1
Vraag
2
Reacties
qqq

Level 5
  • 68Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes

10-15% packetloss tussen modem en 83.83.232.1?

Goedenavond,

Ik ervaar sinds 4 feb 7:05 packetloss op mijn verbinding. Mijn modem is een Cisco EPC3928AD in bridge mode. Ik heb geen packetloss tussen eigen router en management-interface van het modem (192.168.178.1), maar wel tussen de router en de eerstvolgende upstream hop van het modem (83.83.232.1, lladdr beschikbaar op verzoek).

Ik krijg van de klantenservice te horen dat ze niet in staat zijn de relevante statistieken uit te lezen en dat ik me moet wenden tot de Ziggo-medewerkers op de community. Graag word ik prive benaderd voor het uitlopen van deze storing.

Hieronder ‘t beknopte statustabelletje uit het modem. Ik heb op verzoek eventueel smokeping-grafieken die het probleem illustreren, hoewel die feitelijk niet veel toevoegen ten opzichte van de tekstuele beschrijving hierboven.

Downstream Channels    
     
   
  Power Level: Signal to Noise Ratio:
Channel 1: 5.1 dBmV 43.2 dB
Channel 2: 5.2 dBmV 43.1 dB
Channel 3: 4.8 dBmV 42.5 dB
Channel 4: 4.8 dBmV 42.5 dB
Channel 5: 5.0 dBmV 42.5 dB
Channel 6: 5.3 dBmV 43.2 dB
Channel 7: 5.2 dBmV 43.1 dB
Channel 8: 5.3 dBmV 43.1 dB
     
Upstream Channels    
     
   
  Power Level:
Channel 1: 46.0 dBmV
Channel 2: 47.0 dBmV
Channel 3: 44.8 dBmV
Channel 4: 47.0 dBmV
Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Super bedankt voor het uitgebreid testen en uitleggen @qqq ! 

Ik heb de afspraak met de monteur zojuist voor je geannuleerd  . Daarnaast heb ik ook het nieuwe modem gelijk voor je besteld. Deze wordt vandaag nog voor je op de post gedaan. 

Je krijgt per mail nog een Track & Trace code om het pakket te volgen tot aan de deur. 

Ik ben heel erg benieuwd hoe je de verbinding met het nieuwe modem straks ervaart. Geef je ons hier een terugkoppeling?

Bekijk in context

qqq
Topicstarter
Level 5
  • 68Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes

Bedankt voor jullie geduld. Het rapporteren van mijn bevindingen duurde langer dan ik had gewild.
 

Resultaat
Ik heb na het vervangen van mijn Cisco geen packetloss meer, maar mijn IPv6-verkeer naar zo ongeveer elke populaire internetbestemming wordt door de nieuwe Compal Connectbox geknepen naar <5% van de snelheid door een bug in de bridge-implementatie.
 

Packetloss verdwenen

De modemwissel naar een Compal Connectbox verhielp de problemen volledig. Baseline latency en jitter zijn wat hoger dan met de Cisco, maar dat is bekend van de puma6. Ik ben op dit punt erg tevreden.


Snelheid IPv6 ingestort: 12 ipv. 250 mbit down

Helaas leverde de modemswap ook een nieuw probleem op. Ik gebruik ook het nieuwe modem in bridge modus. Daardoor ben ik voor IPv6-connectiviteit aangewezen op een 6in4 tunnel naar HE.net. Ziggo levert immers om onduidelijke redenen geen IPv6 in het bridge profiel. De performance van die tunnel is sinds de modemswap ingestort: ik haal met gelukt 12mbit down in plaats van de 250 waar ik voor betaal. Dit is een bekend probleem en staat uitgebreid gedocumenteerd in https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/ipv6-tunnel-langzaam-naar-overstap-connect-box-408... door @Ern st@CitizenE en @Candy.

Ik heb als reactie in dat topic geopperd om met het nieuwe generatie modems te testen of dit probleem daar in is verholpen en wacht geduldig op een antwoord: https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/ipv6-tunnel-langzaam-naar-overstap-connect-box-408...

Bekijk in context

28 Reacties 28
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Doe toch maar een smokeping grafiekje. Gaat die nog verder dan die 1e hop?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

Als dat niet meer hedendaags is, dan kan dit gratis vernieuwd worden door een Ziggo monteur die mogelijk ook nog een nieuw modem achterlaat.

qqq
Topicstarter
Level 5
  • 68Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes
Modem
Wijkcentrale?
Willekeurige andere host: Ziggo DNS server

 

qqq
Topicstarter
Level 5
  • 68Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes
Be rt wrote:

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

Als dat niet meer hedendaags is, dan kan dit gratis vernieuwd worden door een Ziggo monteur die mogelijk ook nog een nieuw modem achterlaat.


