Marije Ziggo wrote:
Ik kan mij voorstellen dat je graag wilt dat je zo min mogelijk packet loss hebt. Je bent hier dan ook op het juiste adres om dit aan te pakken. Ik help je hier graag een handje verder mee.
Super goed om te zien dat er al zoveel informatie is achterhaalt en je van alles al hebt getest. Hier aan de achterkant zie ik geen bijzonderheden als ik het modem uitlees. Het modem staat keurig netjes online en het signaal is stabiel.
Bedankt voor die check Marije. Hieronder antwoord op je vragen.
Marije Ziggo wrote:
Ik ben nog benieuwd naar het onderstaande, kun je die vragen voor mij beantwoorden?
- Je hebt het modem nu in bridge mode en daar een router aangekoppeld. Wat gebeurd er als je de router helemaal afkoppelt, een pc/laptop bekabeld aan LAN1 aansluit en dan een nieuwe test doet?
Dat heb ik de afgelopen dagen drie maal getest. In twee van de drie gevallen kon ik geen packetloss reproduceren, in het derde geval wel. Misschien treden de problemen alleen maar op onder enige netwerk-load, die ik moeilijk kan nabootsen op de direct aangesloten laptop.
Marije Ziggo wrote:
- Ik lees vooral in je berichten terug dat je de packet loss hebt geconstateerd, maar voor mij is het nog onduidelijk wat je ervaart. Wat voor problemen ervaar je precies?
Ik ervaar downloads die minder snel op gang komen, gestotter of pauzes in voice over IP apps en tragere pagina-loads.
Ik heb geen sluitende verklaring voor het gedrag dat ik zie. Dat ik de problemen niet herhaaldelijk gereproduceerd krijg met een direct aangesloten laptop zou er op kunnen wijzen dat het probleem toch in mijn eigen netwerk zit. Daar tegenover staat dat ik nooit packetloss heb als ik de management-interface van het modem ping (zoals @efok zegt), dat ik in packet captures op de wan interface van de router inderdaad ping replies mis en dat ik in de statistieken van diezelfde wan interface geen errors zie die ik wel zou verwachten als daar iets fout gaat.
@Marije Ziggo Graag zou ik proberen wat er gebeurt als ik het modem vervang. Ik had vrijdagmiddag de helpdesk gebeld voor een een monteursafspraak op di-ochtend. Maar totdat ik beter mijn vinger kan leggen op wat er nou precies fout gaat lijkt me het zonde van tijd en geld om die afspraak door te laten gaan en het risico te lopen dat de monteur ook het probleem niet kan vinden. Zou jij morgen deze afspraak kunnen annuleren?
Als het mogelijk is ontvang ik graag een nieuw modem per post, zodat ik zelf een swap kan proberen. Ondanks de onzekerheid geef ik dat op dit moment de grootste kans van slagen.