1
Vraag
2
Reacties
mario.pennings

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Éen wifi pod als ‘router’ inzetten?

Ik heb een uitgebreide router achter het Ziggo modus (in bridge) zitten die voor 90% mijn huis dekt vwb wifi. Ik heb meeste devices bedraad vanaf die router, en ook een netwerkkabel op de 1e etage voor een thuiswerkplek met een docking station. Ik heb van Ziggo ivm overstap naar zakelijk, wifi pods van TP Link gekregen. Niet echt nodig dus, maar evt wil ik wel op de 1e etage voor mijn zoons laptop de wifi wat verbeteren ook al is de signaalsterkte en snelheid redelijk via dus die router. Kan  ik ook éen wifi pod mogelijk dan inzetten als een extra ‘ router’ of als een apart wifi punt? Bijv door deze aan te sluiten op de netwerkkabel op de 1e etage?   Of gaat dat zijn doel voorbij? Ik wil nl de master router gewoon blijven gebruiken…

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pasi

Level 18
Expert
  • 7442Posts
  • 428Oplossingen
  • 3773Likes

@mario.pennings  schreef:

....

1. Begrijp ik het nu dan goed, dat als ik dus éen zo’n TP Link pod inzet als router óf als a/p, ik in beide gevallen deze bedraad moet aansluiten op de bestaande router?  
2. extra vraag: ik heb die pods nog niet bekeken, maar als ik er een netwerkkabel op aansluit die ik nu gebruik voor een docking station, kan ik dan vanaf die tp link pod ook nog een kabel aansluiten op dat docking station? Anders gezegd, heeft die pod ook een uitgaande netwerkpoort?  Anders moet ik op de netwerkkabel een switch zetten met een kabel naar due tp link pod en mijn docking station lijkt me...

Aanvulling :

In iedere Deco netwerk, moet het eerste station ( = de master ) m.b.v. een netwerkkabel verbonden worden. Of dat nu een wifi netwerk is van 1 of meerdere Deco stations.
Met 3 Deco stations, zou u dus in feite 3 aparte wifi netwerken kunnen maken, door 3 verschillende SSID te gebruiken. Dan moeten dus ook alle 3 de station m.b.v. een netwerkkabel worden aansluiten.
Echter, de Mesh functie werkt dan natuurlijk niet, want de 3 stations vormen niet één netwerk, dus kan er ook niet automatisch overgeschakeld worden naar een anders station.

Als u de Deco's hebt voor betere wifi, dan is AP de aangewezen mode.

De 2 netwerkpoorten onderin een Deco station, zijn in feite een 2 poorts switch ( die natuurlijk intern ook verbonden is met de wifi module ), waarop u kan aansluiten wat u wilt.

Als u ook nog een ander Mesh netwerk hebt, dan kan u beter niet op dat ene station inloggen ( met b.v. uw smartphone ), want aangezien deze niet tot dat andere Mesh netwerk behoort, verstoort deze de werking daarvan.

Bekijk in context

6 Reacties 6
Jonathan-458

Level 16
Expert
  • 2486Posts
  • 167Oplossingen
  • 559Likes

Beste @mario.pennings ,

De TP LINK DECO M4 kan zowel als Router en als WiFi access point worden ingeschakeld zie hiervoor:

How to set up Deco to work in Access Point mode | TP-Link

(bedraad & draadloos, draadloos verplicht echter wel 1 bedraade DECO)

Zie ook @Pasi thread:

Leidraad voor TP-Link DECO - Ziggo Community

Indien u al WiFi hardware heeft betekend dit echter wel dat u deze beter moet gaan afstemmen om conflicten te voorkomen, ze zullen als volledig separaat punt dan werken en niet "slim" schakelen. Andere optie is full Deco voor WiFi of andere WiFi punt komen van huidige merk welke u nu gebruikt.