Die kan ik morgen toevoegen. Ik ben al jaren tevreden over de stabiliteit van dit modem.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Helaas zie ik ook steeds meer leeftijdsproblemen bij deze modems.

qqq
Topicstarter
Level 5
  • 68Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes

Linker kabel gaat direct naar het modem. Er zijn geen versterkers in gebruik. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Wat gebeurt er zonder de splitter met alleen de kabel van het modem in de wandcontactdoos?

qqq
Topicstarter
Level 5
  • 68Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes

Downstream Channels

   
     
   
  Power Level: Signal to Noise Ratio:
Channel 1: 9.5 dBmV 43.2 dB
Channel 2: 9.6 dBmV 43.2 dB
Channel 3: 9.4 dBmV 43.2 dB
Channel 4: 9.1 dBmV 43.1 dB
Channel 5: 9.2 dBmV 43.2 dB
Channel 6: 8.8 dBmV 42.6 dB
Channel 7: 8.7 dBmV 43.1 dB
Channel 8: 8.7 dBmV 43.1 dB
     
Upstream Channels    
     
   
   Power Level:
Channel 1: 41.0 dBmV
Channel 2: 43.5 dBmV
Channel 3: 42.5 dBmV
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

En heb je dan minder last van de eerder genoemde klachten?

qqq
Topicstarter
Level 5
  • 68Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes

Ik zie nog steeds ~10-15% packet loss.

update: reactie bijgewerkt, ik meet geen noemenswaardig verschil ten opzichte van mijn mijn oorspronkelijke probleemomschrijving.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Dan kan een Ziggo moderator mogelijk nog iets zien in de achtergrond.

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators, zij hebben Ziggo achter hun naam staan, vrijwel iedere werkdag langskomen in ieder topic.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hoi @qqq , welkom hier op de Community!

 

Ik kan mij voorstellen dat je graag wilt dat je zo min mogelijk packet loss hebt. Je bent hier dan ook op het juiste adres om dit aan te pakken. Ik help je hier graag een handje verder mee. 

 

Super goed om te zien dat er al zoveel informatie is achterhaalt en je van alles al hebt getest. Hier aan de achterkant zie ik geen bijzonderheden als ik het modem uitlees. Het modem staat keurig netjes online en het signaal is stabiel.

Ik ben nog benieuwd naar het onderstaande, kun je die vragen voor mij beantwoorden? 

  • Je hebt het modem nu in bridge mode en daar een router aangekoppeld. Wat gebeurd er als je de router helemaal afkoppelt, een pc/laptop bekabeld aan LAN1 aansluit en dan een nieuwe test doet? 
  • Ik lees vooral in je berichten terug dat je de packet loss hebt geconstateerd, maar voor mij is het nog onduidelijk wat je ervaart. Wat voor problemen ervaar je precies? 

 

Ik wacht je terugkoppeling af!

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Marije Ziggo wrote:

Hoi @qqq , welkom hier op de Community!

 

Ik kan mij voorstellen dat je graag wilt dat je zo min mogelijk packet loss hebt. Je bent hier dan ook op het juiste adres om dit aan te pakken. Ik help je hier graag een handje verder mee. 

 

Super goed om te zien dat er al zoveel informatie is achterhaalt en je van alles al hebt getest. Hier aan de achterkant zie ik geen bijzonderheden als ik het modem uitlees. Het modem staat keurig netjes online en het signaal is stabiel.

Ik ben nog benieuwd naar het onderstaande, kun je die vragen voor mij beantwoorden? 

  • Je hebt het modem nu in bridge mode en daar een router aangekoppeld. Wat gebeurd er als je de router helemaal afkoppelt, een pc/laptop bekabeld aan LAN1 aansluit en dan een nieuwe test doet? 
  • Ik lees vooral in je berichten terug dat je de packet loss hebt geconstateerd, maar voor mij is het nog onduidelijk wat je ervaart. Wat voor problemen ervaar je precies? 

 

Ik wacht je terugkoppeling af!

Er is geen packet loss via de router tot het modem, daarna begint het pas, zoals de plaatjes duidelijk laten zien. De router lijkt me daarom niet direct het probleem. Een modemswap is misschien niet zo’n gek idee. Dit modem staat ook vermeld als kwetsbaar bij cablehaunt.com.

qqq
Topicstarter
Level 5
  • 68Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes
Marije Ziggo wrote:

Ik kan mij voorstellen dat je graag wilt dat je zo min mogelijk packet loss hebt. Je bent hier dan ook op het juiste adres om dit aan te pakken. Ik help je hier graag een handje verder mee. 

 

Super goed om te zien dat er al zoveel informatie is achterhaalt en je van alles al hebt getest. Hier aan de achterkant zie ik geen bijzonderheden als ik het modem uitlees. Het modem staat keurig netjes online en het signaal is stabiel.

 

Bedankt voor die check Marije. Hieronder antwoord op je vragen.

 

Marije Ziggo wrote:

Ik ben nog benieuwd naar het onderstaande, kun je die vragen voor mij beantwoorden? 

  • Je hebt het modem nu in bridge mode en daar een router aangekoppeld. Wat gebeurd er als je de router helemaal afkoppelt, een pc/laptop bekabeld aan LAN1 aansluit en dan een nieuwe test doet? 

Dat heb ik de afgelopen dagen drie maal getest. In twee van de drie gevallen kon ik geen packetloss reproduceren, in het derde geval wel. Misschien treden de problemen alleen maar op onder enige netwerk-load, die ik moeilijk kan nabootsen op de direct aangesloten laptop.

 

Marije Ziggo wrote:
  • Ik lees vooral in je berichten terug dat je de packet loss hebt geconstateerd, maar voor mij is het nog onduidelijk wat je ervaart. Wat voor problemen ervaar je precies? 

Ik ervaar downloads die minder snel op gang komen, gestotter of pauzes in voice over IP apps en tragere pagina-loads.

 

Ik heb geen sluitende verklaring voor het gedrag dat ik zie. Dat ik de problemen niet herhaaldelijk gereproduceerd krijg met een direct aangesloten laptop zou er op kunnen wijzen dat het probleem toch in mijn eigen netwerk zit. Daar tegenover staat dat ik nooit packetloss heb als ik de management-interface van het modem ping (zoals @efok zegt), dat ik in packet captures op de wan interface van de router inderdaad ping replies mis en dat ik in de statistieken van diezelfde wan interface geen errors zie die ik wel zou verwachten als daar iets fout gaat.

@Marije Ziggo Graag zou ik proberen wat er gebeurt als ik het modem vervang. Ik had vrijdagmiddag de helpdesk gebeld voor een een monteursafspraak op di-ochtend. Maar totdat ik beter mijn vinger kan leggen op wat er nou precies fout gaat lijkt me het zonde van tijd en geld om die afspraak door te laten gaan en het risico te lopen dat de monteur ook het probleem niet kan vinden. Zou jij morgen deze afspraak kunnen annuleren?

Als het mogelijk is ontvang ik graag een nieuw modem per post, zodat ik zelf een swap kan proberen. Ondanks de onzekerheid geef ik dat op dit moment de grootste kans van slagen.

qqq
Topicstarter
Level 5
  • 68Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes

De hoeveelheid packetloss is over de afgelopen dagen toegenomen:

 

Packetloss naar CMTS (83.83.232.1)
Packetloss naar Ziggo speedtest-host (speedtest2.mnd.bulk.iss.as9143.net)
Packetloss naar mgmt interface van modem

Merk op:

  • in alle plaatjes zitten een aantal onderbrekingen; dat zijn ook de momenten van packet loss naar het modem toe.
  • de legenda (en kleuren) van de eerste grafiekjes in deze thread corresponderen niet met die in deze post; bij toeval heeft de software die de grafiekjes maakt een update gehad.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@qqq Dan zou ik toch de monteur laten komen en hem dit laten zien.

qqq
Topicstarter
Level 5
  • 68Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes
Be rt wrote:

@qqq Dan zou ik toch de monteur laten komen en hem dit laten zien.

 

Wat bedoel je met “dit”?

 

Mijn zorg is dat ik het probleem niet gereproduceerd krijg met een enkel systeem achter het modem en de monteur ter plekke. Het lukt me zelf met een laptop immers ook niet altijd. Dan ligt de conclusie dat het aan mij ligt voor de hand, maar daar ben ik alleszins zeker van.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

OK, @qqq  ik snap je, je zit nu weer geheel in je eigen netwerk.

Ja, dan wordt het lastig.

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Super bedankt voor het uitgebreid testen en uitleggen @qqq ! 

Ik heb de afspraak met de monteur zojuist voor je geannuleerd  . Daarnaast heb ik ook het nieuwe modem gelijk voor je besteld. Deze wordt vandaag nog voor je op de post gedaan. 

Je krijgt per mail nog een Track & Trace code om het pakket te volgen tot aan de deur. 

Ik ben heel erg benieuwd hoe je de verbinding met het nieuwe modem straks ervaart. Geef je ons hier een terugkoppeling?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic