Ik wil de komende tijd wat gaan spelen met een oude Windows98 PC en het ingebouwde analoge modem. Dat wil ik verbinding gaan laten maken met een andere machine waar ik een USB analoog modem aan ga hangen.
Nu heb ik inmiddels al "ontdekt" dat die twee rechtstreeks op elkaar aansluiten waarschijnlijk niks gaat brengen, omdat daar nog "iets" tussen moet komen te zitten. Ik zou dat kunnen oplossen met een netlijnsimulator, die dan iets van spanning oplevert waar de modems mee kunnen werken, maar nu zat ik me te bedenken dat ik op m'n connectbox natuurlijk ook fijn twee analoge telefoonpoorten heb zitten.
Zou ik die poorten gewoon kunnen gebruiken om intern twee apparaten met elkaar te laten bellen? Is daar nog enige aanpassing in het modem voor nodig, voordat ik de stap moet gaan zetten om een telefonie-abonnement af te sluiten?
Of is het, zoals in veel gevallen, alleen maar mogelijk door geld uit te geven aan een abonnement dat ik (voorlopig in ieder geval) niet nodig ga hebben.
Op een later moment wellicht wel, als ik ga spelen met een eigen BBS o.i.d. maar op dit moment is die noodzaak/wens er niet. Wie weet raad?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Het is inderdaad niet mogelijk om direct intern te bellen van de ene naar de andere lijn, de poorten op het modem zijn beide buitenlijnen en het modem beschikt niet over een ingebouwde telefooncentrale.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Hoi @WWVaessen ,
Dat is niet mogelijk via de connectbox ben ik bang.
Kan je niet een Windows XP PC of laptop aanschaffen welke gewoon een ethernetpoort heeft?Op XP draaien de meeste programma's wel die onder W98 werken.
Op marktplaats voor weinig te koop.
Deze bijvoorbeeld:
https://www.marktplaats.nl/v/computers-en-software/desktop-pc-s/m1961622142-hp-compaq-dc5000-pc
Deze zal naast XP ook wel op W98 draaien verwacht ik.En heeft gewoon ethernet😉
Staat nu Windows 7 op zo te zien in de advertentie, maar dit valt gewoon te downgraden naar XP.Dit doe je als volgt:
Download XP en brand dit op een DVD: https://archive.org/download/WinXPProRTMDutch/nl_winxp_pro_vl_iso-prathaprabhu.iso
Vul tijdens de installatie product key MRX3F-47B9T-2487J-KWKMF-RPWBY in.
Installeer drivers: https://support.hp.com/br-pt/drivers/selfservice/hp-compaq-dc5000-small-form-factor-pc/403745
Download indien nodig SP2 en brand deze op een DVD/CD en installeer deze.
Firefox is de browser met de meeste mogelijkheden voor XP, als je wilt browsen installeer deze ook:
https://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/52.9.0esr/win32/nl/
Voor deze firefox is SP2 wel vereist.
Om twee PC's elkaar te laten bellen via de RJ11-poorten van de Connectbox zijn twee actieve telefoonlijnen en twee nummers noodzakelijk. Je kunt de modems in de PC's direct met elkaar laten bellen d.m.v. een analoge telefooncentrale, bijvoorbeeld een Homevox.
Hi @Verwijderd account , dank voor de reactie.
Ik heb even contact gezocht met de verkoper van die Compaqs, omdat ik sowieso wel interesse heb in een dergelijke machine, maar dat neemt niet weg dat mijn eerdere vraag toch even blijft staan, al was het maar om uiteindelijk de ervaring op te doen.
Ik ben het met je eens dat er voldoende mogelijkheden zijn om software op de Win98 pc te krijgen, maar een deel van de charme is toch wel om ook dat "gevoel van toen" terug te krijgen, liefst zonder 100en euro's te investeren in allerlei apparatuur als ik het al in huis zou hebben. Een centrale is ook nog wel een optie om eens naar te kijken als andere mogelijkheden niets bieden.
Hi @tobiastheebe Daaruit concludeer ik ook een beetje dat (zelfs als ik zou besluiten om een of twee abonnementen te nemen) het niet eens mogelijk is om intern met elkaar te bellen via het modem?
Niet dat ik daar per se naar op zoek ben, maar da's op zich wel weer jammer.
Het is inderdaad niet mogelijk om direct intern te bellen van de ene naar de andere lijn, de poorten op het modem zijn beide buitenlijnen en het modem beschikt niet over een ingebouwde telefooncentrale.
Hoi @WWVaessen ,
Die Compaq kost de wereld niet😉En de WIndows XP is zonder veel kosten te regelen(enige kosten zijn lege DVD's).
Maar ik snap je wel, het is ook wel leuk zo'n oude machine te hebben.Ik heb zelf ook nog steeds een oude Dell D610 in mijn bezit, geduld is nodig maar af en toe daar even op werken is wel leuk😉
Een D610, die heb ik ook nog eens ooit gehad. Uiteindelijk bij het opruimen weggedaan.
Dat is toevallig!Zijn oerdegelijke dingen.Alleen konden bepaalde accu´s spontaan vlam vatten.Gelukkig heeft de mijne wel een veilige accu(C1295)🙂
Ik ben benieuwd of het lukt met de HP compaq indien je deze aanschaft🙂Mocht je ergens niet uitkomen, laat het dan vooral weten!
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.