Verbaasd01

Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Analoge radio en gerechtigheid

Beste Ziggo,

Ik begrijp vanuit technisch standpunt prima dat men van de analoge zenders af wil omdat deze veel bandbreedte op de kabel gebruikt die Ziggo liever voor andere doeleinden wil gebruiken. Dus daarin kan ik prima meegaan. Maar voor een 1 op 1 alternatief moet ik een extra tuner aanschaffen a €50,- terwijl ik momenteel deze zenders ontvang op basis van mijn maandelijkse contributie. Mijn huidige  A-klasse analoge tuner kan ik aan de straat zetten. Bellen met de helpdesk geeft als antwoord dat ik gratis een antenne kan krijgen die ik op deze tuner kan aansluiten. Dit is een simpele draad met een connector á 50 cent! Daarmee haal ik hooguit wat nationale en lokale zenders uit de lucht. (evenveel als ik uit mijn autoradio haal !) Nu luister ik nog naar hoge kwaliteit Duitse, Engelse en Franse zenders via de kabel. Dat gaat dus echt niet lukken met een simpel draadantennetje.... Kortom is er dus van een 1op 1 vervanging voor de analoge zenders dus geen enkele sprake. Ondertussen blijf ik wel per maand hetzelfde betalen voor mijn zenderpakket waarvan ik binnenkort het analoge radio deel niet meer kan ontvangen !! Ondertussen doet Ziggo er alles aan om Radio geen onderdeel meer te laten zijn van haar diensten. Althans zo lijkt het. Bij producten vind je eigenlijk geen informatie meer over radio. Wel alles over TV, on demand, Internet , Wifi etc. Voor Radio moet je echt je best doen. De pagina waar je kan zien welke radiozenders er beschikbaar zijn in jouw dorp of stad geeft geen output. 

Ik vind dat Ziggo op wat voor manier dan ook haar trouwe klanten eerlijk en loyaal moet behandelen door een echt 1 op 1 alternatief te bieden om het uitschakelen van de analoge radio te compenseren. En dat is dus niet door te zeggen dat je je radio ontvangst dan maar via je televisie moet gaan beluisteren, of door te zeggen dat je dan maar een draadje aan je tuner moet hangen of een extra ontvanger van € 50 te kopen. En dat allemaal bij gelijkblijvende /verhoogde  maandelijkse tarieven....

 

Wie weet mag het zeggen...........

 

Ik ben en blijf Verbaasd.... het staat op dit moment helaas 0-1 voor mij!

44 Reacties 44
Template

Level 16
  • 2512Posts
  • 59Oplossingen
  • 802Likes

@RoWi. Indien Sander Dekker toen de programmaraad niet had opgeheven. Was analoge kabel toen al verdwenen bij fZiggo.

Het opheffen van de programmaraad, heeft dit vertraagd. 

De mediawet had destijds voor analoge RTV verplicht een programmaraad. Ziggo had hier net als de klanten altijd problemen mee. 

Toen is officieel, digitale kabel de standaard geworden. Mocht Ziggo in het ongelijk gesteld worden, dan kon fZiggo in een keer analoge kabel uitzetten en de programmaraad buiten spel zetten. 

Sander Dekker, was echter verstandig en hief de programmaraad op, nadat Ziggo digitale tv als standaard maakte. 

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Je kunt het ook omkeren. We zijn in feite enorm verwend met het feit dat het tot 2021 heeft geduurd voordat Ziggo is begonnen met afschakelen van de analoge radio. Bij andere kabelbedrijven in binnen- en buitenland is de analoge radio al jaren geleden verdwenen.

Ik vind het zelf ook jammer dat de uitstekende FM-doorgifte via de kabel gaat verdwijnen. Maar dat heeft ook met nostalgie te maken. Ik kan me nog de komst van kabelradio herinneren en hoe geweldig het was om storingsvrij naar buitenlandse radio te kunnen luisteren.

