1
Vraag
2
Reacties
B10!

Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

2 gescheiden privé-netwerken

Ik heb een medebewoner in een andere woning (kamer/appartement) op hetzelfde adres. We delen 1 ziggo aansluiting. Ik wil graag 2 gescheiden privé-netwerken op deze ziggo aansluiting. Mijn vraag is hoe ik dat het beste kan doen.

Ik beschik over 3 deco m4 hotspots waar ik momenteel de wifi van ontvang. De bewoner van het appartement zit op de gast-wifi van de Deco, maar dit vind ik geen ideale setup aangezien ik de gast-wifi zelf wil kunnen gebruiken. Er loopt een lan kabel rechtstreeks van de ziggo modem naar het appartement. Dat is nodig zodat de andere bewoner ook tv kan kijken via ziggo. Aangezien de Lan-kabel direct aan de Ziggo modem verbonden is vraag ik me af of de andere bewoner een aantal van mijn 'gedeelde' folders op mijn pc ook kan zien. Of is dit gescheiden omdat ik mijn netwerk via de deco's heb lopen?

Er zijn momenteel een aantal apparaten (printer e.d.) wel rechtstreeks aan de ziggo modem via lan gekoppeld. Ik neem aan dat die in ieder geval wel te benaderen zijn vanuit het appartement met de lan-kabel. Kan ik die apparaten ook achter de deco zetten met een netwerk switch?

Samengevat: Kan ik met de deco's 2 gescheiden privé-netwerken maken zodat de andere bewoner z'n eigen netwerk kan opzetten (1 deco kan ik afstaan aan het appartement) of zou ik bv. een losse router moeten kopen waarmee ik een extra netwerk kan opzetten? 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24261Posts
  • 1661Oplossingen
  • 11896Likes

Afhankelijk van hoe de Deco-set geconfigureerd is (router of AP mode) is het inderdaad mogelijk dat de medebewoner toegang heeft tot openbare gedeelde directory's. Zorg ervoor dat de Deco-set is geconfigureerd in router mode om dit te voorkomen. Het is mij niet duidelijk in hoeverre er sprake is van 'client isolation' op de gast-SSID.

Mijn advies is om de medebewoner een eigen router + AP te laten gebruiken. Om het overzichtelijk te houden zou ik beide routers direct op de Ziggo-modemrouter aansluiten. Er moet dan wel een extra kabel getrokken worden naar het appartement van de medebewoner, indien er geen bestaande kabel of patchpoort aanwezig is. Voordeel is dat de medebewoner dan van een volledig gescheiden LAN gebruikmaakt en ook optimale Wi-Fi heeft doordat het AP in zijn eigen appartement staat.

Vervolgens kun je jouw apparatuur (inderdaad) via een switch aansluiten op de Deco-router, niet direct op de modemrouter, anders kan deze alsnog door de medebewoner worden benaderd.

Bekijk in context

25 Reacties 25
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24261Posts
  • 1661Oplossingen
  • 11896Likes

Afhankelijk van hoe de Deco-set geconfigureerd is (router of AP mode) is het inderdaad mogelijk dat de medebewoner toegang heeft tot openbare gedeelde directory's. Zorg ervoor dat de Deco-set is geconfigureerd in router mode om dit te voorkomen. Het is mij niet duidelijk in hoeverre er sprake is van 'client isolation' op de gast-SSID.

Mijn advies is om de medebewoner een eigen router + AP te laten gebruiken. Om het overzichtelijk te houden zou ik beide routers direct op de Ziggo-modemrouter aansluiten. Er moet dan wel een extra kabel getrokken worden naar het appartement van de medebewoner, indien er geen bestaande kabel of patchpoort aanwezig is. Voordeel is dat de medebewoner dan van een volledig gescheiden LAN gebruikmaakt en ook optimale Wi-Fi heeft doordat het AP in zijn eigen appartement staat.

