Rick1975

Level 4
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Veelvuldig niet bereikbaar op vaste lijn, pas weer na opnieuw opstarten connect box

Beste Ziggo,

 

probleempje wat al een tijdje speelt, maar wat we nu wel graag een keer opgelost zouden willen zien.

 

We hebben een connect box in bridge-mode die we regelmatig opnieuw moeten opstarten omdat we weer eens niet bereikbaar zijn op de vaste telefoon lijn.  Een patroon qua tijd is niet ter herkennen

 

Voorheen konden we na inloggen zien op de routerpage dat het hoorntje rood was en telefoon dus niet werkte.

Na opstarten van de connect box werd ie weer groen en werkt de vaste lijn weer voor een periode.

 

Afgelopen week weer niet bereikbaar , maar nu was het hoorntje op de inlogpagina van de connectbox gewoon groen.

Opnieuw opstarten hielp wel weer. maar ben er wel een beetje klaar mee.

 

Kan de connect box niet worden omgeruild voor de Ubee UBC1318ZG ??

Aangezien we een eigen wifi orbi mesh-netwerk hebben waarbij een simpel goedwerkend modem voldoende is voor mij.     Als ik de berichten op de community lees zou deze modem veel stabieler en vlotter zijn met gamen.

 

 

Alvast bedankt!!!

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Goedemorgen @Rick1975, ik heb je de nieuwe materialen opgestuurd. Ondanks dat het klopt wat Jos zegt, wil ik je probleem graag oplossen en daarom stuur ik je een Ubee op. We kunnen ook een monteur inplannen voor het AOP. Is dit een idee? 

Bekijk in context

32 Reacties 32
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

Rick1975
Topicstarter
Level 4
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Hierbij een meest recente foto

Eea zit in een dichtgeschroefde koof, dus niet even 123 te openen om een nwe foto te maken.

Groene kabel komt binnen op een AOP.

Daarop de kabel geschroefd rechtstreeks naar de router en een hirschman DPO 2104 splitter.

Op de spittter 1 coax-kabel naar een EDC1000 E waar de Next box op zit en 1 coax-kabel via een versterker naar oude TV op zolder.

Aansluiting 2 op de versterker wordt inmiddels niet meer gebruikt.

TV signaal is 100% op beide TV's

 

 

 

 

IMG_20210307_183332.jpg

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Dit is een verouderde splitter op je AOP en verouderde kabel naar je modem.

Ziggo kan je een nieuwe splitter sturen met een nieuwe passende kabel naar je modem.

 

Dat witte splitterblok kun je iets naar links draaien en van de wandcontactdoos draaien en de nieuwe splitter erin duwen.

 

Bert_0-1656881831413.png

 

Rick1975
Topicstarter
Level 4
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Er zal best iets verouderd zijn. We zijn al tientallen jaren klant bij Ziggo en tussentijds is die al een keer vervangen, maar inderdaad niet recent.

Wat ik niet begrijp is , als een "verouderde" splitter de oorzaak zou zijn, waarom werkt dan alles, tv en bellen,  weer voor een tijdje 100% nadat de connectbox opnieuw wordt opgestart?

Ziggo mag van mij kosten maken om een nieuwe splitter en bijpassende kabel op te sturen, maar of daar mee het probleem opgelost is ?.   lijkt mij niet, maar ik heb er niet zoveel verstand van 🙂  

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Rick1975 Alles gaat een keer kapot en nu zijn die splitters aan de beurt, gezien de vele probleem meldingen met deze splitters en verouderde kabel naar je modem en bij vervanging zijn de problemen meestal opgelost.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Indien momenteel een UMU-01/1006 in gebruik is, dan kan de (verouderde en niet-retourgeschikte) versterker mogelijk komen te vervallen en de kabel op uitgang 2 van de versterker direct op de DPO 2104 worden aangesloten, nadat de UMU wordt vervangen door een POA. De POA levert namelijk een demping van 4 dB op, i.t.t. 10 dB (downstream) bij de UMU. Er moet wel voldoende vermogen op het AOP aanwezig zijn.

 

Een andere optie is om de DPO 2104 en versterker te vervangen/combineren door een FRA-752N/X, dit is een versterker met vier taps/aansluitingen. Dit zou mijn voorkeur hebben en scheelt 4 dB demping.

 

De kabels op de versterker zijn verouderd en instralingsgevoelig en kunnen signaalproblemen veroorzaken op het modem, die weer verantwoordelijk kunnen zijn voor uitval van telefonie.

 

Tenslotte is het AOP zelf (TRAS-1000 of DIO-01) verouderd en wordt idealiter vervangen door een TRISZ-DG300, hiervoor is een monteursafspraak noodzakelijk.

