Ik heb in het forum al een aantal andere topics over dit onderwerp nagelezen oa deze:
https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Eigen-moden-gebruiken-Fritz-Box-6690/td-p/943315
maar omdat daar al 3 weken niet op gereageerd is probeer ik het maar met een nieuwe.
ik hoop via deze mail in contact te komen met het eigen modem team of zoals jullie het zelf noemen het FreeModemChoice (FMC).
Ik heb geprobeerd via de Mijn Ziggo app een eigen modem toe te voegen en dat lukt niet op twee verschillende android apparten, ik krijg over al een oeps er ging iets mis error maar geen idee waarom.
Toen via Webcare of Twitter verder geholpen, het nieuwe modem een Fritzbox 6690 staat aan en internet doet het zonder problemen alleen telefoon werkt niet.
Bij het aanmelden krijg ik een:
de controle van de telefonie is niet geslaagd. Aanmelden bij de telefonieaanbieder is niet geslaagd. Controleer de ingevoerde toegangsgevens voor telefonie.
via webcare en het forum verder gekeken en niets helpt tot nu toe het blijft bij deze melding.
Er zijn twee dingen die me opvallen:
ik kan mijn nummer niet bellen want krijg meteen "momenteel is dit nummer niet bereikbaar" en in het forum wordt dan vaak genoemd dat het nummer niet goed is overgezet. Iets wat aan de Ziggo kant gedaan zou moeten worden.
Ik krijg in de mijn ziggo app nog steeds de melding dat ik een Giga Box heb en verder niet, ook dat lijkt erop dat de overzetting naar het nieuwe modem niet helemaal goed gegaan is.
Ik heb de Fritzbox geupdate naar de laatste beta versie waar Ziggo iig als telefoon aanbieder er tussen staat en de errors in de log files zeggen:
VoIP (020blabla@vmk.voice.ziggo.nl, -, port=0, sipiface=voip): not registered dns error 500 --
Dit ligt volgens mij niet aan het modem maar aan iets bij Ziggo.
Kan daar nog eens naar gekeken worden?
Met vriendelijke groet,
Hapee
Opgelost! Ga naar oplossing.
Ter overvloede van de analyse:
Zoek tocht is dus nu: Waarom is de VOIP Interface niet aanwezig. Wellicht is de stap in de handleiding "Schakel de optie "Use additional connection for internet telephony via cable connection" in" over geslagen, want die is cruciaal of die VOIP Interface wel of niet aanwezig is.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Kan je proberen deze instructies uit te voeren op je modem?
Het TXT bestand dat je hiermee download op je computer bevat eventueel Prive gegevens en moet je zorgvuldig beschermen.
Kan je vervolgens in die TXT file zoeken naar de volgende regel?
1: name voip (attached)
Er zijn ongeveer 20 regels direct onder elkaar die met "1: " beginnen.
Kan je die hier delen?
Er staat daar een regel met DNS Servers tussen, en ik denk dat Ziggo een voor VOIP/Telefonie verkeerd werkende DNS Server naar jou modem stuurt. Als dat het geval is moet Ziggo dat corrigeren.
Hoi @bertus12
bedankt voor de moeite alvast.
Ik gebruike de laatste update van de Fritzboxlab dus versie 7.39 beta en ik krijg de download maar niet een sectie met 1: name voip (attached)
wel zoiets als dit:
VoIP
----
ua0 (3120mijnnummer@vmk.voice.ziggo.nl, UNSPEC, port=0, sipiface=voip): not registered dns error 500 -- reachability 0 % (overvoip)
0: RX: 0 bytes, 0 pkts, TX: 0 bytes, 0 pkts, Lost packets: 0
0: Outgoing Calls: 0 attempted, 0 answered, 0 connected, 0 failed
0: Incoming Calls: 0 received, 0 answered, 0 connected, 0 failed
0: Overall Calls: 0 dropped, Total Call Time = 0:00
0: Direct Loopback: 0 connected, 0 failed
Codec list: G722/8000/1, PCMA/8000/1, PCMU/8000/1, PCMA/16000/1, PCMU/16000/1, CLEARMODE/8000/1, rtploopback/8000/1
SIP Clients:
VOIP Journal (last 10 entries):
##### END SECTION voip
maar ik weet niet of dat is wat je bedoelt, de regel had ik hierboven ook al meegekopieerd.
In het bestand staan een hoop keer dns en heel veel verschillende ip addressen maar daarvan kan ik niet beoordelen wat er verkeerd staat.
Ik heb ook in andere topics oa gelezen dat het antwoord van de telefoon als ik het nummer bel: "momenteel is dit nummer niet bereikbaar" ook betekent dat er in de Ziggo centrale iets niet goed is overgezet omdat anders het nummer gewoon zou moeten overgaan.
Hoe krijg ik Ziggo zo ver dat ze hier naar gaan kijken want via webcare op twitter kom ik niet veel verder. Misschien kan @FRITZ!webcare nog iets betekenen.
Met vriendelijke groet,
Hapee
Heb je niets met "1: name voip (attached)" ?
Heb je wel "0: name internet (attached, active internet)" ?
Daar moet de sectie met "1: name voip (attached)" direct onderstaan.
Als je "1: name voip (attached)" niet hebt in het TXT, heb je dan wel de volgende instructie van AVM uitgevoerd?
Hoofdstuk "5 Telefonie in FRITZ!Box configureren":
En dan "Telefoonverbinding configureren" bij stap 5:
Ik weet eigenlijk niet of een reboot van het modem noodzakelijk is als je dat vinkje aanzet en op Apply/Toepassen klikt. Voor de zekerheid even doen.
En als het al vinkje wel aan stond. Kunnen we nog iets anders controleren.
Ter overvloede van de analyse:
Zoek tocht is dus nu: Waarom is de VOIP Interface niet aanwezig. Wellicht is de stap in de handleiding "Schakel de optie "Use additional connection for internet telephony via cable connection" in" over geslagen, want die is cruciaal of die VOIP Interface wel of niet aanwezig is.
Hoi @bertus12 ,
bedankt dat was het:
Schakel de optie "Use additional connection for internet telephony via cable connection" in.
ik denk dat ik deze pagina wel gezien heb maar vooral op telefoonnummers configureren bekeken heb en de sectie telefoonverbinding configureren over het hoofd heb gezien. Ik kan weer bellen.
Nogmaals dank.
Met vriendelijke groet,
Hapee
@hapeeg Goed om te horen!
@SanderAVM Die meeleest. Wellicht een verbetering aan de AVM/Fritz!OS kant voor de toekomst?
Als iemand "Telefonieaanbieder: Ziggo" kiest, kan dan meteen ook de optie (in het andere menu) "Use additional connection for internet telephony via cable connection" aangezet worden? Dat maakt het nog iets simpeler. Het is gewoon een stap waar je snel overheen leest.
Dank voor de suggestie, dit hebben we onderzocht, maar is helaas technisch nog niet mogelijk..
Dank je @SanderAVM - Ik snap de complexiteit en impact hiervan en waarom dat dus lastig is.
Dus, wij moeten met z'n allen altijd goed de handleiding blijven lezen 😉.
Dank voor je reactie!
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.