Ik heb een maand geleden KPN vervangen door Ziggo
Ik had aangegeven dat ik mijn vaste nummers wilde behouden en dit via VOIP wilde blijven doen. Ik heb 5 DECT toestellen die allen met mijn Frtitzbox 7590 goed werkten
Ik heb deze Fritzbox via LAN poort van Ziggo modem aangesloten en heb ontelbare keren met ZIggo geprobeerd de telefoonlijnen te kunnen gebruiken. Ik heb met @CallVOIP een nieuwe fritzbox (7530) gekocht en geïnstalleerd . Ik kan nu naar buiten bellen maar niet gebeld worden. Volgens Callvoip is er een probleem met de Ziggo modem. Vandaag Ziggo modem, uitgewisseld voor hetzelfde type modem, zonder succes. Wanneer ik alleen de fritzbox op ziggo modem aansluit kan ik wel bellen en gebeld worden.
Ziggo komt er niet uit . Wie kan mij helpen?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Het lijkt er op dat e.e.a. nu goed werkt.
Eerst Ziggo Modem in Bridge mode laten zetten. Vervolgens met #Callvoip Fritzbox 7530 opnieuw geconfigureerd waarbij deze zo is ingesteld dat deze eigen IP adres bepaalt.
Met dank voor ieders hulp
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Ik ben heel benieuwd hoe je het apparaat aangesloten hebt en wat je veranderd wanneer je de fritzbox alleen op de modem aansluit (wat haal je waar uit?).
Als ik het goed zie kun je de 7530 niet apart op een analoge telefoonlijn aansluiten terwijl de 7590 dat wel kan of heb ik ergens wat gemist? Ik neem namelijk even aan dat je de frits met de analoge kabel op de modem aansluit én met de netwerkkabel op de ziggo modem, dat zorgt voor de inkomende telefoonlijn en voor de uitgaande voip lijn in je fritz box.
Sluit je de rest van je netwerkapparatuur op de fritz of op de ziggo modem aan?
Heb je de fritzbox een vast ip gegeven of dhcp?
Waarom is de conclusie dat er een issue was met de ziggo modem?
De Fritz!box heeft een ingebouwde VOIP centrale, die werkt gewoon via internet. De analoge telefoonlijn van de Ziggo telefonie gebruik je niet, want je gebruikt ook geen Ziggo telefonie.
Ik heb het vermoeden dat ze bij @CallVOIP een verkeerd IP adres van de router hebben. Als iemand weet hoe dat zit met de Fritz!box, dan is dat wel CallVOIP, want zij zijn ook de importeur van AVM (Fritz!box) in Nederland (Fritzshop) .
Ik begrijp dus ook niet wat ze met die 7530 willen, dat is feitelijk een kleinere uitvoering van de 7590. Een 6690 zou beter geweest zijn, dan kun je die hele Ziggo router er tussenuit halen.
Ik gebruik op mijn 6591 ook VOIP telefonie, en dat gaat prima. Niet met CallVOIP maar met een andere provider.
Ik bedenk mij net dat er nog een optie is.
Je moet bij internet > account information > tab IPv6, de volgende zaken hebben aangevinkt:
@caesar schreef:De Fritz!box heeft een ingebouwde VOIP centrale, die werkt gewoon via internet. De analoge telefoonlijn van de Ziggo telefonie gebruik je niet, want je gebruikt ook geen Ziggo telefonie.
Ik heb het vermoeden dat ze bij @CallVOIP een verkeerd IP adres van de router hebben. Als iemand weet hoe dat zit met de Fritz!box, dan is dat wel CallVOIP, want zij zijn ook de importeur van AVM (Fritz!box) in Nederland (Fritzshop) .
Ik begrijp dus ook niet wat ze met die 7530 willen, dat is feitelijk een kleinere uitvoering van de 7590. Een 6690 zou beter geweest zijn, dan kun je die hele Ziggo router er tussenuit halen.
Ik gebruik op mijn 6591 ook VOIP telefonie, en dat gaat prima. Niet met CallVOIP maar met een andere provider.
Ik bedenk mij net dat er nog een optie is.