 
Door Ziggo wordt het verlies van analoge radio overigens op een prima manier gecompenseerd door het digitale ongecodeerde pakket enorm uit te breiden. Dat pakket is stukken groter dan wat we via de FM krijgen.

Het blijft jammer van alle FM-tuners die veel minder nut zullen hebben. In ieder geval is radio via DVB-C een uitstekend alternatief voor DAB+, al was het maar vanwege de doorgifte van buitenlandse radiozenders.

 

Verder raad ik @Verbaasd01 om geen energie meer te steken in de verbazing en de ergernis. Er gebeurt niets dat niet door de beugel kan. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Tja laten we de politiek en vooral Sander Dekker er maar buiten houden. Het enige enigzins goede idee was de verplichting van het standaard pakket van 30 kanalen opheffen. Bron

Helaas is dat nooit van de grond gekomen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat uigebreidere aantal ongecodeerde radio kanalen is uiteraard wel zo netjes.

Vergeet niet de kabelTV klanten betalen minimaal € 19,95 per maand daar mag wel iets tegen overstaan.

De doorgifte van de nu ongecodeerde radiokanalen zal niet tot hogere kosten leiden voor Ziggo, dat is een totaal deal per licentiehouder.

 

De FM en DAB+ via de ether luisteren we kosteloos, die frequenties kosten de stations ook genoeg. Dan is internetradio vele malen goedkoper. Op TV gebied ontvangen we via de ether enkel de 3 NPO kanalen en een regionaal kanaal zonder kosten. Wel ben je nu verplicht een DVB-T2 ontvanger met H.265/HEVC ondersteuning te kopen. Ofwel een boel gebruikers daarvan mede door de overheid en het belang van ruimte maken voor 5G op onkosten gejaagd.

 

En inderdaad zijn we deels verwend, dat merken we nu ook aan de roep om UHD kanalen, waar door komt die roep.... juist de commercie en de fabrikanten we de consument laten onszelf gek maken.

 

We doen het deels ons zelf aan heb je genoeg aan de NPO radio en tv kanalen dan volstaat de eenmalige aanschaf van een geschikte ontvanger, en je hebt geen enkele provider nodig voor TV en Radio.

 

Ps @Verbaasd01 mogelijk iets voor jouw.

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Publicitair is het allemaal een beetje onhandig gedaan door Ziggo. Nu het blijkbaar heel eenvoudig en zonder veel extra kosten mogelijk is om het ongecodeerde radiopakket enorm uit te breiden had dit natuurlijk jaren geleden gekund. Het was dan al jaren geleden interessant geweest om een digitale radiotuner te kopen en die aan te sluiten op bestaande (stereo-)sets. Fabrikanten hadden dan kunnen inspelen op de mogelijkheden en er waren dan meer apparaten op de markt geweest. Je zou denken dat het gaat om een markt van honderdduizenden exemplaren.

 

Voor mensen die een iets goedkopere oplossing zoeken dan de QE317: https://www.amazon.nl/Vistron-VT855-radio-tuner-kabeltelevisie-Telecolumbus/dp/B078J9MNKP 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@iMark  dat is exact hetzelfde apparaat, het is een OEM product waar Quantis de eigen naam op heeft geplakt. Net zoals Ziggo de eigen naam laat zetten op de producten van Arris en Compal etc.

Het verschil in prijs is dat de Quantis meteen klaar is voor het Ziggo netwerk je hoeft zelf niks in te voeren.

 

Dat er niet eerder meer ongecodeerde radio kanalen werden door gegeven is uiteraard marketing dwingen je klanten minimaal TV Start af te laten nemen. 

Deze ontwikkeling is met name fijn voor de leechers, die kunnen nu kostenloos naar meer radiokanalen luisteren.

FStokkel

Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Net als Verbaasd01 vind ik het ook waardeloos dat Ziggo dit op deze manier afhandeld. Het gaat mij niet zozeer om de kosten maar meer om weer een extra los kastje. Ik heb een prachtige tuner/versterker waar via meerdere speakers prachtig geluid uit komt. Deze kan meerdere bronnen weergeven waaronder voor radio zowel FM als DAB+. De bediening gaat heel gebruikersvriendelijk met directe eenvoudige knoppen op het toestel, met een afstandsbediening en ook een app vanaf smartphone. Als FM in de ether en op de kabel stopt, dan blijven er twee opties over. 1. Een losse antenne-kabel op mijn DAB+. Dan gaan we terug naar de tijd dat er antennes op de daken stonden. In de huiskamer in een moderne woning met veel beton is de signaalsterkte te laag. 2. Een apart kastje aankoppelen. Dan krijg ik weer te maken met de Wife Acceptance Factor. Mijn ervaring is dat er dan weer uitgangen en ingangen goed op elkaar geschakeld moeten worden met bediening van de juiste apparaatjes voor kanaal-keuze en geluidsterkte. Waarom wordt er geen DAB+ via de kabel doorgegeven? In sommige landen gebeurt dit al. Op die manier wordt de introductie van die standaard aangejaagd. Het wordt voor iedereen een gebruikersvriendelijker oplossing. Er zijn n.l. veel meer DAB+ ontvangers te koop dan DVB-C radio ontvangers, waarbij die DAB+ ontvangers veel gebruikersvriendelijker zijn. En verder gebruikt volgens mij DAB+ over de kabel nog minder bandbreedte dan DVB-C radio. Als dat het geval is krijgen ze nog meer ruimte vrij voor andere signalen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@FStokkel vanaf het moment dat bij de kabelaars via DVB TV beeld wordt doorgegeven, geven ze ook de radiozenders zo door. Kortom dat gebeurd echt al jaren, al voor de eeuwwisseling rond 1995 zover ik weet.

Het is voor Ziggo makkelijker om het video standaard te gebruiken, dan de feitelijke audio standaard.

En letop het DVB signaal kunnen we mischien nog 5 of 10 jaar gebruiken, daarna zal Ziggo niet meer verschillen van de andere providers. Alleen blijft het dan Docsis via coax.

Verbaasd01
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Aan allen,

 

Ik ben al eens eerder in de pen geklommen om alle analoge radioluisteraars te helpen om hun installatie "in de lucht" te houden. Het enige dat je hoort is hetzelfde stomzinnige riedeltje dat je een draadantenne op je tuner moet aansluiten. Alsof je daarmee Duitsland, en de BBC gaat ontvangen. Je loopt daarbij op een dikke Ziggo muur. Nee luistert u maar naar uw TV ontvanger. Ik ga toch niet mijn TV aanzetten om radio te luisteren ! dat is de wereld op zijn kop zetten! OK de oplossing (volgens Ziggo dan...) koop onze digitale tuner a € 50 en sluit die aan op je tuner. Trouwen klanten worden af-geserveerd met onzin over de media wet. Het gaat niet over de wet maar over loyaliteit naar je klanten! Ik betaal Ziggo om jaarbasis € 1000,- voor de diensten. Dat is niet niks en nu dwingen ze ons nog eens om €50 te investeren om iets terug te krijgen waar we al die jaren al voor hebben betaald. Sterker nog, mijn abonnementsgeld gaat echt niet omlaag met het vertrek van de analoge zenders. Ik denk dat we als klanten ons moeten verenigen en collectief overstappen naar andere providers. Die bieden ook geen analoge radio meer maar dan laten we Ziggo merken dat we er niet blij van worden. Als er zo 100 klanten opzeggen is dat € 100.000 minder inkomsten voor Ziggo. 1000 klanten weg is € 1.000.000 netto minder inkomsten. Op de miljoenen klanten van Ziggo zijn er zo een paar duizend te vinden die wel oren hebben naar een collectieve overstap naar KPN. Of je nu door de hond of de kat wordt gebeten....... KPN veel glasvezel tot aan de deur dus slechter worden we er niet van. KPN heeft wel oren naar een collectieve overstap met extra korting…… Scheelt Ziggo toch snel een paar miljoen aan inkomsten. Hoeveel kastjes kan je daarvoor uitdelen? Misschien kan Ziggo die meekijkt in de forums op bovenstaande reageren.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Pfff wat een verhaal , ik vind het eigenlijk best wel triest , mede om proberen klanten weg te halen en naar andere providers te laten gaan die GEEN FM radio aanbieden.

 

Trouwen klanten worden af-geserveerd met onzin over de media wet. 

 

Los van het feit dat Ziggo de FM ook gaat afschakelen om meer bandbreedte te creëren voor een snellere upload te kunnen aanbieden wordt Ziggo wel degelijk GEDWONGEN door de wetgever om de FM uit te schakelen .

Nogmaals https://www.cvdm.nl/sites/default/files/files/Ontheffing%20Vodafone%20Ziggo.pdf

en https://www.cvdm.nl/besluiten je kan je kop hiervoor wel in het zand steken maar het is wat het is. 

 

Wat verwacht je dan dat Ziggo tegen de wet in de FM moet blijven doorgeven met alle gevolgen van dien ? 

 

En anders de mensen die echt de FM willen blijven luisteren kunnen een eigen buiten antenne op een mast op het dak plaatsen en dat kan veel beter met een FM buiten antenne en als je een goede plaats kan je ook de Duitsers , Belgen en Britten beluisteren.

 

En wat in mijn ogen ook belangrijk is dat in het technische landschap er dingen veranderen en of uit gefaseerd worden , in welke winkel kan je tegenwoordig nog een cassettedeck met bandje koppen ?  Misschien nog via een webwinkel ?.

 

Dus het is wat het is  , je kan je er druk over maken maar het gaat toch gebeuren ook al zouden velen jouw oproep volgen puur omdat Ziggo zich ook aan de wet moet houden.

 


Als voorbeeld.

 

Ronihd_0-1615969957902.png

 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Ik wil uiteraard reageren vanuit Ziggo, maar moet zeggen dat ik weinig nieuws te noemen heb. Alles wat hierover te zeggen is, is denk ik al genoemd hierboven. Dat je niet blij bent met de manier waarop dit gaat, dat is inmiddels duidelijk. Als dit ervoor zorgt dat jij en eventuele andere klanten overstappen naar een andere provider (waar inderdaad ook geen analoge radio mogelijk gaat zijn), dan sta je hier vrij in. Daarmee zeg ik natuurlijk niet dat ik je graag zie vertrekken. Verre van, zelfs. Maar het voornemen om over te stappen veranderd de zaak zoals deze is helaas niet. 

Verbaasd01
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Beste RoniHD,

 

Ik weet niet hoe je aan de term Super expert komt maar als je aan komt zetten met een antenne op je dak dan lijkt me dat niet echt daarvan te getuigen. Je hoeft mij ook echt niet te overtuigen op het technische vlak dat snap ik echt allemaal wel dat is zo simpel als wat. Wat ik niet uitgelegd krijg is dat klanten respect verdienen van hun leverancier. Jij verstookt waarschijnlijk ook € 1000 of meer per jaar voor je triple-play pakket inclusief radio. En ja je hoeft mij geen docsis 3.1 en 4.0 technologie uit te leggen want daar was ik 10 jaar geleden al tot in detail mee bezig... Het gaat erom dat ik als trouwe klant die voor € 1000 per jaar afneemt mijn tuner weg kan gooien. En dat snap ik dan ook nog wel als ik mijn best doe. Maar het feit dat er op deze manier over klanten heen gestapt wordt stuit me gewoon tegen de borst. Ik heb niet geleerd in mijn opleidingen om zo met klanten om te gaan. En natuurlijk is het verhaal bij KPN precies gelijk ook dat snap ik wel. Daarom mijn opmerking over door de kat of hond gebeten worden. Het het om de arrogantie van deze partijen t.o.v. de klant. Maar gezien jouw reacties kan ik haast geen andere optelsom maken dan dat jij een trol bent van Ziggo. Je verdedigd ze te vuur en te zwaard en altijd binnen een mum van tijd...... Daar klopt iets niet naar mijn idee. ......Van een moderator kan ik het prima begrijpen die werkt voor Ziggo.

Maar goed .....Ik ga er mee kappen. Het is als vechten tegen windmolens of de staat. Klanten kunnen geen gehoor meer krijgen als de grootmacht geen zin heeft om zich te verplaatsen in de beleving van de klant. NPS score -100 !!!

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Ziggo heeft een en ander publicitair niet zo handig aangepakt. Maar er gebeurt niets onoorbaars. Ik ben het met iedereen eens dat het ontstellend jammer is dat prima werkende apparatuur (FM-tuners) niet meer gebruikt kunnen (gaan) worden in combinatie met een abonnement bij Ziggo.

 

Er gebeurt echter niets anders dan het afschakelen van het analoge TV-signaal. Met als enige verschil dat daar voor abonnees van voor 2018 een bruikleendecoder wordt aangeboden. Radioluisteraars met een analoge set hebben niet zoveel aan de bruikleendecoder en zullen zelf voor ongeveer €50 een digitale kabelradio-ontvanger moeten kopen. Of tweedehands een ontvanger kopen.

 

Dat de overheid dit misschien iets minder handig heeft geregeld is een ander punt. Maar de wetgever dwingt Ziggo om na het afschakelen van de analoge TV ook de analoge FM af te schakelen. Het is niet anders.

 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Ik ben zeker geen trol of medewerker van Ziggo...... ik ga reageren als er onwaarheden worden geschreven en of als er iets geschreven wordt wat onredelijk is of uit zijn verband wordt gerukt.

Teven heb ik de titel Super Expert verdient doormiddel van klanten te helpen en of op het goede spoor te brengen in de loop van de afgelopen 6 jaar.

Ik loop niet voor niets 40 + jaar mee in deze technieken en ik heb ruim 22 jaar bij Casema gewerkt als 1e monteur , Casema is een van de kabelTV bedrijven die gefuseerd is in Ziggo.

 

Dus ik denk te kunnen en mogen zeggen dat ik doorgaans wel weet waar het over gaat.

 

Waar ik een probleem mee heb is het feit dat jij  @Verbaasd01  Ziggo de schuld geeft en meerdere keren je kop in het zand steekt voor het feit dat de overheid Ziggo dwingt de FM uit te schakelen doormiddel van wetgeving als we je daarop wijzen. 

 

En daarom reageer ik , neem je verlies als een volwassene het is wat het is. 

 

EDIT   Wat is er overigens mis aan het plaatsen van een FM antenne op het dak ) als je daar de mogelijkheid voor hebt ) in de 70er jaren voordat de kabelTV  gemeengoed werd had je hele antenne wouden op de daken staan en ook erg veel FM antennes .

 

Ronihd_0-1616069567773.png

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Laat het geval nu zijn, dat de meeste welstand commissies en huurcorpororaties niet blij zijn als er weer wouden met van die harken op het dak komen. Daar was uiteindelijk de CAI voor de Centrale Antenne Installaties. 

 

Ziggo is dan wel verplicht de FM uit te zetten, dat is alleen omdat Ziggo zelf heeft besloten analoge tv uit te zetten enkel om mee te doen in de Gigabit markt.

 

Waar ik uit principe ook moeite mee heb is het moeten kopen van die qe317. Terwijl de Humax 5500C wel kosteloos wordt uitgereikt als je langere tijd klant bent (voor 2018) 

@iMark voor de radio luisteraar is deze ook prima te gebruiken voor de radiokanalen. Het grootste probleem, welke van de diverse modellen je gebruikt, je moet deze op een bestaande audioset kunnen aansluiten, anders heb je er gewoonweg niks aan. Dan komen en hogere extra kosten bij voor een geluidsbalk of noem maar op.

 

 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Mee eens betreft de wouden van antennes, maar als het mijn eigen huis is dan bepaal ik dat zelf en er is geen wetgeving die het plaatsen van een antenne verbied.

