Het is steeds regelmatiger dat wij via de vaste telefoonlijn niet kunnen bellen of gebeld worden (nu minstens één keer per week)
Als ik dan inlog op de Connect Box (staat al jaren in bridge modus) dan staat daar de melding dat 'Telefonie nog niet actief is'. De remedie is de Connect Box opnieuw opstarten en meestal werkt het dan weer. Maar daar betalen we natuurlijk niet een duur abonnement voor. Ik wil daarom de vraag in de community stellen hoe dit probleem op te lossen. Ik zie dat meestal om netwerk info van de connect box gevraagd wordt en die heb ik alvast bijgevoegd (wel een paar dagen oud, omdat ik nog geen schrijf toegang tot de community had). Ik zie bijvoorbeeld een aantal critical errors (plaatjes 8,9 en 11)
Is bijvoorbeeld de Connect Box verouderd? Iets anders te zien in de netwerk info?
Ik hoor graag!
Ron
Opgelost! Ga naar oplossing.
De POA 01-UPC is de voorloper van de POA-01-B en technisch identiek, deze dien je wel te plaatsen zonder plastic kapje en je hebt dan nog een IEC/F-kabel nodig. Bij gebruik van een POA-254 (of POA-085) kun je inderdaad de huidige F/F-kabel blijven gebruiken. De monteur kan het benodigde aansluitmateriaal plaatsen. Ik adviseer om een POA-254 te (laten) plaatsen indien je geen Mediabox XL in gebruik hebt, dit type splitter bevat een ingebouwd retourbandfilter.
Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.
Dat zijn goede waarden. Voor de downstream is 0 dBmV de optimale waarde, 6 dBmV is dus beter dan 8-10 dBmV. Waarden tussen -8 en 11 dBmV zijn acceptabel.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Het is niet vreemd dat je modem over de rooie gaat.
Het signaal komt veel te sterk binnen in je modem.
Is je modem aangesloten achter een coax versterker?
Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?
Dank voor de snelle reactie. Waaraan kan je zien dat het signaal te sterk binnen komt? Er dan je vraag: er zit een Hirschmann versterker tussen het aansluitpunt en de Connect Box (rood gemarkeerde kabel), maar die versterkt alleen de uitgaande TV signalen dacht ik. Dit zit er alweer jaren. Foto's hieronder.
Het AOP (TRAS-1000) is verouderd en dient te worden vervangen door een TRISZ-DG300, hiervoor is een monteursafspraak noodzakelijk.
De versterker dient enkel nog voor TV te worden gebruikt, op alle taps (aansluitingen) is versterking aanwezig. Op het AOP moet een splitter (POA-01-B of POA-254) worden geplaatst om modem en versterker op aan te sluiten. Op de versterker moet vervolgens een afsluitweerstand worden geplaatst op de tap waarop het modem aangesloten was. Bij gebruik van een POA-01-B is een ander type kabel (IEC/F, groene en rode stekker) nodig voor het modem.
Het downstream-vermogen dient tussen -8 en 11 dBmV te liggen en is momenteel 15-17 dBmV (kritiek niveau). Na aanpassing van de aansluitwijze komt het vermogen op DS 8~10 dBmV en US 47~49 dBmV uit.
@tobiastheebe ok dank voor de duidelijke uitleg. Kan ik hiervoor een monteursafspraak maken (met de bovengenoemde uitleg)? Die splitter heb ik niet, wel nog een oude (POA 01-UPC). Kan ik dan een splitter aan de monteur vragen? En begrijp ik dan goed dat als ik een POA-254 gebruik, dat ik dan dezelfde kabel kan blijven gebruiken (2 rode stekkers)?
De POA 01-UPC is de voorloper van de POA-01-B en technisch identiek, deze dien je wel te plaatsen zonder plastic kapje en je hebt dan nog een IEC/F-kabel nodig. Bij gebruik van een POA-254 (of POA-085) kun je inderdaad de huidige F/F-kabel blijven gebruiken. De monteur kan het benodigde aansluitmateriaal plaatsen. Ik adviseer om een POA-254 te (laten) plaatsen indien je geen Mediabox XL in gebruik hebt, dit type splitter bevat een ingebouwd retourbandfilter.
Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.
@tobiastheebe Mooi! Wachten we dat even af.
@tobiastheebe @Bert ik heb nog geen moderator gezien. gaat dit wel goed? kunnen jullie eventueel helpen dat dit gebeurt?
Hallo @Ron7 , dankzij de scherpe blik van @tobiastheebe heb ik een monteur voor je ingepland om de hoofdaansluiting te vernieuwen. Je krijgt hier straks een bevestiging van per mail. Bekijk het tijdstip goed in deze mail.
Ben je niet thuis op het ingeplande moment? Geen probleem. Via je eigen Mijn Ziggo account kun jij eenvoudig de afspraak verzetten naar een tijdstip dat je wel uitkomt.
Hou er wel rekening mee dat de modem straks dus niet op de versterker aangesloten moet worden. We horen graag je ervaringen na het vernieuwen van je hoofdaansluiting.
@Meindert dank! brengt de monteur dan ook de POA-254 (of POA-085) (geadviseerd door @tobiastheebe ) mee of wordt deze opgestuurd?
Dit type splitter zou de monteur bij zich moeten hebben in de bus.
Yes, dit heeft de monteur paraat in zijn busje @Ron7. We zien je terugkoppeling na het monteursbezoek graag tegemoet 🙂
@Cecilia @tobiastheebe de monteur is inmiddels geweest en heeft het AOP vervangen en een POA-085 splitter gemonteerd. Ik zie nu dat DS op 6dBmV staat en US op 46-47 dBmV. Is dat nu ok? ik dacht nl dat de DS op 8-10 zou moeten staan.
Dat zijn goede waarden. Voor de downstream is 0 dBmV de optimale waarde, 6 dBmV is dus beter dan 8-10 dBmV. Waarden tussen -8 en 11 dBmV zijn acceptabel.
Toch nog een vraag op dit onderwerp.
Nu drie dagen zonder telefonie verstoringen. Top! DS (6-7) en US (46) waarden zijn ok (zie vorige post in dit topic). Weinig timeouts (zie bijlage).
Ik zie nu wel veel Pre RS errors (>8 miljard in drie dagen op elk kanaal) (zie bijlage). Lijkt mij ongelofelijk veel. Is er dan toch een probleem met het modem / de connectbox?
Bij het Compal-modem worden unerrored codewords en correctable codeword errors getoond, i.t.t. correctable en uncorrectable errors zoals bij het Arris-modem. De 'Pre RS Errors' zijn dus geen errors en kunnen meestal genegeerd worden, deze geven enkel een indicatie van de online-tijd van het modem. De 'Post RS Errors' en T3 timeouts zijn ook in orde.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.