Vraag
Reacties
Aankondigingen
Moxxey
Level 5

fritzbox 6690: Username?

Wie o wie kan mij verder helpen.

Heb de fritzbox 7590ax omgeruild voor een fritzbox 6690 kabelmodem.

Sip: gegevens opgevraagd bij Ziggo.

Wat moet je nou bij username invullen?

Username

Authentication Name Blanco gelaten

Password ****

registrar: vmk.voice.ziggo.nl

0 Kudos
163 Reacties 163
Meldingen
Aan Uit
mdav
Level 5

Hoi Moxxey,

Mij is dit zeer recent simpel gelukt via de Ziggo App. Daar zit onder producten/internet/modem een optie: 'maak SIP-gegevens aan', die ik vervolgens met succes in m'n 6690 kon invoeren.

Moxxey
Level 5
Topicstarter

@mdav

is dat de android app Ziggo Safe Online?

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@Moxxey Ik vermoed in de Mijn Ziggo app.

0 Kudos
mdav
Level 5

Klopt inderdaad; de Mijn Ziggo App.

Overigens belde Ziggo later ook nog op met gegevens, die anders waren, maar toen had ik het dus al zelf via de app opgelost. Maar grappig genoeg heb ik nu dus wel twee verschillende username/password-combinaties, die zo te zien allebei werken (ik gebruik er echter maar eentje; die van de app).

Het beta-image van de 6690 (07.39-97064 BETA) heeft een aantal verbeteringen op dit vlak trouwens. Je kunt kiezen voor een Ziggo-profiel bij telefonie, wat een beperkt aantal keuzeopties heeft (alleen de relevante), wat de kans op invoerfouten weer wat verminderd.

Bernd Gaykema
Level 5

Ondertussen is er (weer) een nieuwe beta (van 16 juni). Wordt steeds gelikter en inderdaad handiger door de provider-profielen.

Wel verbaas ik mij over het feit dat er twee SIP-codes voor één en hetzelfde telefoonnummer kunnen bestaan. Zou niet moeten kunnen en ondermijnt het vertrouwen in deze manier van beveilgen.

Moxxey
Level 5
Topicstarter

De beta versie waar kan ik die vinden?

0 Kudos
SanderAVM
Level 3
Moxxey
Level 5
Topicstarter

De Beta versie staat er nu op, waar kan ik in de ziggo app de sip gegevens vinden?

0 Kudos
peter-ne
Level 2

Ja dat is even zoeken:

• Selecteer producten op de balk onderaan
  • Dan heb je de keuze uit Televisie/Internet/Vast Bellen/Mobiel
  • Selecteer daar Internet (en niet vast bellen zoals je misschien verwacht)
  • Dan onder wifi-modem (wordt bij mij een Arris modem genoemd, ook al heb ik een Fritzbox): Selecteer "Meer Info". (Ook al heeft het niet veel met Wifi te maken)
  • Iets naar onder scrollen, en selecteer "Maak SIP-gegevens aan"

Ik heb het zelf niet gebruikt, maar daar staat het.

Zal bij een update van de applicatie wel veranderen, zodat het wat logischer/gemakkelijker te vinden wordt.

Schiksie
Level 11

Je kan niet je oude gegevens bekijken maar wel nieuwe opvragen :

Ga naar producten >> Internet >> Wifi-Modem >> meer info. Hier staat nu het Eigen modem actief en hier kan je nieuwe SIP gegevens aanmaken.

Let goed op dat je het gelijk opschrijft of de pdf  even op slaat, klik je het scherm weg dan zijn de gegevens ook weg.

Schiksie
Level 11

Die zouden nooit allebei mogen werken, heb je dat echt getest op die manier? Als jij zelf als laatste via de app de gegevens hebt aangemaakt moeten die de oude gegevens overschrijven namelijk.

0 Kudos
mdav
Level 5

Ik weet vrij zeker dat ik het heb zien werken met beide credentials. Dat was dus nadat mijn modem actief was geworden, ik de credentials via de app had gevonden en in gebruik had genomen en Ziggo de dag erop belde met andere credentials - die ook bleken te werken.

Maar nu begin ik natuurlijk te twijfelen.

Ik ga het nu echter even niet voor je checken. Want alles werkt en ik ben dik tevreden. Dus voorlopig blijf ik  liever even van deze instellingen af. 🙂

0 Kudos
DUCMANs
Level 2

Heeft inmiddels iemand het voor elkaar gekregen om met de in de Mijn Ziggo app gegenereerde SIP gegevens  een Vast bellen telefoonnummer te registreren ?

Ik probeer het nu bijna al 2 weken en wordt door Ziggo naar AVM verwezen.

Die hebben mij ook aangeraden om de Beta versie erop te zetten vanwege de simpele(re) invoer.

Dat helpt helaas ook niets: de foutmelding blijft: 

Registration of internet telephone number 0xxxxxxxx failed. Reason for error: DNS error

In de Beta kun je niet op de foutmelding klikken om tekst en uitleg te krijgen maar in de officiële versie geeft hij dan aan dat de Gebruikers gegevens niet correct zijn.

M.i. worden de door Mijn Ziggo app gegenereerde SIP gegevens alleen aan mij getoond in de PDF en niet ook daadwerkelijk ingesteld in de Ziggo systemen. Als ik hen vraag welke daar momenteel actief zijn (zodat ik de juiste credential kan invoeren) krijg ik als antwoord "dat kunnen we niet zien, U moet het vanuit de App doen"   Kastje - muur verhaal dus.  😠

Iemand enig idee hoe verder ?
0 Kudos
Karel.
Level 17

Had ook probleem met mijn Ziggo app op mijn iPad. Steeds “gelukt”, zonder SIP gegevens. diverse malen geprobeerd. Zelfs na 24 uur geen resultaat. Toen heb ik de mijn Ziggo app op mijn iPhone geprobeerd. En toen wel “gelukt” en met SIP gegevens. Echter wilde toen niet een PDF aanmaken met de SIP gegevens. Toen maar een scherm afdruk van de SIP gegevens wat wel lukte. Daarna bijna direct een IPv4 en IPv6 adres gekregen. In eerste instantie staat het standaard op IPv6 DSlite ipv IPv4 en IPv6 Native.

Nog wel wat gedoe om de telefoon lijn aan de praat te krijgen. Heb daar nogmaals mijn SIP gegevens geprobeerd op te halen in de mijn Ziggo app wat niet lukte. De SIP gegevens op mijn schermafdruk werkte uiteindelijk toch. Waarbij het karakter O en 0 moeilijk te onderscheiden waren. Maar met de diverse topics hier in de community en de FRITZ knowledge base werkt dat nu ook. De FRITZ knowledge base is gebaseerd op firmware versie 7.29. In Firmware versie 7.93 BETA kan je voor het bellen Ziggo als provider kiezen. Alhoewel dat ook niet helemaal goed ging.

Het is mij gelukt met de BETA van AVM en de AVM instructies https://nl.avm.de/service/vrije-modemkeuze/fritzbox-op-de-aansluiting-van-ziggo-configureren/

hieronder mijn instellingen:

IPv6.JPGtel1.JPGtel2.JPGtel3A.JPGtel3B.JPG

DUCMANs
Level 2

Hallo Karel, dank voor je screenshots.

Zojuist ook geprobeerd met die instellingen maar met zelfde resultaat helaas.

Ben wel verbaasd dat jij e.e.a. aan de praat hebt met IPv6 in plaats van IPv4. De Ziggo Residential
Telephony Interface specification pdf geeft aan:

The SIP UE MUST use IPv4.
The SIP UE MUST NOT be used behind a NAT.
The SIP UE MUST NOT use IPv6.

Maar als het werkt dan is dat prima natuurlijk. Helaas bij mij werken beide niet v.w.b. telefonie.

Zit nu al 2 weken zonder vaste lijn. Als iemand nog een idee heeft hoe ik Ziggo kan bewegen support te bieden dan hoor ik dat graag.....

bertus12
Level 8

Ik neem aan dat je inmiddels BETA firmware 07.39-97334 in je Fritz!Box Cable 6690 hebt?

