1
Vraag
2
Reacties
Daft

Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Grandstream HT813 als FXO

kan ik een Grandstream HT813 als FXO aan het ziggo giganet (die witte koeltoren) modem koppelen?

 

Zodat ik met een linux asterisk opstelling kan bellen en gebeld worden via mijn vaste telefoon naar mijn voip systeem.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Daft
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
exten => _[0+].,n,Dial(SIP/fxo,,D(www${EXTEN}))

doet het. De grandstream helpdesk kwam met de D optie. (wacht met bellen tot je de lijn krijgt) maar die belde niet goed. een w is een halve seconde wachten. Ik moet nog verder tweaken maar ik heb een werkende configuratie.

 

Bedankt voor je config RefriedNoodleNL. volgens mij liep ik eerder tegen deze fout aan maar een werkende opselling heeft zeker geholpen.

Bekijk in context

Uitgelicht
DennyW

Level 17
  • 3150Reacties
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Daft 

Mijn Linksys / Cisco SPA3102 ATA is met de FXO-poort verbonden op de (oude analoge) KPN-lijn en een DECT-basis op de FXS-poort.
Zonder PBX (en met en uitgebreid dial plan) kan ik uitbellen via KPN (PSTN Line) en / of meerde VoIP-providers. Om dat ik nog een (oud) VoipBuster-account met een DID (landelijk 085-inbelnummer) heb kan ook via VoIP opgebeld worden.

 

Zou ik een abonnement hebben op vaste telefoon via Ziggo, dan zou ik de FXO-poort kunnen aansluiten op de analoge telefoonpoort van het Ziggo modem. Dit zou m.i. dan ook zo kunnen met de Grandstream. **EDIT** Het Ziggo-telefoonverkeer wordt dan geheel door het VoIP-gedeelte van de Ziggo-modem af gehandeld. **

Volgen mij zou zo'n ATA zou ook in combinatie met een (externe) BPX gebruikt moeten kunnen worden; het koppelen van een ATA met een BPX heb ik op Youtube voorbij zien komen.

 

Hoewel het erin zit, gebruik ik de SPA3102 niet als router (slechts 10Mbps). De SPA is met ethernet aangesloten op mijn eigen router, de welke in cascade aangesloten is op de Ziggo-modem-router (in router modus).
Op zowel de Ziggo-modem-router als op mijn eigen router is hiervoor geen portforward ingesteld. Voor het gebruik achter NAT heeft mijn ATA (o.a.) een mogelijkheid om (periodiek) een keep NAT alive-signaal uit te sturen.

 

Tot nu toe heb ik alleen VoIP-providers gebruikt die op het zelfde systeem zitten als Voipbuster  (Betamax / Dellmont te Hoofddorp). Voor deze prepaid VoIP is een keep alive-signaal en zelfs de (periodieke) registratie niet nodig als je alleen maar uitgaand gesprekken voert! Dit maakt het (b.v. via een dail plan) makkelijk om voor bepaalde verbindingen even een ander gateway (VoIP-provider) te kiezen.

 

N.B.: Deze VoIP-providers bieden, net zoals veel andere VoIP-providers, de mogelijkheid (na een eenmalige verificatie) een eigen telefoonnummer mee te sturen naar degene waarnaar je belt.

 

Omdat je bij Voipbuster kan aanloggen met zowel je normale gebruiksnaam (pietje @ sip . voipbuster . com) als met het geverifieerde eigen telefoonnummer (+31901234567 @ sip . voipbuster . com) kan ik door betreffende gateway te (laten) kiezen bepalen welk telefoonnummer mee gezonden wordt.

Nogmaals, dit zonder portforwarding edoch wel met een firewall-regeltjes, die maken dat alleen verbindingen van de betreffende VoIP-provider geaccepteerd worden.


N.B.: Het aansluiten van de SPA met portforward en zonder beperking van de IP-reeks van de provider(s), maakt de portscanner fanaten de SPA-ATA behoorlijk onderhanden nemen. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Reacties
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik lees in de handleiding dat de FXO-poort inderdaad wel wat meer mogelijkheden heeft dan een failover, dat werd mij uit de productpagina niet duidelijk. Vanaf pagina 33 worden deze mogelijkheden beschreven (bellen vanaf PBX naar PSTN, bellen vanaf PSTN naar PBX en routeren van bepaalde nummers via FXO middels een dial plan).

