1
Vraag
2
Reageer en help mee
JPTKNS

Level 4
  • 56Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

1200 Mbps download en UBC1318ZG modem, Downloadsnelheid tot 1000 Mbit/s ?

Lees in de model specificatie: 4 Gigabit ethernet-aansluitingen (met ondersteuning link-aggregation, download tot 3900 Mbit/s). Nu heb ik echter maar 1 port aangesloten in Bridge mode naar mijn router/pfsense?. Hoe kan ik profiteren van die 1200 Mbps verhoging?

13 Reacties 13
MR_CHIP

Level 18
  • 9379Posts
  • 119Oplossingen
  • 3226Likes

het nieuwste sagemcom modem aanvragen bij de zakelijke klantenservice

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9337Posts
  • 570Oplossingen
  • 2430Likes

mogelijk maakt je pfsense gebruik van meerdere wan porten in dat geval kun je gebruik maken van link-aggregation om de volledige 1200 mbps te kunnen gebruiken

JPTKNS
Topicstarter
Level 4
  • 56Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

pfsense ondersteund meerdere, b.v. dual wan router, voor b.v. fail-over en load-balacing etc. Dat is geen probleem, alleen hoe moet ik de UBC1318ZG link-aggregation instellen? of doet ie dat automatisch zodra ik een tweede RJ45 kabel aansluit naar mijn de geconfigureerde dual wan pfsense router? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24479Posts
  • 1679Oplossingen
  • 12046Likes

Link aggregation wordt automatisch opgezet als je de bonding interface van de router naar het modem instelt met balance-rr static LAG (dus geen LACP c.q. 802.3ad). Van dual-WAN is geen sprake, verschil is een virtuele interface (bond) i.p.v. fysieke interface naar het WAN. Op het modem is geen configuratie nodig.

MR_CHIP

Level 18
  • 9379Posts
  • 119Oplossingen
  • 3226Likes

gewoon lekker de sagemcom aanvragen die heeft een 2.5Gbps poort

JPTKNS
Topicstarter
Level 4
  • 56Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Heeft iemand dat balance-rr schedule eens gemeten wat dat dan oplevert qua I/O, het is geen LACP 802.3ad? Overigens vind ik het apart dat Ziggo +200 geeft terwijl dat feitelijk niet echt iets oplevert in dit soort gevallen. Mijn pfSense box heeft 4x Intel i226 Nic 2.5G poorten. Die sagemcom lijkt me dan meer opleveren, echter met google lees ik nou niet veel goeds erover?. Heb deze Ubee ooit gekregen om mijn (lange) kabel problemen op te lossen en functioneert prima, stabiel download tot ~ 950 Mbps, up 100.. Wat is wijsheid hier?

RoWi.

Level 20
  • 17417Posts
  • 738Oplossingen
  • 5786Likes

@JPTKNS even voor de vorm u heeft een zakelijk abonnement?

De Sagemcom aparatuur lijkt bij zowel Ziggo als KPN nog de nodige kuren te vertonen. Nu is een kabelmodem iets anders dan een router of een dsl modem. Het zijn uiteraard maar enkelen waar een probleem is met deze modellen. Als u de Sagemcom in bridge zet is het een 'domme' modem niet veel anders dan de Ubee nu.

Denkt u die extra 200 Mb nodig te hebben, als het nu stabiel is gewoon zo laten.

Karel.

Level 16
  • 1461Posts
  • 168Oplossingen
  • 912Likes

Link aggregation vergroot de bandbreedte en doorvoer en verzorgt failover als een van de beide interfaces down gaat. De totale netwerk bandbreedte wordt alleen gebruikt bij meerdere clients die verdeeld worden over beide links.

Een enkele verbinding van een client wordt slechts over een van de gebonden links opgezet. M.a.w een enkele verbinding (bv. een snelheids test) met een client zal bij een Link aggregation van twee 1 Gbit/s interfaces nooit meer dan 1 Gbit/s kunnen maken. 

Met 2 of meer verbindingen kan dus bij elkaar opgeteld wel de gehele download snelheid 1200 Mbit/s gehaald kunnen worden tenminste als de WAN zijde dat aankan. Een modem en client met 2,5 Gbit/s netwerk aan de LAN zijde kan dus op deze manier wel voor 1 verbinding de gehele bandbreedte van 1200 Mbit/s kunnen benutten.

Pasi

Level 18
  • 8072Posts
  • 446Oplossingen
  • 4251Likes

@JPTKNS  schreef:

Lees in de model specificatie: 4 Gigabit ethernet-aansluitingen (met ondersteuning link-aggregation, download tot 3900 Mbit/s). Nu heb ik echter maar 1 port aangesloten in Bridge mode naar mijn router/pfsense?. Hoe kan ik profiteren van die 1200 Mbps verhoging?

Algemeen : Zoals vaak tegenwoordig, zijn de maximale snelheden alleen maar te behalen, door gelijktijdig op meerdere apparaten te testen en de afzonderlijke resultaten op te tellen.

Random

Level 16
  • 1759Posts
  • 80Oplossingen
  • 871Likes

Ik gebruik in mijn netwerk 2 LACP LAGs. o.a. tussen pfSense naar mijn switch om Inter-vlan verkeer wat meer bandbreedte te geven. Dat levert geen hogere snelheid op dan de NIC's individueel aankunnen. De bandbreedte word groter je kan meerdere streams van 1gbps naast elkaar hebben. De bandbreedte word groter niet de snelheid hoger. Tenminste dat is wat ik uit de wikipedia tekst haal en wat ik in mijn eigen netwerk zie.

Misschien dat het met andere LAG mode(s) wel kan dat weet ik niet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Link_aggregation

Guido64_0-1684400067046.png

Guido64_1-1684400185857.png

Zie ook: https://www.reddit.com/r/HomeNetworking/comments/d7lyq4/link_aggregation_not_getting_twice_the_throu...

Ik denk dat wat @MR_CHIP  zegt om een Sagemcom modem te vragen de enige optie is om je wan hoger dan 1gbps te maken.

MR_CHIP

Level 18
  • 9379Posts
  • 119Oplossingen
  • 3226Likes

ik liep er bij de ubee tegen aan dat die alleen balance-rr ondersteunt 

JPTKNS
Topicstarter
Level 4
  • 56Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Waarom krijg ik nu het idee dat die Ziggo 1200 een soort marketing message is t.o.v. fiber, denk dat ik er niks aan verander. Het is stabiel en die 200 laat maar..Zou ook meer hebben aan een sneller upload dan die 100 nu... Bedankt voor alle reacties..

Pasi

Level 18
  • 8072Posts
  • 446Oplossingen
  • 4251Likes

Het zou mij niets verbazen, als Ziggo t.z.t. die 1200 weer verwijderd, omdat het eigenlijk nauwelijks meerwaarde heeft t.o.v. 1000. Terwijl er wel een 'hele' administratie voor gemaakt moet worden, voor die paar klanten.

Nu die 1200 geen nieuwswaarde heeft, zal Ziggo haar interesse daarin verliezen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic