Gerrit81

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

AOP naar meterkast verplaatsen

Heb een vraag over de groene coax huisaansluiting in mijn woning. Er zit een lus in de meterkast en het AOP zit in de woning. Zou graag het modem in meterkast willen hebben. Waarom zit die lus in de meterkast, en kan ik deze doorbreken en hier nieuw AOP punt maken? 

27 Reacties 27
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,


Dit is een klant helpt klant forum, waar Ziggo moderators/medewerkers ( zij hebben ‘Ziggo’ achter hun naam staan ) meestal binnen een werkdag langskomen in ieder topic. Zij hebben t.o.v. de helpdesk meer kennis, meer mogelijkheden, meer rechten en kunnen 'dieper' het Ziggo-systeem inkijken.

Staat uw postcode en huisnummer in uw Ziggo profiel? Want daarmee kunnen ze direct uw gegevens achterhalen.


U mag zelf niets aan de Ziggo coaxkabel veranderen. Dit moet een Ziggo monteur voor u doen.
Als een AOP  ( Abonnee Overname Punt, het witte Ziggo kastje ) verouderd is wordt deze gratis door Ziggo aangepast/vervangen. Maar of het verplaatsen van een AOP ook gratis is, dat verwacht ik niet.

Kan u een foto maken van de huidige AOP. Zoals gezegd, als deze aan vervanging toe is, dan wordt deze gratis vervangen en dan kan deze waarschijnlijk ook gratis in de meterkast worden ge/ver-plaatst.

Overigens moet u wel rekening houden, dat als de AOP verplaatst naar de meterkast, dat daar ook de Ziggo modem/router komt te staan, waardoor u ( vanuit de meterkast ) misschien de nodige coax/netwerk-kabels naar uw huidige apparatuur moet leggen.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

De Foto is al te zien @Pasi 😂

 

@Gerrit81 

Het is bijzonder dat de AOP niet in de meterkast is geplaatst en wijkt af van de Ziggo blauwdruk.

Nieuwbouw neem ik aan ? 

( Of men moet het weer veranderd hebben ) 

Maar daar ga ik niet vanuit.

 

Zorg ervoor dat je postcode huisnummer in je community profiel staat dan maakt ik nu een melding bij het moderatie team , hun zullen dan een afspraak met je maken voor het plaatsen van de aop in de meterkast. 

En dit zal kosteloos gebeuren denk ik zo 😉

Gerrit81
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Rhonid, heb mijn postcode ingevuld. Gaat om bestaande woning in oud upc gebied. Vorige bewoners hebben altijd bij KPN gezeten. Woning is van 1994. Heb liever AOP in meterkast om vanuit daar kabels te trekken. De lus in meterkast begrijp ik niet helemaal. Waarom destijds niet gelijk in woonkamer naar binnengebracht? Omdat er altijd kpn is gebruikt gaat het nu inpricipe om nieuw AOP aansluiting.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Die lus is best wel ruim dit kan op verzoek zo zijn uitgevoerd.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

"Woning is van 1994."

 

In 1994 waren er heel veel verschillende kabelmaatschappijen en werd op verzoek de groene kabel direct naar de woonkamer doorgelust door b.v. Essent.

 

Waarom dan toch de lus in de meterkast, omdat, als er een meterkast was, daar de kabel het huis binnen moest komen als standaard installatie voorschrift, van Essent kwam alles eerst in de meterkast binnen, als er een meterkast was.

 
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19169Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

Goedemiddag @Gerrit81 en welkom op de Community,

Goed dat je met deze vraag contact opneemt via dit forum! Ik begrijp dat je het aansluitpunt graag verplaatst wilt hebben naar de meterkast.
Dit mag je zoals @Pasi al aangeeft iets niet iets wat je zelf mag doen. Je kan via www.hoofdaansluiting.nl. een verzoek indienen om het aansluitpunt te verplaatsen.
Er wordt na de aanvraag binnen 3 dagen contact met je opgenomen en je wordt op de hoogte gebracht van de eventuele kosten. 

Laat het maar weten als je hierover nog vragen hebt. We helpen je hier dan graag verder.

Nog en prettige dag gewenst!
Groeten,

Paul 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Gezien de reactie van @Paul gaat dit niet kosteloos vanuit Ziggo, maar moet e.e.a. via www.hoofdaansluiting.nl. Geen idee of dit dan geld gaat kosten, maar die kans is groot.

Maar ........... als uw huidige AOP verouderd is, dan zal deze gratis door Ziggo worden vervangen. Misschien wil de monteur deze dan wel ........

Kan u een foto maken van uw huidige AOP, dan kunnen 'we' zien of deze in aanmerking komt voor vervanging.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19169Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

@Gerrit81 Het verplaatsen van het AOP is niet kosteloos. Als het aansluitpunt verouderd is, dan is daarvoor wel kosteloos een monteur te plannen. 
Het aansluitpunt wordt door de monteur vervangen. Let op: dit aansluitpunt blijft dan wel op dezelfde plek zitten. Als je een foto kunt delen van de aansluiting dan
kunnen wij beter nagaan of het aansluitpunt verouderd is.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Paul  Helaas, het was toch te proberen?

