Vraag
Reacties
Oplossing
F.L.Ja
Level 1

analoog modem koppelen aan compal box

Mijn alarmsysteem is nu met een analoog modem gekoppeld aan een cu lijn van KPN. Deze gaan verdwijnen.

Ik vraag mij af of het modem rechtstreeks aan te sluiten is op de connectbox.

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik verwacht ook dat het alarmsysteem en telefoontoestel 1:1 overgezet kunnen worden op het Ziggo-modem. Alleen moet er nummerportering worden aangevraagd bij KPN als het huidige nummer gehandhaafd moet blijven, waar ik wel van uitga. Nadeel is wel dat het alarmsysteem niet meer kan uitbellen bij een stroomstoring, tenzij het modem wordt aangesloten op een UPS.

Bekijk in context

12 Reacties 12
Meldingen
Aan Uit
Steefb
Level 20

Meer info is wenselijk, geef merken en typenrs door.

Tjeerd85
Level 14

Is je alarmsysteem niet gewoon rechtstreeks op het modem aan te sluiten? CU bedoel je een IDSN lijn mee waar een telefoonnummer ook aan gekoppeld zit? Inderdaad meer info wenselijk 🙂 

0 Kudos
F.L.Ja
Level 1
Topicstarter

Bedankt voor jullie reactie.

het is een pstn lijn waar ook een gewone handset telefoon aan zit.

Het alarmsysteem is van Cooper Security, ION-16. De Speech Dailler is I-SD01.

In geval van alarm belt deze uit (naar een GSM) en speelt een vooraf opgenomen boodschap uit.

Helaas is er geen GSM module beschikbaar.

0 Kudos
Tjeerd85
Level 14

maar dan kan je het alarmsysteem toch op poort 1 van je ziggo modem aansluiten als je telefonie afneemt? Dan belt hij ook uit? (niet super veel verstand van dit huidige systeem, maar ik heb het bij alarmsystemen vaker gezien).

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik verwacht ook dat het alarmsysteem en telefoontoestel 1:1 overgezet kunnen worden op het Ziggo-modem. Alleen moet er nummerportering worden aangevraagd bij KPN als het huidige nummer gehandhaafd moet blijven, waar ik wel van uitga. Nadeel is wel dat het alarmsysteem niet meer kan uitbellen bij een stroomstoring, tenzij het modem wordt aangesloten op een UPS.

F.L.Ja
Level 1
Topicstarter

Bedankt voor je reactie. Ik ga het in gang zetten.

0 Kudos
performer
Level 1

Ik heb ook een SD1 speech dialer op mijn alarm.

Die zat eerst op de kpn telefoonlijn. Nu op de ziggo modem op tel 1 doet hij het niet meer, dwz belt niet meer uit. Via de instellingen van de SD1 krijg ik het niet aan de praat. De (oude) telefoontoestellen doen het wel met ziggo.

Op internet vond ik een advertentie van een SD1 waarbij staat "geschikt voor Ziggo"

0 Kudos
performer
Level 1

En is het gelukt ?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

@performer Kun je laten zien hoe het alarmsysteem op het modem is aangesloten? Behalve een mogelijk onjuiste aansluitwijze kan ik verder alleen nog bedenken dat het alarmsysteem mogelijk op puls- i.p.v. toonkiezen ingesteld is.

0 Kudos
performer
Level 1

Hij is ingesteld op toon-kiezen.  Zonder kiespauze, juiste nummer......

De twee draadjes van het alarm (op de oude KPN aansluiting zaten geen stekkertjes) aangesloten op de twee draadjes van het kabeltje dat in het modem (tel1) zit. Zo aangesloten functioneert de telefoon, het alarm niet.

0 Kudos
Karel.
Level 17

Het kan zijn dat je de I-SD01 anders moet instellen om het POTS geschikt te maken door een ADSL filter te verwijderen en jumpers terug te plaatsen. Daarnaast worden in de RJ11 plug alleen de middelste contacten 3 (rood/polariteit -) en 4 (groen/polariteit +) gebruikt en die twee aders aangesloten op A en B op de I-SD01

Zie handleiding: https://www.beveiligingdiscount.nl/Files/2/24000/24363/Attachments/Product/23iH99l14Q8g1kr63Q8164qf4...

De mogelijke bedoelde jumpers bij de rode pijlen:

IMG_0820.jpeg

0 Kudos
performer
Level 1

Ik heb niet de i-sd1 maar de sd1, en die doet het nu. Frustrerend is dat ik niet weet waarom hij het nu wel doet. Ik heb alle aansluitingen en instellingen gecontroleerd (los gehad cq opnieuw ingesteld) en niets daaraan veranderd. Wellicht ergens een slecht contact, wellicht dat hij het al langer niet meer deed .

0 Kudos