 

Voor zover ik het begrijp, moet het nummer van de FXO-lijn (het Ziggo-telefoonnummer) worden geregistreerd bij de PBX, naast het nummer van de FXS-lijn. Het zou dan mogelijk moeten zijn om via de PBX te bellen tussen FXO en FXS zonder dat een SIP-trunk nodig is. Wel belangrijk om mee rekening te houden is dat het kiezen van nummers wordt uitgesplitst over de eigen PBX en die van Ziggo.

23 Reacties 23
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Op het modem zit een analoge lijn, je Grandstream HT813 heeft een FXS-poort voor tel. analoge lijnen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Zonder dat Asterisk over een buitenlijn (SIP-trunk) beschikt, kan het Ziggo-nummer niet vanaf de PBX worden bereikt.

 

De FXO-poort van de ATA kan wel verbonden worden met de FXS-poort van het modem, maar dit dient alleen als backup bij uitval van de SIP-verbinding naar de PBX. De FXO- en FXS-poort worden dan direct met elkaar verbonden.

Daft
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

de FXS poort van de grandstream gaat naar een analoog toestel inderdaad maar ik heb het over de FXO poort.

Daft
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

de FXO is toch de buitenlijn? of endpoint volgens deze pagina. https://forums.grandstream.com/t/asterisk-pjsip-configuration-for-ht813-fxo/48710

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @Daft

Het is hier een beetje stil gebleven. Eerlijk gezegd heb zelf geen kaas gegeten van deze materie. Misschien kunnen @Bert en @tobiastheebe nog eens meekijken naar je vraag?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Zoals eerder aangegeven moet de PBX (Asterisk) over een SIP-trunk beschikken voordat een analoog toestel, aangesloten op de FXS-poort van de ATA, of ander SIP-toestel via de PBX kan uitbellen en de Ziggo-lijn kan bereiken. Daarvoor moet de ATA via ethernet zijn aangesloten op de modemrouter, niet via FXO.

Daft
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ja ik ben vrij nieuw in voip materie. Was een tijdje terug dat ik er mee gespeeld heb. Ik had toen een appartement in amsterdam. En een raspberry pi met asterix en een internet voip provider. 

 

Ik wil nu mijn thuis telefoon nummer gebruiken maar ziggo werkt niet mee. 

 

Met de grandsteam kan je volgens een google search een POTS telefoon en een POTS telefoon aansluiting verbinden met asterix. 

Werkt de (waarschijnlijk voip) telefoon verbinding van ziggo met de grandstream.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik werk ook zeker niet regelmatig met VoIP maar heb een jaar of twee geleden geëxperimenteerd met FreePBX, een PTT T65 TDK uit 1982 gebeld via een softphone op mijn PC met zelf toegewezen nummers, m.b.v. een eenvoudige ATA van Cisco (SPA112) met ethernet en twee FXS-poorten.

 

Ik maak uit de site van Grandstream op dat de FXO-poort slechts als failover bedoeld is.

 


1 PSTN line FXO port in order to offer backup lifeline support using a PSTN line

 

Lifeline support (FXS port will be hard-relayed to FXO port) in case of power outage

Daft
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Dan lees je echt verkeerd. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik lees in de handleiding dat de FXO-poort inderdaad wel wat meer mogelijkheden heeft dan een failover, dat werd mij uit de productpagina niet duidelijk. Vanaf pagina 33 worden deze mogelijkheden beschreven (bellen vanaf PBX naar PSTN, bellen vanaf PSTN naar PBX en routeren van bepaalde nummers via FXO middels een dial plan).

