Beste Mensen,
Ik heb op onze Ziggo SmartWIFI modem 2 PC's en één Smart TV bedraad aangesloten. De eerst ingeschakelde PC beschikt over een internetsnelheid van rond de 340 MB/s, de PC die als tweede wordt ingeschakeld komt niet verder dan rond de 85 MB/s.
Kabels, aansluitingen en PC's omgewisseld maar het resultaat blijft steeds hetzelfde: het laatst ingeschakelde apparaat beschikt over amper een kwart van de internetsnelheid waarover de eerder ingeschakelde PC beschikt. De TV doet het trouwens gewoon goed.
Kennelijk verdeeld het Modem de snelheid niet gelijkelijk over de aangesloten PC's. Jammer, want beide gebruikers willen natuurlijk zo'n snel mogelijke verbinding...
Is dit probleem op te lossen..?
Alvast bedankt voor uw antwoord!
Groet, Paul
Opgelost! Ga naar oplossing.
Hi Tobias,
Kabels naar beide PC's vervangen. Probleem opgelost!
Bedankt en groet, Paul
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Een snelheid die beperkt is tot ~90 Mbps, houdt vaak een linksnelheid van 100 Mbps in. De netwerkadapter van de betreffende PC is mogelijk alleen voor 10/100 Mbps geschikt of de UTP-kabel is defect.
Bedankt Tobias, voor je antwoord.
Het kan echter niet aan één van de PC's liggen. Welke PC dan ook, de eerst ingeschakelde behaald altijd een snelheid van 340 MB/s, de later ingeschakelde PC stopt rond de 85 MB/s...
Controleer dan s.v.p. op de later ingeschakelde PC de linksnelheid: ga naar Start, typ ncpa.cpl, rechtsklik op de ethernet-adapter en klik op Status.
De laatst ingeschakelde PC geeft inderdaad een snelheid van 100,0 MB/s...
Dan is een defecte UTP-kabel het meest waarschijnlijk. Als één van de acht aders geen, onvoldoende of sporadisch contact maakt, dan valt de linksnelheid terug van 1 Gbps naar 100 Mbps. Het gaat hier overigens om megabits (Mb) per seconde, niet megabytes (MB).
Thanks Tobias. Ik ga met de kabels aan de gang. Ik laat later nog horen of het gelukt is.
Fijn weekend en groet,
Paul
Prima, ik ben benieuwd. Jij ook een fijn weekend!
Hi Tobias,
Kabels naar beide PC's vervangen. Probleem opgelost!
Bedankt en groet, Paul
Fijn om te lezen en graag gedaan.
Ik kom dit topic bij toeval tegen, lekker bezig @tobiastheebe 🙂
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.