Jesse Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 973Posts
  • 84Oplossingen
  • 104Likes

550/552 foutmelding – Waarom kan ik geen e-mails naar Ziggo klanten sturen?


We zien soms vragen over de 550 foutmelding bij het versturen van e-mails van een externe mailserver naar onze e-mailadressen. Veel geziene domeinnamen van ons zijn: @a2000.nl, @home.nl, @chello.nl, @quicknet.nl, @upcmail.nl, en natuurlijk @ziggo.nl. In dit topic lichten we graag verder toe wat deze foutmelding precies inhoudt en wat te doen om dit op te lossen.

We nemen nu één specifiek scenario onder de loep: je kan vanaf een willekeurig e-mailadres geen klanten van Ziggo bereiken. Je krijgt dan een zogeheten bouncebericht terug met de 550 of 552 foutmelding. Zie hieronder een voorbeeld:



Hoe en waarom?
Wanneer je last hebt van deze situatie dan wil dit zeggen dat jouw e-mail wordt tegengehouden door onze spamfiltering. Als Internet Service Provider hebben we dagelijks met erg veel e-mailverkeer te maken. We beseffen dat dit vervelend kan zijn wanneer je een Ziggo klant wil bereiken maar het waarborgen van de veiligheid van onze klanten staat voorop.

Wat te doen wanneer jouw e-mails worden tegenhouden?
Maak hiervan melding bij onze afdeling Abuse. Zij nemen het in onderzoek en kunnen de blokkade opheffen. Wanneer Abuse de blokkade niet opheft geven zij een toelichting waarom. Voor het onderzoek hebben zij nodig:

 

  • De mail die je wilt versturen maar wordt geblokkeerd.
  • De bouncemelding inclusief de headers. Dit voorbeeld moet zo recent mogelijk zijn. Indien ouder dan een maand is de oorzaak niet te herleiden.


Hieronder zie je stapsgewijs hoe je deze informatie kan verzamelen en aanleveren.

Stap 1. Controle handtekening
Probeer of het verzenden wel lukt zonder je handtekening in de e-mail. We merken namelijk dat ons spamfilter kan reageren op een URL of afbeelding in met name automatische handtekeningen. Dit is belangrijke informatie voor je melding aan Abuse die je verderop gaat maken.

Stap 2. Mail opslaan voor aanlevering naar Abuse
Er wordt natuurlijk gebruikgemaakt van vele e-mailclients, deze kunnen we niet allemaal opsommen. Meest gebruikt is in onze ervaring Outlook, voor andere clients wijken deze stappen niet ver af. Je kan mails in meerdere formaten opslaan. De voorkeur van Abuse gaat naar het .eml of .msg bestandstype. Stapsgewijs:

  • Ga naar Verzonden items
  • Dubbelklik de mail die je niet kan verzenden, deze opent in een nieuw venster
  • Klik linksboven op bestand en kies Opslaan als. Je kan de mail nu in een gewenste map opslaan
  • Ga naar je Inbox en zoek de mail met de bouncemelding op
  • Dubbelklik de mail en volg dezelfde stappen om deze op te slaan. Voor het gemak in dezelfde map.


We zijn er niet nog niet helemaal! Het filter houdt deze opgeslagen berichten ook tegen als je die naar Abuse wil sturen. Daarom gaan we deze inpakken in een .rar of .zip bestand. Gebruik hiervoor je favoriete archivatietool of de ingebouwde functie van Windows. In Windows verkenner kun je beide bestanden selecteren en op de rechtermuisknop klikken. Kies vervolgens voor Kopieren naar en in het submenu de optie Gecomprimeerde (gezipte) map. Er verschijnt op dezelfde locatie een zipfile.

Stap 3. Aanlevering naar Abuse
Stel een nieuwe mail op naar abuse@ziggo.nl. Voeg in de bijlage de ingepakte e-mails toe. Geef aan of het verwijderen van de handtekening heeft geholpen. Zo ja, verwijder dan ook de handtekening bij het verzenden van deze e-mail naar Abuse. Vermeld ook vanaf wanneer je deze problemen ervaart en eventuele andere stappen die je al hebt ondernomen.

Stap 4. En nu?
Je ontvangt binnen 5 werkdagen reactie van Abuse. Mocht je onverhoopt binnen deze periode niets hebben vernomen, laat het dan weten in dit topic. Wij faciliteren dan het contact naar aanleiding van je reactie.

Hoe te voorkomen?
Het is belangrijk dat berichten alleen worden verzonden aan personen die hier expliciet om hebben gevraagd. Dit om te voorkomen dat ontvangers de e-mail gaan markeren als spam. Zorg er daarom voor dat het klantenbestand up-to-date is en is verkregen uit minimaal single opt-in inschrijvingen (met e-mail bevestiging). Meet de activiteit van je lezers en zie je bijvoorbeeld na zes maanden geen lezing meer, schijf dan de ontvanger uit je mailinglist.

Een goede mailinglist hygiëne is vaak het beste middel om toekomstige problemen te voorkomen.

Gerelateerde onderwerpen:
Spam en phishing: wat moet ik ermee?
Ziggo mail gebruik je zo

 

 

101 Reacties 101
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
W.Schram wrote:

Sinds vandaag lukt het niet meer om mails te versturen, via outlook (office 365) ,windows-mail en via ww.ziggo mail niet meer. (POP)

Wel naar mijn eigen adres lukt wel verzenden en ontvangen.

dit zijn de foutmeldingen, mail zonder bijlage, alleen met een tekst verzonden.

zowel gmail, quiknet, Ziggo en hotmail adressen

Ik zou zeggen, volg de stappen die mijn collega Jesse in de eerste post heeft beschreven! (Scroll helemaal naar boven)

Harry VR

Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb ook een klant die problemen heeft met Ziggo e-mail, deze worden gebounced met 4.4.7 en alle oplossingen leiden naar MX en/of SPF. Ik vond een posting van @rkooke uit juni maar helaas was het niet duidelijk uit zijn laatste comment waar de MX-fout zit. Ik poog een admin van een japans bedrijf de juiste kant op te sturen en ga er tot op heden van uit dat de japanse provider Sekura hun DNS niet 100% op orde heeft. Meneer Kooke, kunt u toevoegen wara u de MX-fout hebt gevonden? Dank!

Uitgelicht topic