Hi all,
Zie afbeelding voor schema.
Vaste telefoon met RJ11 draad verbonden op verdeelblok -> verbonden aan Sagemcom:
- Uitbellen naar 065237x: "Nummer is niet bereikbaar of niet in gebruik"
- Uitbellen naar 061052x: Werkt correct
"Vaste" telefoon -> verbonden met wifi aan N300AIP -> verbonden met RJ11 op verdeelblok -> verbonden aan Sagemcom:
- Uitbellen naar 065237x: Werkt correct
- Uitbellen naar 061065x: Werkt correct
Overige vaste telefonie kan 065237x ook bereiken.
Mobiele telefonie 065237x = Vodafone
Vaste telefonie = Ziggo
Apparatuur:
Ziggo Modem Sagemcom
Telefoonmodem: Gigaset N300A IP (Geen VOIP ingesteld)
Waar kan dit probleem liggen?
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Hoewel het een redelijk uitgebreide beschrijving is begrijp ik er eerlijk gezegd weinig van wat je nu precies bedoelt. Het is allemaal vrij “kort door de bocht”
hoe heb je die Gigaset N300 aangesloten qua stekkers? Wat is dat verdeelblok en waarom zit dat er tussen? Ik vermoed dat het “verdeelblok” de boosdoener is in het geheel.
kun je iets specifieker zijn waar het mis gaat? En misschien een screenshot plaatsen van de instellingen in de Gigaset. En een foto hoe het nu is aangesloten? Ik heb ook jarenlang zo’n N300 in huis gehad in combinatie met Ziggo modem en dat werkte altijd perfect. Daarnaast had ik ook CheapConnect als voip lijn ingesteld, maar dat terzijde.
Even heel eenvoudig: De N300 sluit je rechtstreeks aan op het ziggo modem via een ethernet kabel. De RJ11 kabel van de telefoon sluit je aan op de N300 en niet op het ziggo modem. En dan uiteraard de instellingen in de N300 goed configureren. Dan zou het gewoon moeten werken.
Wifi heeft niets met de N300 te maken, dat staat los van elkaar. En de N300 kan zelfs niets met wifi.
Met N300 kun je werkelijk alle nummers bellen die je wenst.
hopelijk kunnen we je wat verder helpen na wat meer aanvullende informatie.
telefoon wel in poortje 1 aangesloten.
Verdeel blok denk ik dat dit het basisstation is van de telefoon?
Vanaf ziggo modem loopt de RJ11 naar een verdeelblok/splitter (zie foto), daar komen dan 2 andere RJ11 uit waarvan 1 naar de gigaset N300A loopt. De ander is voor een alarmsysteem wat ook moet kunnen uitbellen (dit is de reden waarom ik dit gefixt wil hebben, het belt uit naar 0610x maar niet naar 0652x).
Het testen van uitbellen is niet via het alarmsysteem gedaan maar 1 stap daarvoor: de RJ11 die naar het alarmsysteem loopt eruit gehaald en een random vaste telefoon te prikken in dat zelfde poortje van de splitter waar eigenlijk RJ11 kabel van het alarm in zat.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik de instellingen van N300 zou kunnen zien? VOIP is niet ingesteld.
Bij het koppelen hoefde ik ik alleen op het blauwe knopje ingedrukt te houden (zie foto), kwam een melding naar de telefoon toe of ik wilde koppelen en zo alleen volgende volgende gedrukt. Vandaar dat ik ervanuit ging dat de N300 daarmee een connectie heeft met de huistelefoon over wifi signaal.
Op de foto waar het verdeelblok te zien is zit een witte kabel in naast de 2 andere, de witte gaat naar de telefoonpoort 1 van de modem. Dat is in principe aan de kant van de modem goed aangesloten.
Wat ik me afvraag is... waar zit dat verdeelblok opgestoken.
Meestal is het zo dat zo'n rj11 verdeler aan een kant 1 poort heeft en an de andere kant dus 2 of meer. Dan is het gebruikelijk dat in jouw geval aan de kant van de ene poort de witte kabel zou moeten zitten en aan de andere kant de andere grijze en zwarte.
Ik kan op de foto niet zien of op de poort waar de witte kabel zit een ingang is en de andere uitgangen.
Ik heb het idee dat het verdeelblok wat ik zie vergelijkbaar is met deze:
https://www.bol.com/nl/nl/p/bandridge-rj11-telecom-splitter-3-voudig-zwart/9200000018979905/?Referre...
Daar zie je 3 poorten waar een stekker in kan en de andere kant is een stekker en die zou in tel poort 1 van de modem moeten.
“Waar kan dit probleem liggen?”
Bij telefoonlijnen heb/had je te maken met de aansluitfactor. Dat bepaalt hoeveel kabels/toestellen je parallel aan kan sluiten en voor thuis wat het Ziggo modem dus kan verwerken op de Tel1 aansluiting. Dit zou de oorzaak kunnen zijn.
https://dutchtelephones.com/technische-info/aansluitfactor-apparatuur/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Belastings-_en_aansluitfactor
Je zou combinaties van de van kabel 1, kabel 2, kabel 3 aansluitingen kunnen proberen. Bijvoorbeeld werkt een aansluiting van kabel 1 en 2 of van kabel 1 en 3, kabel 2 en 3 wel. Of test elke kabel eens apart met de andere twee los gekoppeld. Daarmee zou je kunnen ontdekken wanneer en onder welke combinatie van kabels het wel of niet werkt.
Een RJ11 telefoon kabel gebruikt over het algemeen standaard alleen de twee middelste aders. De twee buitenste aders worden ook wel gebruikt voor een tweede lijn. Het Ziggo modem gebruikt als het goed is alleen de twee middelste aders.
Maar het blijft bijzonder dat je het ene 06 nummer wel kan bereiken en het andere 06 nummer niet. Dan lijkt het meer op een blokkering van het 06 nummer in het gebruikte uitbellende toestel.
Het indrukken van dat blauwe knopje klopt op zich wel om je toestel op de N300 aan te melden. Maar je dient eerst nog een stap terug te gaan door de juiste kabels op de juiste manier aan te sluiten op het Ziggo modem, zoals in de latere reacties bij diverse suggesties is aangegeven. Dat is de basis anders gaat het niet goed werken.
Een handleiding van de N300 A IP is overal op internet te vinden. Het is een vrij eenvoudig apparaat met veel mogelijkheden. Ik was er altijd tevreden over en het werkte prima. Maar doordat ik geen vaste telefoon meer heb (ik bel uitsluitend mobiel) destijds alles verkocht.
Omdat de N300 via een ethernet kabel is aangesloten krijgt die een IP adres. Die moet je even opzoeken in de router. Dat IP adres tik je in een webbrowser en dan kun je inloggen. Het standaard wachtwoord is 0000 en dan kom je in een relatief eenvoudige interface waar je de nederlandse taal kunt instellen. Ik adviseer je om in ieder geval de N300 een vast IP adres te geven, dat is handiger als je nog eens vaker wilt inloggen.
In die interface zie je bijv. Giganet staan als lijn. Die kun je uitschakelen door het vinkje uit te zetten. Dat is een standaard vanuit Gigaset.
Verder kun je dan de vaste Ziggo lijn configureren met inkomende en uitgaande oproepen. Het gaat hier nog altijd om een analoge lijn, omdat je aangeeft dat er geen sprake is van VOIP sla je dat deel helemaal over.
Kijk gewoon eerst eens rond zodra je bent ingelogd naar de diverse instellingen. Het wijst over het algemeen vanzelf zijn weg.
Feit blijft alleen wel de juiste aansluitingen qua bekabeling, dat kun je nog een dubbel checken.
Bedankt iedereen voor het meedenken en helpen. Ik zal binnenkort alles uittesten omdat ik aankomende tijd weinig tijd heb. Eerst een vaste telefoon met draad weten te bemachtigen (de eerdere test was door een monteur gedaan die er een bij zich had). Ik kom hier dus zeker nog op terug.
in de randapparatuur shop van Ziggo is er een te koop als je er zo geen kunt bemachtigen.
https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/80202
@rhandy379 Het probleem wat je hebt houd me toch nog bezig.
In het rj11 verdeler zitten aan de kant waar de stekkers het volgende:
1. zwart naar de N300
2. wit naar tel1 poort van de modem
3. grijs naar het extra toestel of de alarmcentrale.
Klopt bovenstaande? Alleen als bovenstaande klopt hoef je verder te lezen.
Ik had het geloof ik al eerder gezegd. Meestal zijn de splitters aan de kant waar meerdere stekkers in kunnen uitgangen.
Bij de meeste toepassingen werkt het in jou geval. Dus het kan wel. Toch wordt er iets verstoord.
