1
Vraag
2
Reacties
Kate and Bill

Level 1
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Daadwerkelijk voor Ziggo-telefonie nummerweergave geschikte DECT telefoontoestellen

Enkele weken geleden zijn we overgestapt van KPN analoge vastelijn-telefonie naar Ziggo telefonie.
Op zich werkt de spraakverbinding van de Ziggo telefonie naar behoren en de ontvanger van door ons gestarte telefoongesprekken ziet ook netjes ons telefoonnummer verschijnen.

Probleem is echter dat we geen nummers te zien krijgen van de personen die ons bellen. De telefoons geven altijd "Onbekend" aan, ook wanneer het nummers betreft die wel in het telefoonboek van de telefoon staan.

We gebruiken een DECT Gigaset AL145 basisstation dat rechtstreeks is aangesloten op de Ziggo router (type Thomson TWG870, telefonie-poort 1, mocht dit van belang zijn: in ex-UPC gebied) en de bijbehorende Gigaset AL14H DECT handsets.

Die Gigaset apparatuur hadden we ook op de analoge KPN vaste lijn al in gebruik, en ik ben mij er van bewust dat de KNP op die vaste lijn zogenaamde DTMF signalen voor nummerweergave gebruikt.
Ook weet ik dat Ziggo-telefonie geen gebruik maakt van DTMF en dat het noodzakelijk is dat je apparatuur gebruikt die FSK signalen voor nummerweergave ondersteunt.

Volgens de informatie waarover ik beschik moet die Gigaset apparatuur die wij hebben zowel DTMF als FSK ondersteunen (daar behoef je geen keuzes voor te maken in de instellingen van de apparatuur).
Maar goed, ik lees over dat DTMF en FSK gedoe veel drama-verhalen en er blijkt ook nog eens verschil te zijn in de informatieprotocollen ( "CLIP" ) die met die signalen overgedragen worden (vaak afhankelijk van het land waarin het gebruikt wordt) en de momenten waarop die siganlen op de telefoonlijn gezet worden.

De vraag om advies in deze ligt inmiddels al weer enige tijd bij Ziggo ("u krijgt binnen enkele werkdagen een antwoord via e-mail", ja ja, die kennen we helaas nu wel) en dus ben ik zelf maar eens gaan zoeken naar DECT toestellen (met ingebouwd antwoordapparaat) die 99% gegarandeerd volledig met Ziggo telefonie (en dus ook nummerweergave) weten om te gaan zodat ik van de discussie af ben of het nu wel of niet onze Gigaset apparatuur is die voor problemen zorgt.

De informatie van de diverse leveranciers op het internet blijkt het verhaal alleen nog maar onoverzichtelijker te maken. Zo is er een heel grote webshop die bij telefoons aangeeft of ze al dan niet voor Nederland geschikt zijn, maar als ze dat dan zijn dat vertaald als dat ze DTMF ondersteunen. Maar daarmee worden alle VoIP achtige aansluitingen, zoals die van Ziggo, maar even buiten beschouwing gelaten (en de reviews van hun klanten zijn al net zo vaag).

Ik zou het liefst weer voor een Gigaset oplossing willen gaan waarbij ik, als techneut, een sterke voorkeur heb de "GO" serie die werk op basis van het basisstation "GO-BOX 100". Maar ook een Gigaset oplossing uit de "IP" reeks op basis van het basisstation "N300A IP" is wellicht (alhoewel wat ouder) nog een weg om te gaan.
Andere weg die ik overweeg is het inzetten van een AVM Fritz!Box voor de DECT afhandeling.
Aanschaf van een "reguliere" DECT oplossingen met ingebouwd antwoordapparaat sluit ik echter zeker niet uit.
Hoe dan ook, het loopt toch al snel in de papieren met meerdere handsets. En ik wil niet het risico lopen de spullen weer te moeten inpakken en retourneren en weer verder te moeten zoeken.