Je moet bij internet > account information > tab IPv6, de volgende zaken hebben aangevinkt:
- IPv6 support enabled
- Use native IPv6 connection
- Obtain gloabl address only via DHCPv6
- Use DHCPv6 Rapid Commit.
Dat wordt dus voor mij uit het verhaal niet helemaal duidelijk of er volledig via voip gebeld wordt of dat er inkomend een ziggo telefoonlijn wordt gebruikt en uitgaand met een voip account op de fritz. Dat je hem niet nodig hebt betekend niet dat je het niet zo kunt gebruiken.
Vandaar ook de vraag: wat is het verschil als je hem rechtstreeks aansluit, wat zit er anders nog tussen. Blijkbaar kan het wel werken bij rechtstreeks aansluiten.
Ziggo gebruikt een voor kabel/Docsis specifieke VoIP variant dat is anders dan wat KPN gebruikt.
Dus zal inderdaad eerst duidelijk moeten worden of de Ziggo lijn wordt gebruikt.
Daar lijkt het namelijk wel op omdat nummer behoud wordt genoemd. Met een onafhankelijke VOIP service(callvoip?) is dat niet nodig.
@Jaapje de 7530 is een dsl modem/ router geen Kabelmodem/router de Ziggo doos kan daar niet tussenuit. Mij verbaasd dat model ook neem dan een Kabelmodel zoals Ceasar noemt
@RoWi. schreef:Ziggo gebruikt een voor kabel/Docsis specifieke VoIP variant dat is anders dan wat KPN gebruikt.
Dus zal inderdaad eerst duidelijk moeten worden of de Ziggo lijn wordt gebruikt.
Daar lijkt het namelijk wel op omdat nummer behoud wordt genoemd. Met een onafhankelijke VOIP service(callvoip?) is dat niet nodig.
@Jaapje de 7530 is een dsl modem/ router geen Kabelmodem/router de Ziggo doos kan daar niet tussenuit. Mij verbaasd dat model ook neem dan een Kabelmodel zoals Ceasar noemt
Het ligt eraan wat je wil. Er zijn er genoeg, net zoals ik, die niet het gezeur willen met eigen apparatuur en die verantwoordelijkheid graag bij ziggo laten liggen. Ik heb achter mijn ziggo doos ook netjes een fritzbox staan en het is niet meer dan een paar poorten doorsturen en klaar in het geval je voip provider geen ipv6 ondersteund. Gebruik je de telefoonlijn via ziggo heb je dat probleem niet omdat de fritz dan alleen uitgaand verkeer nodig heeft.
De Kabel/Docsis VoIP van Ziggo gaat ook nog eens over een afgeschermd Ziggo netwerk en niet over internet. Daarom werkt Ziggo telefonie (voor consumenten) alleen via of met een geschikt kabelmodem.
Beste @Wim Hoezen
We denken graag met je mee. Er zijn al een aantal belangrijke vragen gesteld.
Als we het goed hebben begrepen gebruik je telefoonnummers van twee providers. De telefoonnummer(s) van Ziggo staan in je Ziggo modem en de telefoonnummer(s) van CallVOIP staan in je FRITZ!Box 7530.
Je kan met beide bellen, maar gebeld worden lukt alleen met Ziggo.
Je kan, als je dat nog niet hebt gedaan, een STUN server bij je telefoonnummer(s) in de FRITZ!Box instellen.
Kijk zeker ook eens in de Oproeplijst van je FRITZ!Box. Zie je hier de gemiste oproepen?
Zo niet, stel de telefoonnummer(s) opnieuw in de FRITZ!Box in en laat je direct nog een keer opbellen. Lukt het dan wel even?
Staan de gemiste oproepen wel in de lijst, dan raden we je aan de stappen onder de volgende link te volgen:
Kan je ondanks alle maatregelen niet gebeld worden, dan kan de gebruikte poort de oorzaak zijn.
De FRITZ!Box gebruikt poort 5060 om te bellen. Als die poort al in gebruik is door je modem, dan ben je / is je FRITZ!Box op die poort niet bereikbaar.
Maar hier weet Ziggo vast meer over.