Vervolgens kun je jouw apparatuur (inderdaad) via een switch aansluiten op de Deco-router, niet direct op de modemrouter, anders kan deze alsnog door de medebewoner worden benaderd.

B10!
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor je reactie. Mijn deco staat inderdaad in router modus en de gast-SSID staat in client isolation. Er loopt momenteel al een lankabel van de ziggo modem naar het appartement van de medebewoner.

Bedoel je met 'een eigen router gebruiken' dat ik de deco's gebruik (en alles achter de deco zet) op een eigen lanpoort van de ziggo modem? 

En dat de medebewoner ook een eigen router op eigen lanpoort van de Ziggo modem krijgt? Zou de medebewoner 1 van de 3 deco's kunnen gebruiken of raadt je een andere router aan? En zo ja, kun je een geschikte adviseren? 

Dank alvast!

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9319Posts
  • 570Oplossingen
  • 2422Likes

tv bij ziggo gaat via coax of gebruik je mede bewoner gebruik van een smart tv met ziggo go app ?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24261Posts
  • 1661Oplossingen
  • 11896Likes

Mijn advies is inderdaad om alleen de routers van jou en de medebewoner direct op de modemrouter aan te sluiten om de LAN's volledig te scheiden. Zo gebruiken jullie beiden één poort op de ingebouwde switch van de modemrouter.

Ik weet niet zeker of het mogelijk is om een van jouw Deco AP's opnieuw in te stellen als router voor de medebewoner. Het is mogelijk om via de app een van de AP's te verwijderen uit de set, waarna dit AP zichzelf reset. Daarna zou dit AP als router moeten gaan fungeren om in de Deco-app opgenomen te kunnen worden in een andere set, nadat het op de kabel bij de medebewoner wordt aangesloten.

@Pasi Gezien jij veel ervaring hebt met Deco, weet jij of bovenstaande mogelijk is?

BAM

Level 13
  • 805Posts
  • 53Oplossingen
  • 206Likes

Goedemorgen,

Lijkt mij een leuke puzzel.

Inderdaad een (1)  Deco middels de App uit je eigen beheer halen.

Deze Deco stel je als nieuw ( ander ) netwerk ( Hoofddeco ).

Op die nieuwe Hoofddeco het oude gastnetwerk ( SSID / WW ) instellen voor de buren.

Op je eigen netwerk het gastnetwerk aanpassen voor eigen gebruik.

Succes,

Bam

B10!
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb een coax kabel rechtstreeks in mijn tv en ik heb een coax kabel (50m) naar het appartement gelegd. Ik heb een splitter met 3 uitgangen gekocht.

De medebewoner gaat gebruik maken van de mediabox. Mogelijk heb ik nog een coax versterker nodig bij zo'n lange kabel. Ik moet het nog testen.

B10!
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor jullie advies. Ik denk dat het gaat lukken zo!

BAM

Level 13
  • 805Posts
  • 53Oplossingen
  • 206Likes

Goedemorgen,

Ook als je een 'buitenkabel' voor die lengte gebruikt heb je kans op verlies van het signaal.

Retourgeschikte versterker kan dan mogelijk een oplossing bieden.

Mogelijk omdat de coax kabel van goede kwaliteit dient te zijn. ( afgeschermd tegen interferentie [Stoorbronnen] )

Succes,

Bam

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24261Posts
  • 1661Oplossingen
  • 11896Likes

Met zo'n lange kabel vermoed ik dat een versterker zeker nodig gaat zijn, afhankelijk van hoeveel vermogen er op het AOP staat. Een driewegsplitter levert ~6 dB demping per uitgang op. Voor aansluiten van meerdere TV's/decoders zou ik daarom adviseren om in plaats daarvan een versterker te plaatsen. Het modem dient echter niet op de versterker te worden aangesloten. Op het AOP dient een splitter aanwezig te zijn om modem en versterker op aan te sluiten.