Als een monteur nu de lus in de meterkast doorknipt en daar een AOP plaatst of hij/zij vervangt de huidige AOP ( vaak in een hoekje in de kamer ), qua werkzaamheden zou ik voor de eerste kiezen. Maar vanuit Ziggo's oogpunt is het natuurlijk anders en daar heeft @Paul natuurlijk gelijk. Goed dat dit duidelijk wordt vermeld.

Nog m.b.t. kosten: geen idee wat e.e.a. via www.hoofdaansluiting.nl kost, maar mag een betaalde Ziggo monteur ( á €50,- ) dit dan wel uitvoeren?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Ik vermoed dat een aanvraag via hoofdaansluiting.nl overkill is, daar wordt gesproken over graven enz. en 99 euro startkosten, terwijl het een kabel doorknippen en een AOP monteren, net zo snel gebeurd is als een oud AOP uit een wandcontactdoos halen en een nieuwe erin plaatsen en gemiddeld 15 minuten duurt en dan kost het 50 euro voor een installatiemonteur.

 
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Bert Inderdaad, dat dacht ik ook. Als een betaalde Ziggo monteur ( á €50,- ) dit wel mag doen, dan kan de TS zo €49,- besparen.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Nu ik lees dat de woning van 1994 is kan het heel goed kloppen dat de aop in de woonkamer is geplaatst , dit was toen het aansluitvoorschrift.

( met mijn eerdere opmerking ben ik er van uitgegaan dat het om recente nieuwbouw ging op de foto van de meterkast zag het er zo nieuw uit ) 

 

Verwijzen naar mijn aansluitingen.nl ben ik het in dit geval niet mee eens , het is puur de kabel in de meterkast doorknippen en daar een AOP plaatsen dat kan elke installatie monteur doen.

 

@Paul ik denk dat je verwijzing naar mijn aansluitingen.nl  niet van toepassing is in dit geval en mogelijk dat je via een installatie monteur het kan regelen , en mee eens dat dit kosten meebrengt voor de klant.

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19169Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

Goedemiddag allemaal,

Iedereen ontzettend bedankt voor de inbreng. Ik heb aan de hand van de foto de kwestie intern even voorgelegd en in dit geval mag ik een netwerkmonteur aansturen om het 
aansluitpunt in de meterkast te komen plaatsen. In dit geval is het dus niet nodig een aanvraag te doen via hoofdaansluiting.nl. @Gerrit81 Op welke data zou een afspraak met een netwerkmonteur jou het beste schikken? 

Gerrit81
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Ronihd heb zelf een AOP geïnstalleerd toen we hier zijn komen wonen, omdat er niks aanwezig was vanwege 1e bewoners die bij kpn zaten. Het is niet een officieel AOP aansluiting omdat er ook geen aarde draad aanwezig is. Wel heb ik gebruik gemaakt van Braun telecom spullen. Sturen jullie nu een monteur langs, en wat zijn ongeveer de kosten eventueel?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Ziggo moderator @Paul schreef ( boven uw log ) :


"....in dit geval mag ik een netwerkmonteur aansturen om het aansluitpunt in de meterkast te komen plaatsen. In dit geval is het dus niet nodig een aanvraag te doen via hoofdaansluiting.nl. @Gerrit81 Op welke data zou een afspraak met een netwerkmonteur jou het beste schikken? ..."

Gratis dus !!!

Wanneer kan de monteur bij u langs komen ?

Gerrit81
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Pasi woensdag aanstaande of woensdag erna past wel. Tijdstip in de middag ergens. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

M.b.t. "...@Pasi woensdag aanstaande of woensdag erna past wel. Tijdstip in de middag ergens..."

 

@Gerrit81 :Dit is een klant helpt klant forum, waar ook Ziggo Community Moderators actief zijn.

 

U moet dit dus met een Ziggo mod ( zoals @Paul ) afspreken.

Gerrit81
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Pasi  oke was me niet helemaal duidelijk nog. Bedankt.

 

@Paul wanneer zou er een monteur langs kunnen komen? Zou het woensdag 3 maart kunnen? 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19169Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

Goedemorgen @Gerrit81,

Hartelijk dank voor je reactie! Ik heb een netwerkmonteur voor je geregeld die op woensdag 3 maart 2021 tussen 08:00 uur en 13:00 uur een AOP komt plaatsen in de meterkast. 
Neem voordat de monteur langskomt goed de richtlijnen rondom de Coronamaatregelen door. Zo zorgen wij ervoor dat het voor al onze klanten en monteurs veilig blijft. 
Laat je weten wat je bevindingen zijn na het monteursbezoek?

Nog een fijne dag gewenst!
Groeten,

Paul 

Uitgelicht topic