mail verzenden via poort 25 uitschakelen.

Iemand anders gebruikt mijn ziggo e mail adres voor het versturen van email waarschijnlijk via
smtp server poort 25
Is er een mogelijkheid om het verzenden via poort 25 uit te schakelen.

Heelderpeel
Ontdekker
  • 5Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
9 Reacties 9

Een email adres ''spoofen" (vervalsen)  schijnt niet moeilijk te zijn. Het sluiten van een poort heeft daar geen invloed op. Als het vanaf je eigen systeem gebeurt moet je je systeem opschonen.

Steefb
Expert
Expert
  • 7681Reacties
  • 1335Oplossingen
  • 2131Likes

Klopt helemaal wat je zegt, de mail wordt niet vanuit mijn account verstuurd, maar door een voor mij vreemde. ziggo zou een optie moeten creëren zodat je het onbeveilgd versturen van mails smtp poort 25 uit kunt schakelen.  zoals dit bijvoorbeeld bij G-mail ook kan.

Heelderpeel
topicstarter
Ontdekker
  • 5Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Misschien is het mogelijk je E-Mail als volgt in te stellen:

Schermafbeelding 2020-10-13 om 14.36.55.png

Schermafbeelding 2020-10-18 om 11.30.35.png

Dave-
Super Expert
Super Expert
  • 13712Reacties
  • 553Oplossingen
  • 2622Likes

Goedemorgen @Heelderpeel en welkom op de Community,

Goed dat je met je vraag aanklopt op dit forum! Zo te zien is er al goed met je meegedacht door @Steefb en @Dave. Heb je al gekeken of het lukt om je e-mailaccount in te stellenmet behulp van de info
die @Dave met je deelt? Laat maar weten of het lukt, anders pakken wij hier graag de draad weer verder met je op. 

Paul Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5202Reacties
  • 408Oplossingen
  • 987Likes

Beste Paul,

Het probleem is nog niet opgelost.

Het probleem zit niet in mijn instellingen.

Wat er gebeurt is, een installateur van alarminstallaties in omgeving Groningen (die ik niet ken) gebruikt om notificaties te verzenden vanuit zijn alarminstallaties als afzender een voor hem willekeurig email adres. (via SMTP en poort 25 kun je zonder wachtwoord mail versturen)

Alleen is het email adres wat hij gebruikt toevallig mijn email adres.

Er worden dus dagelijks heel wat email verstuurd vanuit mijn emailadres zonder dat ik er weet van heb. Zodra deze onbestelbaar zijn dan merk ik dat pas, omdat ik dan de “onbestelbaar” mail van de server krijg.

Dus het liefst zou ik zien dat zelf in kunt stellen dat er geen mails meer verstuurd kunnen worden via SMTP poort 25 (zoals dit bij G-mail bijvoorbeeld wel kan) (Zelf gebruik ik IMAP dus geen behoefte aan SMTP poort 25)

Ziggo moet inzien dat dit gewoon een security issue is en een optie creëren dat je (POP3 en) SMTP25 uit kunt schakelen (of anders gezegd het onbeveiligd versturen van mail uit kunt zetten)

Want iedereen kan vanuit ieder @Ziggo.nl en of @Home.nl gewoon mail versturen door alleen je email adres te weten.

Stuur me je email adres maar, krijg je een mail van mij terug die er uitziet als of jij hem verstuurd hebt.

Extra info:

Ik heb hier eerder al een probleem mee gehad omdat er vanuit dat emailadres meer dan 500mails in 24 uur zijn verstuurd en mijn heel account geblokkeerd werd door Ziggo, ik heb hier toen een hoop gezeur mee gehad en toen werd het probleem ook al niet begrepen.

Toen heb ik contact gezocht met de installateur en die heeft belooft het niet meer te gebruiken. Alleen op de plekken waar het al gebruikt was is het niet overal netjes verwijderd.

Hier zou ik graag vanaf willen.

Heelderpeel
topicstarter
Ontdekker
  • 5Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi @Heelderpeel,

Een gek en tevens interessant verhaal. We hebben het hier nog niet kunnen nabootsen. Vooral het stuk over 

Ziggo moet inzien dat dit gewoon een security issue is en een optie creëren dat je (POP3 en) SMTP25 uit kunt schakelen (of anders gezegd het onbeveiligd versturen van mail uit kunt zetten)

Want iedereen kan vanuit ieder @Ziggo.nl en of @Home.nl gewoon mail versturen door alleen je email adres te weten.

Stuur me je email adres maar, krijg je een mail van mij terug die er uitziet als of jij hem verstuurd hebt.

Kun je ons een e-mail sturen naar community@vodafoneziggo.com met verdere uitleg en stappen die je daarvoor onderneemt? En ik begrijp dus dat je de afzender dat e-mailadres kan maken (of bijv. community@ziggo.nl). Je mag in het onderwerp zetten: Poort 25 blokkeren t.a.v. Alex. Alvast bedankt!

Alex Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 4211Reacties
  • 392Oplossingen
  • 1178Likes

De mails komen niet van mijn computer netwerk af maar van iemand die ruim 200km bij mij vandaan woont.

Je kunt voor de SMTP nog altijd poort 25 zonder versleuteling en of verificatie gebruiken en daar moet ziggo iets aan oplossen, het ligt buiten mijn computers en of netwerk.

Heelderpeel
topicstarter
Ontdekker
  • 5Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

[quote] Wat er gebeurt is, een installateur van alarminstallaties in omgeving Groningen (die ik niet ken) gebruikt om notificaties te verzenden vanuit zijn alarminstallaties als afzender een voor hem willekeurig email adres. (via SMTP en poort 25 kun je zonder wachtwoord mail versturen)

Alleen is het email adres wat hij gebruikt toevallig mijn email adres.[/quote]

Blijkbaar weet je ongeveer om wie het gaat. Bijzonder vreemd dat een installateur dat zo inricht. Al eens contact opgenomen met deze figuur?

efok
Expert
Expert
  • 2937Reacties
  • 151Oplossingen
  • 930Likes

Ja een jaar of 2 geleden of zo, hij heeft toen beloofd het niet meer te gebruiken. ik kan dit natuurlijk niet controleren, maar ik heb zo'n gevoel dat ze het niet meer opnieuw gebruiken maar dat het in de bestaande installaties gewoon hebben laten zitten.

Heelderpeel
topicstarter
Ontdekker
  • 5Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Uitgelicht topic