Jesse Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 973Posts
  • 84Oplossingen
  • 104Likes

550/552 foutmelding – Waarom kan ik geen e-mails naar Ziggo klanten sturen?


We zien soms vragen over de 550 foutmelding bij het versturen van e-mails van een externe mailserver naar onze e-mailadressen. Veel geziene domeinnamen van ons zijn: @a2000.nl, @home.nl, @chello.nl, @quicknet.nl, @upcmail.nl, en natuurlijk @ziggo.nl. In dit topic lichten we graag verder toe wat deze foutmelding precies inhoudt en wat te doen om dit op te lossen.

We nemen nu één specifiek scenario onder de loep: je kan vanaf een willekeurig e-mailadres geen klanten van Ziggo bereiken. Je krijgt dan een zogeheten bouncebericht terug met de 550 of 552 foutmelding. Zie hieronder een voorbeeld:



Hoe en waarom?
Wanneer je last hebt van deze situatie dan wil dit zeggen dat jouw e-mail wordt tegengehouden door onze spamfiltering. Als Internet Service Provider hebben we dagelijks met erg veel e-mailverkeer te maken. We beseffen dat dit vervelend kan zijn wanneer je een Ziggo klant wil bereiken maar het waarborgen van de veiligheid van onze klanten staat voorop.

Wat te doen wanneer jouw e-mails worden tegenhouden?
Maak hiervan melding bij onze afdeling Abuse. Zij nemen het in onderzoek en kunnen de blokkade opheffen. Wanneer Abuse de blokkade niet opheft geven zij een toelichting waarom. Voor het onderzoek hebben zij nodig:

 

  • De mail die je wilt versturen maar wordt geblokkeerd.
  • De bouncemelding inclusief de headers. Dit voorbeeld moet zo recent mogelijk zijn. Indien ouder dan een maand is de oorzaak niet te herleiden.


Hieronder zie je stapsgewijs hoe je deze informatie kan verzamelen en aanleveren.

Stap 1. Controle handtekening
Probeer of het verzenden wel lukt zonder je handtekening in de e-mail. We merken namelijk dat ons spamfilter kan reageren op een URL of afbeelding in met name automatische handtekeningen. Dit is belangrijke informatie voor je melding aan Abuse die je verderop gaat maken.

Stap 2. Mail opslaan voor aanlevering naar Abuse
Er wordt natuurlijk gebruikgemaakt van vele e-mailclients, deze kunnen we niet allemaal opsommen. Meest gebruikt is in onze ervaring Outlook, voor andere clients wijken deze stappen niet ver af. Je kan mails in meerdere formaten opslaan. De voorkeur van Abuse gaat naar het .eml of .msg bestandstype. Stapsgewijs:

  • Ga naar Verzonden items
  • Dubbelklik de mail die je niet kan verzenden, deze opent in een nieuw venster
  • Klik linksboven op bestand en kies Opslaan als. Je kan de mail nu in een gewenste map opslaan
  • Ga naar je Inbox en zoek de mail met de bouncemelding op
  • Dubbelklik de mail en volg dezelfde stappen om deze op te slaan. Voor het gemak in dezelfde map.


We zijn er niet nog niet helemaal! Het filter houdt deze opgeslagen berichten ook tegen als je die naar Abuse wil sturen. Daarom gaan we deze inpakken in een .rar of .zip bestand. Gebruik hiervoor je favoriete archivatietool of de ingebouwde functie van Windows. In Windows verkenner kun je beide bestanden selecteren en op de rechtermuisknop klikken. Kies vervolgens voor Kopieren naar en in het submenu de optie Gecomprimeerde (gezipte) map. Er verschijnt op dezelfde locatie een zipfile.

Stap 3. Aanlevering naar Abuse
Stel een nieuwe mail op naar abuse@ziggo.nl. Voeg in de bijlage de ingepakte e-mails toe. Geef aan of het verwijderen van de handtekening heeft geholpen. Zo ja, verwijder dan ook de handtekening bij het verzenden van deze e-mail naar Abuse. Vermeld ook vanaf wanneer je deze problemen ervaart en eventuele andere stappen die je al hebt ondernomen.

Stap 4. En nu?
Je ontvangt binnen 5 werkdagen reactie van Abuse. Mocht je onverhoopt binnen deze periode niets hebben vernomen, laat het dan weten in dit topic. Wij faciliteren dan het contact naar aanleiding van je reactie.

Hoe te voorkomen?
Het is belangrijk dat berichten alleen worden verzonden aan personen die hier expliciet om hebben gevraagd. Dit om te voorkomen dat ontvangers de e-mail gaan markeren als spam. Zorg er daarom voor dat het klantenbestand up-to-date is en is verkregen uit minimaal single opt-in inschrijvingen (met e-mail bevestiging). Meet de activiteit van je lezers en zie je bijvoorbeeld na zes maanden geen lezing meer, schijf dan de ontvanger uit je mailinglist.

Een goede mailinglist hygiëne is vaak het beste middel om toekomstige problemen te voorkomen.

Gerelateerde onderwerpen:
Spam en phishing: wat moet ik ermee?
Ziggo mail gebruik je zo

 

 

101 Reacties 101
Jesse Z
Oud Community Moderator Topicstarter
Oud Community Moderator
  • 973Posts
  • 84Oplossingen
  • 104Likes
@Erik van den Hooff,
Ik stuur je een privébericht. Dan zorg ik dat dit zo snel mogelijk wordt opgelost.

N.N.
Goede suggestie! Toevallig zijn we net bezig met het bundelen van alle waardevolle topics om te delen met medewerkers van de onder andere onze Klantenservice en de Community. Jouw suggestie kunnen we hier wat mij betreft prima in meenemen. Ik gooi het in de groep. 🙂
Enormail

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Jesse,

Ook wij zien een enorme toename van spam blokkades op onze mailservers waar geen spamklachten op voorkomen en gewone legitieme mail op wordt verzonden. Ik heb inmiddels contact op genomen met abuse maar tot op heden geen antwoord ontvangen.
Jesse Z
Oud Community Moderator Topicstarter
Oud Community Moderator
  • 973Posts
  • 84Oplossingen
  • 104Likes
Enormail wrote:
Beste Jesse,

Ook wij zien een enorme toename van spam blokkades op onze mailservers waar geen spamklachten op voorkomen en gewone legitieme mail op wordt verzonden. Ik heb inmiddels contact op genomen met abuse maar tot op heden geen antwoord ontvangen.
Ik neem contact met je op via een privébericht!
Quinten08

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Jesse,

Ik ben de zoveelste klant met klachten over de 550 foutmelding. Ik ontvang ook plotsklaps geen mail meer van belangrijke partners zoals b.v. (voornaam)@icproductions.nl.
Het is jullie verantwoordelijkheid dit op korte termijn op te lossen zonder dat ik daar allerlei ingewikkelde capriolen voor moet uithalen. Dit mag een provider als Ziggo toch niet overkomen.

Groeten, Bert
kbeets68

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Jesse,

Ook ik heb problemen met jullie spam filter. Een normale mail die ik wilde versturen werd als spam aangemerkt. Na 3-4 pogingen is nu mijn email geblokkeerd. (Dit nadat ik uiteindelijk wel de mail heb kunnen versturen door in de aanhef 'hoi' te vervangen door 'beste'...) Na het wijzigen van mijn wachtwoord zou deze blokkade binnen 1 uur opgeheven moeten zijn. Dat was helaas niet het geval. Na een telefoontje naar jullie support afdeling werd me verzekerd dat ik binnen korte tijd een smsje zou ontvangen dat ik weer zou kunnen mailen. Ook dit bleek niet het geval. Gisteren een mail naar abuse gestuurd. Tot dusverre nog geen reactie. Wat ik vervelend vind is dat jullie support afdeling dit ziet als een probleem veroorzaakt door de klant (die maar geen spam moet versturen) en in mijn geval aan het einde van het gesprek zelfs onbeleefd werd. Ik gebruik ziggo regelmatig voor mijn werk en verwacht een professionele aanpak.


Groeten,
Kees
Jesse Z
Oud Community Moderator Topicstarter
Oud Community Moderator
  • 973Posts
  • 84Oplossingen
  • 104Likes
kbeets68 wrote:
Beste Jesse,

Ook ik heb problemen met jullie spam filter. Een normale mail die ik wilde versturen werd als spam aangemerkt. Na 3-4 pogingen is nu mijn email geblokkeerd. (Dit nadat ik uiteindelijk wel de mail heb kunnen versturen door in de aanhef 'hoi' te vervangen door 'beste'...) Na het wijzigen van mijn wachtwoord zou deze blokkade binnen 1 uur opgeheven moeten zijn. Dat was helaas niet het geval. Na een telefoontje naar jullie support afdeling werd me verzekerd dat ik binnen korte tijd een smsje zou ontvangen dat ik weer zou kunnen mailen. Ook dit bleek niet het geval. Gisteren een mail naar abuse gestuurd. Tot dusverre nog geen reactie. Wat ik vervelend vind is dat jullie support afdeling dit ziet als een probleem veroorzaakt door de klant (die maar geen spam moet versturen) en in mijn geval aan het einde van het gesprek zelfs onbeleefd werd. Ik gebruik ziggo regelmatig voor mijn werk en verwacht een professionele aanpak.


Groeten,
Kees
Wat een vervelende situatie en vooral zonde en onacceptabel dat je op zo'n wijze wordt toegesproken. Het is een feit dat onze spamfiltering en het blokkeerbeleid erg strikt is. Dit is een bewuste keuze om onze klanten in bescherming te nemen, maar eentje die wel ongemakken zoals deze kan veroorzaken. Daar moeten medewerkers goed van op de hoogte zijn, en iedereen dan ook met een daarbij horende toon aanspreken. Het is immers zo dat we deze actie uitvoeren omdat we je willen beschermen tegen hackers. En dan hebben we het natuurlijk nog niet eens over de oplossing gehad. Al met al zeker niet de dienstverlening die je wel van ons had mogen verwachten dus. Sorry hiervoor!

Ik heb direct even geschakeld met mijn collega's van de afdeling Abuse. Wanneer je nu nogmaals het wachtwoord van zowel Mijn Ziggo als het betreffende e-mailadres wijzigt, moet het daarna binnen een uur weer mogelijk zijn om te mailen. 🙂

Quinten08 wrote:
Beste Jesse,

Ik ben de zoveelste klant met klachten over de 550 foutmelding. Ik ontvang ook plotsklaps geen mail meer van belangrijke partners zoals b.v. (voornaam)@icproductions.nl.
Het is jullie verantwoordelijkheid dit op korte termijn op te lossen zonder dat ik daar allerlei ingewikkelde capriolen voor moet uithalen. Dit mag een provider als Ziggo toch niet overkomen.

Groeten, Bert
Helemaal eens dat we het aan ons is om dit zo snel mogelijk op te lossen! De "ingewikkelde capriolen" zijn helaas wel nodig. Zonder zeer specifieke gegevens van de verzendende partij is dit namelijk niet oplosbaar.
Dat onze spamfiltering streng is geconfigureerd is natuurlijk ook waar, maar vergeet niet dat dergelijke blokkades alleen ontstaan naar aanleiding van daadwerkelijke klachten en spammeldingen uit verschillende bronnen. Er worden dus zeker niet ad random adressen geblokkeerd.

Is er inmiddels al contact geweest met Abuse/een oplossing verzorgd? Anders doe ik graag mijn best voor je.
Hein Koster

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
SPF Dames en Heren,

Sender Policy Framework
Sender Policy Framework (afgekort SPF) is een protocol dat tot doel heeft te helpen spam te verminderen. Men hoopt spam te verminderen door vast te stellen of de verzender van een mailbericht gerechtigd is om een bericht te verzenden namens de afzender van het bericht.

Omdat Ziggo de beveiliging opgeschroeft heeft sinds WannaCry En Petya (De ransom ware) heeft Ziggo bij het instellen van haar mail servers er toe besloten dat iedereen die niet geferifieerd kan worden geen toegang krijgt tot haar mail servers. Dit is op zich een goede handeling omdat op deze wijze inderdaad voorkomen wordt dat spam verzonden wordt, echter als nadeel dat als de domeinnamen van oude providers geen SPF record hebben om wat voor rede dan ook dat deze dus inderdaad afgevangen worden omdat de "spam filter" de betreffende mails een spam score geeft van hoger dan 6 en ze dus niet verwerkt

SPF vereist het gebruik van een TXT-record in de DNS-server waarin wordt aangegeven welke servers berichten mogen sturen namens een domeinnaam:

v=spf1 mx -all

Het bovenstaande voorbeeld is de simpelste implementatie van SPF die beschikbaar is. Hierin staan drie stukken informatie; versie = SPF1, alle mailservers mogen sturen (deze worden in DNS opgenomen in de MX-record) en als laatste "-all", hiermee wordt aangegeven dat alle andere mail spam is.

In het verleden was er sprake van een specifiek SPF-record op DNS-servers. Deze is echter nooit ingevoerd hoewel de IANA er wel een code voor heeft toegewezen.

Beperkte of slechte implementatie[bewerken]
Veel grote diensten gebruiken nog steeds niet de volledige bescherming van SPF. Hierdoor is het mogelijk dat mensen nog steeds phishing-mails krijgen namens deze bedrijven. Daarnaast moeten de records exact goed zijn om bescherming te bieden; bij foute records zullen veel mailservers de e-mails automatisch weigeren.

Ik denk dat dit een oorzaak kan zijn ..
pascalmoers2

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb een week geleden gemaild naar abuse op 12-07-2017 en nog steeds geen reactie. Het probleem blijft en lijkt erger te worden. vanuit mijn mail worden soms meer dan 50 keer per dag nieuwsbrieven aangevraagd waarbij de aanvraag als spam wordt gemarkeerd en ik een 550 melding terugkrijg. Graag z.s.m. reactie

Groetjes Pascal
Inco

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ziggo blokkeert ook de verificatie emails van Microsoft die verband houden met het aanvragen van een nieuw account, het wijzigen van een bestaand account of simpelweg de mail die ze sturen als je op "wachtwoord vergeten" klikt. Dat zijn mails die ongetwijfeld vanaf een account-security-noreply of zoiets komen vanuit het microsoft.com domein. (ik kan het niet precies zeggen omdat.. die mails dus niet binnenkomen op mijn upcmail.nl mailbox)

Het vermelden van deze klacht op de ziggo site levert niets op. Geen enkele reactie of bevestiging.

Dit zijn echt ernstige zaken, want welk domein wordt nog meer op deze manier geblokkeerd? Het betekent in elk geval dat je nooit ergens een account moet aangaan met je ziggo of upcmail adres en als je dat in het verleden al wel hebt gedaan je echt nooit je wachtwoord moet vergeten, want herstel of mails aangaande je account zul je stomweg niet ontvangen!

Niemand zit te wachten op spam dus filtering is een noodzaak, maar om nu ook gerenommeerde bedrijven als Microsoft in de ban te gooien gaat wel veel te ver.

Jesse, neem je dit svp op met Abuse?
Inco

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Net even een test accountje bij Microsoft aangemaakt met een gmail emailadres en dat ging moeiteloos.
Ik weet nu dus vanuit welk adres Microsoft de mails stuurt als het om accounts gaat:

account-security-noreply@accountprotection.microsoft.com

met displayname: Microsoft-accountteam

Dit moet toch voldoende informatie zijn om dat adres te whitelisten zou ik zeggen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Hier ook mijn 2e veiligheidsadres gewijzigd in ************@home.nl en geen verificatiemail na 10 minuten, ook niet in spambox webmail.
Nu een ander Gmail adres gebruikt en binnen 10 seconden de verificatie mail in de box.

Het is aan te bevelen om, tot dit is opgelost, geen Ziggo account te gebruiken voor herstelinformatie of als 2e verificatie adres te gebruiken voor Microsoft.

U kunt ook uw 06 nummer opgeven, hier komen ook alle meldingen binnen van uw account en u krijgt hier ook verificatie SMS codes op.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Ik heb zojuist een mail met voorbeeldmail naar abuse gezonden.

De mail die ik ontvangen heb in Gmail naar mijn @home.nl adres gestuurd en deze kwam aan en is geblokkeerd op inhoud.

Het lijkt er meer op dat het microsoft.com domein geblokt is.

Misschien is er iemand op dit forum die dit kan testen?
Inco

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Gisteren heeft Abuse het spamfilter aangepast en inderdaad werkt het nu weer.
Mails van Microsoft.com komen weer door.
Erg bedankt voor de snelle actie!
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Bij mij werkt het ook weer.:relaxed:
JohnnyBravo

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste,

Ook hier een probleem met jullie spamfilter en abuse@ziggo.nl reageert niet. Wat te doen?

Graag een oplossing
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Kun je je probleem wat ruimer omschrijven? JohnnyBravo
robspruyt

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Wij hebben momenteel ook grote problemen met de mail van Ziggo. Zodra er een handtekening van het bedrijf Haar en Make Up Dik Peeters (www.dikpeeters.nl) wordt meegezonden krijgen we de volgende melding;

Fout
Bericht kan niet verstuurd worden.
Foutmelding vanuit de e-mail transport server: 550 - 550-Message refused by spam filter..... enz.


Vanaf afgelopen vrijdag 8 september zijn we al bezig om dit op te lossen met Ziggo. Elke keer hetzelfde verhaal; wijzig je wachtwoorden en het werkt weer. Niet dus. Ja natuurlijk moet je je wachtwoorden uiteindelijk weer veranderen, want als je te vaak probeert word je vanzelf weer geblokkeerd.

Uiteindelijk de mailhandtekening in een zip-bestand gestuurd naar Abuse. Krijgen we gisteren opeens een mail met o.a. deze opmerking;

Wij willen u bedanken voor uw melding. Het probleem zat in het domein dikpeeters.nl, ik heb de reputatie van dit domein gereset in ons spamfilter en het probleem zou hiermee verholpen moeten zijn. Het is voor ons helaas niet mogelijk om de exacte oorzaak te achterhalen omdat ons spamfilter zijn informatie uit diversen interne en externe bronnen haalt.

En weer blijkt het allemaal niets uit te maken. We beginnen nu echt wanhopig te worden. Als je als bedrijf al 5 dagen problemen met je mail hebt is dat een ramp.

Overigens hebben we het domein gecontroleerd of deze voorkomt op blacklists. Is niet het geval. Ook het IP van de server is daarbij gecontroleerd. Verder ook nog de DNS-instellingen van het domein laten controleren (o.a. SPF-record). Niets vreemds kunnen ontdekken.

Wij weten het niet meer en Ziggo lijkt ook niet met een oplossing te komen. De helpdesk hoef ik niet meer te bellen, want daar weten ze het ook niet. Doorverbinden naar Abuse mag/kan helaas niet.

Maar wat nu?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Hier komen Ziggo moderators langs, op dit klanten helpen klanten forum, die verder kunnen kijken, maar dat kan een paar werkdagen duren.
Ik heb een tijdje terug een formulier ingevuld en werd uitermate snel gebeld en een goed gesprek, maar ik weet niet of dit nu ook weer zo is, maar je weet nooit:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/abonnement/contact/formulier

Laat wel even weten hoe het verder loopt, dan kunnen Ziggo moderators hier ook weer meer verder.
MdB-Stwk

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,
Sinds afgelopen weekend heb ik ook een probleem met het verzenden van e-mails waarbij meteen een foutmelding 550 op de proppen komt. Als ik alle reacties hier hoor wordt ik er op voorhand al moedeloos van. Bijkomend probleem is dat het bij mij net even anders werkt.
Ik heb een eigen mailserver met eigen domein maar daar ligt het niet aan. Ik heb vorige week een mail gestuurd vanaf mijn eigen domein met mijn eigen server. Verzonden aan een e-mailadres in Los Angeles, USA. Geen probleem, gewoon daar ontvangen. Het betreft hier dus GEEN @ziggo.nl adres! Ik kom zondagavond tot de ontdekking dat ik extra informatie wilde geven dus die mail zelf geforward en extra tekst in de mail gezet. Hetzelfde e-mailadres gebruikt en meteen de 550 melding gekregen. Om uit te sluiten dat het aan mijn server lag heb ik op verzoek van de helpdesk ingelogd op mijn mail.ziggo.nl webmail. Ik heb dat nog nooit gebruikt maar kwam nu wel van pas om dit probleem te testen. Beide mails getest te verzenden naar een @gmail.com adres van mijzelf. De eerste ging erdoor en de tweede, met extra informatie, werd geblokkeerd.
Ik concludeer hieruit dat
- het niet ligt aan mijn mailclient
- het niet ligt aan mijn server
- het niet ligt aan het verzenden van/naar een @ziggo mailadres
- het niet ligt aan de gebruikte browser, want dat is getest met IE en Firefox.

Ziggo moet z.s.m. dit nieuwe (?) spamfilter aanpassen want het lijkt van kwaad tot erger te gaan. We moeten toch gewoon onze normale email kunnen versturen?

Ik zal straks de benodigde e-mails en bounce melling naar abuse@ sturen maar ik vrees het ergste.
[edit. mail aan abuse@ziggo.nl inmiddels verzonden]

Gr.,
Marcel de Bruin
Jesse Z
Oud Community Moderator Topicstarter
Oud Community Moderator
  • 973Posts
  • 84Oplossingen
  • 104Likes
robspruyt wrote:
Wij weten het niet meer en Ziggo lijkt ook niet met een oplossing te komen. De helpdesk hoef ik niet meer te bellen, want daar weten ze het ook niet. Doorverbinden naar Abuse mag/kan helaas niet.
Ik neem via PM even contact met je op!

MdB-Stwk wrote:
Ik zal straks de benodigde e-mails en bounce melling naar abuse@ sturen maar ik vrees het ergste.
[edit. mail aan abuse@ziggo.nl inmiddels verzonden]

Gr.,
Marcel de Bruin


Ook dat gaan we oplossen, Marcel. Mocht je er deze week onverhoopt niet uitkomen met onze Abuse afdeling, laat je het dan weten via deze weg? Dan help ik je verder.

Uitgelicht topic