1
Vraag
2
Reacties
Daft

Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Grandstream HT813 als FXO

kan ik een Grandstream HT813 als FXO aan het ziggo giganet (die witte koeltoren) modem koppelen?

Zodat ik met een linux asterisk opstelling kan bellen en gebeld worden via mijn vaste telefoon naar mijn voip systeem.

Uitgelicht
DennyW

Level 17
  • 3151Reacties
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Daft 

Mijn Linksys / Cisco SPA3102 ATA is met de FXO-poort verbonden op de (oude analoge) KPN-lijn en een DECT-basis op de FXS-poort.
Zonder PBX (en met en uitgebreid dial plan) kan ik uitbellen via KPN (PSTN Line) en / of meerde VoIP-providers. Om dat ik nog een (oud) VoipBuster-account met een DID (landelijk 085-inbelnummer) heb kan ook via VoIP opgebeld worden.

Zou ik een abonnement hebben op vaste telefoon via Ziggo, dan zou ik de FXO-poort kunnen aansluiten op de analoge telefoonpoort van het Ziggo modem. Dit zou m.i. dan ook zo kunnen met de Grandstream. **EDIT** Het Ziggo-telefoonverkeer wordt dan geheel door het VoIP-gedeelte van de Ziggo-modem af gehandeld. **

Volgen mij zou zo'n ATA zou ook in combinatie met een (externe) BPX gebruikt moeten kunnen worden; het koppelen van een ATA met een BPX heb ik op Youtube voorbij zien komen.

Hoewel het erin zit, gebruik ik de SPA3102 niet als router (slechts 10Mbps). De SPA is met ethernet aangesloten op mijn eigen router, de welke in cascade aangesloten is op de Ziggo-modem-router (in router modus).
Op zowel de Ziggo-modem-router als op mijn eigen router is hiervoor geen portforward ingesteld. Voor het gebruik achter NAT heeft mijn ATA (o.a.) een mogelijkheid om (periodiek) een keep NAT alive-signaal uit te sturen.

Tot nu toe heb ik alleen VoIP-providers gebruikt die op het zelfde systeem zitten als Voipbuster  (Betamax / Dellmont te Hoofddorp). Voor deze prepaid VoIP is een keep alive-signaal en zelfs de (periodieke) registratie niet nodig als je alleen maar uitgaand gesprekken voert! Dit maakt het (b.v. via een dail plan) makkelijk om voor bepaalde verbindingen even een ander gateway (VoIP-provider) te kiezen.

N.B.: Deze VoIP-providers bieden, net zoals veel andere VoIP-providers, de mogelijkheid (na een eenmalige verificatie) een eigen telefoonnummer mee te sturen naar degene waarnaar je belt.

Omdat je bij Voipbuster kan aanloggen met zowel je normale gebruiksnaam (pietje @ sip . voipbuster . com) als met het geverifieerde eigen telefoonnummer (+31901234567 @ sip . voipbuster . com) kan ik door betreffende gateway te (laten) kiezen bepalen welk telefoonnummer mee gezonden wordt.

Nogmaals, dit zonder portforwarding edoch wel met een firewall-regeltjes, die maken dat alleen verbindingen van de betreffende VoIP-provider geaccepteerd worden.

N.B.: Het aansluiten van de SPA met portforward en zonder beperking van de IP-reeks van de provider(s), maakt de portscanner fanaten de SPA-ATA behoorlijk onderhanden nemen. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31566Reacties
  • 2222Oplossingen
  • 15843Likes

Ik lees in de handleiding dat de FXO-poort inderdaad wel wat meer mogelijkheden heeft dan een failover, dat werd mij uit de productpagina niet duidelijk. Vanaf pagina 33 worden deze mogelijkheden beschreven (bellen vanaf PBX naar PSTN, bellen vanaf PSTN naar PBX en routeren van bepaalde nummers via FXO middels een dial plan).

Voor zover ik het begrijp, moet het nummer van de FXO-lijn (het Ziggo-telefoonnummer) worden geregistreerd bij de PBX, naast het nummer van de FXS-lijn. Het zou dan mogelijk moeten zijn om via de PBX te bellen tussen FXO en FXS zonder dat een SIP-trunk nodig is. Wel belangrijk om mee rekening te houden is dat het kiezen van nummers wordt uitgesplitst over de eigen PBX en die van Ziggo.

23 Reacties 23
Daft
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ik ben er bijna. Ik kan gebeld worden. en kan met mijn telefoon mijn sip softphones bellen.
Alleen krijg ik een foutmelding als ik naar buiten wil bellen.

Received response: "Forbidden"
from '"Daft Dutch" <sip:6001@192.168.5.14>;tag=as2e93bd9f'

Daft
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ik ben er echt bijna.

zie mijn bel plan. van extentions.conf

[users]
exten => _[0+].,1,Log(NOTICE, Dialing out from ${CALLERID(all)} to ${EXTEN})
exten => _[0+].,n,Dial(SIP/fxo/${EXTEN})
exten => _[0+].,n,Hangup()

exten => _6.,1,Log(NOTICE, Dialing local from ${CALLERID(all)} to ${EXTEN})
exten => _6.,n,Dial(SIP/${EXTEN},60,Tm)
exten => _6.,n,Hangup()

exten => 5,1,Log(NOTICE, Dialing local from ${CALLERID(all)} to ${EXTEN})
exten => 5,n,Dial(SIP/fxo,60,Tm)
exten => 5,n,Hangup()

als ik 5 bel krijg ik de buitenlijn waarna ik een nummer kan bellen.

Daft
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
exten => _[0+].,n,Dial(SIP/fxo,,D(www${EXTEN}))

doet het. De grandstream helpdesk kwam met de D optie. (wacht met bellen tot je de lijn krijgt) maar die belde niet goed. een w is een halve seconde wachten. Ik moet nog verder tweaken maar ik heb een werkende configuratie.

Bedankt voor je config RefriedNoodleNL. volgens mij liep ik eerder tegen deze fout aan maar een werkende opselling heeft zeker geholpen.

RefriedNoodleNL

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Mooi dat het je heeft geholpen 🙂 Misschien zit er toch ergens nog iets niet goed in mijn config, want ik krijg van meerdere mensen te horen (ook klanten van Ziggo) dat ik telefonisch niet bereikbaar ben, terwijl de telefoon niet is overgegaan. Maar dit moet dan haast wel een issue in de FXO-config in de Grandstream zijn...

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic

Vast Bellen van Ziggo: Tips & Trucs

Gebruik jij alle opties en functies van je Vast Bellen abonnement al? In dit artikel delen we de interessantste tips en trucs. Doorschakelen Voicemail Nummerweergave/anoniem bellen Extra telefoonlijn ...

Geplaatst in Tips van Ziggo