Daarom concreet de vragen aan lezers van het forum:
* Welke ervaringen (inclusief nummerweergave) zijn er bij jullie specifiek met het gebruik van Gigaset Go-Box 100 of N300A IP gebaseerde DECT oplossingen gekoppeld aan Ziggo-telefonie, of eventueel met de inzet van een AVM Fritz!Box als DECT basisstation ?
(let op: het gaat hier dus om koppeling via de analoge telefoonlijn op de Ziggo router, niet het gebruik van de eveneens in die basisstations ingebouwde VoIP voorzieningen)
* Waar vind ik (een link naar) een actueel overzicht van DECT telefoons die 99% garandeerd volledig (inclusief nummerweergave) met de huidige Ziggo telefonie samenwerken ?
* Heb je zelf Ziggo telefonie op een DECT toestel welk merk en typenummer is dan het gebruikte basisstation en welk merk en typenummer de gebruikte handset(s) ?
(zoek nadrukkelijk merken en typenummers, zie op het internet diverse opmerkingen als "mijn Panasonic doet het goed" maar dat is niet specifiek genoeg, er zijn legio verhalen dat type A van merk X wel goed werkte maar type B van het zelfde merk X niet)

Alvast dank voor jullie input en wellicht de juiste tip om tot de bestelling van een daadwerkelijk functionerende vervangende DECT set te komen zodat de DTMF / FSK / CIPS discussie vermeden kan worden.

Gr.

Bill
45 Reacties 45
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Kate and Bill

Sorry maar ik ben van mening dat Ziggo het wel goed doet , mijn dect toestellen Panasonic KX - TG6711 NL werken prima met nummer weergave en mijn Profon - pci 65 werkt er ook goed op .

Ik heb al + 11 jaar waar ik nu woon telefonie van Ziggo en altijd heeft mijn nummerweergave het goed gedaan.

Storing bij Ziggo in dit deel individueel bij jou lijkt me echt sterk.

Ik sluit me verder aan bij het verhaal van Sagitarius
Verwijderd account
Niet van toepassing
Vanaf 2009 zijn de problemen begonnen, conclusie: nieuw toestel of converter, lees:

https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?t=68329
Kate and Bill
Topicstarter
Level 1
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes
Beste allemaal die een bijdrage heeft geleverd of geïnteresseerd is,

Het is inmiddels bijna een maand geleden dat wij hier Ziggo telefonie in gebruik genomen hebben (hadden al langer UPC/Ziggo telefonie in het contract maar nooit actief ingezet) en we vaststelden dat de nummerweergave daarbij niet werkte.

GISTEREN, 3 JANUARI 2018, IS HET VRAAGSTUK M.B.T. EEN NIET WERKENDE NUMMERWEERGAVE DAN TOCH OPGELOST.
DANK DAARVOOR AAN ZIGGO MODERATOR Marianne Ziggo DIE VORIGE WEEK, NADAT WEKEN DIVERSE ADVIEZEN/CONTROLES/WIJZIGINGEN DOOR ANDERE ZIGGO-MEDEWERKERS ZONDER SUCCES WAREN AANGEDRAGEN/UITGEVOERD, BESLOTEN HEEFT ZICH PERSOONLIJK EN OP ZEER POSITIEVE/OPBOUWENDE WIJZE TE BEKOMMEREN OM HET VRAAGSTUK.

WAT WAS HET INITIEEL GECONSTATEERDE PROBLEEM ?
* De gebruikte DECT telefoon geeft het nummer van geen enkele beller weer en meldt alleen "Onbekend" in het display (ook wanneer het betreffende nummer in het telefoonboek van de telefoon staat).
(n.b.: dit was nog in combinatie met de Thomson TWG890U modem/router die we toen nog gebruikte, deze is gaande het traject ook gewisseld tegen een Ziggo Connect Box)

WAT BLEEK UITEINDELIJK DE OORZAAK ?
* In de contractadministratie van Ziggo stond "nummerweergave" uitgeschakeld.