 

Voor zover ik het begrijp, moet het nummer van de FXO-lijn (het Ziggo-telefoonnummer) worden geregistreerd bij de PBX, naast het nummer van de FXS-lijn. Het zou dan mogelijk moeten zijn om via de PBX te bellen tussen FXO en FXS zonder dat een SIP-trunk nodig is. Wel belangrijk om mee rekening te houden is dat het kiezen van nummers wordt uitgesplitst over de eigen PBX en die van Ziggo.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Daft 

Mijn Linksys / Cisco SPA3102 ATA is met de FXO-poort verbonden op de (oude analoge) KPN-lijn en een DECT-basis op de FXS-poort.
Zonder PBX (en met en uitgebreid dial plan) kan ik uitbellen via KPN (PSTN Line) en / of meerde VoIP-providers. Om dat ik nog een (oud) VoipBuster-account met een DID (landelijk 085-inbelnummer) heb kan ook via VoIP opgebeld worden.

 

Zou ik een abonnement hebben op vaste telefoon via Ziggo, dan zou ik de FXO-poort kunnen aansluiten op de analoge telefoonpoort van het Ziggo modem. Dit zou m.i. dan ook zo kunnen met de Grandstream. **EDIT** Het Ziggo-telefoonverkeer wordt dan geheel door het VoIP-gedeelte van de Ziggo-modem af gehandeld. **

Volgen mij zou zo'n ATA zou ook in combinatie met een (externe) BPX gebruikt moeten kunnen worden; het koppelen van een ATA met een BPX heb ik op Youtube voorbij zien komen.

 

Hoewel het erin zit, gebruik ik de SPA3102 niet als router (slechts 10Mbps). De SPA is met ethernet aangesloten op mijn eigen router, de welke in cascade aangesloten is op de Ziggo-modem-router (in router modus).
Op zowel de Ziggo-modem-router als op mijn eigen router is hiervoor geen portforward ingesteld. Voor het gebruik achter NAT heeft mijn ATA (o.a.) een mogelijkheid om (periodiek) een keep NAT alive-signaal uit te sturen.

 

Tot nu toe heb ik alleen VoIP-providers gebruikt die op het zelfde systeem zitten als Voipbuster  (Betamax / Dellmont te Hoofddorp). Voor deze prepaid VoIP is een keep alive-signaal en zelfs de (periodieke) registratie niet nodig als je alleen maar uitgaand gesprekken voert! Dit maakt het (b.v. via een dail plan) makkelijk om voor bepaalde verbindingen even een ander gateway (VoIP-provider) te kiezen.

 

N.B.: Deze VoIP-providers bieden, net zoals veel andere VoIP-providers, de mogelijkheid (na een eenmalige verificatie) een eigen telefoonnummer mee te sturen naar degene waarnaar je belt.

 

Omdat je bij Voipbuster kan aanloggen met zowel je normale gebruiksnaam (pietje @ sip . voipbuster . com) als met het geverifieerde eigen telefoonnummer (+31901234567 @ sip . voipbuster . com) kan ik door betreffende gateway te (laten) kiezen bepalen welk telefoonnummer mee gezonden wordt.

Nogmaals, dit zonder portforwarding edoch wel met een firewall-regeltjes, die maken dat alleen verbindingen van de betreffende VoIP-provider geaccepteerd worden.


N.B.: Het aansluiten van de SPA met portforward en zonder beperking van de IP-reeks van de provider(s), maakt de portscanner fanaten de SPA-ATA behoorlijk onderhanden nemen. 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Voor de liefhebbers.
Hier een linkje naar een Youtube video waar een ATA (alleen) gebruikt wordt om een (oud) analoog telefoontoestel met een PBX te laten werken.
De hier gebruikte ATA heeft alleen FXS poorten. Dat is dan voldoende om een fax of analoog toestel op aan te sluiten.

Let op: Ik heb niet de moeite genomen om te kijken of déze ATA voor toonkiezen wel of niet het bij ons gangbare DTMF kan gebruiken.
(N.B.: Deze configuratie is niet bruikbaar om een Ziggo vaste lijn telefoon abonnement via de PBX te laten lopen!)

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Daar heb ik destijds ook mijn ATA voor gebruikt. Ik kon zodoende een PTT T65 TDK uit 1982 bellen via een softphone op mijn PC. Op een VM op mijn PC had ik FreePBX geïnstalleerd.

