RTWFM

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Analoge kabel naar digitaal bij radiostation

RTW FM (de lokale radio, televisie van Waddinxveen

Heeft nog een analoge kabel signaal. Deze gaat binnenkort naar Digitaal.

Onze vraag: heeft dat consequenties voor ons signaal?

Kan de converter dat aan?

Moet er een aparte stream voor komen of kunnen jullie 1 van de huidige streams oppakken?

Worden er speciale eisen gesteld (codec/bitrate)?

We hebben nu mp3 streams.

13 Reacties 13
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Is je radio uitzending en televisie uitzending nu ook al te ontvangen met de vrije zenders, via digitale kanalen met digitale TV of een mediabox met de vrije kanalen?

Activeringscode, Frequentie of netwerk-ID instellen | Klantenservice | Ziggo

 
RTWFM
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wij zijn via stream internet en DAB+ te horen.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Begrijp ik goed dat je nog niet via de analoge kabel op een eigen frquentie bij Ziggo te beluisteren bent?

 
RTWFM
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Jawel de mensen kunnen nu via de kabel analoog naar ons luisteren op 103.4

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Er wordt dus een FM signaal geleverd aan Ziggo, geen DVB-C signaal?

Als Ziggo jullie wil blijven doorgeven zal de bal deels bij Ziggo liggen, anders had Ziggo RTW FM als content leverancier op de hoogte moeten stellen dat het signaal anders aangeleverd moet worden.

Ik ga ervanuit dat Ziggo in hun Headend prima in staat is een van beide aanwezige digitale signalen door te zetten als DVB-C stream.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Als je nu via de kabel uitzendt, vermoed ik dat je jarenlang digitaal te beluisteren bent.

Zoek iemand op die al digitaal kijkt en luistert en luister op de volgende kanalen.

Dat kan met een CI+ zijn, een Humax of een Mdiabox XL (oude software)

Met een Next mediabox (nieuwe software Mediabox XL) kun je luisteren via de app.

 

2020_02_ziggo_radio_zenderoverzicht_digitaal.pdf

 

In sommige situaties moet er een 1 voor de getallen, dus 1915

 

915 Lokale zender (indien beschikbaar in uw gemeente)
916 Lokale zender (indien beschikbaar in uw gemeente)
917 Lokale zender (indien beschikbaar in uw gemeente)
918 Lokale zender (indien beschikbaar in uw gemeente)
919 Lokale zender (indien beschikbaar in uw gemeente)
920 Lokale zender (indien beschikbaar in uw gemeente)
921 Lokale zender (indien beschikbaar in uw gemeente)
922 Lokale zender (indien beschikbaar in uw gemeente)
923 Lokale zender (indien beschikbaar in uw gemeente)
924 Lokale zender (indien beschikbaar in uw gemeente)

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

 

@Bert zou dat niet bij @RTWFM bekend moeten zijn.

Ik zie op hun website https://www.rtw.nl/ geen kanaal nummer je zou toch verwachten dat Ziggo aan hun Content leveranciers wel een kanaal nummer doorgeven niet enkel een frequentie?

 

 

Wij zijn te beluisteren in de lokale ether op 105.8 mhz, op de kabel op 103.4 mhz, DAB+ 7B (lokaal 47) en via de stream

 

Op basis van deze lijst bron lijkt het erop dat er geen plek is voor lokale radiozenders binnen de ongecodeerde kanalen.

 

801 – NPO Radio 1
802 – NPO Radio 2
803 – NPO 3FM
804 – NPO Radio 4
805 – NPO Radio 5
806 – Sky Radio
807 – Radio 538
808 – Qmusic
809 – Radio Veronica
810 – Radio 10
811 – Arrow Classic Rock
812 – Sublime
813 – SLAM!
814 – Classic FM
815 – BNR Nieuwsradio
816 – FunX
817 – NPO Radio 2 Soul & Jazz
818 – Radio Decibel
819 – Concertradio
820 – Efteling Kids Radio
821 – 100%NL
822 – Classics Only
823 – Qmusic Nonstop
824 – Omrop Fryslân
825 – Omroep Flevoland
826 – NH Radio
827 – Radio M Utrecht
828 – Radio Gelderland
829 – Radio Rijnmond
830 – Omroep Brabant
831 – L1 Radio
832 – Radio Noord
833 – Radio West
834 – Omroep Zeeland
835 – Radio Oost
836 – Omroep Drenthe
837 – Radio Continu
838 – RadioNL
839 – BBC Radio One
840 – BBC Radio Two
841 – BBC Radio Three
842 – BBC Radio Four
843 – BBC World Service
844 – VRT Radio 1
845 – VRT Radio 2
846 – Studio Brussel
847 – Klara
848 – MNM
849 – 1live
850 – WDR 2
851 – WDR 3
852 – WDR 4
853 – WDR 5
854 – NDR 1
855 – NDR 2
856 – NDR Kultur
857 – FIP
858 – Radio France International

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Volgens mij hebben ze net een nieuwe website, eerder zag die er heel anders uit zonder de kabel informatie, vandaar mijn vragen.

Als zij nu een MP3 streams hebben, dan is dat al digitaal en wordt het omgezet naar analoog.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Een FM zender is per definitie analoog dat staat los van de andere streams. Het lijkt mij stug dat Ziggo een digitaal signaal omvormt naar FM, als dat wel zo is dan zal er niks veranderen voor @RTWFM  wat mij dan wel blijft verbazen dat vanuit Ziggo geen DVB-C kanaal is gecommuniceerd.

 

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3331Likes

Hi @RTWFM en welkom hier! 

Ik zou willen dat ik een antwoord voor je had maar dit is niet iets waar wij bij de Community inzicht in hebben, meer info dan al is gegeven heb ik niet voor je. Als ik het goed begrijp uit alle berichten, werk je voor RTWFM of is deze radiozender van jou? Ik neem aan dat je dan ook een eigen contactpersoon hebt om dit soort zaken te bespreken?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Het lijkt mij stug dat Ziggo een digitaal signaal omvormt naar FM"

Dat zou zomaar wel kunnen, als je rechtstreeks op de kabel wil uitzenden heb je een analoge FM versterker nodig op een bepaalde frequentie die het signaal op de kabel zet en ik kan mij niet voorstellen dat lokale en regionale radio en TV zenders al die apparatuur nog zelf in huis hebben, zoals vroeger.

In de jaren 90 en de Essent tijd hadden wij in het ziekenhuis een eigen TV een radio zender op de interne kabel, als Essent de kabel naar buiten toe openzette, konden wij in heel Roosendaal uitzenden.

 

Ik ga er even van uit dat de lokale radio en TV en de regionale radio en TV dit niet meer zelf in huis hebben en alleen een signaal aan hoeven te leveren bij Ziggo, die de versterkers op de juiste frequentie heeft.

Van een digitaal signaal is het heel makkelijk om een analoog signaal te maken.

 

Zie hier hoe lokale zenders hun signaal tegenwoordig digitaal moeten aanleveren.

NLPO Brief

 
Verbaasd01

Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Beste Ziggo,

Ik begrijp vanuit technisch standpunt prima dat men van de analoge zenders af wil omdat deze veel bandbreedte op de kabel gebruikt die Ziggo liever voor andere doeleinden wil gebruiken. Dus daarin kan ik prima meegaan. Maar voor een 1 op 1 alternatief moet ik een extra tuner aanschaffen a €50,- terwijl ik momenteel deze zenders ontvang op basis van mijn maandelijkse contributie. Mijn huidige  A-klasse analoge tuner kan ik aan de straat zetten. Bellen met de helpdesk geeft als antwoord dat ik gratis een antenne kan krijgen die ik op deze tuner kan aansluiten. Dit is een simpele draad met een connector á 50 cent! Daarmee haal ik hooguit wat nationale en lokale zenders uit de lucht. (evenveel als ik uit mijn autoradio haal !) Nu luister ik nog naar hoge kwaliteit Duitse, Engelse en Franse zenders via de kabel. Dat gaat dus echt niet lukken met een simpel draadantennetje.... Kortom is er dus van een 1op 1 vervanging voor de analoge zenders dus geen enkele sprake. Ondertussen blijf ik wel per maand hetzelfde betalen voor mijn zenderpakket waarvan ik binnenkort het analoge radio deel niet meer kan ontvangen !! Ondertussen doet Ziggo er alles aan om Radio geen onderdeel meer te laten zijn van haar diensten. Althans zo lijkt het. Bij producten vind je eigenlijk geen informatie meer over radio. Wel alles over TV, on demand, Internet , Wifi etc. Voor Radio moet je echt je best doen. De pagina waar je kan zien welke radiozenders er beschikbaar zijn in jouw dorp of stad geeft geen output. 

Ik vind dat Ziggo op wat voor manier dan ook haar trouwe klanten eerlijk en loyaal moet behandelen door een echt 1 op 1 alternatief te bieden om het uitschakelen van de analoge radio te compenseren. En dat is dus niet door te zeggen dat je je radio ontvangst dan maar via je televisie moet gaan beluisteren, of door te zeggen dat je dan maar een draadje aan je tuner moet hangen of een extra ontvanger van € 50 te kopen. En dat allemaal bij gelijkblijvende /verhoogde  maandelijkse tarieven....

 

Wie weet mag het zeggen...........

 

Ik ben en blijf Verbaasd.... het staat op dit moment helaas 0-1 voor mij!

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Deze reactie is hier off topic, echter wel een correcte weergave van het probleem.

De TV hoeft niet aan echter wordt je wel verplicht om externe luidsprekers aan te schaffen.

Uitgelicht topic