Mar van Dijk

Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Regelmatig geen kiestoon op telefoon

Regelmatig, pakweg 1 keer per 6 weken, hebben we geen kiestoon meer op de telefoon. Internet en tv werken op dat moment prima. We kunnen wel gebeld worden (telefoon gaat over), maar als we opnemen, dan horen we de andere kant niet. En die hoort ons ook niet.  We kunnen ook niet meer zelf bellen. Alleen op te lossen door de modem uit/aan te schakelen.

Ik zie dat het geen uniek probleem is - ik heb alle topics met dit probleem doorgenomen. Helaas geen  oplossing gevonden.

Signaal komt binnen via coax. Daarop een POA-01 splitter. 1 kabel naar de modem (Connect Box) en 1 kabel naar versterker t.b.v. tv. De voornoemde (coax)kabels van pakweg een halve meter lang door Ziggo geleverd.

Op de versterker de ongebruikte uitgangen getermineerd.

P1020648.JPG

De kabel met de groene ring gaat naar de modem die bovenin de meterkast hangt.

28 Reacties 28
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/... 

Mar van Dijk
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Zie bijlages.

 

 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Kan je ook een schermopname van de volledige netwerkhistorie (meest rechter tabblad naast de upstream waarden) plaatsen? 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Er zijn al wel meerdere signaalproblemen zichtbaar: in de downstream een (te) lage MER en te snel oplopende correctable RS errors (kolom 'Post RS Errors'), in de upstream een grote hoeveelheid T3 timeouts op kanaal 4 (CID 1).

Mar van Dijk
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

En hierbij de Network Log, zie bijlage.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

De eerder genoemde T3 time outs worden in het log vermeld, verder zie ik geen bijzondere zaken.

Wellicht dat @tobiastheebe nog ideeën heeft, anders lijkt het me zinvol het issue voor te leggen aan het moderatie-team.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

I.v.m. de (verouderde) versterker en geen filter tussen splitter en versterker zou TS het modem direct op het AOP kunnen aansluiten als test. Ik ben benieuwd of daarna de T3 timeouts niet meer snel achtereenvolgens voorkomen en de MER-waarden verbeteren.

Mar van Dijk
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Vanochtend om 8:00 uur de tv / versterker afgekoppeld en alleen de kabel van de modem in de coax aansluiting gestoken. Zie bijlage voor screenshots van de diverse logs.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Heb je het modem om 0800 uur ook een herstart gegeven?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Het modem is niet opnieuw opgestart na het aanpassen van de aansluitwijze, de hoeveelheden RS errors en T3 timeouts zijn daardoor niet representatief. De DS MER laat nog steeds te wensen over.

Mar van Dijk
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nieuwe ronde. Modem vanochtend opnieuw gestart. Zie screenshots in de bijlages. Zo te zien is het niet heel veel beter t.o.v. gisteren?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

De MER is verslechterd t.o.v. gisteren en is nu op een aantal kanalen te laag (< 34 dB). De correctable errors (kolom 'Post RS Errors') lopen veel te snel op. Een monteursafspraak is m.i. de gewenste vervolgstap.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Het moderatie-team is gevraagd om een monteur-afspraak in te plannen en komt binnenkort met een reactie.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5154Posts
  • 484Oplossingen
  • 1647Likes

Hoi @Mar van Dijk,
Ik wil graag een monteur voor je inplannen maar beschik niet over je adresgegevens. Wil je deze invullen in je profiel? Geef me maar een seintje zodra het gelukt is, dan ga ik aan de slag.  

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

@Mar van Dijk de gevraagde gegevens kan je (alleen zichtbaar voor moderators) invullen in:

https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

Mar van Dijk
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Check!

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5734Posts
  • 680Oplossingen
  • 2387Likes

Dankjewel @Mar van Dijk 

Ik heb een afspraak ingepland op komende maandag tussen 08.00-13.00 uur. Mocht het niet uitkomen kun je de afspraak via Mijn Ziggo wijzigen.

Via e-mail ontvang je de bevestiging van de afspraak 🙂

Samen zorgen we ervoor dat jij weer ongestoord je telefoon lijn kan gebruiken.

Mar van Dijk
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Goedemiddag,

 

Monteur is vanochtend geweest. Signaal op de kabel is goed. Signaal van de versterker is goed. De AOP was veroudert en is vervangen door een nieuw model. Uit de POA-01 was een borgring gevallen, ik denk verleden week met het in/uitpluggen van de kabels. Dus ook die is vervangen. De downstream waardes zijn zo te zien iets beter en de upstream iets minder. Nog steeds behoorlijk veel T3-time-outs?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Jammer dat de monteur het signaal niet goed heeft gecontroleerd. In de downstream is de MER nog steeds te laag op een aantal kanalen en op alle kanalen lopen de correctable codeword errors (kolom 'Post RS Errors') te snel op. De hoeveelheid T3 timeouts op upstream-kanaal 4 blijft inderdaad opvallend. Misschien kun je vanavond nog eens kijken of deze hoeveelheid verder is opgelopen.

 

Heeft de monteur de POA 01-UPC door een POA-254 vervangen, i.v.m. de versterker?

Uitgelicht topic