1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Paul K

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Gigaset Dect Telefoon - tijd wordt niet correct weergegeven

Telefoontijd gaat elke keer 1 uur vooruit na gebeld te worden.

Gigaset E720A.

Tijd veranderd voor dat belsignalen te horen zijn en telefoon aangeeft op het scherm dat er een inkomend gesprek is.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14344Posts
  • 1188Oplossingen
  • 6286Likes

Update 4-6:

Ook voor de Sagemcom modems is dit inmiddels opgelost. 

Tijd voor een update! 

Als je een Arris modem hebt, moet het probleem verholpen zijn na een herstart van het modem. Voor de sagemcom is dit helaas nog niet opgelost en wachten we nog af. 

Bekijk in context

177 Reacties 177
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34864Posts
  • 2568Oplossingen
  • 17530Likes

De tijd en datum worden met CLI (Calling Line Identification) mee verzonden door de telefooncentrale bij Ziggo. Na de ingang van zomertijd kan het inderdaad voorkomen dat de tijd 1 uur voorloopt. Je kunt dit probleem omzeilen door de tijd handmatig in te stellen op het toestel.

Paul K
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Is juist niet de bedoeling.

Ziggo gebeld maar medewerker had hier nog nooit van gehoord.

Gevraagd voor een ter zakekundig moderator maar dat was niet mogelijk. 

Alles wordt door gestuurd via Voip, dus ook de verkeerde tijd maar dat werdt niet. als waarheid aangenomen.

Dus nog geen steek verder

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34864Posts
  • 2568Oplossingen
  • 17530Likes

Ziggo-modems maken gebruiken van een speciaal type VoIP (EuroPacketCable). De onjuiste tijd en datum worden wel degelijk door de telefooncentrale (BroadWorks) bij Ziggo aan het modem aangeboden en via CLI over de lijn verzonden bij een inkomende oproep.

Begrijpelijk dat je de tijd en datum op automatisch ingesteld wenst te laten, maar hiervoor is geen andere workaround/oplossing bekend.

caesar

Level 17
  • 4392Posts
  • 78Oplossingen
  • 1477Likes

@tobiastheebe 

Broadworks is een Cisco apparaat. Niemand wil mij toch wijsmaken dat die centrale niet met zomer/wintertijd overweg kan?

Teejoo!

Level 5
  • 47Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Ik heb dit issue ook. Mijn gigaset telefoons lopen 1 uur voor. Handmatig aanpassen heeft geen zin omdat dit na elk telefoontje weer ongedaan gemaakt wordt. Ik heb hem gewoon analoog aangesloten op het actuele zwarte gigabit modem. Dat modem is gebridged, en kan ook geen tijd aanpassen van het modem zelf. 

Wat is hier aan te doen?

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 9686Posts
  • 1125Oplossingen
  • 4397Likes

Hi @Teejoo! - In jouw situatie was dit een bug bij de Sagemcom (het zwarte Gigabit modem). Alleen zou dit in de laatste firmware-update opgelost moeten zijn, en die heeft je modem al zie ik. Weet je ook sinds wanneer je dit probleem ervaart?

Teejoo!

Level 5
  • 47Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Hallo @Alex , we hebben dit pas sinds 3 weken opgemerkt omdat we nieuwe Gigaset telefoons gekocht hebben. De oude modellen hadden hier geen last van, maar werkten gewoon met de interne klok denk ik.

Teejoo!

Level 5
  • 47Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Hallo @Alex : heb je nog kunnen kijken naar het tijd probleem dat dus nog steeds bestaat met de nieuwste firmware?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34864Posts
  • 2568Oplossingen
  • 17530Likes

Alex verwijst naar een bug waarbij de tijd zoals aangegeven in de webinterface van het modem onjuist is c.q. een uur voorloopt. Jij ervaart een ander probleem dat niet specifiek met dit type modem te maken heeft.

Teejoo!

Level 5
  • 47Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

OK, maar hoe nu verder? Een nieuw topic aanmaken?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34864Posts
  • 2568Oplossingen
  • 17530Likes

Je hoeft geen nieuw topic te starten. Voor het probleem met onjuiste tijd doorgegeven via CLI is nog geen oplossing bekend, voor zover ik weet. De handmatig ingestelde tijd en datum zouden niet overschreven moeten worden door CLI. Heb je het basisstation en de toestellen als een kort stroomloos gemaakt?

Teejoo!

Level 5
  • 47Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Ja, maar dat maakt niet uit. Ik zou eigenlijk ook niet weten waarom aangezien de trigger om de tijd weer aan te passen een telefoontje is.

Maar ongelooflijk dat zoiets basaals niet goed werkt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34864Posts
  • 2568Oplossingen
  • 17530Likes

De tijd en datum worden meegestuurd door de telefooncentrale bij Ziggo en via nummerweergave naar het toestel verzonden. Hierdoor wordt de tijd aangepast bij een inkomende oproep.

Teejoo!

Level 5
  • 47Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Dat had ik idd begrepen. Maar dan lijkt mij de oplossing toch om in die telefooncentrale de juiste tijd te programmeren?

Waar het mij om gaat is dat Ziggo dit wel moet oppakken. Ik zal vast niet de enige zijn die een dergelijk toestel gebruikt en hier dus last van heeft.

caesar

Level 17
  • 4392Posts
  • 78Oplossingen
  • 1477Likes

@tobiastheebe, @Alex , @Teejoo! 

Als ik het goed begrijp dan gebruikt Ziggo een Cisco Broadworks telefooncentrale. Om zo'n ding op de juiste UTC tijd te laten lopen heeft hij ongetwijfeld een NTP client aan boord. Op het apparaat zelf stel je dan een tijdzone in met zomer en wintertijd, zodat je bijvoorbeeld op een beeldscherm de juiste lokale tijd ziet. Diezelfde lokale tijd zal ook meegestuurd worden naar de telefoons.

Het heeft er alle schijn van dat die server niet goed opgezet is. Misschien NTP niet aangezet, en gewoon met de hand de tijd er in gezet (je hebt braindead systeembeheerders die dat doen), of een onjuiste tijdzone gekozen die geen gebruik maakt van zomer/wintertijd. 

In ieder geval lijkt het mij heel waarschijnlijk dat het probleem daar ergens gezocht moet worden.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34864Posts
  • 2568Oplossingen
  • 17530Likes

@caesar Eens, ik denk ook dat het probleem daar opgelost moet worden. De naam BroadWorks kwam destijds langs in een ander topic waar een FRITZ!Box Cable in gebruik is.

Teejoo!

Level 5
  • 47Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Dat klink logisch idd. Maar is Ziggo hiermee aan de slag? Want het klinkt tegelijk heel eenvoudig om dit op te lossen. 

caesar

Level 17
  • 4392Posts
  • 78Oplossingen
  • 1477Likes

@Teejoo! 

De enige die ons dat kan vertellen is @Alex .

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 6153Posts
  • 729Oplossingen
  • 2624Likes

Dag allen,

ik en Alex hebben even de koppen bij elkaar gestoken en voor bovenstaande een tweede lijn om hulp raad gepleegd. We moeten even op reactie wachten, welke ik pas na het weekend verwacht. 

Zodra ik of Alex meer weten, melden we ons hier 🙂