Ga naar menu item: Telephony > Telephone Numbers. Dan tabblad "Line Settings". Helemaal naar beneden scrollen en onder "Telephony Connection" het item "Change the Settings" uitklappen. Het vinkje voor "Use additional connection for internet telephony via cable connection" moet aan staan.

Daarnaast, in de Ziggo App moet je 2 MAC adressen opgeven.

De CM-MAC en de MTA-MAC. Deze staan beiden op de sticker onderop het modem.

Zie jij beiden terug in de Mijn Ziggo App onder je "Internet > Modelnaam van je oude modem" en dan "Meer info" ?

bertus12_0-1657705664973.png

DUCMANs
Level 2

Hallo Bertus,

Dank voor je tips.

Ja, deze "Use additional connection for internet telephony via cable connection" staat inderdaad aan en ook de beide  MAC-adressen zijn goed ingevoerd en zichtbaar in de Ziggo app. Ze gaan overigens dat deel van de app aanpassen omdat er gevraagd wordt naar een "MTA MAC adres" (hetgeen correct is) en ook naar een "MAC adres" daar waar het "CM MAC adres" bedoelt is (dus niet het 'IP netwerk MAC adres).

Maar zoals gezegd dat staat allemaal aan c.q. goed (helaas).
Ik vermoed nog steeds dat er iets mis gaat bij het genereren van de SIP gegevens in de app en het daadwerkelijk invoeren daarvan in de Ziggo systemen.

Overigens als ik mijn telefoon nummer bel hoor ik "Momenteel is dit nummer niet bereikbaar. Probeer het later nogmaals".  Is dit te verwachten en is nummerbehoud dus goed geconfigureerd bij Ziggo of zou ik een bezet toon moeten krijgen eigenlijk ?

0 Kudos
bertus12
Level 8

@DUCMANs  schreef gisteren:

Registration of internet telephone number 0xxxxxxxx failed. Reason for error: DNS error

Ik vindt die "DNS error" nog steeds vreemd.

Het suggereert dat er iets niet goed zit met het MTA MAC adres die de DNS Resolving niet voor elkaar krijgt. Wellicht dat deze aan de Ziggo kant niet goed geregistreerd staat.

Probleem is dat je dat zelf heel lastig kan troubleshooten. 

Op dat moment kan AVM Support je het beste helpen. Heb je AVM al gevraagd? Die kan je echt gewoon benaderen via de AVM Support Pagina's of zelfs bellen in het Nederlands.

Of als je technisch handig bent kan je de stappen hieronder doen

(AVM zal je uiteindelijk zelfde soort vragen stellen):

Wat er uiteindelijk moet gebeuren is dat het MTA MAC adres een IP adres toegekend krijgt uit de IP Reeks 10.xxx.yyy.zzz - In de Fritz!Box Web-interface is dat niet direct zichtbaar.

Je kan die informatie over de IP Adres configuratie die gekoppeld is aan je MTA-MAC echter wel uit de Diagnostics van de Fritz!Box Cable 6690 halen.

Klik daarvoor op "Content" helemaal onderin de pagina, dan op "Fritz!Box Support" ook helemaal onderin de pagina. Onder het kopje "Support Information", selecteer daar "Save Support Information" en "Support Information" en klik op de button "Save Support Information". Op dat moment wordt er file gedownload die je lokaal moet opslaan. Dit kan best wel 1 of 2 minuten duren en gaat niet snel.

Als je de file na downloaden opent in Notepad, dan moet je zoeken op: "1: name voip".

Ik ben benieuwd of IP Adres en DNS Servers die je daar hebt staan allemaal juist zijn.

Dit kan je overigens niet aanpassen mocht dit fout zijn, dat moet Ziggo doen.

Bij mij staat daar (fZiggo gebied, ik weet niet of andere Ziggo gebieden afwijken):

Ik heb wel zaken anoniem gemaakt, aa:bb:cc:dd:ee:ff is mijn MTA MAC en 10.XXX.YYY.ZZZ is het IP Adres dat voor Telefonie wordt gebruikt.

1: name voip (attached)
1: sync_group: sync_cable
1: iface erouter0 RBE/14/dsl aa:bb:cc:dd:ee:ff stay online 1
1: IPv6: native (none)
1: IPv6: disabled
1: IPv6: no address
1: IPv6: no prefix (0)
1: IPv4: native
1: IPv4: connected since 2022-07-01 22:39:51 (setup time 0 secs) (connect cnt 1)
1: IPv4: disconnect prevention disabled
1: IPv4: ip 10.XXX.YYY.ZZZ mask 255.255.255.128 gw 10.XXX.YYY.ZZZ-1 dhcp mtu 1500
1: IPv4: masqaddr 10.XXX.YYY.ZZZ
1: IPv4: dns 212.54.39.15 212.54.52.133
1: route 10.XXX.YYY.UUU/25 protocol iface
1: route 212.54.39.15/32 via 10.XXX.YYY.ZZZ-1 protocol dns
1: route 212.54.52.133/32 via 10.XXX.YYY.ZZZ-1 protocol dns
1: RX bytes:174179877 pkt error:0 discard:0 filtered:1 dropped:0
1: RX pkts:917535 unicast:0 multicast:175042 broadcast:633
1: TX bytes:159718660 pkt error:0 discard:0 filtered:0 dropped:0
1: TX pkts:745280 unicast:0 multicast:0 broadcast:1261

Uiteindelijk kan je nog verder in die log zoeken naar "0joutelefoonnumer@vmk.voice.ziggo.nl"

En naar "##### BEGIN SECTION sip SIP messages" voor de LOG om te kijken of je daar iets uit kan halen.

bertus12_1-1657722278939.png

0 Kudos
Karel.
Level 17

Vinkje bij “Ander verbinding voor internettelefonie via de kabelaansluiting gebruiken” heb ik ook aanstaan.

Ben blij dat mij het met mijn instellingen werkt. En voorlopig ga ik zelf niet experimenteren met allerlei instellingen.

Hieronder screenshot in het nederlands:FRITZ!Box 6690 Cable.png

DUCMANs
Level 2

Hi Bertus12, dank voor de tip over de Support files. Nu kan ik eindelijk iets zien!

Wat ik zie is niet goed, de MTA NIC krijgt geen 10.x.x.x. IP-adres maar een 84.25.x.x adres.

Deze instelling staat 'Aan' overigens: Use additional connection for internet telephony via cable connection

1: name voip (attached)
1: sync_group: sync_cable
1: iface erouter0 RBE/14/dsl aa:bb:cc:dd:ee:ff stay online 1
1: IPv6: native (none)
1: IPv6: disabled
1: IPv6: no address
1: IPv6: no prefix (0)
1: IPv4: native
1: IPv4: connected since 2022-07-14 08:14:47 (setup time 0 secs) (connect cnt 1)
1: IPv4: disconnect prevention disabled
1: IPv4: ip 84.25.x.x mask 255.255.254.0 gw 84.25.x.y dhcp mtu 1500
1: IPv4: masqaddr 84.25.x.x
1: IPv4: dns 84.116.46.22 84.116.46.23
1: route 84.25.122.0/23 protocol iface
1: route 84.116.46.22/32 via 84.25.122.1 protocol dns
1: route 84.116.46.23/32 via 84.25.122.1 protocol dns
1: RX bytes:12016 pkt error:0 discard:0 filtered:25 dropped:0
1: RX pkts:148 unicast:0 multicast:89 broadcast:0
1: TX bytes:4619 pkt error:0 discard:0 filtered:0 dropped:0
1: TX pkts:59 unicast:0 multicast:0 broadcast:3

Als gevolg daarvan denk ik deze melding :

ua0 (045xxxxxxx@vmk.voice.ziggo.nl, -, port=0, sipiface=voip): not registered dns error 500  -- reachability 0 % (overvoip)

Ben ook al tijdje in contact met AVM en die zijn zeer behulpzaam maar zeggen alleen om de Beta te gebruiken, bepaalde instellingen te doen en Ziggo te selecteren als provider en je dan niets verkeerd kunt doen. Dat heb ik allemaal gedaan met geen resultaat. Ze vragen niet naar de support files maar ik  heb ze nu toch maar gestuurd met de vraag daar naar te kijken.