Beste,
Ik heb een Unifi UDM Pro als Router en mijn modem is in Bridge mode, nu wil ik een VoiP toestel gebruiken voor mijn ziggo telefoon lijn ipv een gewone toestel. ik heb op het forum gevonden dat ik vmk.voice.ziggo.nl moet gebruiken als "realm" maar voor de rest qua password / username kan ik niets vinden wat ik moet invullen. iemand hiermee ervaring ?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Voor consumenten telefonie heb je een kabel modem nodig met een MTA MAC adres. Daarmee wordt connectie gemaakt met een Ziggo Intranet waarover de telefonie aansluiting gehost wordt. Dit is een gescheiden netwerk wat niet over internet gaat. vmk.voice.ziggo.nl is dan ook niet bereikbaar op het internet. Alleen de Ziggo modems Connectboxen, Smart wifi modems en Cable Fritzboxen kunnen hier momenteel mee overweg.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Dat werkt alleen met een eigen modem, volgens mij, gezien de reacties op zoekpagina, maar zelf geen ervaring mee: Zoeken vmk.voice.ziggo.nl - Ziggo Community
De SIP credentials ontvang je als je een eigen modem registreert. Het is niet mogelijk om een SIP-toestel te gebruiken, enkel een eMTA (ingebouwde ATA van modem). Alleen bij Zakelijk Internet Pro met Hosted VoIP bestaat de mogelijkheid die jij wenst te gebruiken.
das schijt.. -_- .. maar als ik bijv. een eigen modem registreer dan heb ik toch ook die data nodig ? waarom kunnen ze dat niet geven zonder een eigen modem te registreren..
Voor consumenten telefonie heb je een kabel modem nodig met een MTA MAC adres. Daarmee wordt connectie gemaakt met een Ziggo Intranet waarover de telefonie aansluiting gehost wordt. Dit is een gescheiden netwerk wat niet over internet gaat. vmk.voice.ziggo.nl is dan ook niet bereikbaar op het internet. Alleen de Ziggo modems Connectboxen, Smart wifi modems en Cable Fritzboxen kunnen hier momenteel mee overweg.
Heb ziggo klein zakelijk en wil sip trunking gaan doen.. dus mijn 2e lijn moet naar een 3rd party (mijn eigen apparatuur) gestuurd worden zodat ik de toestel kan gebruiken. in leek term noemen ze dat nummerportering. Dus als ik die data gewoon kan krijgen dan ben ik al geholpen.
Je hebt nu dus twee nummers/lijnen bij Ziggo en je wilt het tweede nummer laten porteren naar een VoIP-provider? In dit geval ontvang je de SIP credentials van de VoIP-provider en niet van Ziggo. Overigens wordt Hosted VoIP van Ziggo (wat ik eerder in dit topic noemde) sinds 2 december niet meer aangeboden.
dus als ik het goed begrijp krijg je alleen die data als je een eigen modem aansluit ? terwijl dat nog heel erg buggy is. -_-
Wat Ziggo betreft klopt dat inderdaad, zoals ik en Karel. eerder in dit topic ook al schreven, hier is sindsdien niets aan veranderd. Om een los VoIP-toestel te kunnen gebruiken moet je op zoek naar een derde partij die VoIP-telefonie aanbiedt en daar nummerportering aanvragen als je een bestaand telefoonnummer dat nu bij Ziggo actief is wilt blijven gebruiken.
dus misschien toch maar dan eigen modem aansluiten ? .. wil die onzin allemaal niet met 3rd party voip provider.. ben extra omgegaan naar ziggo zakelijk omdat ze me verteld hadden dat ik dan voip kon gaan gebruiken -_-
Na activatie van een eigen modem (vooralsnog wordt alleen de FRITZ!Box Cable ondersteund) ontvang je wel SIP credentials, maar die kun je alleen op het modem zelf gebruiken. Voor de door jou gewenste situatie is er geen andere, simpele optie. Overigens kun je VoIP via internet ook prima met een particulier abonnement gebruiken, daarvoor was geen overstap naar Zakelijk Internet nodig.
Ik herinner mij nu wel dat het met een geschikte ATA (met FXO) mogelijk moet zijn om een VoIP-toestel van de analoge (POTS-)lijn op het Ziggo-modem gebruik te laten maken. Dit is echter geen gebruikelijke opstelling en ik heb er zelf ook geen ervaring mee. Een ATA wordt normaliter 'andersom' gebruikt, dus om een analoge lijn (FXS) naar bijvoorbeeld een fax van VoIP gebruik te laten maken.
Ziggo modems maken voor telefonie gebruik van PacketCable, dat is een onderdeel van het DOCSIS protocol. Daarvoor hebben ze twee aansluitingen voor gewone analoge telefoontoestellen.
De Fritz!box (die hier veel genoemd werd) heeft ook PacketCable. Alleen besloot Ziggo in hun grote wijsheid geen gebruik te maken van PacketCable bij de Fritz!box. In plaats daarvan wilden ze de ingebouwde VOIP telefooncentrale van de Fritz!box gebruiken, maar niet op de normale manier. Dat lukte ze alleen niet, dus toen ze de Fritz!box moesten toelaten van de ACM, zeiden ze dat dan geen telefonie via de Fritz!box ondersteunden. Toen greep AVM (de fabrikant van de Fritz!box) in, en na een paar weken lukte het wel.
Ik had het in tussentijd al wel gehad met het geklungel van Ziggo, en had bij BudgetPhone een VOIP abonnement afgesloten. Mijn Fritz!box heeft dus VOIP telefonie bij BudgetPhone, en dat is nog iets goedkoper ook dan bij Ziggo.
Er is geen enkel verschil tussen VOIP via Ziggo (als dat mogelijk zou zijn) of via BudgetPhone, dus waar ben je bang voor?
ok maar dan moet ik dus nummerportering doen zodat ik mijn nummer blijf houden.
Ja ok maar als ik dus gewoon die SIP credentials kan krijgen is mijn probleem opgelost.. Ik ga beide telefoon lijnen op VOIP zetten zodat ik ook intern kan bellen. Ziggo moet gewoon niet moeilijk doen en die SIP credentials gewoon vrij geven voor iedereen..
Dat hoef je niet zelf te doen, BudgetPhone (of een andere VOIP provider) kan dat voor jou doen.
Die SIP credentials heb je niets aan. Zoals ik al schreef, Ziggo maakt geen gebruik van een standaard VOIP opzet met de Fritz!box, daarom lukt ze het niet in het begin om VOIP telefonie op de Fritz!box mogelijk te maken. Er zijn daar wat rare trucjes uitgehaald, waardoor VOIP voor Ziggo over de PacketCable interface loopt bij de Fritz!box, en niet over de normale internet interface.
ziggo maakt gebruik van een TRUNK server.. en om die TRUNK te kunnen gebruiken / aanmelden heb ik credentials nodig.. deze kan ik in mijn hardware zetten en verbinding maken ..
Neen, je kunt geen verbinding maken. Een DOCSIS router heeft aan de WAN kant twee interfaces, twee MAC adressen. Eén wordt gebuikt voor internet, de ander voor PacketCable. Dat zijn twee totaal gescheiden netwerken. Jij komt nooit op het PacketCable netwerk.
ziggo maakt gebruik van een TRUNK server.. en om die TRUNK te kunnen gebruiken / aanmelden heb ik credentials nodig.. deze kan ik in mijn hardware zetten en verbinding maken ..
Moet je wel een groot-zakelijk abonnement hebben.
Zoals ik eerder aangaf biedt Ziggo sinds 2 december geen Hosted VoIP (voor Zakelijk Internet Pro) meer aan.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.