Ik heb 2 routers via een netwerkkabel direct aangesloten op de Ziggo modem. Ze staan allebei op DHCP met de volgende instellingen:
- Asus router RT-AC68U: LAN IP 192.168.1.1, StartIP 192.168.1.2, EndIP: 192.168.1.50
-TP Link router: LAN IP 192.168.0.1, StartIP 192.168.0.51, EndIP: 192.168.0.99
Nu heb ik regelmatig een conflict, waardoor de wifi uitvalt. Zodra ik de TP Link disconnect, doet de Wifi van Asus het weer.
Ik zou toch graag 2 gescheiden netwerken hebben, weet iemand hoe kan ik dat dien te configureren?
Dank alvast!
Opgelost! Ga naar oplossing.
Ik heb contact gehad met Ziggo, kreeg daar verschillende reacties op mijn vraag. Gisteren was er echter een medewerker die mijn de oplossing bood:
beide routers instellen als AP (accesspoint), dan krijgen ze beiden een IP-adres toegewezen vanuit de Ziggo connectbox, ook kun je LAN-kabels op beide aansluiten en een eigen wifi-netwerk maken. Dit laatste moet je wel eerst doen voordat je DHCP uitzet en de routers als AP ingesteld zijn.
Tot nu toe werken beide wifi-netwerken goed, hopelijk blijft dat zo en ben ik van de conflicten af!
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Een betere manier om twee gescheiden LAN's aan te maken, is met een daarvoor geschikte (zakelijke) router, waarop je twee subnets en DHCP-scopes kunt aanmaken. Je kunt de routers dan als access points instellen en tevens bridge mode gebruiken op het modem, wat aanbevolen wordt voor het gebruik van een eigen router. Op jouw manier zou het overigens ook probleemloos moeten werken, alleen dubbele NAT is niet optimaal en maakt bijvoorbeeld port forwarding lastiger.
Kun je screenshots plaatsen van de instellingen van de WAN-interfaces van de routers? Ik zou statische IP-adressen gebruiken, bijvoorbeeld 192.168.178.2 en .3.
Ok, dank je wel. Hierbij de screenshots.
Zo te zien staan de WAN-interfaces van beide routers op automatisch/DHCP ingesteld. Dit zou geen conflict mogen veroorzaken. Zoals hierboven aangegeven, kun je statische IP-adressen proberen.
Ik heb contact gehad met Ziggo, kreeg daar verschillende reacties op mijn vraag. Gisteren was er echter een medewerker die mijn de oplossing bood:
beide routers instellen als AP (accesspoint), dan krijgen ze beiden een IP-adres toegewezen vanuit de Ziggo connectbox, ook kun je LAN-kabels op beide aansluiten en een eigen wifi-netwerk maken. Dit laatste moet je wel eerst doen voordat je DHCP uitzet en de routers als AP ingesteld zijn.
Tot nu toe werken beide wifi-netwerken goed, hopelijk blijft dat zo en ben ik van de conflicten af!
Er zijn dan wel verschillende SSID's, maar geen gescheiden LAN's/subnets.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.