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 1663Posts
  • 177Oplossingen
  • 759Likes

Het lijkt erop dat het je allemaal gaat lukken met de adviezen van de experts @B10! Succes! 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9319Posts
  • 570Oplossingen
  • 2422Likes

mag ik vragen waarom je 2 gescheiden netwerken zou willen ? is dat wegens een nas ? ook bij een gescheiden netwerk deel je een public ip-adres 

voor beide een aparte SSID en password kan ook een oplossing zijn  

B10!
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik wil vooral dat mijn bestanden van pc en inderdaad ook een nas niet toegankelijk zijn voor de medebewoner. Ik dacht dat dat het beste met gescheiden netwerken kon. 

Ik kan met alleen de ziggomodem geen 2 ssid en ww aanmaken dacht ik. Alleen een hoofd en gast-wifi. (En de gast-wifi wil ik ook voor mezelf gebruiken)

Op dit moment is de setup voor mij: ziggomodem -> deco -> diverse apparaten (waaronder NAS) aangesloten via lan & wifi (via deco).

En voor de medebewoner:

Ziggomodem -> lan (hier moet nog een router komen zodat de medebewoner zijn eigen (wifi) netwerk kan opzetten.

Ik heb er ook een tv kabel naartoe gelegd zodat de medebewoner tv heeft. 

Zo heb ik het begrepen van je collega's. Of is er een andere manier?

B10!
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb de kabel gisteren gelegd en ga het vandaag testen. 

Mocht een versterker nodig zijn, welke kun je me aanraden?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24261Posts
  • 1661Oplossingen
  • 11896Likes

Voor een versterker raad ik de FRA-752X aan, deze wordt ook door Ziggo verkocht en geplaatst door monteurs.

Eventueel kun je nog een of meerdere foto's plaatsen van de huidige situatie (AOP, splitter(s), kabels etc.) zodat duidelijker wordt hoe e.e.a. is aangesloten.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9319Posts
  • 570Oplossingen
  • 2422Likes

ik bedoelde eigelijk een van de Deco’s of een nieuwe Deco bij je medebewoner neer te zetten en die dan een eigen SSID en password te geven

B10!
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Het heeft even iets langer geduurd, maar ik heb het vandaag getest en het signaal is inderdaad te zwak/geen signaal. Ik heb daarom de versterker gekocht. 

Kun je me vertellen hoe ik die het beste kan monteren? Moet dat direct na de splitter of juist meer richting het einde (dichterbij de tv van de medebewoner)? 
Zie ook de foto van de splitter. 1 loopt naar de Ziggo modemrouter, 1 naar mijn tv en 1 kabel van 50m naar de medebewoner)

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24261Posts
  • 1661Oplossingen
  • 11896Likes

De POA 03-UPC dient door een POA-01-B of POA 01-UPC te worden vervangen, dit scheelt ~2 dB demping per aansluiting. De versterker kan vervolgens op de tweede aansluiting van de splitter aangesloten worden. Op de versterker kunnen tenslotte jouw TV en die van de medebewoner worden aangesloten, die laatste moet op de aansluiting met 8 dB versterking aangesloten worden.

Zou je de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies? Dat geeft een goede indicatie van het vermogen op het AOP.

efok

Level 17
  • 3876Posts
  • 215Oplossingen
  • 1491Likes

Je kan het beste  kiezen voor 1 centrale router die uit de voeten kan met meerdere (v)LANS aan de LAN kant. Een ubiquiti edgerouter X of Edgerouter Lite kan dat prima. Wifi zal je dan apart moeten regelen achter de centrale router. Iswel de netste setup.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24261Posts
  • 1661Oplossingen
  • 11896Likes

Dat zou ook mijn voorkeur hebben, het vereist uiteraard wel de nodige netwerkkennis. VLAN's zijn m.i. overkill omdat de medebewoner een eigen UTP-kabel heeft, twee subnets zouden volstaan.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic