Berend43

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Radio - mogelijkheden na analoog

Het einde voor analoge radio ontvangst is gekomen. Dus overwegen om een kastje te bestellen of om te zien naar een nieuwe tuner versterker. Mijn apparatuur is ongeveer 15 jr oud. Over dat kastje gaat mijn vraag. Kan ik op de wandcontact doos ook een splitter TV ingang aansluiten en de kabel naar de ontvanger te sturen. Ik wil nl ook nog TV kunnen kijken. Verder heb ik elders in huis een TV die ik gebruik met eveneens een kastje van analoog naar digitaal. Gratis. Waarom nu betalen. Van een familielid die ontvangt via KPN bestaat dit probleem niet. Een nieuwe radioset of kastje?

8 Reacties 8
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Van een familielid die ontvangt via KPN bestaat dit probleem niet."

KPN heeft nooit analoge radio gehad, dat is altijd digitaal gegaan.

 

Het digitale kastje is de vervanger voor de tuner, een nieuwe tuner/versterker heeft geen zin.

Aangesloten met een splitter, zoals je noemt.

Via de tulp uitgang (of optische uitgang) van het kastje kun je naar je versterker.

 

Alles over radio (ziggo.nl)

 

Digitale radio ontvanger | Ziggo

 

Digitale radio ontvanger | Klantenservice | Ziggo

 

Ik heb iets dergelijks in oud Ziggo gebied, via een coax splitter POA-01 een Humax 5300c met een smartcard met een optische kabel naar mijn versterker, dan heb je alle radiozenders uit je abonnement.
Maar dat werkt alleen in oud-Ziggo gebied.

Berend43
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Is het vernieuwen van mijn installatie door nieuw die de digitale radio ontvangst al aan boord heeft zinvol vanwege de ouderdom?

Met andere woorden, ik koop nieuw en bespaar op een kastje à € 50 of heb ik dat kastje te allen tijde nodig ook bij een nieuwe tuner versterker?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik ken geen versterker / installatie met een DVB-C digitale radio ontvanger/ tuner.

 
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Wat dan meer zin heeft is een A/V versterker geschikt voor Internet radio aan te schaffen. Ik ga ervan uit dat met de Humax 5500C, dat zal het bewuste andere kastje zijn, gewoon de radiokanalen zijn te ontvangen, dan is de audio daarvan via de aanwezige installatie hoorbaar maken genoeg. Een geschikte kabel tussen deze twee apparaten voldoet bij voorkeur spdif optisch. 

Op deze wijze hoeft voor radio de TV niet aan en geen tweede kastje nodig.

 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

De  tuner versterker zoals wij die al jaren kennen is een uitstervend stuk techniek , immers de analoge FM via de kabel bestaat niet meer over een tijdje.

 

De door Ziggo voorgestelde oplossing is best bruikbaar maar is geen tuner versterker.

 

Ik heb even zitten googlen of ik een Digitale DVB-C radiotuner/versterker kon vinden maar niks dus......

Veel verwijzingen vooral naar DAB wat anders is.

 

De Quantis is te koop bij coolblue voor € 100,00   ........... dus bij Ziggo de helft goedkoper.

 

Ronihd_0-1614440898381.png

 

FStokkel

Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

DAB+ tuner/versterkers worden dus wel verkocht. Helaas wordt DAB+ niet op de kabel doorgegeven. Dat vind ik een enorme stap achteruit. Uitbreiden met extra losse kastjes vind ik een heel gedoe. Vaak weer een extra afstandsbediening erbij en altijd gedoe met schakelen van HDMI verbindingen. Met een losse tuner/versterker waar alles geïntegreerd zit weet je dat op de juiste manier de juiste bronnen en kanalen schakelt.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@FStokkel als je een simpele DVB-C ontvanger voor TV hebt, dan is er geen extra kastje nodig.

En een receiver met DAB mogelijkheid heeft vaak ook de mogelijkheid voor internetradio, althans dat is iets om op te letten als je iets nieuws aanschaft. Deze bijvoorbeeld

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

DVB-C ontvangers zijn er genoeg ook met  4k ondersteuning beter dan de Next.

Ingebakken in versterkers inderdaad niet, daar was nooit markt voor. Deze branche richt zich nu op de steamdiensten en DAB. 

Ziggo gebruikt DVB puur uit gemakzucht. We weten hoop ik allemaal dat de V in DVB voor Video staat. De Quantis mag feitelijk geen Radio ontvanger worden genoemd. We ontvangen gewoon TV zenders zonder beeld, dat is vervangen voor de logo of een screensaver.

Alleen DAB Digital Audio Broadcast ontvanger mag een Digitale  radio ontvanger worden genoemd.

Uitgelicht topic