Druug

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Fritz!box 4060 krijg de telefoon niet aan de praat

Nieuwe fritz!box 4060 gekocht en zonder er aandacht aan besteed te hebben kwam ik bij het koppelen van het telefoonsnoertje van de Ziggo modem in geen enkel gaatje paste bij de ZB 4060 en toen...

Aan het zoeken gegaan in de FB documentatie en eigenlijk heel simpel eigen telefoonnummer aanmelden inlognaam, password en registrar (vmk.voice.ziggo.nl) ingevuld nog wat vinkjes aangezet zoals in de handleiding van FB| Ziggo vermeld stond knopje drukken aanmelden en klaar.......helaas niet dus.

Dan Ziggo maar bellen half uur bezig geweest maar geen oplossing, dan maar ticket aanmaken bij AVM en reactie gekregen maar na analyse door AVM van de historie is gebleken dat er bij de FB de volgende melding verschijnt Aanmelding van het internetnummer ([telefoonnummer]) is mislukt. Oorzaak: DNS-fout

Wie o wie zou mij kunnen helpen??

7 Reacties 7
Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Dat gaat waarschijnlijk (nog) niet lukken met de fritzbox router 4060.

Om te bellen via ziggo heb je een modem nodig met een MTA MAC adress, en voorlopig voldoen alleen de kabel modems van Fritzbox zoals de 6660 cable en 6690 cable. 

 

n.b. Je kan ook geen analoge telefoon vanaf het  ziggo modem connectbox aansluiten op de 4060 die heeft namelijk geen analoge input.

 

In https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/wifi-modems/eigen-modem/beschikbaar staat:

Alleen als je ook Vast Bellen wilt gebruiken

Om via je eigen modem van telefonie gebruik te kunnen maken, hebben we ook het MTA MAC-adres van je modem nodig. Als je dit doorgeeft, krijg je de SIP-gegevens die je op je modem moet invoeren. Het gaat om een unieke gebruikersnaam en wachtwoord die horen bij jouw vaste netwerknummer en toegang geven tot telefonie op ons netwerk.

Nadat deze goed zijn geconfigureerd op een apparaat of client kan er op jouw kosten mee gebeld worden. Ga dus vertrouwelijk om met deze SIP-gegevens, gebruik ze alleen voor je eigen modem en deel ze niet met derden.

 

 

27D7B502-F948-4986-AE0D-EE9410EA0DB4.png

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

@Druug 

Als je een nslookup doet op het internet naar vmk.voice.ziggo.nl zal je ontdekken dat die op het internet niet bekend is. Een nslookup naar ziggo.nl geeft keurig een ip adres. Dit is dus de reden dat je voor ziggo telefonie een modem moet hebben met een MTA MAC adres, daarmee krijg je een verbinding met een apart ziggo subnet waarover telefonie is geregeld. Met het CM MAC adres wordt het internet verkeer verbonden. Met de FB 4060 kan je wel gebruik maken van een van de VOIP providers op het internet.

 

pi@Raspi3B:~ $ nslookup ziggo.nl 1.1.1.1
Server: 1.1.1.1
Address: 1.1.1.1#53

Non-authoritative answer:
Name: ziggo.nl
Address: 213.46.237.24

 

pi@Raspi3B:~ $ nslookup vmk.voice.ziggo.nl 1.1.1.1
Server: 1.1.1.1
Address: 1.1.1.1#53

Non-authoritative answer:
*** Can't find vmk.voice.ziggo.nl: No answer

 

 

Druug
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hoi Karel,

 

dank voor je uitleg, voor mij gaat je uitleg iets te ver v.w.b. mijn kennis.

ik heb de vraag via de chat gesteld aan Ziggo zoals je de oplossing hebt aangedragen (SIP gegevens) dus ik wacht even op de reactie om te zien of we dit werkend gaan krijgen.  

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

De FB4060 kan vmk.voice.ziggo.nl nooit bereiken, dan heb je ook niets aan de SIP gegevens.

Het kan dus niet werken.

Druug
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hoi Karel,

je begrijpt dat ik hier een beetje triest van wordt, ik ben namelijk vanaf februari al continu bezig geweest met Ziggo om antwoord te krijgen of ik de 6690 kon gebruiken. Postcode huisnummer invullen bel de helpdesk die kunnen je verder helpen, je begrijpt het al dat werkte ook niet omdat de servicedesk gewoon niet op de hoogte is. Dan maar de 4060 werk ook met DECT niet wetende wat er nu gebeurt....balen dus.

Een andere vraag dan werkt de 6690 nu wel of niet als kabelmodem, dit schijnt postcodeafhankelijk te zijn.

Als hij werkt ga ik de 4060 terugsturen ik hoor het wel

Gr Ruud

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

@Druug 

Jammer dat je te laat heb ondekt dat telefonie en DECT op de FB 4060 via Ziggo niet gaat werken. Zelf heb ik (nog) geen eigen modem maar volg met interesse de mogelijkheden. Door het inlezen van de mogelijkheden van DECT op de Fritzboxen viel bij mij ook het kwartje pas laat dat deze nieuwere boxen met wifi6 geen telefoonlijn ingang meer hebben en alleen VOIP/SIP telefonie ondersteunen. Oudere fritzboxen hebben wel een telefoonlijn ingang, daar is het wel mogelijk om de telefoonlijn vanuit de Connectbox op aan te sluiten. Maar die Fritzboxen hebben dan weer geen wifi6.

 

 

De FB 6690 en FB 6660 en indien je postcode/huisnummer aangeeft dat het mogelijk is moet kunnen werken. Als je de “Mijn Ziggo” app op je smartphone/tablet hebt geinstalleerd is nu een optie aanwezig bij producten->internet->modem waar je eigen modem instellingen kan opgeven en sip gegevens kan op halen. Dan heb je de slecht geinformeerde helpdesk niet nodig.

 

Volg/lees topic met wisselende succes verhalen:

https://community.ziggo.nl/t5/Bellen/fritzbox-6690-Username/td-p/946493

 

Een tip voor Allen: de FB4060 is een router geen modem. Bij andere providers die het VOIP bellen anders hebben ingericht als bij Ziggo kan ook telefonie prima werken. Voor de nieuwe(re) Fritzboxen heb je VOIP nodig om ook voor telefonie DECT te kunnen gebruiken.

FRITZ!webcare

Level 4
  • 34Posts
  • 3Oplossingen
  • 36Likes

Dag allemaal, 

 

Aan de hand van de informatie in dit forum heb ik een verzoek tot het veranderen van de handleiding doorgestuurd aan ons knowledgemanagement.

 

Het is inderdaad zo dat voor het gebruik van een FRITZ!Box zonder FON-poort (bijv. de FRITZ!Box 4060) de registratie voor telefonie met het MTA MAC-adres nodig is.  Met een FRITZ!Box 7590 bijvoorbeeld is dit door de DSL-poort van de FRITZ!Box 7590 niet nodig. 

 

Verdere feedback en voorstellen voor verbetering voor FRITZ!-Producten kun je ons ook sturen via het feedbackformulier op onze website.

 

Vriendelijke groet uit Berlijn, 

Je FRITZ!-Support Team 

Uitgelicht topic