 

Of het zou in de AVP moeten staan maar dat betwijfel ik,

 

En het zal denk ik ook maar om een enkeling gaan die dat doet.

 

Kopen tegen de kostprijs is niks mis mee , een andere verkoper verdien er blijkbaar € 49,00 mee ......

 

Ik denk dat de alles weg geef tijd niet meer bestaat en Ziggo uit kostenoverweging het niet meer cadeau doet  zoals de Humax op grote schaal werd wegegeven maar ook met het aangaan van een abonnement.

En dat die Deco's wel worden wegegeven is denk ik zuiver bedoeld om klanten te winnen , weg te halen bij andere providers.

En dat zal ook niet zo zijn in de grote vraag die er misschien wel is met de qe317.

 

En de kip ei discussie zal ook weer oplaaien .......  

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ziggo heeft nog nooit een weggeef beleid gekent ten tijde van Casema moest je alles kopen. Bruikleen is prima zet het op 1 a 2 euro per maand. De Deco's als welkomst kado kan je wegstrepen tegen de welkomskorting. Wat je als klant uiteraard zelf weer terugbetaald na verloop van tijd.

 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

"Radioluisteraars met een analoge set hebben niet zoveel aan de bruikleendecoder"

De bruikleendecoders hebben allemaal een audio uitgang op de één of andere manier, 3,5 jack uitgang naar tulp of tulp naar tulp of scart verloop naar tulp, waarvan ik in de loop minstens 10 jaar minstens 4 decoders op deze manier aan de analoge stereo versterker heb aangesloten, dan kun je ook nog radio luisteren zonder de TV aan.

 
Dirco

Level 4
  • 34Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Wat mij verbaast is de constatering dat Ziggo gedwongen zou zijn het FM signaal af te schakelen. Zelfs daarvoor een ontheffing voor aanvroeg en ook kreeg. Terwijl in de mediawet 2008 art. 14. staat te lezen:

Als een pakketaanbieder een of meer analoge programmapakketten verspreidt of laat verspreiden, ontvangen alle abonnees die met hem een overeenkomst met betrekking tot de ontvangst van een of meer analoge programmapakketten hebben gesloten, in elk geval een analoog standaardprogrammapakket.

De crux lijkt mij te zitten in het feit dat Ziggo (eenzijdig) de overeenkomst hebben gewijzigd waardoor wij, de abonnees, nu een contract hebben voor digitale ontvangst, dus geen overeenkomst meer voor een analoge programmapakket en geldt die koppeling tussen analoge tv en analoge radio ook niet meer lijkt mij.

Maar goed, FM gaat niet meer terugkomen.

En ja, het was een goed idee van Ziggo geweest om bruikleen radio ontvangers te verstrekken en wel gratis. Wel weer een AB erbij.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

"De crux lijkt mij te zitten in het feit dat Ziggo (eenzijdig) de overeenkomst hebben gewijzigd waardoor wij, de abonnees, nu een contract hebben voor digitale ontvangst, dus geen overeenkomst meer voor een analoge programmapakket en geldt die koppeling tussen analoge tv en analoge radio ook niet meer lijkt mij."

 

Altijd heeft Ziggo nieuwe voorwaarden openbaar gemaakt en gecommuniceerd aan klanten met de mogelijkheid, bij niet eens zijn, om per ingang datum nieuwe voorwaarden op te zeggen, zelfs direct opzeggen als je nog in een 12 maanden contract zat.

 

"Hierin zien we tevens de tekortkoming van Docsis zelfs met het huidige 3.0 is al een hogere up en download mogelijk, als je de ruimte maar hebt. Die ruimte is er niet, letop over 5 jaar moet ook DVB-C plaatsmaken."

 

Binnenkort is alles Docsis 3.1 waarbij DVB-C kan blijven, omdat er een berg ruimte gebruikt gaat worden als eerste tot 1218 MHz en later tot 1794 MHz.

 

1111.png

 

Uitgelicht topic