer had, waardoor hij een loop creërd.

Ik heb nu de netwerkkabel uit het AP van mijn studeerkamer gehaald en hup hij doet het 😁 

 

Maar op basis waarvan pak een AP zijn signaalbron ? Ik zou toch zeggen als er een kabel in zit, pak die als data lijn.

Bekijk in context

7 Reacties 7
zito-kl08

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Oef dit zijn wel leuke dingen om uit te zoeken.
Bekabeld ziet de situatie er in elk geval prima uit met 600Mbit op de switches.
Probeer in elk geval zo'n zelfde speed test op de kabel van je accesspoint(s) 
Dan weet je zeker dat de infrastructuur tot aan het accesspoint bekabeld in orde is.
Test dus ook die laatste 2 meter kabel mee!

Begin dan is met het instellen van 1 accesspoint,  ik zie je zeggen dat ook je accesspoint bekabeld verbind op 1Gbit. dubbelcheck altijd goed.
Want tja 100Mbit is wel precies zo'n snelheid die lijkt op een probleem met bekabeling.
Voor verdere WiFi troubleshooting zou ik het als volgt aanpakken.
1x nieuw test ssid,  dus een tijdelijke situatie, nieuw wifi netwerk wat je nog niet eerder hebt gebruikt, met een goed wachtwoord.
uitzenden op alleen de 5ghz band op een 40mhz of meer kanaal.

nieuwe wifi netwerk instellen op je test device, liever meerdere, telefoon, tablet, laptop.
en testen maar.

Stap voor stap aanpakken.

zito-kl08

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hiermee kun je ook werken aan een opstelling die iets van meshing uitsluit.
Dat je accesspoint in de studeerkamer de andere accesspoints van een draadloze uplink voorziet (in plaats van de kabel) en daarmee dus die 100Mbit  bottleneck word op andere plekken in je huis.

Bertman
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Oplossing gevonden.

Ik heb alle Access Points bekabeld aangesloten.

En ik zag in eens dat mijn studeerkamer als signaalbron de 2.4/5GHz van mijn Woonkamer had, waardoor hij een loop creërd.

Ik heb nu de netwerkkabel uit het AP van mijn studeerkamer gehaald en hup hij doet het 😁 

 

Maar op basis waarvan pak een AP zijn signaalbron ? Ik zou toch zeggen als er een kabel in zit, pak die als data lijn.

zito-kl08

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Juist, prima gevonden!

Ik heb al poosje niet meer gewerkt met de deco producten.
Met de M5 was het zo dat de bekabelde verbinding naar de andere accesspoints NIET op het hoofd netwerk mag zitten. Het heet ook de "optionele ethernet backhaul". dus TP-link gaat er al van uit dat de wifi mesh eigenlijk de standaard is.

Als voorbeeld van die bekabelde accessspoints:
Kan een rechtstreekse kabel van accesspoint 1 naar 2 (en / of 3)   of nog beter een los netwerk met een eigen switch of vlan.
Een Vlan gaat misschien wat ver voor hier. Ik ken je technische achtergrond verder niet.

Kijk is even in de handleiding van die M4 of je iets kan vinden over de voorwaarden van bekabelde accesspoints.

Zo uit mn hoofd had elke m4 een dubbele ethernet poort. voor die bekabelde backhaul mogelijkheid.
En je zou het ook kunnen toetsen door een opstelling vlak bij elkaar te maken met kort kabeltje

zito-kl08

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Op het tp-link forum ook best aardig wat artikelen gespot over m4 en ethernet backhaul
Zoekterm: Tplink Deco M4 Ethernet Backhaul

 

Bertman
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

@zito-kl08 vlan heeft volgens mij geen zin. Ik heb wel managed switches, dus het zou wel moeten kunnen. Maar de ziggo router heeft geen vlan mogelijkheden. En daar moet je ze wel ontsluiten.

Ik heb het nu als volgt:

Ziggo Router -> 1GB Switch -> AC1200 : In de woonkamer

                        -> 1GB Switch -> AC1200 : Studeerkamer -> AC1200 : Slaapkamer (oude cat kabel)

 

Maar de snelheid boven (studeerkamer en slaapkamer) is nu gering.

De beide RJ45 poorten op de Access Points zijn wel het zelfde toch ? Dus als ik Woonkamer op UTP1 aansluit en Studeerkamer op 2, dan zou je toch ook een loop creëren ? Of ik moet na de Ziggo Router in de meterkast een managed switch moeten zetten.

zito-kl08

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@Bertman 

Tevreden met de situatie?
Zag dat je een oplossing had gevonden, of aangeklikt voor dit topic.

Dit artikel bevat een hoop handige ins en outs.
https://community.ziggo.nl/t5/Kennisbank/Leidraad-voor-TP-Link-DECO/ba-p/69366

Vanuit netwerk oogpunt bekeken zou een logische opstelling zijn:
Ziggo modem (eventueel in bridge mode) rechtstreeks aangesloten op de hoofd deco  poort 1( router mode)
poort 2 terug naar je switch.
Alle apparatuur bekabelen vanaf de switch,  je hoofd deco router/dhcp server regeld het.

ziggo: <192.168.178.1>
Maindeco  poort 1 <192.168.178.x> 
main deco poort 2 <192.168.68.1>
Managed switch <192.168.68.x>
Alle bekabelde apparatuur en andere deco's  <192.168.68.x>
wifi clients <192.168.68.x>

En source signal voor al je accesspoints zou dan kabel zijn.
Maar er zijn altijd meerdere wegen naar een toepasbare oplossing.

-nog wat verdieping als antwoord  op je vragen.
Je zegt Vlan heeft geen zin.
Tja, inderdaad met je eens, kan makkelijk zonder. zie bovenstaande voorbeeld.

Als je toch graag de poorten op je modem gebruikt voor aansluitingen dan is je ziggo modem de router van het huis, en gaan je deco's in accespoint mode. is andere manier van werken. 
Verdiep je in het draadje van die link die ik hierboven deelde.
snelle opzet is dan.
Ziggo is je router, deze gaat niet in bridge mode je kan de aansluitingen achterop het modem gebruiken om alle 3 je deco accesspoints bekabeld op aan te sluiten.
Poort 4 van je ziggo modem kun je jouw eigen switch op houden om daar nog bekabelde apparatuur op aan te sluiten.
Alles zit in de reeks van ziggo de standaard 192.168.178.x reeks.

poort1 en poort 2 op de deco's doen dus ook in de router of accesspoint modes wat anders.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic