Jesse Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 973Posts
  • 84Oplossingen
  • 104Likes

550/552 foutmelding – Waarom kan ik geen e-mails naar Ziggo klanten sturen?


We zien soms vragen over de 550 foutmelding bij het versturen van e-mails van een externe mailserver naar onze e-mailadressen. Veel geziene domeinnamen van ons zijn: @a2000.nl, @home.nl, @chello.nl, @quicknet.nl, @upcmail.nl, en natuurlijk @ziggo.nl. In dit topic lichten we graag verder toe wat deze foutmelding precies inhoudt en wat te doen om dit op te lossen.

We nemen nu één specifiek scenario onder de loep: je kan vanaf een willekeurig e-mailadres geen klanten van Ziggo bereiken. Je krijgt dan een zogeheten bouncebericht terug met de 550 of 552 foutmelding. Zie hieronder een voorbeeld:



Hoe en waarom?
Wanneer je last hebt van deze situatie dan wil dit zeggen dat jouw e-mail wordt tegengehouden door onze spamfiltering. Als Internet Service Provider hebben we dagelijks met erg veel e-mailverkeer te maken. We beseffen dat dit vervelend kan zijn wanneer je een Ziggo klant wil bereiken maar het waarborgen van de veiligheid van onze klanten staat voorop.

Wat te doen wanneer jouw e-mails worden tegenhouden?
Maak hiervan melding bij onze afdeling Abuse. Zij nemen het in onderzoek en kunnen de blokkade opheffen. Wanneer Abuse de blokkade niet opheft geven zij een toelichting waarom. Voor het onderzoek hebben zij nodig:

 

  • De mail die je wilt versturen maar wordt geblokkeerd.
  • De bouncemelding inclusief de headers. Dit voorbeeld moet zo recent mogelijk zijn. Indien ouder dan een maand is de oorzaak niet te herleiden.


Hieronder zie je stapsgewijs hoe je deze informatie kan verzamelen en aanleveren.

Stap 1. Controle handtekening
Probeer of het verzenden wel lukt zonder je handtekening in de e-mail. We merken namelijk dat ons spamfilter kan reageren op een URL of afbeelding in met name automatische handtekeningen. Dit is belangrijke informatie voor je melding aan Abuse die je verderop gaat maken.

Stap 2. Mail opslaan voor aanlevering naar Abuse
Er wordt natuurlijk gebruikgemaakt van vele e-mailclients, deze kunnen we niet allemaal opsommen. Meest gebruikt is in onze ervaring Outlook, voor andere clients wijken deze stappen niet ver af. Je kan mails in meerdere formaten opslaan. De voorkeur van Abuse gaat naar het .eml of .msg bestandstype. Stapsgewijs:

  • Ga naar Verzonden items
  • Dubbelklik de mail die je niet kan verzenden, deze opent in een nieuw venster
  • Klik linksboven op bestand en kies Opslaan als. Je kan de mail nu in een gewenste map opslaan
  • Ga naar je Inbox en zoek de mail met de bouncemelding op
  • Dubbelklik de mail en volg dezelfde stappen om deze op te slaan. Voor het gemak in dezelfde map.


We zijn er niet nog niet helemaal! Het filter houdt deze opgeslagen berichten ook tegen als je die naar Abuse wil sturen. Daarom gaan we deze inpakken in een .rar of .zip bestand. Gebruik hiervoor je favoriete archivatietool of de ingebouwde functie van Windows. In Windows verkenner kun je beide bestanden selecteren en op de rechtermuisknop klikken. Kies vervolgens voor Kopieren naar en in het submenu de optie Gecomprimeerde (gezipte) map. Er verschijnt op dezelfde locatie een zipfile.

Stap 3. Aanlevering naar Abuse
Stel een nieuwe mail op naar abuse@ziggo.nl. Voeg in de bijlage de ingepakte e-mails toe. Geef aan of het verwijderen van de handtekening heeft geholpen. Zo ja, verwijder dan ook de handtekening bij het verzenden van deze e-mail naar Abuse. Vermeld ook vanaf wanneer je deze problemen ervaart en eventuele andere stappen die je al hebt ondernomen.

Stap 4. En nu?
Je ontvangt binnen 5 werkdagen reactie van Abuse. Mocht je onverhoopt binnen deze periode niets hebben vernomen, laat het dan weten in dit topic. Wij faciliteren dan het contact naar aanleiding van je reactie.

Hoe te voorkomen?
Het is belangrijk dat berichten alleen worden verzonden aan personen die hier expliciet om hebben gevraagd. Dit om te voorkomen dat ontvangers de e-mail gaan markeren als spam. Zorg er daarom voor dat het klantenbestand up-to-date is en is verkregen uit minimaal single opt-in inschrijvingen (met e-mail bevestiging). Meet de activiteit van je lezers en zie je bijvoorbeeld na zes maanden geen lezing meer, schijf dan de ontvanger uit je mailinglist.

Een goede mailinglist hygiëne is vaak het beste middel om toekomstige problemen te voorkomen.

Gerelateerde onderwerpen:
Spam en phishing: wat moet ik ermee?
Ziggo mail gebruik je zo

 

 

101 Reacties 101
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
CONXSYS wrote:
ZIGGO IS KENNELIJK NIET IN STAAT OM DE PROBLEMEN OP TE LOSSEN EN WILLEN ZE WAARSCHIJNLIJK OOK NIET EENS. HET BUSSINESS MODEL VAN ZIGGO BESTAAT UIT HET LEVEREN VAN TV EN INTERNET. MAIL IS EEN SERVICE ARTIKEL MET VEEL PROBLEMEN.
WIJ BEHEREN EEN TICKET SERVICE EN ONTVANGE VEEL KLACHTEN OMDAT TICKET NIET WORDEN AFGELEVERD. ZELFS MAIL VIA MICROSOFT EXCANGE KOMT NIET AAN.
HOE GAAT ZIGGO DIT OPLOSSEN1

Heb je de mogelijke oplossingen al gelezen en al een voorbeeld aangeleverd?
Zoals beschreven hierboven in dit topic:
https://community.ziggo.nl/e-mail-103/550552-foutmelding-waarom-geen-e-mails-naar-ziggo-klanten-sturen-17063
CONXSYS

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb net nog een keer getest en als ik geen enkele link mee stuur dan komt de mail aan. Dus met andere worden handtekeking met een link naar een website kan niet. Zodra ik er ook maar de meest sobere handtekening in zet dan gaat het fout.
Hallo het idee van mail is dat je een link of een bijlage mee kunt sturen. Bij ziggo niet dus.

Gaarne uitleg over het beleid wat wel of niet in een mail kan zodat we verder kunnen en een oplossing vinden.
pschotman

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Enkel het sturen van een link vanaf gmail gaat al fout...
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
CONXSYS wrote:
Gaarne uitleg over het beleid wat wel of niet in een mail kan zodat we verder kunnen en een oplossing vinden.


Ikzelf ben het eens met uw standpunt. Hoe dan ook, het is al meermalig geopperd maar Ziggo houdt vast aan het handmatig whitelisten van blokkades via abuse@ziggo.nl

Stuur dus de mails door die niet doorkomen, en het spamfilter wordt er handmatig op aangepast. Beter (lees: minder gedoe) is om commerciële mails via een eigen / externe mailserver te laten lopen.
arnold05

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Wij hebben hetzelfde probleem. We hebben enkele honderden Ziggo abonnees als eindgebruiker van onze systemen. Al onze mails aan deze personen worden nu geblokkeerd. 1 maand geleden voor het eerst gemaild naar abuse@ziggo.nl, geen reactie gehad, en telefonisch kom ik uiteraard totaal niet verder.

Onze mails zijn legitiem, onze mailservers staan niet op blacklists, dagelijks gaan 100.000 mails goed.

Wie van Ziggo kan mij helpen, onze helpdesk heeft het veel te druk met Ziggo abonnees die vragen waarom ze geen mails van ons ontvangen.
ronros58

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb het zelfde probleem, ik kan zelfs vanuit een ander email adres geen ziggo mails versturen

graag de oplossing
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
arnold05 wrote:
Wij hebben hetzelfde probleem. We hebben enkele honderden Ziggo abonnees als eindgebruiker van onze systemen. Al onze mails aan deze personen worden nu geblokkeerd. 1 maand geleden voor het eerst gemaild naar abuse@ziggo.nl, geen reactie gehad, en telefonisch kom ik uiteraard totaal niet verder.

Onze mails zijn legitiem, onze mailservers staan niet op blacklists, dagelijks gaan 100.000 mails goed.

Wie van Ziggo kan mij helpen, onze helpdesk heeft het veel te druk met Ziggo abonnees die vragen waarom ze geen mails van ons ontvangen.
ronros58 wrote:
Ik heb het zelfde probleem, ik kan zelfs vanuit een ander email adres geen ziggo mails versturen

graag de oplossing

Heb je de mogelijke oplossingen al gelezen en al een voorbeeld aangeleverd?
Zoals beschreven boven in dit topic:
https://community.ziggo.nl/e-mail-103/550552-foutmelding-waarom-geen-e-mails-naar-ziggo-klanten-sturen-17063
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
arnold05 wrote:
Wij hebben hetzelfde probleem. We hebben enkele honderden Ziggo abonnees als eindgebruiker van onze systemen. Al onze mails aan deze personen worden nu geblokkeerd. 1 maand geleden voor het eerst gemaild naar abuse@ziggo.nl, geen reactie gehad, en telefonisch kom ik uiteraard totaal niet verder.

Onze mails zijn legitiem, onze mailservers staan niet op blacklists, dagelijks gaan 100.000 mails goed.

Wie van Ziggo kan mij helpen, onze helpdesk heeft het veel te druk met Ziggo abonnees die vragen waarom ze geen mails van ons ontvangen.


U werkt kennelijk voor een bedrijf. Heeft dat bedrijf ook Ziggo als mailprovider? Dan kunt u waarschijnlijk via de zakelijke helpdesk meer en sneller iets bereiken. In het geval dat Ziggo de provider niet is, kunt u de eigen provider verzoeken om het probleem met Ziggo op te lossen.
B.M.J.

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Het probleem : kreeg een 550 bericht van Ziggo, dat vanwege "spammen" mijn e-mail account voor uitgaande mail was geblokkeerd.
Heel vreemd, want ik verstuur bijna geen mail, en was dus zeer verbaasd.
Ben 61 jaar, zit 20 jaar op het net, en heb nog NOOIT iets van deze aard meegemaakt.

Meteen gebeld, en de oplossing volgens Ziggo medewerker was dus : twee maal je wachtwoord veranderen : 1 keer voor Ziggo inloggen en 1 maal voor het e-mail adres, en dan zou de blokkade binnen een uur opgeheven worden.
Prima, dacht ik. gelukkig!

Ben er dus nu (zaterdag) al vanaf donderdag mee bezig, heb inmiddels al 2 keer alle wachtwoorden veranderd, en 3 keer gebeld, en er is NIETS opgeheven of veranderd.
Ja, ik kreeg een brief, waarin hetzelfde stond : als ik aan het spammen was, ik er zo snel mogelijk mee moest ophouden ! (?)

Word er inmiddels een beetje wanhopig en simpel van, want wat moet ik als klant nu nog meer doen ? ik KAN niet meer doen dan wat er gevraagd wordt van Ziggo.
Alleen aan het probleem wordt van Ziggo kant niets gedaan, alleen beloven dat de blokkade wordt opgeheven na veranderen wachtwoorden, maar er gebeurd NIETS.
En dus blijft dit maar doorgaan: hoe veel keer moet ik mijn wachtwoorden nog veranderen VOOR er iets gebeurd ? 500 keer ???
Ben het een beetje helemaal zat.

B.M.J.
arnold05

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Jan F. wrote:

U werkt kennelijk voor een bedrijf. Heeft dat bedrijf ook Ziggo als mailprovider? Dan kunt u waarschijnlijk via de zakelijke helpdesk meer en sneller iets bereiken. In het geval dat Ziggo de provider niet is, kunt u de eigen provider verzoeken om het probleem met Ziggo op te lossen.


Klopt, ik werk voor een bedrijf dat geen klant is van Ziggo en dat eigen mailservers gebruikt. We beheren die servers zelf en weten dus voortdurend hoe ze performen. Het is opmerkelijk dat alleen Ziggo adressen niet werken, en het is vervelend dat Ziggo geen reactie geeft. Bij de telefonische helpdesk ligt duidelijk ook geen draaiboekje klaar voor dit vraagstuk..
Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes
Ik heb eenzelfde probleem met een klant van ons waarvan wij het serverbeheer doen.

Email werd als spam geblokkeerd naar een ziggo klant (niet zijnde mijzelf).
Het ging om een aanmelding van de ziggo gebruiker, op een nieuwsbrief.

De enige regel die de mail naar de Ziggo gebruiker bevatte was:
Aanmelden bij de nieuwsbrief is geslaagd.

Het is voor de volledigheid hier te lezen incl. voorbeeld:
https://community.ziggo.nl/e-mail-103/spamfilter-strak-ingesteld-17755

Hoe kan dit opgelost worden? Of moet ik nu eerst zelf, omdat ik toevallig een Ziggo klant ben, me eerst ook op die nieuwsbrief gaan aanmelden met mijn prive email adres (wat ik niet wil) en dan bij abuse gaan mauwen?
Lijkt me niet de juiste methode. Hoe nu verder?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Stond hier ook een afbeelding in of een automatische handtekening o.i.d.
Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes
Nee en ook geen link, anders zou ik me er nog iets bij kunnen voorstellen.

Sterker nog, ik heb nu zelf die email geforward met een bericht naar de Ziggo gebruiker, dat wij de support doen en proberen het probleem op te lossen. Met dus die details.txt en de originele email als bijlage en prompt wordt ie weer geblokkeerd door het spamfilter.

Dit is een stuk van de code van die bijlage, de originele email dus, kan helaas vanwege privacy niet alle ip's en adressen hier zetten. Zoals je kunt zien, gewoon stukje tekst. Meer is het niet.
Of is het spamfilter misschien van mening dat de email te weinig inhoud bevat? Maar dat is dan ook vreemd want een email met 1 regel tekst moet kunnen.

This is a multipart message in MIME format.

------=_NextPart_000_0017_01D2BEAD.234D3DD0
Content-Type: text/plain;
charset="utf-8"
Content-Transfer-Encoding: 7bit

Aanmelden bij nieuwsbrief geslaagd

------=_NextPart_000_0017_01D2BEAD.234D3DD0
Content-Type: text/html;
charset="utf-8"
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable

=0A=
Aanmelden bij nieuwsbrief geslaagd

------=_NextPart_000_0017_01D2BEAD.234D3DD0--
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Hoop voor je dat er snel een moderator naar kan kijken.
Of je klant de ingepakte mail naar abuse laten sturen.
Jij weet dit ook wel, denk ik, maar ten overvloede:
De mail opslaan als .eml of .msg.
Inpakken als .zip en verzenden naar abuse@ziggo.nl
Binnen 5 dagen krijg je antwoord.
Mocht dit toch niet zo zijn, dan melden in dit topic, hier komt zeer regelmatig een moderator van Ziggo langs.
https://community.ziggo.nl/e-mail-103/550552-foutmelding-waarom-geen-e-mails-naar-ziggo-klanten-sturen-17063
Tekst in bovenstaande topic: Je ontvangt binnen 5 werkdagen reactie van Abuse. Mocht je onverhoopt binnen deze periode niets hebben vernomen, laat het dan weten in dit topic. Wij faciliteren dan het contact naar aanleiding van je reactie.
Succes ermee.
Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes
Mijn klant is niet de Ziggo klant.
Kan het natuurlijk altijd proberen via abuse, maar die mensen hebben het ook druk. Een nieuwsbrief is nu ook weer niet van het belangrijkste dus ik probeer eerst hier nog even af te wachten op iemand van Ziggo.

De wijze van verzending naar abuse is me inderdaad bekend maar toch bedankt voor je tips. Daar hebben meelezers op het forum immers ook nog iets aan.