MVG

Pasi

Level 18
Expert
  • 7442Posts
  • 428Oplossingen
  • 3773Likes

..... Kan  ik ook éen wifi pod mogelijk dan inzetten als een extra ‘ router’ of als een apart wifi punt? Bijv door deze aan te sluiten op de netwerkkabel op de 1e etage?   Of gaat dat zijn doel voorbij? Ik wil nl de master router gewoon blijven gebruiken…

Hallo,

Ja hoor, als u die ene Deco station een eigen SSID/wifi-naam geeft, dan wordt een losstaand netwerk. U moet het station dan wel aansluiten m.b.v. een netwerkkabel, omdat deze geen verbinding maakt met de eventuele andere Deco's ( omdat die dan in een ander netwerk staan ).

Als u de Deco's alleen hebt gekocht voor het verbeteren van de Wifi, dan kan u de set beter  in AccessPoint mode zetten. Leest u ook de Leidraad voor TP-Link DECO eens.

mario.pennings
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Merci voor de reactie. Ik heb die TPlink set  gewoon gekregen bij mijn overstap naar Ziggo zakelijk maar écht nodig hebben die ik m niet. Ik wilde weten if ik misschien éen zo’n pod anders kon gebruiken om op de 1e etage of hoger, de wifi iets te verbeteren.

1. Begrijp ik het nu dan goed, dat als ik dus éen zo’n TP Link pod inzet als router óf als a/p, ik in beide gevallen deze bedraad moet aansluiten op de bestaande router?  
2. extra vraag: ik heb die pods nog niet bekeken, maar als ik er een netwerkkabel op aansluit die ik nu gebruik voor een docking station, kan ik dan vanaf die tp link pod ook nog een kabel aansluiten op dat docking station? Anders gezegd, heeft die pod ook een uitgaande netwerkpoort?  Anders moet ik op de netwerkkabel een switch zetten met een kabel naar due tp link pod en mijn docking station lijkt me.

Merci alvast! 

Pasi

Level 18
Expert
  • 7442Posts
  • 428Oplossingen
  • 3773Likes

Ja en ja. Exact zoals u het omschrijft. AP is de beste mode.

Als u ook nog een ander Mesh wifi netwerk hebt, dan kan u beter met alle andere apparatuur hier ( op deze ene ) niet op inloggen.

Pasi

Level 18
Expert
  • 7442Posts
  • 428Oplossingen
  • 3773Likes

....

2. extra vraag: ik heb die pods nog niet bekeken, maar als ik er een netwerkkabel op aansluit die ik nu gebruik voor een docking station, kan ik dan vanaf die tp link pod ook nog een kabel aansluiten op dat docking station? Anders gezegd, heeft die pod ook een uitgaande netwerkpoort?  Anders moet ik op de netwerkkabel een switch zetten met een kabel naar due tp link pod en mijn docking station lijkt me...

Aanvulling :

In iedere Deco netwerk, moet het eerste station ( = de master ) m.b.v. een netwerkkabel verbonden worden. Of dat nu een wifi netwerk is van 1 of meerdere Deco stations.
Met 3 Deco stations, zou u dus in feite 3 aparte wifi netwerken kunnen maken, door 3 verschillende SSID te gebruiken. Dan moeten dus ook alle 3 de station m.b.v. een netwerkkabel worden aansluiten.
Echter, de Mesh functie werkt dan natuurlijk niet, want de 3 stations vormen niet één netwerk, dus kan er ook niet automatisch overgeschakeld worden naar een anders station.

Als u de Deco's hebt voor betere wifi, dan is AP de aangewezen mode.

De 2 netwerkpoorten onderin een Deco station, zijn in feite een 2 poorts switch ( die natuurlijk intern ook verbonden is met de wifi module ), waarop u kan aansluiten wat u wilt.

Als u ook nog een ander Mesh netwerk hebt, dan kan u beter niet op dat ene station inloggen ( met b.v. uw smartphone ), want aangezien deze niet tot dat andere Mesh netwerk behoort, verstoort deze de werking daarvan.

mario.pennings
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Beste Pasi en Jonathan-459, dank voor jullie reacties. Duidelijk.  Hiermee kan ik aan de slag 🙂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic