1
Vraag
2
Reacties
GreenWoodPecker

Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

vowifi instellen (mobiel bellen via wifi)

ik wil graag bellen via wifi gebruiken. 
Ziggo modem staat in bridge naar een acher C1200. Daarachter hangt een unifi met 2x UAP-AC-Lite voor wifi.
Mijn wifi verbinding is prima, echter ondersteund deze nu nog geen vowifi.
Met mijn mobiele telefoon kan ik via wifi bellen op mijn werk. Dus telefoon ondersteund het en staat goed ingesteld. Welke instellingen zijn noodzakelijk om bellen via wifi mogelijk te maken ?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
GreenWoodPecker
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb nog wat meer testen gedaan. Volgens een whitepaper van Vodafone wordt tijdens een vowifi verbinding een IPsec verbinding gemaakt. Deze stond in mijn router firewall uitgeschakeld. Na het inschakelen werkt de vowifi verbinding constant.  Ik de bijlage de whitepaper met nog een aantal tips t.b.v. vowfi!

 

Vodafone whitepaper:
"Voor Wifi bellen is een IPSec-tunnel nodig die via het wifi-netwerk en het LAN opgezet kan
worden met de Voice Server van Vodafone. Het wifi-netwerk, inclusief de routers en firewalls in
het LAN, moet het opzetten van deze IPSec-tunnels toestaan.
Om Wifi bellen van Vodafone mogelijk te maken moeten de outbound IPsec UDP-poorten
500 en 4500 worden opengezet." 

Bekijk in context

12 Reacties 12
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

In principe zijn daar in uw modem geen instellingen voor nodig. Hoe staat dit in uw telefoon ingesteld? Er zou bij de bel instellingen ergens iets moeten staan dat bellen via wifi de voorkeur krijgt.

Screenshot_20230201-095247~2.png

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Heb ook unifi UAP-AC-Lite voor wifi, niets voor ingesteld in de unifi controller software. Op de iPhone “Bellen via wifi” aangezet werkt zonder problemen thuis en op het werk. Heb het thuis nodig omdat ik nagenoeg geen Vodafone/Hollandse Nieuwe bereik heb in huis.

 

Via de wifi van de Compal Connectbox en tegenwoordig de Fritz!box ook geen enkel probleem met wifi bellen.

 

Met “bellen via wifi” worden evengoed kosten voor belminuten en smsjes in rekening gebracht.

 

Voor data moet je op de smartphone andere aparte instellingen maken of kan je op de telefoon ook instelling zetten dat data over mobiel netwerk alleen als wifi niet beschikbaar is.

 

 

 

 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Is het inmiddels gelukt, @GreenWoodPecker, kun je bellen via wifi?

GreenWoodPecker
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Helaas is het nog niet gelukt om te bellen via Wifi.
Ik heb verschillende instellingen geprobeerd in mijn unifi controller (draait in VM proxmox)

Ik heb mijn telefoon ingesteld op bellen via wifi, voorkeur wifi. 
Op het werk bel ik continu via wifi, thuis is dat helaas niet gelukt.
Omdat het bereik in huis erg slecht is (je kunt eigenlijk niet fatsoenlijk bellen) is bellen via wifi hopelijk de oplossing voor mij. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Vreemd dan is mogelijk de wifi verbinding niet goed genoeg.  Om wat voor telefoon gaat het?

 

Het wordt in iedergeval ondersteunend door uw mobiele provider anders lukte het op het werk ook niet.

 

Dit is wel een lastige in eerste instantie wou ik adviseren om dat bij uw mobiele provider neer te leggen. Die staat uiteraard buiten de wifi verbinding thuis.

GreenWoodPecker
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Telefoon is een Samsung S20FE

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

In de Unifi Network Controller zit ook geen optie voor Wifi bellen.

 

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2016880

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat zit zover ik weet ook alleen in de instellingen van de telefoon. Echter hoe dit exact werkt weet ik verder niet. Het enige wat ik nog kan bedenken is de provider van het mobiele abonnement, dat de optie dan niet werkt via het netwerk van een andere netbeheerder. 

 

Dus mischien had ik meteen naar de mobiele provider moeten vragen.

 

Ps nuttige link @S4R dat klinkt wel plausibel.

GreenWoodPecker
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb wifi 5Ghz uitgezet en nu lijkt het wel te werken. (enkel dus via 2,4Ghz) 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

erg raar want ik kan wel hier in huis via 5Ghz wifi bellen met eigen asus router

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Via mijn UAP-AC-Lite of FritzBox gaat het prima over 2.4GHz en 5GHz. Wel heb ik aparte SSIDs voor beide banden en unifi en Fritzbox. Op mijn werk ook geen probleem. En ik maakt gebruik van iPhones en Hollandse Nieuwe en KPN als providers.

 

Ik heb nog wel deze website gevonden met tips voor android:

https://www.dz-techs.com/nl/wi-fi-calling-not-working-android-solutions

 

GreenWoodPecker
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb nog wat meer testen gedaan. Volgens een whitepaper van Vodafone wordt tijdens een vowifi verbinding een IPsec verbinding gemaakt. Deze stond in mijn router firewall uitgeschakeld. Na het inschakelen werkt de vowifi verbinding constant.  Ik de bijlage de whitepaper met nog een aantal tips t.b.v. vowfi!

 

Vodafone whitepaper:
"Voor Wifi bellen is een IPSec-tunnel nodig die via het wifi-netwerk en het LAN opgezet kan
worden met de Voice Server van Vodafone. Het wifi-netwerk, inclusief de routers en firewalls in
het LAN, moet het opzetten van deze IPSec-tunnels toestaan.
Om Wifi bellen van Vodafone mogelijk te maken moeten de outbound IPsec UDP-poorten
500 en 4500 worden opengezet." 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic

Vast Bellen van Ziggo: Tips & Trucs

Gebruik jij alle opties en functies van je Vast Bellen abonnement al? In dit artikel delen we de interessantste tips en trucs. Doorschakelen Voicemail Nummerweergave/anoniem bellen Extra telefoonlijn ...

Geplaatst in Tips van Ziggo