hb1295

Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes

Monteur nodig - telefonie valt steeds uit

 

Beste,

Mijn telefonie valt steeds uit. Bij installatie van mijn ZIGGO destijds is vanuit de hoofdaansluiting telefonie gewerkt met tussen- kastjes. De draadjes storen de laatste tijd. Als ik gebeld wordt gaat telefoon over maar hoor niets. Als ik dan check blijkt ook de kiestoon weg. Er zit sluiting in de telefoondraadjes. Als ik die nakijk doet alles het weer even maar valt ongemerkt weer uit.

Mijn vraag is of ik recht heb op monteur en betere apparatuur voor tussenaansluiting. ?

Ik betaal voor een vaste lijn bij Ziggo.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes

@Bert Dat klopt. Ik heb Ziggo gebeld. In feite heb je de telefoonkastjes in rest van huis niet nodig met Dec-telefoon digitaal. Echter hoofdaansluiting wel. De oorspronkelijke telefoonverbinding lag er al . Maar  mocht probleem zich weer voordoen probeer ik een telefoonaansluiting vanaf zeg maar de PTT-hoofdkabel rechtstreeks te koppelen naar het kabelmodem in de meterkast. Ik vermoed dat storing dan over is.  Ze hebben dat destijds opgelost door telefoonkabels aan te sluiten naar de PTT-contactdozen in rest van het huis . Die heb je met DECT niet ( meer) nodig. Voorlopig werkt het gelukkig weer door die kabeltjes te monteren achter de schroefjes . ( Bij telefoonkabel is dat rood-blauw en Oranje. Oranje heb je kennelijk niet nodig ) . Vroeger was dat analoog. Ik doe het er maar even mee want stel monteur komt en moet kabel trekken ( risico die in huis blijft hangen ) dan zit je voor extra kosten.  Dan kan ik beter dat kabeltje vanaf hoofdaansluiting zo laten en die splitters er tussenuit laten. ( wit kastje met twee aansluitingen telefoondraad , die dan weer gesplitst zijn door verbonden met extra toestel in meterkast ( soort test telefoonhoorn ) . Kortom de telefoonkabel naar kastje in woonkamer die wordt niet opnieuw door getrokken vanaf kabelmodem in meterkast rechtstreeks. Ik vermooed ook niet dat in die kabel de storing zit maar in het tussenkastje , zeg maar de splitter ( wit kastje ) .

Bekijk in context

20 Reacties 20
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ik maak uit je bericht op dat het modem op een andere locatie staat dan de telefoon?

 

Een servicemonteur kan extra werkzaamheden uitvoeren, zoals het trekken van een nieuwe telefoonkabel of het opnieuw afmonteren van bestaande kabels. Voor het aansluiten van het toestel is een RJ11- of PTT-contactdoos een mooie oplossing.

 

20210830-01.PNG

Quadral

Level 6
  • 77Posts
  • 8Oplossingen
  • 22Likes

Paar vragen:

Welk modem heb je?

Als je wordt gebeld en je neemt op gaat het modem dan opnieuw opstarten, zoja dan is waarschijnlijk de stroomadapter van het modem defect.

hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes

Connectbox in meterkast en telefoons verspreid in huis. Het probleem zit in draadjes die slecht contact maken. Het gaat mij erom dat het is aangelegd destijds door monteur Ziggo.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Zoals je ziet in het bericht van @tobiastheebe heb je 28 dagen garantie op de werkzaamheden, die zullen wel voorbij zijn.

De werkzaamheden moeten dus betaald worden.

Zelf een telefoon kabeltje leggen is een optie.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Lange RJ11-kabel van modem naar toestel is uiteraard ook een optie maar minder fraai.

 

Verder zijn een of meerdere splitters nodig om extra toestellen aan te sluiten. Overigens weet ik niet wat de aansluitlimiet is van de Connect Box (denk even terug aan de aansluitwaarden van toestellen uit de PTT-tijd).

hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes

De huidige aansluiting is: vanuit hoofdkabel naar een tussenkastje , van daar uit naar een kastje met toestel om te testen in meterkast en telefoonkabels naar verdeeldozen kamers in huis. die kastjes gebruik ik nooit meer vanwege digitale toestellen. Als die verdeeldoos uitvalt heb ik ineens geen verbinding. Die verdeeldoos maakt deel uit van de aanleg door Ziggo jaren geleden.

hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes

de "PTT-kabel "is door gelust naar verdeeldoos en die draadjes is wirwar waar ik zelf niet aan uit kom.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@hb1295  schreef:

de "PTT-kabel "is door gelust naar verdeeldoos en die draadjes is wirwar waar ik zelf niet aan uit kom.


@hb1295 Ziggo garandeert in de basis dat telefonie werkt met een telefoon direct aangesloten op een modem.

 

Je noemt PTT.

Zijn de verdeeldozen met kabels en al erin volledig door Ziggo aangelegd?

Of heeft Ziggo de telefoonuitgang van het modem aangesloten op de verdeelkast van de telefoonkabels?

Hoelang geleden zijn de verdeeldozen en einddozen aangelegd?

Hoelang geleden is het modem op de verdeelkast is aangesloten?

hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes

De oorspronkelijke PTT-aansluiting werd destijds ( al jaren geleden ) door Ziggo doorverbonden met utp-kabels naar bovenverdieping . Dus moest er een kastje komen om de utp-kabels te delen in de meterkast. De telefoondraadjes werden daarin geplaatst ( rood-blauw en Oranje ) Oranje is niet aangesloten. Dus moesten er meerdere rode en blauwe achter de schroefjes en dat geeft nu de storingen telkens. Vanuit dat kastje utp- naar het kabelmodem.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

OK, duidelijk @hb1295 

Ziggo is verantwoordelijk voor de eerste plaats waar Ziggo binnenkomt met de eerste splitter.

1 uitgang is voor je coax TV verbindingen waar je verder zelf verantwoordelijk voor bent of het moet alleen 1 korte kabel naar je TV of mediabox zijn.

De 2e uitgang met korte kabel naar je modem met het modem, daar is Ziggo ook verantwoordelijk voor.

Als je met een UTP kabel je maximale internetsnelheid haalt en met een korte kabel telefonie hebt, houdt het voor Ziggo op.

Ziggo kan sowieso niet verantwoordelijk zijn voor je eigen verdere netwerkkabels of telefoonkabels en helemaal niet als de opvolgende kastjes en kabels van/voor PTT/KPN verbindingen waren/zijn.

 

Zie verder het eerste bericht van @tobiastheebe waar uitgelegd wordt wat een Ziggo monteur doet en wat de kosten zijn als je werkzaamheden aan je eigen installatie uit laat voeren door een Ziggo monteur.

hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes

@Bert Dat klopt. Ik heb Ziggo gebeld. In feite heb je de telefoonkastjes in rest van huis niet nodig met Dec-telefoon digitaal. Echter hoofdaansluiting wel. De oorspronkelijke telefoonverbinding lag er al . Maar  mocht probleem zich weer voordoen probeer ik een telefoonaansluiting vanaf zeg maar de PTT-hoofdkabel rechtstreeks te koppelen naar het kabelmodem in de meterkast. Ik vermoed dat storing dan over is.  Ze hebben dat destijds opgelost door telefoonkabels aan te sluiten naar de PTT-contactdozen in rest van het huis . Die heb je met DECT niet ( meer) nodig. Voorlopig werkt het gelukkig weer door die kabeltjes te monteren achter de schroefjes . ( Bij telefoonkabel is dat rood-blauw en Oranje. Oranje heb je kennelijk niet nodig ) . Vroeger was dat analoog. Ik doe het er maar even mee want stel monteur komt en moet kabel trekken ( risico die in huis blijft hangen ) dan zit je voor extra kosten.  Dan kan ik beter dat kabeltje vanaf hoofdaansluiting zo laten en die splitters er tussenuit laten. ( wit kastje met twee aansluitingen telefoondraad , die dan weer gesplitst zijn door verbonden met extra toestel in meterkast ( soort test telefoonhoorn ) . Kortom de telefoonkabel naar kastje in woonkamer die wordt niet opnieuw door getrokken vanaf kabelmodem in meterkast rechtstreeks. Ik vermooed ook niet dat in die kabel de storing zit maar in het tussenkastje , zeg maar de splitter ( wit kastje ) .