W.Schram

Level 7
  • 175Posts
  • 6Oplossingen
  • 107Likes

Maakt niet uit, dit probleem speelt al een tijdje bij Ziggo. FRA-752n/x al een jaar in gebruik alle kabels vernieuwd, maar deze storing komt nog regelmatig voor vooral na werkzaamheden door Ziggo. Het helpt alleen modem opnieuw opstarten. Volgens mij kan of wil Ziggo dit probleem niet oplossen

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Toch houdt dit probleem vaak verband met signaalproblemen. Misschien kan @Rick1975 dus nog de downstream/upstream-gegevens plaatsen, mogelijk zijn daarin bijzonderheden zichtbaar.

 

Ik heb van november '19 t/m mei '21 een Compal SmartWifi modem gebruikt en slechts een keer een probleem gehad met telefonie (geen kiestoon), wat opgelost kon worden met kort stroomloos maken van het DECT-toestel, modem opnieuw opstarten was niet nodig.

Rick1975
Topicstarter
Level 4
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Dank voor alle reacties.

Ik snap dat hardware kapot kan gaan, maar dit hersteld niet opeens als ik de modem opnieuw opstart.

Opvangen van straling wat storing veroorzaakt door verouderde hardware daar kan ik me iets bij voorstellen.

De op de foto zichtbare zwarte coax kabels zijn eerder al vervangen voor coax9 kabel met kokwi/koswi connectors.

Met hoe het daarmee in de koof in de garage zit aangesloten heb ik (behalve soms wat lag op de internet verbinding) verder totaal geen klachten en een perfect tv signaal, sterkte 92 en kwaliteit 100 en bitfoutfrequentie 0  op beide tv's waarvan 1 op de 4e verdieping hangt.  

 

Hierbij mijn down en up (als ik het juiste heb geknipte en geplakt 😉 ) :

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Zou je beide downstream-tabellen volledig willen plaatsen?

Rick1975
Topicstarter
Level 4
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

....had niet gezien dat eronder nog meer zichtbaar was 🙄

Gio2903

Level 17
  • 3125Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

feit blijft dat het modem niet goed kan werken als die aangesloten zit op die umu splitter. een monteur kan alles in orde maken en dan zou het probleem opgelost moeten zijn

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het kan ook een SQ601 zijn, dat is op de foto niet te zien. Ik vermoed dat het geen UMU-01/1006 is, gezien het downstream-vermogen vrij hoog is.

 

Afgezien van een lichte achtergrondruis (licht oplopende CCER + ietwat lage MER) zijn er in elk geval geen opvallende signaalproblemen.

Rick1975
Topicstarter
Level 4
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Er zat een UMU-01/1006 op want die heb ik nog liggen, en die is ooit vervangen voor een nieuwere. dus datzal danwel de SQ601 zijn.  (zit daar een groene stip op, of zegt dat niets)

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Bij een UMU-01/1006 ligt het downstream-vermogen op het modem meestal rond 0 dBmV vanwege de hoge demping. De splitter is in ieder geval aan vervanging toe, of het nu een UMU of SQ is.

 

De SQ601 die ik destijds (2016) van Ziggo had ontvangen heeft inderdaad ook een groene stip erop geplakt zitten.

Rick1975
Topicstarter
Level 4
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Dan hoop ik dat een Community Moderator van Ziggo in dit topic voorbij komt die mij ook een POA-01-B + bijpassende kabel wil sturen ( icm de Ubee UBC1318ZG modem 😉  )

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Voor een DOCSIS 3.1-modem als de UBC1318ZG is ook een nieuw AOP nodig, in dit geval een TRISZ-DG300, welke een monteur moet plaatsen.

Rick1975
Topicstarter
Level 4
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Als het daarmee de telefoon uitval volledig wordt opgelost mogen ze dat ook komen doen.

Betaal genoeg per maand...

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Goedenavond @Rick1975, wat irritant dat je zoveel problemen ervaart met de vaste lijn. Ik lees dat @Bert en @tobiastheebe al heel veel met je nagelopen hebben. Er was een netwerkstoring gaande in jouw regio. Deze is vandaag opgelost, heb je de afgelopen uren ook storing ervaren? Mocht dit het geval zijn dan gaan we meteen een monteur inplannen die het AOP/ aansluitmaterialen komt vervangen, zodat je gebruik kunt maken van de UBC1318ZG. Mocht je geen problemen meer ervaren dan wil ik je toch een nieuwe kabel en splitter opsturen zodat je toekomstige problemen kunt voorkomen. 

Uitgelicht topic