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2455Posts
  • 261Oplossingen
  • 1165Likes

Hi @Daft! Ik zie dat er veel reactie is geweest op je vraag! Heb je nog wat gehad aan de informatie van @Denny W en @tobiastheebe

RefriedNoodleNL

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Jazeker is dit mogelijk. Ik gebruik zelf Asterisk i.c.m. de HT813 om de Ziggo telefoonlijn (en een DECT-toestel op de fxs) aan te sluiten. Ik heb zelf weliswaar een Cisco modem van Ziggo, maar dat maakt voor de fxo natuurlijk niet uit.

 

Heb je zelf al iets werkends? Loop je ergens specifiek op vast?

Daft
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ik kan gebeld worden naar mijn vaste telefoon maar niet bellen van af. En zover de fxo krijg ik access refused.

 

Kan je misschien je sip en extentions conf files delen. Ik ga er van uit dat dat erg gaat schelen.

RefriedNoodleNL

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik zal vanavond even kijken. Het is iig goed dat je gebeld kunt worden, dat betekent dat de SIP-verbinding het doet. Uit m'n hoofd kan ik me wel herinneren dat er in de FXO-configuratie van de Grandstream standaard iets staat ingesteld dat hij een bepaalde prefix verwacht, zou goed kunnen dat die een access refused veroorzaakt als hij iets anders van Asterisk krijgt.

RefriedNoodleNL

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bij deze mijn configuraties. Volgens mij moet je hier een eind mee komen, maar soms heb ik nog steeds issues met bellen vlak nadat een gesprek is opgehangen, vooral tussen FXS (dect-toestel) en FXO (Ziggo). Mocht je nog vragen hebben, of verbeteringen, laat het even weten. Succes!

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Daft  schreef:

Ik kan gebeld worden naar mijn vaste telefoon maar niet bellen van af. En zover de fxo krijg ik access refused.

 

Kan je misschien je sip en extentions conf files delen. Ik ga er van uit dat dat erg gaat schelen.


1e Ziggo verstrekt geen SIP-instellingen t.b.v. telefonie van een Ziggo-abonnement.

2e. Als je een analoog telefoongesprek (een z.g. PSTN-gesprek) via de FXO-poort (aangesloten op de telefoonport van de Ziggo-modem-router) wil voeren, dan kan dat door een "code" te kiezen , waarna je een buitenlijn krijgt via de FXO-poort. Na ingave van die "code" krijg je (als je even wacht) de kiestoon van Ziggo, waarna je een nummer kan kiezen.

In de gebruiksaanwijzing wordt dit de PSTN Access Code genoemd:

 

PSTN Access Code

Key pattern to use PSTN line. Maximum 5 digits. Default is "*00"

 

---------

Citaat uit de gebruiksaanwijzing:

PSTN Pass Through

HT813 supports PSTN pass through using the FXS port. The user can place and receive PSTN calls using analog phone connected to FXS port.

  • • To receive PSTN calls, pick up the phone when it rings;
  • • To complete a PSTN call, press the PSTN access code (*00 is default, or any number configured in the web configuration) to switch to the PSTN line, listen for a dial tone, then dial the number.
  • • If the HT813 loses power or lost registration with SIP server, device will switch to mode when PSTN line will be transparently connected directly to phone connected to FXS port. It will function as a jack, enabling a direct connection to the PSTN Line.

----------

N.B.: Dat derde puntje betreft de z.g. "failover" mogelijkheid, zoals genoemd in de User Guide als in de Administration Guide. (Allebei te downloaden bij Grandstream).

 

Ergo: Als je een telefonie-abonnnement bij Ziggo hebt en je (als testje) een analoog toestel aansluit op de FXS-poort en dan *00 kiest, behoor je de kiestoon vanuit de Ziggo telefooncentrale te krijgen.

 

 

Of en hoe je dit geautomatiseerd via het Dail Plan kan fixen (zoals dat bij mijn Cisco ATA mogelijk is) heb ik niet kunnen vinden / uitgezocht.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic

Vast Bellen van Ziggo: Tips & Trucs

Gebruik jij alle opties en functies van je Vast Bellen abonnement al? In dit artikel delen we de interessantste tips en trucs. Doorschakelen Voicemail Nummerweergave/anoniem bellen Extra telefoonlijn ...

Geplaatst in Tips van Ziggo