HOE IS HET UITEINDELIJK OPGELOST ?
* De "nummerweergave" is door Ziggo in de contractadministratie ingeschakeld.

WAT IS ER AANVULLEND GEDAAN OM DE OPLOSSING DOOR TE VOEREN ?
* Om deze wijziging daadwerkelijk tot op de, inmiddels Ziggo Connect Box, modem/router te activeren is de telefoon afgekoppeld, de modem/router herstart (door deze spanningsvrij te maken), en vervolgens de telefoon weer aangekoppeld nadat de modem/router volledig opgestart was (groen telefoontje op Connect Box).
* Vervolgens is er nog getest of de wijziging behouden zou blijven wanneer de modem/router herstart wordt met aangekoppelde telefoon, ook dat was succesvol)
* De telefoon (DECT basisstation) zelf is bij de eerste stap ook spanningsloos gemaakt en daarmee herstart, er is GEEN "reset" van de instellingen doorgevoerd (gaande de voorliggende diagnoses is dit wel eens uitgevoerd om uit te sluiten dat instellingen van de telefoon het nummerweergave-vraagstuk veroorzaakten).
* De telefoon betrof in ons geval initieel een Gigaset AL145 (met AL14H handsets), en ook de, op basis van ervaringen uit de Community (dank aan Jan F. ) om de telefoon als oorzaak van het nummerweergave-vraagstuk uit te sluiten aangeschafte, Gigaset A415A (met A415 handsets), uiteindelijk bleek de telefoon echter niet de oorzaak.

WAT HEEFT GELEID TOT DE OORZAAK ?
Het is voor Ziggo niet te achterhalen hoe de "nummerweergave" administratief uitgeschakeld is geraakt.
Wel is duidelijk geworden dat er diverse andere Ziggo medewerkers een, om onverklaarbare redenen, uiteindelijk niet succesvol gebleken poging in de zelfde richting hebben ondernomen.

**************************

Loop je tegen de zelfde problematiek van een niet werkende nummerweergave aan en weet je zeker dat je telefoon wel aan de technische eisen voldoet dan is het zeker raadzaam om er bij Ziggo op aan te dringen om de contractadministratie te controleren op het wel ingeschakeld zijn van nummerweergave.
En schroom daarbij niet om een Ziggo moderator van de Community in te zetten.
Voor ons zou dat veel tijd/energie bespaard hebben daar er voor ons steeds duidelijk was dat de telefoon het probleem niet was, maar je wel tijd/energie en geld moet investeren om dat aan te kunnen tonen aan helaas steeds weer nieuwe Ziggo helpdesk-medewerkers.

Gezien echter het zekerheid verkrijgen over het voldoen van telefoontoestellen aan de juiste technische eisen tot aanvullende vraagstukken/discussies, en diverse goed bedoelde, maar inhoudelijk regelmatig onjuiste of onvolledige, adviezen uit de Community kan leiden hier nog een opsomming van de technische zaken/conclusies uit dit hele topic zodat anderen er hun voordeel mee kunnen doen:
Let wel: onderstaande allemaal stand 3 januari 2018 (wijzigingen m.b.t. telefonie vanuit Ziggo, waaronder ook de te gebruiken modem/routers kunnen hierin eventueel verandering brengen) en naar beste eer en geweten.