We wachten nog effe af, thanks!
Thijs Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes
Be rt wrote:
Hoop voor je dat er snel een moderator naar kan kijken.
Of je klant de ingepakte mail naar abuse laten sturen.
Jij weet dit ook wel, denk ik, maar ten overvloede:
De mail opslaan als .eml of .msg.
Inpakken als .zip en verzenden naar abuse@ziggo.nl
Binnen 5 dagen krijg je antwoord.
Mocht dit toch niet zo zijn, dan melden in dit topic, hier komt zeer regelmatig een moderator van Ziggo langs.
https://community.ziggo.nl/e-mail-103/550552-foutmelding-waarom-geen-e-mails-naar-ziggo-klanten-sturen-17063
Tekst in bovenstaande topic: Je ontvangt binnen 5 werkdagen reactie van Abuse. Mocht je onverhoopt binnen deze periode niets hebben vernomen, laat het dan weten in dit topic. Wij faciliteren dan het contact naar aanleiding van je reactie.
Succes ermee.
Dit is exact de bedoeling. Het is niet nodig om klant te zijn van Ziggo om met Abuse op te nemen. Wanneer de volledige informatie wordt aangeleverd op de manier die Jesse omschrijft dan kan Abuse actie ondernemen. Komt er binnen vijf dagen geen reactie dan kunnen we als tussenpersoon optreden maar wij moderators kunnen geen aanpassingen in het spamfilter maken.

@Arnold05 Zou je nog een mail naar abuse@ziggo.nl willen sturen met de handvatten van Jesse hierboven? Krijg je wederom geen reactie dan help ik je graag.
@B.M.J. In jouw geval gaat het om een andere kwestie. Hierbij is jouw Ziggo mailadres gebruikt om Spam te verzenden. Het is dan inderdaad zaak om in Mijn Ziggo een sterk nieuw wachtwoord voor je mailadres en Mijn Ziggo zelf in te stellen. Mocht je daar nog problemen mee hebben dan kun je daar een apart topic voor openen.
Arinda

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Goedemiddag Jesse,

Ook ik heb een mail gekregen van Ziggo mbt dat mijn mail gehackt zou zijn en daarom mijn uitgaande mail geblokkeerd is. De wachtwoorden heb ik reeds aangepast zoals opgedragen en de webmail alsmede mails verstuurd via mijn computer (outlook), gaan nu goed.

Alleen op mijn telefoon Huawei Mediapad X2 (phablet) blijft het probleem zich voordoen. Ziggo klantenservice heeft geen oplossing en weet niet waar het aan kan liggen want het abuse is blijkbaar opgeheven..... Ik krijg echter nog steeds op mijn telefoon de melding 550 beveiligingsalarm! account is geblokkeerd voor uitgaande e-mail.

Dus ik wil je stappenplan bovenstaand volgen, maar dat luk al niet bij het moment dat ik het verzonden item op moet slaan. Dit gaat nl. niet. Ik kan het item alleen verwijderen. Ik kan het in een contact opslaan.... maar de "opslaan als" optie heb ik niet. Wat moet ik nu doen. Ik ben echt afhankelijk van mijn telefoon.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Als je via IMAP verbinding hebt met de mailserver.
IMAP verwijderen en opnieuw aanmaken.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/e-mail/imap/instellen-android-smartphone
Arinda

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Arinda wrote:
Be rt wrote:
Als je via IMAP verbinding hebt met de mailserver.
IMAP verwijderen en opnieuw aanmaken.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/e-mail/imap/instellen-android-smartphone



Dank je wel, alleen ik gebruik juist pop3.... en dan?


Ik heb ook heel mijn account er al een keer uitgegooid en dan weer opnieuw ingesteld, (pop3 dan) maar ook dan krijg ik nog dezelfde melding bij het verzenden van de mail.
Thijs Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes
@Arinda De situatie die je schetst is niet van toepassing op dit topic. Dit topic gaat over een blokkade waarbij je alleen naar Ziggo klanten toe geen mail kan sturen. In jouw geval wordt de 550 in een andere context gebruikt en zal de bijgevoegde extra tekst meer inzicht kunnen bieden. Wil je een apart topic openen met een screenshot van de volledige foutmelding die je ziet? Dan houden we het hier overzichtelijk.

Uitgelicht topic