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@hb1295, fijn dat het nu in ieder geval werkt, al is het wel een beetje met een omweg. Mocht je toch nog wel een monteur willen, dan weet je ons altijd te vinden natuurlijk! 

hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes

@Maud Ja, maar daar gaat het juist om als ik monteur vraag moet ik alles zelf betalen, terwijl ZIGGO zou moeten zorgen dat mijn hoofdaansluiting telefoon goed werkt.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Als we een monteur sturen, dan zal deze geld kosten op het moment dat het aan de binnenhuisbekabeling ligt. Hier ben jezelf verantwoordelijk voor. Ligt het aan de hoofdaansluiting of het modem zelf, dan zijn wij daar natuurlijk verantwoordelijk voor.

hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes

@Maud Volgens mij valt kabel vanaf Connectbox in meterkast naar de hoofdaansluiting telefoon in huiskabel daar toch ook onder ? Immers vroeger vanuit PTT-aansluiting werkte die kabel goed. Toen was er nog geen modem ( connectbox) . Nu is dat vanuit PTT-kabel naar kabelmodem via tussenkastjes aangelegd en valt verbinding regelmatig uit. Ik heb die kabeltjes zo goed als mogelijk in die tussenkastjes weer verbonden. Hoop is dat het blijft werken. Maar als monteur zou komen zit ik met gebakken peren.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@hb1295  schreef:

@MaudVolgens mij valt kabel vanaf Connectbox in meterkast naar de hoofdaansluiting telefoon in huiskabel daar toch ook onder ?

Dat valt dus allemaal onder je eigen verantwoordelijkheid, je geeft zelf al aan, vroeger vanuit de PTT aansluiting, Ziggo is geen PTT. 

Alles veroudert, dus ook aansluitmateriaal wat jaren goed gewerkt heeft.

 

Als je een lamp aansluit via verlengsnoeren en stekkerblokken verwacht je dan van je energieleverancier dat hij daar eventuele storingen in gaat verhelpen?

 

Als er goed telefoon signaal uit de modem/router komt is het verder aan jou.

hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes

Stel dat ik voor eerst ZIGGO-abonnee wordt dan legt monteur toch de kabel aan naar hoofdaansluiting Telefoon . Welnu destijds had je geen DECT-telefoons dus moest het naar aansluitkastjes.

Nu kan het wel rechtstreeks met kabel vanuit connectbox ( meterkast) naar hoofdaansluiting telefoon. Die kabel ligt er dus niet omdat oude situatie anders was. De vergelijking met die lamp gaat niet op want probleem zit niet in het kastje van de hoofdaansluiting. De oude kabel van hoofdaansluiting PTT die heeeft monteur Ziggo destijds ontkoppelt en tussenkastjes gemaakt en vanuit tussenkastje naar connectbox een telefoonkabeltje. Het probleem zit hem in die tussenkastjes. Het enige wat ik nodig zou hebben is de verbindingskabel vanuit de hoofdkabel ( PTT) naar het kabelmodem ( connectbox ) en die tussenkastjes kunnen gewoon weg. Einde discussie want als ik dat laat wijzigen moet ik het zelf gaan betalen. Gewoon omdat de oorspronkelijke aansluiting gedateerd is.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Jammer dat ik moet vaststellen dat je geen reactie meer hebt gekregen @hb1295

Zoals @Steefb al aangeeft, zijn wij verantwoordelijk voor de AOP in de meterkast/woonkamer en onze eigen apparatuur zoals Modem/Mediabox of CI+ module. Alle kabels die zijn gebruikt voor het aansluiten of doortrekken van een verbinding, valt onder je eigen binnenhuis installatie en dus ook verantwoordelijkheid.

 

Mocht ik je nog ergens mee kunnen helpen, laat het gerust weten.

hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes

Het is eenvoudig opgelost. De monteur hoefde alleen maar de laadunit basisstation telefoon te verplaatsen van woonkamer naar de meterkast en kabeltje pluggen aan de Connectbox. Dus heeft niets te maken met zoals het voorheen aangelegd was via tussenkastjes ( aangelegd door Ziggo bij 1e overstap van KPN naar ZIGGO destijds) . Hoe gemakkelijk kan het zijn. Alles loopt via de Groene kabel. De hoorn blijft gewoon van de laadunit af en zodra batterij leeg raakt zet je die gewoon even op een andere lader en wissel je de hoorn even om vanaf andere laadpunten. Een kind kan de was doen maar dan moet je wel even weten welk kabeltje je moet pluggen.

Uitgelicht topic