NUMMERWEERGAVE EN ZIGGO, ALGEMEEN:
* Ziggo kent GEEN lijst met telefoontoestellen waarvan gegarandeerd wordt dat ze zonder problemen werken met telefonie, meer specifiek de weergave van het nummer van degene die belt (hierna: "nummerweergave", niet te verwarren met het weergeven van je eigen nummer bij anderen (vaak voor anoniem bellen)).
* Nummerweergave wordt in handleidingen van telefoons ook wel aangeduid met "CLIP" (Calling Line Identification Presentation) en is wat anders dan "CNIP" (Calling Name Identification Presentation) dat er voor kan zorgen dat de naam van de beller direct wordt weergegeven vanuit de centrale (zonder dat deze in het geheugen van de telefoon zelf staat).
* Ziggo ondersteunt CLIP maar geen CNIP (CLIP kan in de meeste gevallen, afhankelijk van de telefoon, wel de naam van de beller laten zien maar alleen wanneer het het nummer met naam in het telefoonboek van de telefoon zelf staat).
* Ziggo komt niet verder dan de eis dat het te gebruiken telefoontoestel voor ondersteuning van nummerweergave (CLIP) moet beschikken over FSK (Frequency Shift Keying) ondersteuning voor het overdragen van de nummerinformatie tussen modem/router en telefoon.
* Er bestaat ook een alternatief systeem voor het overdragen van het nummer van de beller naar de telefoon: DTMF (Dual Tone Multi Frequency. Ziggo ondersteunt deze vorm van nummerweergave NIET.
* Wel bestaan er converters die FSK weten om te zetten naar DTMF weten om te zetten (zie de berichten in het topic), echter die zijn verder niet gebruikt en de waarde daarvan kan dan ook hier niet bevestigd worden.
* Nu wil het geval dat er telefoons zijn die nummerweergave (CLIP) ondersteunen op basis van alleen DTMF (die werken gegarandeerd NIET met nummerweergave bij Ziggo, tenzij eventueel via een converter), er zijn er die alleen FSK ondersteunen, er zijn er die FSK en DTMF ondersteunen maar waarbij middels een instelling van de telefoon een keuze gemaakt moet worden, en er zijn telefoons (meest moderne) die FSK en DTMF ondersteunen waarbij de telefoon zelf aan de hand van de signalen op de telefoonlijn tussen modem/router en telefoon kiest of FSK dan wel DTMF gebruikt wordt.
* Al heb je een telefoon die nummerweergave op basis van FSK ondersteunt (dat is wat Ziggo als eis stelt) dan dien je er alsnog rekening mee te houden dat de nummerweergave niet werkt. FSK bestaat namelijk in diverse uitvoeringen die met name per land in Europa kunnen verschillen. Het is daarom (en om een discussie met Ziggo te voorkoen) zaak een telefoon in te zetten waarvan bekend is dat deze specifiek voor toepassing op de Nederlandse markt is afgestemd (er worden via het internet ook diverse import-toestellen aangeboden, ben daarmee voorzichtig).
* Meer recente modellen telefoons hebben over het algemeen een grote kans van succesvolle FSK gebaseerde nummerweergave op het Ziggo netwerk daar de toepassing van telefonie via internetproviders (die nagenoeg allen FSK gebruiken) heeft bijgedragen aan meer eenduidigheid/stabiliteit van de technische uitvoering.

TOESTELLEN WAARVAN IN TESTS IN HET KADER VAN DIT TOPIC GECONSTATEERD IS DAT ZE WERKEN MET ZIGGO NUMMERWEERGAVE:
* Gigaset AL145 DECT basisstation (heeft automatische selectie FSK/DTMF nummerweergave) met antwoordapparaat i.c.m. Gigaset AL14H handset(s) (niet langer nieuw verkrijgbaar)
* Gigaset A415A DECT basisstation (heeft automatische selectie FSK/DTMF nummerweergave) met antwoordapparaat i.c.m. Gigaset A415 handset(s) (nog nieuw verkrijgbaar)
Opmerking: ondergetekende heeft geen binding met Ziggo en kan correct functionerende nummerweergave nooit garanderen en kan ook geen uitspraak doen over andere telefoontoestellen, zie ook de randvoorwaarden hieronder)

DETAILS VAN DE TESTS M.B.T. NUMMERWEERGAVE DIE GAANDEWEG ZIJN UITGEVOERD:
* De tests zijn uitgevoerd met het basisstation via een korte (1.5m) RJ11 kabel direct aangesloten op de TEL1 poort van een Ziggo Connect Box.
(dus geen splitters in de telefoonkabel, geen oude bekabeling etc., FSK maakt gebruik van geluidsignalen op de telefoonlijn waarvan de kwaliteit zo hoog mogelijk moet zijn/blijven)
* De resultaten zijn nadrukkelijk NIET geverifieerd voor gebruik van een Thomson TWG870U modem/router daar die gaande het traject i.s.m. Ziggo vervangen is door een Ziggo Connect Box(waarmee de TWG870U door Ziggo gedeactiveerd is).
* De Ziggo Connect Box waarmee de resultaten geverifieerd werden had de volgende kenmerken:
- Zogenaamde "Compal" (fabrikant) uitvoering (CH7465LG)
- Hardware versie: 5.01
- Software versie: CH7465LG-NCIP-4.50.18.23-4m1-GA-NOSH
- Config bestand: internet250_25_wifion_v4-sip.bin
* De Ziggo contractvorm waarmee de resultaten geverifieerd werden (telefonie is daar onderdeel van):
- Alles-in-1 Extra Power (HDDVR en Premium) (uit het UPC tijdperk)
* De locatie waar de verificatie is uitgevoerd:
- Gemeente Ede (dit is ex-UPC gebied, in de Community ook wel aangeduid met fUPC)
* Zorg er voor dat de betreffende telefoon staat ingesteld voor gebruik met nummerweergave op basis van FSK. Lang niet alle fabrikanten zijn helder in hun specificaties. Zo ook Gigaset niet, daar staat in de specificaties/handleidingen alleeen de kreet CLIP genoemd en blijkt uit de praktijk dat het dan in de meeste gevallen gaat om telefoons die zowel FSK als DTMF ondersteunen met automatische selectie door de telefoon (bevestigd door informatie van het web, de Gigaset DECT-sets voor gebruik op een analoge lijn (zoals die op een Ziggo modem/router) zouden volgens via het web verkregen informatie sinds 2005 altijd FSK en DTMF ondersteunen met automatische selectie).
(n.b.: is het toestel gebruikt geweest op een analoge vaste lijn van KPN met nummerweergave dan is daarbij nummerweergave op basis van DTMF gebruikt, verifieer dan extra of het toestel wel FSK ondersteunt, dat FSK ingesteld staat, of dat het toestel zelf kiest tussen DTMF en FSK)
* Verifieer dat het toestel bedoeld is voor inzet op de Nederlandse markt (gezien de verschillende FSK implementaties tussen landen).
(n.b.: vraag bij twijfel de leverancier dat eenduidig te bevestigen, in lang niet alle gevallen wordt het vanuit de specificaties duidelijk, let op bij het gebruik van import-modellen)
* Voor de door ons gebruikte Gigaset DECT-sets geldt dat ze beide gekocht zijn bij reguliere Nederlandse elektronica leveranciers en geschikt zijn voor gebruik op de Nederlandse markt hetgeen mede bevestigd wordt door:
- De code "M121" als onderdeel van het serienummer van het Gigaset AL145 basisstation (niet langer verkrijgbaar)
(enig zoekwerk op het web heeft geleerd dat die code M121 voor Nederland staat bij wat oudere analoge Gigaset modellen)
- De code "M101" als onderdeel van het serienummer van het Gigaset A415A basisstation (nog verkrijgaar)
(enig zoekwerk op het web heeft geleerd dat die code M101 voor Nederland staat bij recente analoge Gigaset modellen)
- In de formele bestelnummers van Gigaset is Nederland in een aantal gevallen al "NL" herkenbaar, maar duidelijkheid is daarover verder niet verkregen
* Initieel werd het nummerweergave-probleem (nu dus: het uigeschakeld zijn van de nummerweergave in de contractadministratie van Ziggo) geconstateerd op de combinatie van een Thomson TWG870U modem/router (Hardware Version 1.0, Boot Revision 2.3.0, Software Version STBA.01.84 (Firmware Name TWG870U-BA.01.84-150504-S-1C1.bin) in combinatie met het Gigaset AL145 basisstation en AL14H handsets:
- Op handsets verscheen bij alle bellers alleen de melding "Onbekend" (ook wanneer de beller in het telefoonboek van de handset stond)
* Na vervanging op initiatief van Ziggo van de modem/router door een Connect Box (zie details hierboven) werd het het nummerweergave-probleem (nu dus: het uigeschakeld zijn van de nummerweergave in de contractadministratie van Ziggo) in combinatie met het Gigaset AL145 basisstation en AL14H handsets:
- Op handsets verscheen bij alle bellers de melding "" gevolgd door "Anoniem" (ook wanneer de beller in het telefoonboek van de handset stond)
* Na vervanging van de Gigaset AL145 door een Gigaset A415A met bijbehorende A415 handsets werd het nummerweergave-probleem (nu dus: het uigeschakeld zijn van de nummerweergave in de contractadministratie van Ziggo) in combinatie met de Connect Box:
- Op handsets verscheen bij alle bellers de melding "Externe oproep" gevolgd door "Anoniem" (ook wanneer de beller in het telefoonboek van de handset stond)
* De Gigaset handleidingen van de gebruikte modellen doen geloven dat "" resp. "Externe oproep" wijzen op het niet ontvangen van een geldig nummerweergave signaal. Nu de oplossing Ziggo echter de juiste instelling in hun contractadminitsratie heeft doorgevoerd zijn de meldingen geworden:
- "" gevolgd door telefoonnummer van beller (of naam van beller in telefoonboek van handset), voor de AL145/AL14H
- "Externe oproep" gevolgd door telefoonnummer van beller (of naam van beller in telefoonboek van handset), voor de A415A/A415
Wat de handleiding doet geloven blijkt dus niet juist ! De meldingen "" resp. "Externe oproep" lijken juist een indicatie dat er wel een valide signaal voor nummerweergve is ontvangen.
En aanvullend staat het in alle gevallen weergeven van "Anoniem" klaarblijkelijk voor het uitgeschakeld zijn van nummerweergave in de contractadministratie van Ziggo (n.b.: wordt er daadwerkelijk anoniem gebeld dan zal er vanzelfsprekend ook "Anoniem" blijven staan).