Uiteraard hoef je niet te doen wat ik voorstel....
Met de volgende splitter hoef de witte kabel niet met tel1 poort van de modem en de splitter verbonden te zijn. Deze kan vervallen.
Het kabeltje aan de splitter gaat in de tel1 poort van de modem en dan de N300 in een van de poorten van de splitter waar de stekker in past en de andere in de overgebleven.
https://www.kabeldirect.nl/telefoon-splitter-rj11-3-weg-zwart.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&...
Heel erg bedankt!
De kleurencombinatie klopt helemaal zoals jij beschrijft.
Dat is echt inderdaad het eerste wat ik wil uittesten.
Aan de andere kant is geen draadje zoals de splitter wat jij stuurt, maar een RJ11 stekker. Dit kan dus inderdaad gewoon in TEL1 gestoken worden. De kabellengte wordt dan wel tekort, maar dat is geen zorg voor nu. Waarschijnlijk is ooit hierom voor deze constructie gekozen door een monteur (destijds werkte alles goed)
Dat kastje waar de splitter in zit.. werkelijk geen idee waarvoor het is en het lijkt wel geen enkele functie te hebben.. het loopt nergens heen?
Helaas moet ik echt een telefoon hebben om het uit te testen. Via het alarm zou het getest kunnen worden, maar dat is ver van een ideale test ivm geluid.
Ok dan is het dezelfde splitter als ik al gezien had, maar die had 2 mogelijkheden om een stekkertje aan te sluiten.
Wat niks kost...
Steek die 3weg splitter eens in de tel1 poort van de modem. Is er dan verschil? (ipv de witte kabel dan uiteraard). Is zo gebeurd in principe en als het slechter werkt dan wat je nu hebt kan het zo terug geplaatst worden.
Het kast je waar de splitter in zit is het zogenaamd rsa punt.
Telefonie zou normaal gesproken hier een signaal op zetten de vier kontacten die gebruikt zouden worden zijn a a' b b' waar dan op a de rode draad komt en op b de blauwe.
Waar komt de kabel uit die achterin de witte doos komt.
Dat is inderdaad wat ik wil uittesten, maar dan heb ik wel eerst de bedrade telefoon nodig. Anders moet ik het alarm laten afgaan en dat is alles behalve fijn haha.
Ik ga dinsdag inderdaad gewoon een nieuwe splitter kopen en daarmee uittesten als ik een telefoon heb bemachtigd.
Naar mijn idee komt het nergens uit?
Zag daaronder verder niets lopen, lijkt wel een soort 'loop' wat er gemaakt is terug naar die splitter toe?
Dat doet me denken aan wat ze "vroeger" wel eens deden met vergelijkbare contactdozen. Deze kon je op een bepaalde manier aansluiten/verbinden met een ptt aansluiting en zo kon een intern telefoon netwerk gebruikt worden om het signaal naar bedrade telefoons te kunnen sturen.
Er was 1 vaste telefoon die niet werkte of niet naar een bepaald nummer kon bellen. Kun je deze voor test alleen op tel1 van de modem aansluiten, als je dan wel naar dat nummer kunt bellen weet je dat er iets in de verdeler zit wat niet pluis is.
En waar gaan die draden dan heen die in de splitter zitten.
Van links naar rechts
zwart....
wit.....
licht grijs.......
in de witte doos gebruik je welke kleur draad op wel contact? er staan letters bij de aansluitingen in de doos.
Deze aansluitdoos is normaliter een einddoos waarop je de telefoon aansluit. Aan de bovenzijde komt dan de inkomende telefoon kabel. En in de RJ11 aansluiting dus de telefoon.
Je kan hem ook gebruiken als patch doos naar bijvoorbeeld een andere kamer in huis. Dan wordt aan de bovenzijde natuurlijk een kabel aangesloten naar een ander aansluit punt in huis. De RJ11 aansluiting is dan voor een RJ11 patch kabel aansluiting naar bijvoorbeeld je modem.
Mogelijk kwam vroeger een telefoon kabel vanuit de elektriciteits buis er boven naar de KPN aansluitpunt of andere kamer in huis.
Nu doet die doos niets anders dan de drieweg splitter op zijn plaatshouden zodat die niet los in de meterkast zweeft.
Die splitter doet overigens alleen maar alle in/uit gangen parallel aan elkaar knopen.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.