Vriendelijke groet uit Berlijn,
Je FRITZ! Support Team
Om het allemaal voor iedereen zo duidelijk mogelijk te maken:
Bij een kabel Fritz!box liggen de zaken complexer. Normaal gesproken zou de Ziggo telefonie van PacketCable lopen, zoals dat ook op het Ziggo modem gebeurd. Echter Ziggo heeft de zaken zo opgezet, dat de VOIP centrale gedwongen wordt uitsluitend van de Ziggo telefonie infrastructuur gebruik te maken, en de telefonie niet via de gewone PacketCable methode, maar via VOIP te laten lopen. Het lijkt dus niet meer mogelijk om ook nog een andere VOIP provider te gebruiken. Oplossing: vergeet Ziggo telefonie, en maak uitsluitend gebruik van een VOIP provider, dan ben je helemaal vrij.
Wat er nu precies bij @Wim Hoezen is mij eigenlijk niet helemaal duidelijk ben ik bang.
Kennelijk ben ik niet duidelijk genoeg geweest.
Ik heb in overleg met Ziggo mijn telefonie uit het pakket gehaald omdat ik gewoon via internet (VOIP0 wil bellen. Daarvoor had ik in eerste aanleg mijn oude modem (Fritzbox7590) gebruikt. Deze was met een LAN kabel op de LAN 1 poort van Ziggo modem aangesloten . Het programmeren samen met Callvoip ging zeer moeizaam (extreem traag) en gaf geen goed resultaat. In overleg met Callvoip Fritzbox 7530 ggekocht omdat dit modem met alleen de functie van basisstation voor dect toestellen voldoende zou zijn.
Ik heb twee vaste nummers welke door Ziggo verwijderd zijn uit hun pakket en geregistreerd zijn bij en door Callvoip. Wanneer ik alleen de Fritz 7530 in LAN 1 poort steek van ziggo modem kan ik bellen en gebeld worden. Wanneer ik echter de netwerkkabel aansluit naar een router en de twee kabels voor mediabox (TV) dan gat het mis en kan ik wel bellen maar niet gebeld worden. Wat ik wel af en toe merk is dat ik wanneer ik vanuit mijn mobile telefoon mijn vast nummer bel ik de melding krijg dat dit nummer niet bereikbaar is. Wanneer ik dan de verbinding verbreek komt dit telefoontjes 30 seconden later wil binnen en gaan de toestellen over maar krijg ik natuurlijk geen aansluiting wanneer ik opneem.
Ziggo stuurt mij nu een Connect box i.p.v huidige Sagem modem omdat men vermoed dat probleem in een connectie zit van Sagem modem.
Ik ben al ruim 3 weken zowel met Ziggo als callvoip hierover in contact echter tot heden zonder succes.
Zou bijna denken dat je Ziggo modem/router in bridge mode staat. Daar zal dan slechts alleen je FRITZ!Box in internetrouter mode op aangesloten worden. En de rest aansluiten op je FRITZ!Box.
Je schrijft niet of de Ziggo modem in bridge mode staat. Dat moet beslist wel, anders krijg je NAT achter NAT, en dat is funest. Je Fritz!box router moet alle routing verzorgen, de Ziggo modem mag niet als router gebruikt worden.
Je hebt in deze opzet alleen de 7590 nodig, meer niet.
Verder ook niet die IPv6 instellingen vergeten, want anders heb je kans dat de Fritz!box in DS-Light komt te staan, en dat wil je ook niet.
Het lijkt er op dat e.e.a. nu goed werkt.
Eerst Ziggo Modem in Bridge mode laten zetten. Vervolgens met #Callvoip Fritzbox 7530 opnieuw geconfigureerd waarbij deze zo is ingesteld dat deze eigen IP adres bepaalt.
Met dank voor ieders hulp
Als je de 7590 nog hebt staan, dan zou ik die in gebruik nemen. Die is veel krachtiger, heeft een aparte WAN poort, en twee USB aansluitingen.
Als je een zakelijk abonnement hebt, dan kun je ook een SIM kaart krijgen voor backup verbindingen als de coax uitvalt. Als je een oud mobieltje hebt liggen, dan kun je die SIM kaart daar in stoppen, en het mobieltje met een USB kabel aan de Fritz!box hangen, dat mobieltje functioneert dan als modem. De Fritz!box schakelt dan automatisch over op het mobieltje als de coax wegvalt door storing of onderhoud.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.