Zeeburgia

Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

Nieuwe community is onoverzichtelijk

Na 1 week in gebruik een mooi ijkpunt voor mijn eerste ervaringen in het nieuwe Ziggo Community.

In het ‘oude’ community was ik gewend om aansluiting te zoeken bij een bestaand, lopend topic. Toch heb ik er nu voor gekozen een nieuw topic aan te maken, waarmee ik gelijk een eerste probleem aan de orde kan stellen.

 

Recent bericht

Wanneer je een nieuw bericht plaatst in het community, verschijnt je bericht niet in de rubriek ‘recent’. Dit vind ik vreemd, want het is in een forum algemeen gebruikelijk dat de meest recente berichten (desnoods via een aanpassing van de zoek instelling) bovenaan in het forum terecht komen. Nu komen alleen nieuwe topics bovenin ‘recent’.

 

Slechts 6 nieuwe topics in beeld

De kopregel geeft het al aan: in de rubriek ‘recent’ komen slechts 6 berichten (en momenteel alleen maar nieuwe topics en geen reacties) in beeld. Wil je als forumgebruiker historisch terug, dan moet je (talloze) keren op het button ‘laad meer’ klikken.

 

Te klein venster voor nieuwe berichten

Wanneer je reageert in een topic, krijg je een veel te klein venster van 5 regels in beeld, zodat vanaf je 6e regel het overzicht van je bericht verdwijnt.

Overigens heeft de web designer wel voor een iets groter venster gekozen voor de tekst bij het plaatsen van een nieuw topic, maar naar mijn mening ook nog te klein (9 regels).

 

Tijdstip plaatsing berichten

De web designer heeft ervoor gekozen bij de berichten qua tijdsaanduiding van plaatsing als criterium te hanteren: minuten, uren, dagen. Ik wil ervoor pleiten om als criterium aan te houden datum + exacte tijd.

 

Andere items

Diverse forumleden hebben andere voorstellen voor wijziging gepost, zoals:

Avator + gebruikersnaam bovenaan het bericht en niet onderaan;

Het diverse keren per dag opnieuw moeten inloggen (sessie verlopen).

5 Reacties 5
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7511Likes

Er wordt hard achter de schermen gewerkt aan een goede en betere indeling, dus alle feedback is welkom voor de Moderators.

 

Ik ga hier even de moderator voor aanspreken die jou het beste kan vertellen wat er gaat gebeuren. Misschien helpt dit een klein beetje.

Zeeburgia
Topicstarter
Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

Dave, dank voor het extra onder de aandacht brengen van mijn suggesties ter verbetering.

Bozz

Level 7
  • 131Posts
  • 8Oplossingen
  • 74Likes

Aangezien ik mijn reactie in https://community.ziggo.nl/t5/De-Community/Feedback-over-de-nieuwe-Community-deel-je-hier/td-p/72074... niet terug te vinden is, gebruik ik @Zeeburgia zijn bericht. Mijn tekst had ik een notities gemaakt, dus makkelijk plakken hier 😉.

 

Hier ook nog geen groot enthousiasme voor het nieuwe forum in vergelijking met de oude versie. Een aantal zaken is al gemeld door diverse andere gebruikers, maar voor de volledigheid vermeld ik dit zelf ook. 

 

  • Grootste ergernis: Recente berichten op de startpagina van de community laat maar een zeer beperkt aantal berichten zien (dit is een combinatie van de recente berichten per onderwerp). Onderin de pagina kun je vervolgens op de knop ‘Laad meer’ klikken, maar dat levert per keer maar 5 berichten op, dat schiet dus niet op. Dit is ook niet uit te breiden via ‘Mijn instellingen/voorkeuren’. Het aantal recente berichten per onderwerp (Internet, TV, Abonnement en de Community) is wel uit te breiden, graag zou ik dit ook zien voor de startpagina.
  • Via ‘Mijn instellingen/voorkeuren’ zou ik ook graag willen beschikken over een optie om alleen de bericht titels te zien (de eerste drie regels tekst en de vele witregels daarmee onderdrukken), waardoor je veel meer berichten op één pagina kunt zien. Vergelijkbaar met de community van Tweakers bijvoorbeeld, maar wat ik fijn vind hoeft niet voor een ander te gelden, dus graag instelbaar per (ingelogde) gebruiker.
  • Het traag laden van het forum valt mij op, meer dan voorheen. Aan mijn Internetverbinding mankeert niets, ook wanneer ik vanaf een andere locatie de community  bezoek ervaar ik deze traagheid. GoT (de Tweakers community), maar ook vele andere fora gaan als een raket vergeleken met community.ziggo.nl 
  • De inlogprocedure! Via ‘Snel inloggen met Mijn Ziggo’ is er wel een soort bypass, maar daarmee kom je niet direct bij de community uit.

 

Hier laat ik het voorlopig even bij. Wat ik wel graag meer zou zien, dat staat los van de werking van de community software, is meer transparantie van de kant van Ziggo waarom zo’n community wijziging nodig is. Het kan zijn dat deze forumsoftware goedkoper is, of makkelijker te beheren enz., maar laat zoiets weten aan de gebruikers! 

 

Ook bij problemen/storing van een Ziggo dienst waarvan Ziggo zelf nog niet weet wat de oorzaak is, laat dit snel weten aan de community, dat levert meer begrip op dan niets van jullie laten horen. Van een goed geoliede community zie ik sowieso de meerwaarde van in, Ziggo (of welke provider dan ook) kan niet alles direct oplossen bij problemen, mooi dat wij als gebruikers daar een helpende hand bij kunnen bieden. Overigens, af en toe het gebrek aan transparantie reken ik niet de @Ziggo medewerkers toe die hier hun stinkende best doen, dat zal eerder iets zijn wat het Ziggo management dicteert is mijn vermoeden.

 

Voor alle duidelijkheid: overwegend ben ik redelijk tevreden over Ziggo, al kan bijv. het 4K aanbod aan zenders best drastisch omhoog. Ziggo heeft daar ook vast medewerking bij nodig van bijv. de aanbieders/omroepen, maar ook daarvoor geldt, wees transparant! In het geval van Formule 1 zou je denken dat Ziggo bij Liberty Global en vervolgens Liberty Media (een onderonsje) hierop makkelijk kan aandringen, dit moet dus aankomend seizoen te regelen zijn!

 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Zeeburgia & @Bozz,

 

Allereerst ontzettend bedankt voor de overzichtelijke berichten 🙂 Dit helpt ontzettend om de feedback te verwerken en te reageren. Uiteraard zijn er nog punten die beter moeten of kunnen. En er zijn punten die om bepaalde redenen zijn veranderd. Weet overigens ook dat alle moderators alle feedback lezen en dit gaan onderzoeken. Over sommige punten kan ik dan ook nog niet zoveel zeggen, er moet dan onderzocht worden of een dergelijke wens haalbaar en logisch is. Ik ga de punten even stapsgewijs bij langs:

 

Recent bericht & Slechts 6 nieuwe topics in beeld

Beide goede punten en begrijpelijk uitgelegd. Ik zet ze door. Bij het aantal recente topics hangt dit mogelijk nog samen met het punt van @Bozz (het alleen zien van de titels). Als dat namelijk niet mogelijk is, wordt het met meer dan 6 topics ook al gauw onoverzichtelijk/een scroll-feest. Dit komt ook omdat we onder deze topics een apart blok hebben met uitgelichte video's.

 

Te klein venster voor nieuwe berichten

Begrijpelijk. Het zal per gebruiker verschillen wat het fijnste werkt. Sommige zullen juist meer van de korte antwoorden zijn en hier weer meer behoefte aan hebben. Schrijf je juist een groter stuk, dan raak je gauw het overzicht kwijt. Het tekstvak is, mogelijk wel afhankelijk van de browser, als het goed is wel uit te rekken met het hoekje rechtsonder. Ik zet het in ieder geval door ter onderzoek.

 

Tijdstip plaatsing berichten

Je kunt dit aanpassen in je profiel via Mijn instellingen > Voorkeuren > Weergave > Datums weergeven als.

 

Avator + gebruikersnaam bovenaan het bericht en niet onderaan

Daar zijn keuzes in gemaakt en gaat niet meer veranderen. Ik denk zelf dat het slechts even wennen is.

 

Het diverse keren per dag opnieuw moeten inloggen (sessie verlopen)

Dit is bekend en wordt aan gewerkt. Als het goed is, gebeurt dit alleen bij gebruikers die via Mijn Ziggo ingelogd zijn. Hier staat standaard ingesteld dat je na een x tijd automatisch wordt uitgelogd. Voor de Community natuurlijk niet handig .We zijn aan het onderzoeken hoe we dit kunnen oplossen.

 

@Bozz

Recente berichten op de startpagina van de community

Zie hierboven bij punt van Zeeburgia

 

Een optie om alleen de bericht titels te zien

Goed punt. Snap je voorkeur hierin, ik weet alleen niet in hoeverre dit haalbaar is. Ik zet je wens door ter onderzoek.

 

Het traag laden van het forum valt mij op

Dat is ons en anderen helaas ook opgevallen. Dit wordt onderzocht.

 

De inlogprocedure

Klopt, de 'eenklikshandeling' is er nu niet. Op dit moment denk ik dat het niet anders gaat worden. Ik hoop wel dat het ingelogd blijven je hiermee gaat helpen.

Zeeburgia
Topicstarter
Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

@Alex AlexZ

 

Dank voor je uitgebreide reactie in mijn topic!

Uitgelicht topic