Skyhawk

Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Vaste telefoon gebruiken met modem in meterkast

Mijn schoonmoeder is verhuisd naar een verpleeghuis en heeft een nieuw abonnement via Ziggo.

Het modem van Ziggo staat in de meterkast, die zich buiten het appartement bevindt.

Er zijn geen contactpunten in de huiskamer. Zij heeft een vast seniorentelefoon met fototoetsen (zie foto).

De monteur die alles aangesloten heeft, vertelde dat zij twee kastjes moet kopen (1 voor in de meterkast en 1 voor in de huiskamer) om de telefoon in de huiskamer werkend te krijgen.

Weet iemand wat voor een kastjes hier nodig zijn die de aansluiting in de meterkast draadloos kunnen verbinden met de telefoon in de huiskamer?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Skyhawk
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Inmiddels is de telefoonkabel doorgetrokken vanuit de meterkast, dus modem blijft daar nu gewoon staan.

Bekijk in context

22 Reacties 22
Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

in zo'n geval was het beter geweest de modem in de woonkamer te zetten, ziggo raadt het niet aan maar in sommige situaties kun je niet anders. geen idee wat voor kastjes de monteur het over heeft..

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Zit er nergens in de huiskamer een aansluiting voor TV of telefoon?

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1066Likes

ik denk dat de monteur dit boedelde  https://nl.amplicomms.com/product-page/bigtel-1580-combo

Je zult toch echt met een kabel van het modem naar de telefoon moeten. 

 

woont je schoonmoeder in de buurt van Enschede ?

Skyhawk
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Voor zover ik weet is er in de huiskamer alleen een aansluiting voor TV.

Skyhawk
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Schoonmoeder woont in Leidschendam.

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1066Likes

jammer anders was ik even met een bos kabel langs gekomen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Skyhawk Dan lijkt het op een aansluiting zoals ooit bij mijn moeder in een verpleegtehuis.

 

Daar had ik het als volgt opgelost:

In de meterkast de coax verbinding door gekoppeld naar de aansluiting die in de huiskamer uitkomt en daar het modem op aangesloten met een splitter en de TV, jarenlang heeft dat prima gewerkt, alleen geen garantie van Ziggo dat het zo werkt, werkt het niet, dan moet het even goed bekeken worden wat de beste manier van aansluiten is.

Skyhawk
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Bedankt voor de info. Ik ga dat zaterdag even bekijken.

Skyhawk
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Gisteren gekeken: er zit wel een coax aansluiting in de woonkamer.

Ik weet niet waarom de Ziggo monteur die niet gebruikt heeft.

Of die werkt niet, of de monteur koos zelf voor modem in meterkast.

Kan ik zelf proberen om modem in huiskamer te plaatsen? Is toch maar 1 kabel voor nodig die nu in meterkast zit?

Gaat installatie dan weer zelf beginnen of moet ik dan wat extra’s doen?

Zo niet, dan weer terug in meterkast. Kan dat allemaal zonder problemen?

Meterkast is trouwens niet zomaar bereikbaar; moet sleutel worden gevraagd bij personeel.

Overigens in gebruik een Ziggo SmartWifi modem met een Next Mini in de huiskamer.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Skyhawk De monteur moet het modem zo dicht mogelijk bij de 1e plaats aansluiten waar Ziggo de woning binnenkomt, dat is de enige plaats waar Ziggo een goede internet verbinding garandeert.

 

Als de kabel naar de woonkamer is aangesloten in de meterkast zou het, met een beetje geluk, zonder verdere installatie moeten kunnen werken.

Skyhawk
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Bedankt voor het antwoord. Gaan we dat morgen weer even proberen.

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

in de meterkast zit het AOP, daarop aangesloten zou dan moeten zitten de kabel die naar de woonkamer gaat. het aop is een male aansluiting en de kabel naar de woonkamer een female. zonder splitters etc. (belangrijk ivm signaalverlies die deze geven). in de woonkamer heb je dan signaal als je dat zo aansluit. in de woonkamer sluit je dan het modem aan op de aansluiting dmv de witte kabel van het modem (ene kant rode ring, andere kant groene ring).

 

dit is eigenlijk de enige uitzondering betreft plaatsing van een modem, helemaal als er gebruik word gemaakt van vaste telefoon

franske1958

Level 7
  • 161Posts
  • 5Oplossingen
  • 80Likes

Wat ik al eens een keer bij iemand had gedaan is het volgende. Hj wilde behalve een vaste telefoon in

de huiskamer ook een vaste telefoon in de slaapkamer, echter er liep geen telefoondraad naar boven,

en een extra draad trekken was geen optie. Een Dect telefoon was ook geen optie , want hij wilde perse

zijn oude vertrouwde vaste toestel gebruiken. Toen kreeg ik een fantastisch idee. Naar de slaapkamer 

boven liep wel een Coaxkabel die niet gebruikt werd. Dus ik regelde een splitter  om  2 vaste telefoon

aan te sluiten. 1 uitgang ging naar zijn vaste toestel in de huiskamer, en voor zijn telefoon boven heb ik

de  niet gebruikte coaxkabel gebruikt om de telefoon aan te sluiten.  Een telefoon gebruikt immers maar

2 draden.  Hoewel  een Coaxkabel eigenlijk niet hiervoor is bedoeld, was die man zeer te spreken over

mijn knutselwerkje. 

 

 

 

Skyhawk
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Bedankt voor de info. We gaan ermee aan de slag.

Skyhawk
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Vandaag in meterkast geweest. Zie foto voor de aansluiting.

Groene cirkeltje is het AOP. Daar vandaan gaat er ook (via splitter) een kabeltje naar roze cirkeltje.

Die splitter in dat roze cirkeltje kunnen we niet thuisbrengen. Kan je ook niet in de woonkamer kwijt.

Daarom situatie maar even zo gelaten. We hebben nu huismeester gevraagd om lange telefoonkabel te trekken van meterkast naar woonkamer, om zo toch de seniorentelefoon aan te kunnen sluiten.

Het idee van franske1958 om in meterkast van UTP stekker naar coax stekker te gaan en dan in huiskamer weer van coax naar UTP stekker voor telefoon zou misschien ook nog kunnen werken, maar dan vind ik nog wel ingewikkeld.

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Uw moeder is waarschijnlijk niet de enige met een Ziggo abonnement en telefoonaansluiting. Hoe is het bij andere bewoners gerealiseerd?

Skyhawk
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

De meeste andere bewoners hebben een mobiele telefoon of een draadloze vaste telefoon met basisstation in de meterkast. Wij hebben een (niet draadloze) senioren telefoon met foto’s om aan te klikken (zie 1e post). Een mobiele telefoon snapt schoonmoeder niet meer door Alzheimer.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Mocht je het nog willen proberen?

De splitter naar de woonkamer voor de splitsing TV en modem en de blauwe stekker in de wandcontactdoos.

 

Bert_0-1678806759447.png

 

Skyhawk
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Dat zou ook kunnen. Dan zou roze stekker het binnenkomende signaal zijn. Daar had ik nog niet aan gedacht.

Ik ga kijken of we dat nog kunnen proberen. Bedankt weer voor deze reactie.

Uitgelicht topic