Wellicht helpt ons relaas u verder met eventuele nummerweergave-vraagstukken. Wij hebben er, ondanks dat de oorzaak uiteindelijk niet aan onze zijde bleek te liggen, de nodige kennis mee verzameld en beschouwen het als afgerond.

Gr.

Kate en Bill
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Jan F. wrote:
Kate and Bill
Volgens de informatie op de website staat de nummerweergave standaard aan. Toch misschien even checken via de helpdesk?


Kate and Bill wrote:

WAT BLEEK UITEINDELIJK DE OORZAAK ?
* In de contractadministratie van Ziggo stond "nummerweergave" uitgeschakeld.



Dus mijn vermoeden dat de nummerweergave niet aan stond was dus toch juist. Waarom het zo lang heeft moeten duren om dat te ontdekken en op te lossen is mij een raadsel.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Wat ik nu niet begrijp is dat er was toch al naar gekeken en diverse malen verteld dat het aan stond ????

Daarom en er van uitgaande gaf ik mijn adviezen ..........

Maar ben wel blij Kate and Bill dat het nu voor jullie is opgelost.
En wat ik ook vind dat je zeer ruim met lappen tekst vertelde wat er gaande was. 😉
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Wellicht mosterd na de maaltijd maar ik kan melden dat de AEG Eurofon E 1535 (1 basisstation/telefoonbeantwoorder met 2 satellieten) die ik rond 2000 heb gekocht voor een KPN-lijn sinds onze verhuizing probleemloos werkt in het fZiggo-gebied. Aangesloten op de T1-poort van het Cisco-modem.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic

Vast Bellen van Ziggo: Tips & Trucs

Gebruik jij alle opties en functies van je Vast Bellen abonnement al? In dit artikel delen we de interessantste tips en trucs. Doorschakelen Voicemail Nummerweergave/anoniem bellen Extra telefoonlijn ...

Geplaatst in Tips van Ziggo